Gå til innhold

3G fra Telia døde litt idag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan ærlig talt ikke huske sist jeg så 3G-tegnet på mobilen min i Norge, verken i Telenor eller Telia sitt nett, jeg bruker begge daglig med dualsim. Normalt så er det enten 4G, Edge i lange tuneller o.l. eller ingen mobildata i det hele tatt. Dette hovedsakelig på Vestlandet. Sist gang jeg så 3G-dekning over en lengre perioder var i England og da særlig på landsbygden. Det er likevel garantert 3G-dekning rundt meg, det er bare det at mobilen holder lenge på 4G og når 4G først forsvinner så er det ikke 3G lengre heller så en faller ned på Edge eller ingen datadekning.

På gården vår hvor jeg bruker datasim med Telia X i en Huawei-ruter (E5186S) får jeg normalt mellom 10-15 mbits ned og 6-8 mbits opp med 4G men om jeg setter ruteren til "3G Only" så får jeg mellom 22-26 mbits ned og 5-6 mbits opp. Det er 4G-dekning der med 1800/800 og avstanden er rundt 4 mil i luftlinje til Telia sine to nærmeste sendere. Så jeg håper de beholder 3G en stund til i 2020 før vi installerer fast bredbånd der så jeg får litt høyere fart mens jeg bruker opp de 40 GB'ene som er inkludert i Telia X og farten uansett strupes til 3/3 mbits. :)

Lenke til kommentar
9 hours ago, plankeby said:

Håper Telia også bygger ut sin 4G dekning i byer der 3G dekning fortsatt er best. At 3G sendere byttes ut med 4G på tilsvarende frekvenser.

Allerede gjort i stor grad. 

Mulig du opplever å bli kasta ned på 3G selv om det er 4G i området? Vet om ganske mange Teliakunder som opplever dette enda. 

Lenke til kommentar
Janvik skrev (1 time siden):

Allerede gjort i stor grad. 

Mulig du opplever å bli kasta ned på 3G selv om det er 4G i området? Vet om ganske mange Teliakunder som opplever dette enda. 

Bor i et boligområde i sentralt Fredrikstad som alltid har hatt svært dårlig Telia 4G dekning.

Den dårlige 4G dekningen er godt kjent for den lokale Telia butikken. Hadde Tele 2 med bra 4G, når de ble kjøpt opp av Telia ble faktisk noen 4G sendere stengt og dermed dårligere dekning.

Det er fordi sendere til Network Norway ble solgt til ice. Telia valgte å ikke erstatte,disse med nye egne sendere. Dermed gikk dekningen permanent ned på 4G i flere steder i landet i 2014. At Telia ikke kompenserte for dette er og forblir underlig.

Av og til stiller jeg mobilen til å være på 3G for god og stabil mobilsurfing.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
12 hours ago, plankeby said:

Håper Telia også bygger ut sin 4G dekning i byer der 3G dekning fortsatt er best. At 3G sendere byttes ut med 4G på tilsvarende frekvenser.

Mangler jo i stor grad fra blant annet Bjørkelangen utover mot Charlottenberg, men der er det jo noen strekker helt uten dekning også

Lenke til kommentar
17 hours ago, Hedonism said:

På gården vår hvor jeg bruker datasim med Telia X i en Huawei-ruter (E5186S) får jeg normalt mellom 10-15 mbits ned og 6-8 mbits opp med 4G men om jeg setter ruteren til "3G Only" så får jeg mellom 22-26 mbits ned og 5-6 mbits opp. Det er 4G-dekning der med 1800/800 og avstanden er rundt 4 mil i luftlinje til Telia sine to nærmeste sendere. 

Tror heller du får 4G signal fra en annen basestasjon. Vanskelig for å tro 4 mil selv med ekstern retningsstyrt antenne. Hva sier E5186S om RSRP?  Med Network Cell Info Lite på mobilen kan du se ca. hvor du får signal fra og sammenligne CID som du ser på web interface i E5186S.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (5 timer siden):

Tror heller du får 4G signal fra en annen basestasjon. Vanskelig for å tro 4 mil selv med ekstern retningsstyrt antenne. Hva sier E5186S om RSRP?  Med Network Cell Info Lite på mobilen kan du se ca. hvor du får signal fra og sammenligne CID som du ser på web interface i E5186S.

Jeg skrev feil, det er selvfølgelig 4 km og ikke mil jeg mente, nærmere bestemt 4705 meter. Vet ikke helt hvor hodet mitt var i går kveld når jeg skrev innlegget. :)

TeliaDekning.thumb.JPG.8d7a47bf8ab855efb8f70138db543144.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...