Gå til innhold

Rolex, kjøpe "Super Fake"


Anbefalte innlegg

PatSharpX skrev (7 minutter siden):

Hva med at man støtter en "farlig" økonomi. Man vet jo at falske varer er med å finansiere gerilliakriger og terrorisme.

 

Han sier at det vil ta han ett par måneder å spare opp til klokken, så han er vel absolutt i målgruppen. Det er ikke så mange som kan spare 100k ila noen måneder.

Det finnes lite belegg så vidt jeg har sett for å anta at nisje-kopistene støtter noe som helst annet enn egen lommebok. Når vi snakker kopier i denne prisklassen så snakker vi om et par dyktige personer som håndlager kopier i svært liten skala, ikke Al-Qaeda-finansierte grossister.

Ja, OP skrev "det vil ta meg noen måneder", personlig leste jeg det som "en del måneder", la oss si 7-8(ren gjetning). 7-8 måneder med full sparing er et meget solid innhogg i hvemsomhelsts budsjett når de går til luksusvare istedet for familieferie eller nye vinterdekk.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele markedsstrategien til Rolex med lav produksjon og kun venteliste for eksisterende kunder er litt turnoff for min del.
Det hele blir en ond sirkel, hvor ett lite knippe mennesker kjøper nye fra AD og selger med 30-40% profitt uten å ta klokken ut av boksen engang. 

Jeg har ett kundeforhold hos Bjerke, har kjøpe flere klokker der og eier også en Rolex. Men nå syns jeg det har blitt litt vel mye flipping og "feil fokus". Folk snakker om klokkene sine som en investering. Det er jo forsåvidt fair nok, men da er jo det viktigere enn klokkeinteressen. Samme når det kommer til fake også, hvis man vil kjøpe en fake, så er det jo viktigst at folk tror man eier en Rolex enn å faktisk ha en fin klokke. Da er det jo bare ett statussymbol man bløffer på seg. 
Hvorfor ikke da kjøpe en homage variant om det er designet man liker? Evt så kan man også kjøpe seg en Tudor, da får man også en klokke som er meget bra og på sett og vis en Rolex. 

Til Norge kan du importere en fake klokke uten å bryte loven, men du risikerer å ble stoppet i EU land, selv som turist. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (2 minutter siden):

så er det jo viktigst at folk tror man eier en Rolex enn å faktisk ha en fin klokke.

Nå trenger vi ikke gå for dypt inn i akkurat det, men de dyre, gode kopiene er da faktisk absolutt fine klokker med suverent håndverk og kjempeflott urverk - uten at jeg selv ville eid en. Dog kunne jeg gjerne med stolthet hatt en klokke satt sammen av samme mann med samme øye for detaljer, bare uten kopi-aspektet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, toth said:

Nå trenger vi ikke gå for dypt inn i akkurat det, men de dyre, gode kopiene er da faktisk absolutt fine klokker med suverent håndverk og kjempeflott urverk - uten at jeg selv ville eid en. Dog kunne jeg gjerne med stolthet hatt en klokke satt sammen av samme mann med samme øye for detaljer, bare uten kopi-aspektet.

Det finnes en hel haug med gode klokker med flott design som ikke utgir seg for å være noe annet enn hva de er.
Så for meg kan jeg ikke forstå at en som kategoriserer seg som klokkeentusiast kan i det hele tatt vurdere å kjøpe en fake.
At de er gode klokker satt sammen av flinke folk er det vel ingen tvil om, men det er fortsatt bløff.
Innenfor den prissjiktet til de "gode" falske klokkene har man jo masse å velge imellom innenfor gode og respekterte klokkemerker. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg er personlig enig - men jeg tenker at det er nettopp personlig. Hvis OP kan ha glede av en god fake, ikke prøver å selge den videre, og ikke kunne fått tak i en ny fra butikk uansett, så tenker jeg det er opp til ham. Jeg synes oppsummeringen i denne videoen er god - til syvende og sist kommer det an på hvordan klokken får deg til å føle deg - og det er det bare du som kan svare på.

 

Lenke til kommentar

Tenk deg godt om, det ligger mye rask bak produksjonen av disse og inntektene spores gjerne tilbake til terroristgrupper osv. 

I tillegg kan du fort bli "svartelistet" i klokke miljøene(som ikke driver med fakes). 

En annen ting er hvordan de holder seg i verdi, å kjøpe en Rolex vill gjerne sørge for verdiøkning for deg mens å kjøpe en så dyr fake gjerne vill tape seg i verdi? Litt usikker her da jeg ikke driver med slikt.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Salvesen. said:

En annen ting er hvordan de holder seg i verdi, å kjøpe en Rolex vill gjerne sørge for verdiøkning for deg mens å kjøpe en så dyr fake gjerne vill tape seg i verdi? Litt usikker her da jeg ikke driver med slikt.. 

Det er vel ulovlig å selge fake klokker i Norge, så den har vel 0 verdi sånn sett. I hvert fall via finn og de fleste(alle?) klokkesider på facebook. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Tenk deg godt om, det ligger mye rask bak produksjonen av disse og inntektene spores gjerne tilbake til terroristgrupper osv. 

I tillegg kan du fort bli "svartelistet" i klokke miljøene(som ikke driver med fakes). 

En annen ting er hvordan de holder seg i verdi, å kjøpe en Rolex vill gjerne sørge for verdiøkning for deg mens å kjøpe en så dyr fake gjerne vill tape seg i verdi? Litt usikker her da jeg ikke driver med slikt.. 

Som nevnt tidligere kommer ikke de dyre, håndlagde replikaene fra de grumsete miljøene backet av terroristgrupper - det er masseproduserte jalla-kopier som kommer derfra, de som selges i esker á 100 til strandselgere. 

Verdien av en replika er kun den gleden man selv har av den ja, man kan, skal og bør glemme å forvente noen som helst form for videresalg.

Lenke til kommentar
toth skrev (1 time siden):

Som nevnt tidligere kommer ikke de dyre, håndlagde replikaene fra de grumsete miljøene backet av terroristgrupper - det er masseproduserte jalla-kopier som kommer derfra, de som selges i esker á 100 til strandselgere. 

Verdien av en replika er kun den gleden man selv har av den ja, man kan, skal og bør glemme å forvente noen som helst form for videresalg.

Basert på hva? De fleste delene kommer nok fra samme fabrikk som "jalla" kopiene, som kasse, baklokk, lenke, osv. Finansiert av dårlige "bransjer". Men jeg ser gjerne kilder på at det ikke stemmer. 

Man må også se på muligheten om at det faktiske entusiastmarkedet utestenger deg også på bakgrunn av dette, det har skjedd flere og det er mange jeg holder meg langt unna pga de tidligere har historie som omhandler fakes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1300kr for en fake Rolex er total ripoff… Men, det er nok av tulleselgere som har betalt godt for å komme på topp i diverse google-search, og satser på at ivrige kjøpere som ikke gidder å søke. Kort sagt, det finnes ikke "Ultra high end fakes" håndlaget i Italia, Sveits eller wherever. 

Hvis du først er seriøst interessert i Replicas, så bli med på noen seriøse forum for replica klokker og les deg litt opp. Da vil du ha en bratt lærekurve og sparer du raskt 8-9 000kr.

Det finnes Franken-Rolex, som er satt sammen av deler fra ulike ekte Rolex, kanskje med en falsk mid-case, men det er  mest innenfor vintage, og ikke det som pushes på nybegynnere.

Og for the record; Fake klokker er fysj og føy og usjameg.  Hold deg unna og nyt de ekte klokkene som du har. Tro meg, de færreste bryr seg om hva du har på håndleddet... Og blant de som bryr seg er det mer cred med f.eks en Vintage Seamaster eller Longines til 5-6000kr enn en moderne Rollie.

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Merko. said:

Da misforsto jeg tidligere, virket som folkene med disse klokkene var mer opptatt hva andre syntes om dem. ikke hva de syntes selv. :)

Skal ikke se bort i fra at det stemmer for noen som kjøper Rolex og i hvert fall om man vurderer å kjøpe en fake. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
nomore skrev (16 timer siden):

Det høres ut som om du legger veldig stor verdi i hvilke merker og hvilken prisverdi de tingene du har på deg har. Jo dyrere og mer eksklusivt jo bedre føler du deg og jo større selvtillit har du. Selv om de rundt deg ikke nødvendigvis merker hva du bruker eller hva det har kostet deg.

Og basert på det vil jeg påstå at du aldri vil være helt fornøyd med kjøpet. Greit nok at kopien er så god at veldig få vil legge merke til at den er falsk, inkludert urmakere.  Men du vet. Og du vil alltid vite. Og det er du som legger størst verdi i dette. Ikke de rundt deg.

Ja, føler ikke alle seg bedre når de kler seg pent eller er nyklipt på håret? 
 

PatSharpX skrev (13 timer siden):

Ikke kjøp fake. 
Sjønner ikke helt hvordan man kan være klokkeentusiast og kjøpe fake, da er det vel bare statusen det gir som er poenget? 

Kjøp heller en homage eller noe sånt. 


Man kan da være klokkeentusiast selv om man bryr meg om status? 
Mye av klokke hobbyen er jo harry og for å flashe at man har penger.. 

Tror ikke mange tenker veldig mye bedre om meg bare fordi jeg har en klokke til "100k" 
Jeg får relativt ofte spørsmål "er det en Rolex" om alt fra Sinn 104 til Seiko SKX , tipper noen tenker at noen av klokkene mine er dyrere enn de egentlig er.. 


Takker for alle innleggene, jeg har ikke bestilt enda...  
 

Endret av 7R41N33
Lenke til kommentar
10 hours ago, 7R41N33 said:

Man kan da være klokkeentusiast selv om man bryr meg om status? 

Jeg får relativt ofte spørsmål "er det en Rolex" om alt fra Sinn 104 til Seiko SKX , tipper noen tenker at noen av klokkene mine er dyrere enn de egentlig er..

Jo sikkert, men om man kjøper fake så er vel statusen/flashingen viktigere enn selve klokkeinteressen. 

Om du kjøper en fake, vil du da svare/lyve å da si Ja, det er en Rolex, eller være ærlig å si at det er en fake?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
7R41N33 skrev (På 6.1.2020 den 6.35):

Vil aldri bli sett død i en kopi, men ser på det som en så liten sannsynlighet at det er kanskje verdt sjangsen.. jeg har ingen i min omkrets som faktisk bryr seg om klokker, og tror jeg vil heller velge noen av mine mer annvenlige klokker til daglig i forhold til en kopi..Noen timer i mnd er det dog stor fordel å ha Rolex... 

 

7R41N33 skrev (På 6.1.2020 den 6.43):

På samme måte som det er fordel å oppføre seg skikkelig, kle seg skikkelig osv se bra ut i enkelte møter. 
Særlig møter med kontorer, der er det fordel å ha et godt antrekk. 

 

7R41N33 skrev (På 6.1.2020 den 7.02):

Bill Gates har som kjent en Casio 106 ( eller hva den heter) med en verdi av 500kr. Super klokke som gjør alt man trenger.. 
Jeg har sjelden noen møter med "topp end folk".. de bryr seg nok ikke, men selvtilliten en slik klokke gir meg kan komme godt med.. selv om det er en superfake..

Jeg har selvsagt fått denne selvtilliten med den billigste klokken jeg eier, en artig sak fra Gamle USSR også den eldste saken jeg eier som kun var solgt til japanske marked i 1968.. Trenger ikke være Rolex. Den nye skjorta jeg kjøpte på dressmann gir mye samme følelsen, eller den Levis dongri buksen som passet meg perfekt (som alltid er utsolgt) 
De fleste rundt bordet har Apple, Garmin eller et annet sports ur.. kanskje noen har Casio G-Shock i ulike farver, kanskje noen slår til med en rustfriversjon. Så det er ikke noe stort press akkurat.

 

7R41N33 skrev (11 timer siden):

Tror ikke mange tenker veldig mye bedre om meg bare fordi jeg har en klokke til "100k" 
Jeg får relativt ofte spørsmål "er det en Rolex" om alt fra Sinn 104 til Seiko SKX , tipper noen tenker at noen av klokkene mine er dyrere enn de egentlig er.. 

Altså, jeg synes ikke helt argumentasjonen din henger på greip. Du er ute etter selvtillit noen få timer i måneden pga. Lolexen, men kan også få til dette med ekte klokker som Vostok(?), Sinn, Seiko, osv. 13 000 kr er mye for en klokke du bruker sjelden.

99 % av de du møter legger nok ikke merke til hva du har på håndleddet. Blant den gjenstående 1 % risikerer du å møte noen som roser klokka di etter møtet, og spør om de kan få se på den. Du står der da med en uggen følelse, for du vet ikke om dette er en entusiast som har brukt 50 timer på nettet til å finstudere bilder av superfakes, og som klarer å se hva det er du faktisk har. Han oppdager det, og hans inntrykk av deg er totalt ødelagt selv om han gjerne ikke sier det der og da.

Jeg har selv oppdaget fakes i møter (ikke superfakes, riktignok), da var det en tikkende (á la kvarts) Sub den ene gangen, og av alle ting en tikkende A. Lange & Söhne den andre gangen. Jeg sa ingenting, men jeg ble sittende og tenke på hva slags personer dette var, hvilke andre områder de jukser på, osv. Ser jeg f.eks. en Sinn så vet jeg at det er en annen entusiast til stede.

Hvis jeg var deg ville jeg enten ha ventet til forelskelsen gikk over, eller så ville jeg ha spart opp til originalen, og brukt den ofte. Da har du en godfølelse uansett om de rundt deg vet hva du går med eller ei. Klokka blir da et symbol for deg selv på at du klarte å spare så mye, jobbe så mye, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...