Gå til innhold

Rolex, kjøpe "Super Fake"


Anbefalte innlegg

PatSharpX skrev (1 time siden):

Jo sikkert, men om man kjøper fake så er vel statusen/flashingen viktigere enn selve klokkeinteressen. 

Om du kjøper en fake, vil du da svare/lyve å da si Ja, det er en Rolex, eller være ærlig å si at det er en fake?

Hvis noen spør ville jeg sagt det var ekte, og ville lekt uviten om noen fant det ut. 

Frank Drebin skrev (24 minutter siden):

 

 

 

Altså, jeg synes ikke helt argumentasjonen din henger på greip. Du er ute etter selvtillit noen få timer i måneden pga. Lolexen, men kan også få til dette med ekte klokker som Vostok(?), Sinn, Seiko, osv. 13 000 kr er mye for en klokke du bruker sjelden.

99 % av de du møter legger nok ikke merke til hva du har på håndleddet. Blant den gjenstående 1 % risikerer du å møte noen som roser klokka di etter møtet, og spør om de kan få se på den. Du står der da med en uggen følelse, for du vet ikke om dette er en entusiast som har brukt 50 timer på nettet til å finstudere bilder av superfakes, og som klarer å se hva det er du faktisk har. Han oppdager det, og hans inntrykk av deg er totalt ødelagt selv om han gjerne ikke sier det der og da.

Jeg har selv oppdaget fakes i møter (ikke superfakes, riktignok), da var det en tikkende (á la kvarts) Sub den ene gangen, og av alle ting en tikkende A. Lange & Söhne den andre gangen. Jeg sa ingenting, men jeg ble sittende og tenke på hva slags personer dette var, hvilke andre områder de jukser på, osv. Ser jeg f.eks. en Sinn så vet jeg at det er en annen entusiast til stede.

Hvis jeg var deg ville jeg enten ha ventet til forelskelsen gikk over, eller så ville jeg ha spart opp til originalen, og brukt den ofte. Da har du en godfølelse uansett om de rundt deg vet hva du går med eller ei. Klokka blir da et symbol for deg selv på at du klarte å spare så mye, jobbe så mye, etc.


Hvordan vet du jeg har Vostok? 

Takker for gode innlegg, er egentlig enig. Ser uansett på det som svært usannsynlig at noen tar meg på dette.. 
Denne uggne følelsen er det som stopper meg fra å bestille nå. 
Omgås en sjelden gang to ekte entusiaster som har hatt flere Rolex, Grand Seiko, Omega osv.. De bruker klokkene slik de skal brukes.. Hadde ikke turt å ha på denne klokken sammen med de. 

Edit: Allerede nå er jeg paranoid, kanskje Frank kjenner meg IRL? Haha, jeg tror ikke dette går. 

Endret av 7R41N33
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PatSharpX skrev (På 6.1.2020 den 9.57):

Ikke kjøp fake. 
Sjønner ikke helt hvordan man kan være klokkeentusiast og kjøpe fake, da er det vel bare statusen det gir som er poenget? 

Kjøp heller en homage eller noe sånt. 

Jeg skjønner ikke helt hvordan man som klokkeentusiast kan kjøpe Rolex....

Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (14 minutter siden):

Hvorfor ikke?

James Dowlings kjente artikkel på Timezone  fra 1998: "Why it is ok to hate Rolex". Summerer greit opp "love-hate" forholdet som mange har til merket.

Rolex har definitivt en lang historie, og gått i bresjen med mange nyvinninger.

Samtidig er de "klokkeverdenes Harley-Davidson". Imaget blir negativt påvirket av enkelte eiere...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, chrgod said:

James Dowlings kjente artikkel på Timezone  fra 1998: "Why it is ok to hate Rolex". Summerer greit opp "love-hate" forholdet som mange har til merket.

Rolex har definitivt en lang historie, og gått i bresjen med mange nyvinninger.

Samtidig er de "klokkeverdenes Harley-Davidson". Imaget blir negativt påvirket av enkelte eiere...

Ja, jeg ser at mange kan mislike Rolex og det har fått ett veldig harry image de siste årene. Men syns fremdeles at det blir feil å "gatekeepe" å være en klokkeentusiast fordi man misliker ett merke. Det er jo noe helt annen enn med vilje og viten kjøpe en fake klokke. 

For min del så har jeg sansen for Rolex sin historie og inovasjoner. Jeg har den første klokkemodellen som er automatisk og kom med dato, det syns jeg er litt kult!

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (22 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Fordi du kjøper teksten Rolex, og ikke en klokke til 110k. De masseproduseres i store tall og da betale disse enorme summene for hva egentlig? Det er ikke håndverket du betaler for, det er ikke materialene, eller det overlegende movement deres, ikke innovasjon heller.

Nå skal ikke jeg sitte her og si at Rolex er dårlige klokker, for det er de absolutt ikke. Det jeg sier er at de ikke er verdt prisene de går for SOM EN KLOKKE, som er en viktig forskjell da de oftere holder verdiene sine bedre over lengre tid enn konkurrentene men dette er kun på grunn av grunnen gitt over. Det er en flex fordi flere har hørt om Rolex enn de konkurrerende klokkene i samme eller høyere prisklasse. De har klart å produsere en egen valuta, som i seg selv er ganske imponerende fra et markedsførings og økonomisk perspektiv. Men ikke så imponerende fra et klokkeperspektiv.

Det at Rolex holder godt på prisen betyr også at du kan få veldig mye bedre klokker om du velger å se på bruktmarkedet, da de ofte må selges for helt nedi 50% prisreduksjon. Så om du er åpen for å kjøpe brukt kan du finne mye imponerende klokker til lavere pris.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Frank Drebin said:

 

Jeg har selv oppdaget fakes i møter (ikke superfakes, riktignok), da var det en tikkende (á la kvarts) Sub den ene gangen, og av alle ting en tikkende A. Lange & Söhne den andre gangen. Jeg sa ingenting, men jeg ble sittende og tenke på hva slags personer dette var, hvilke andre områder de jukser på, osv. Ser jeg f.eks. en Sinn så vet jeg at det er en annen entusiast til stede.

Finst mye bra i kvarts óg? Har maurice lacroix både automatisk og i kvarts, liker begge deler.

 

Til TS. Om det er "look" du er ute etter, så må du vurdere selv din økonomisk situasjon og kva du ønskjer å prioritere pengene til. Eg hadde nok ikkje kjøpt fake til 13k. Kjøp billig fake og kos deg med den på fest. Ikke skjul at det er fake, om noen spør. Om det er klokka du vil ha (og ikkje berre look), ja... då må du spare :)

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Rudde said:

Fordi du kjøper teksten Rolex, og ikke en klokke til 110k. De masseproduseres i store tall og da betale disse enorme summene for hva egentlig? Det er ikke håndverket du betaler for, det er ikke materialene, eller det overlegende movement deres, ikke innovasjon heller.

Nå skal ikke jeg sitte her og si at Rolex er dårlige klokker, for det er de absolutt ikke. Det jeg sier er at de ikke er verdt prisene de går for SOM EN KLOKKE, som er en viktig forskjell da de oftere holder verdiene sine bedre over lengre tid enn konkurrentene men dette er kun på grunn av grunnen gitt over. Det er en flex fordi flere har hørt om Rolex enn de konkurrerende klokkene i samme eller høyere prisklasse. De har klart å produsere en egen valuta, som i seg selv er ganske imponerende fra et markedsførings og økonomisk perspektiv. Men ikke så imponerende fra et klokkeperspektiv.

Det at Rolex holder godt på prisen betyr også at du kan få veldig mye bedre klokker om du velger å se på bruktmarkedet, da de ofte må selges for helt nedi 50% prisreduksjon. Så om du er åpen for å kjøpe brukt kan du finne mye imponerende klokker til lavere pris.

Jeg betalt 32k for min klokke, så jeg har vel gjort en god deal sånn sett?
I den summen regner jeg selve klokken, historien og inovasjonen. Jeg kjøpte denne klokken da jeg fylte 30år, med penger jeg arvet av min bestefar som døde noen år før. Min klokke er en Datejust 16014 fra 1979. Samme år som min bestefar giftet seg og fikk en datejust (også da fra 1979) i morgengave fra sin kone.  
Men det er vel kanskje egentlig bare for å flashe? Da burde jeg vel kanskje kjøpt en klokke som er noe større enn 36mm også? Og fordi den er en av 7 klokker jeg eier, så er jeg ikke klokkeinteressert? 

Klokken på mobilen min er en mye "bedre" klokke, men det er ikke det jeg var ute etter da jeg kjøpte den heller. 

Personlig hadde jeg ikke kjøpt klokke for 100k uansett, da jeg har andre ting jeg heller ville brukt de pengene på.
Men jeg har mye glede av Datejusten og de andre klokkene jeg har. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 timer siden):

De fleste delene kommer nok fra samme fabrikk som "jalla" kopiene, som kasse, baklokk, lenke, osv. Finansiert av dårlige "bransjer".

Nei, de gjør ikke det. Det er mer "boutique"-produksjon, ikke samlebånd. Å gi deg kilder på et stort sett ulovlig marked skjer nok ikke, men som nevnt av annen her finnes det replika-forum du kan sjekke ut om du er interessert. Det er ikke vanskelig å finne videoer og bilder fra prosessen og plenty dokumentasjon på produksjonen. 

 

Forsåvidt ligger uansett bevisbyrden på deg om du ønsker å hevde at en konkret kopi/produsent støtter terrorister, da det er en ganske skandaløs påstand.

Endret av toth
Lenke til kommentar
toth skrev (1 minutt siden):

Nei, de gjør ikke det. Det er mer "boutique"-produksjon, ikke samlebånd. Å gi deg kilder på et stort sett ulovlig marked skjer nok ikke, men som nevnt av annen her finnes det replika-forum du kan sjekke ut om du er interessert. Det er ikke vanskelig å finne videoer og bilder fra prosessen og plenty dokumentasjon på produksjonen. 

Men hvor er kildene som sier at dette ikke er finansiert av de gruppene som er nevnt? Du mener jo på at det ikke er slik, så da har du vell dette dokumentert? Og hva i alle dager er "boutique" produksjon? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men hvor er kildene som sier at dette ikke er finansiert av de gruppene som er nevnt? Du mener jo på at det ikke er slik, så da har du vell dette dokumentert? Og hva i alle dager er "boutique" produksjon? 

 

toth skrev (4 minutter siden):

Forsåvidt ligger uansett bevisbyrden på deg om du ønsker å hevde at en konkret kopi/produsent støtter terrorister, da det er en ganske skandaløs påstand.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Dette er vell dokumentert generelt, det er du som påstår at denne faken ikke inngår der så bevisbyrden ligger absolutt hos deg. 

 

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13590790610660944/full/html

Nei, det er ikke vel dokumentert at høykvalitets replika finansierer terror. Finn gjerne en eneste kilde på det om du vil.

her er en liste over populære replika-produsenter, se om du finner noen linker til terrorisme: https://forum.replica-watch.info/forum/trusted-dealers

Her er eksempelvis en amerikansk produsent, hvor pengene går til det motsatte av det du påstår:
https://forum.replica-watch.info/forum/minuteman-watches/135392-the-percentage-being-donated-to-the-vets

I linken din står det ingenting, annet enn innlogging - du må nok sakse relevant del som omhandler dyrere replikas.

 

Generelt: Terrorister er ikke ute etter hobby-klokkemakere som er entusiaster for å lage noe best mulig - de vil ha masseprodusert sjit som kan selges i hopetall av strandselgere på feriesteder og casios som kan selges for $2,00 på ebay - det er der pengene er, ikke i high-end. 

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (7 minutter siden):

Uansett så er vel produksjon av fake varer ulovlig de fleste steder så det er vel linket til noe shady virksomhet by default? 

Mange steder er salg/distribusjon(ikke produksjon) forbudt, absolutt. "Linket til" blir jo fort misvisende, det er ingen grunn til å anta at det foregår annen shadyness enn selve salget. Råvarene som rustfritt stål, tannhjul, safir/rubin og plast kan jo fint kjøpes lovlig. Resten gjøres med dreiebenk, pensler og tålmodighet.

Lenke til kommentar
toth skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ikke vel dokumentert at høykvalitets replika finansierer terror. Finn gjerne en eneste kilde på det om du vil.

her er en liste over populære replika-produsenter, se om du finner noen linker til terrorisme: https://forum.replica-watch.info/forum/trusted-dealers

Her er eksempelvis en amerikansk produsent, hvor pengene går til det motsatte av det du påstår:
https://forum.replica-watch.info/forum/minuteman-watches/135392-the-percentage-being-donated-to-the-vets

I linken din står det ingenting, annet enn innlogging - du må nok sakse relevant del som omhandler dyrere replikas.

 

Generelt: Terrorister er ikke ute etter hobby-klokkemakere som er entusiaster for å lage noe best mulig - de vil ha masseprodusert sjit som kan selges i hopetall av strandselgere på feriesteder og casios som kan selges for $2,00 på ebay - det er der pengene er, ikke i high-end. 

 

Altså, jeg refererer til en forskningsrapport, du refererer til ett forum hvor noen påstår at de har gode gjerninger. Våkn opp.

Og nei, jeg har ikke tenkt å finne kilder til dine påstander, jeg forholder meg helt generelt til emnet og på ett generelt grunnlag så er det mange fæle organisasjoner som tjener penger på dette. Det kan du jo lese i forskningsrapporten feks. 

 

sånn ellers har jeg aktivt samlet på klokker i 10-15 år og kjenner godt til replica bransjen og hvor jævlig den er. Var fristet selv i starten men skjønte fort hvor dumt dette var, så jeg har altså samlet på ekte klokker.. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (39 minutter siden):

Jeg betalt 32k for min klokke, så jeg har vel gjort en god deal sånn sett?
I den summen regner jeg selve klokken, historien og inovasjonen. Jeg kjøpte denne klokken da jeg fylte 30år, med penger jeg arvet av min bestefar som døde noen år før. Min klokke er en Datejust 16014 fra 1979. Samme år som min bestefar giftet seg og fikk en datejust (også da fra 1979) i morgengave fra sin kone.  
Men det er vel kanskje egentlig bare for å flashe? Da burde jeg vel kanskje kjøpt en klokke som er noe større enn 36mm også? Og fordi den er en av 7 klokker jeg eier, så er jeg ikke klokkeinteressert? 

Klokken på mobilen min er en mye "bedre" klokke, men det er ikke det jeg var ute etter da jeg kjøpte den heller. 

Personlig hadde jeg ikke kjøpt klokke for 100k uansett, da jeg har andre ting jeg heller ville brukt de pengene på.
Men jeg har mye glede av Datejusten og de andre klokkene jeg har. 

Når jeg sier at jeg ikke skjønner at man som klokkeentusiast kan kjøpe Rolex. Du befinner seg i et rom med Ferrarier, Lambhorginier, Bugatti, Koenigsegg, og Maserati. Men du velger å kjøpe en Maserati til prisen av en Aventador. Og det er jo greit det om du vet prisen på Maseratien holder seg, og du vet du vil tape mye på en Aventador. Men er det egentlig den bilen du vil kjøre?

Men det høres jo ut som du har veldig mye sentimental verdi inn i ditt klokkevalg, så høres jo ikke akkurat som du har verken vært teknisk eller objektivt i ditt valg. Så ja det virker som motivasjonene din har vært på nivå med de som kjøper for å flexe ja. Selv om jeg mener personlig preferanse er viktig når man velger klokke, det er fremdeles mulig å kritisere verdien av et kjøp.

Jeg hadde heller ikke kjøpt en klokke til 100k.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

 

Altså, jeg refererer til en forskningsrapport, du refererer til ett forum hvor noen påstår at de har gode gjerninger. Våkn opp.

Problemet er bare at forskningsrapporten er komplett irrelevant for påstanden din. Med mindre du faktisk kan vise til en plass i den som omhandler denne bransjen?

Det er ikke noe som heter "fake varer" som en generell bransje. Falske T-skjorter kommer ikke fra samme sted og samme finansiering som falske bildekk og falsk smirnoff.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Rudde said:

Men det høres jo ut som du har veldig mye sentimental verdi inn i ditt klokkevalg, så høres jo ikke akkurat som du har verken vært teknisk eller objektivt i ditt valg. Så ja det virker som motivasjonene din har vært på nivå med de som kjøper for å flexe ja.
 

Så, så lenge valge ikke er basert 100% på noe rasjonelt så er det bare for å flexe og man er da ikke en klokkeentusiast? 
Design eller andre type faktorer spiller ikke inn i det hele tatt? Det er ingen som påstår at Rolex er noe bedre enn sine konkurrenter, men du påstår at man ikke kan være interessert i klokker å eie en Rolex, det er jo så klart bare tull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...