Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tolkning av betingelser for Copyright


Gjest c4883...7c2

Anbefalte innlegg

Gjest c4883...7c2

Hei,

Spørsmålet dreier som arbeidsgiver har copyright på programvare jeg utvikler på fritiden.

I min arbeidsavtale står det følgende: 
 

Sitat

 

All rights to the employee creates or produces in connection with the employment, or helping to create or produce, go over to the Employer. This includes, but is not limited to copyrights and other rights under the law of 12 May 1961 no. 2 of copyright, inventions, trademarks, domain names, business concepts and know-how.

The employer shall have exclusive and perpetual right to any form of utilization of such products or materials, commercially and non-commercially, for their own use or transfer, nationally and internationally, in original form or by adaptations and changes.
An employee is not entitled to any compensation for the employer's exploitation of rights, unless otherwise follows from mandatory law. This applies whether the utilization occurs before or after the employment relationship has ended.

 

 

Jeg tolker dette til at når jeg utvikler programvare på fritiden, har ikke arbeidsgiver copyright på dette. Dette med grunnlagt i setningen "All rights to the employee creates or produces in connection with the employment".  

Så lenge derfor programvaren jeg utvikler ikke er relatert til jobb eller er en arbeidsoppgave som er gitt av arbeidsgiver, er ikke dette i "connection with the employment". 
 

Jeg kommer til å ta opp dette med arbeidsgiver, men vil bare ha en formening først av noen med juss kunnskap om dette er riktig tolket?
 

 

Anonymous poster hash: c4883...7c2

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunnskaper om juss er det manko på, men jeg har forhørt meg litt med kyndige om dette emnet og har undersøkt emnet selv. Min konklusjon er at så lenge du ikke bruker utstyr, tid eller informasjon som tilhører arbeidsgiver, så er verket ditt. Vær spesielt varsom med å bruke bedriftshemmeligheter og informasjon som ikke er egen kunnskap.

Her har du f.eks. en sak som er av interesse for deg: https://e24.no/naeringsliv/i/5V7AlO/maa-betale-95-mill-i-erstatning-kongsberg-maritime-gir-seg-i-slaget-mot-rolls-royce-marine

Ideer oppfunnet i relasjon med jobben må klareres med arbeidsgiver før du kan gå frem med patenter. Er ideen din tett relatert og konkurrerende med din nåværende arbeidsgiver så er du nok på tynn is uansett om du fant opp ideen din på fritiden eller på kontoret.

Skaff avtaler og hold dialog med arbeidsgiver og aldri godkjenn noe mindre enn en skriftlig avtale.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du tolker i utgangspunktet avtalen rett, utfordringa reint praktisk er å halde arbeidsforholdet og privatprosjektet så adskilt at du kan bevise det dersom det blir konflikt om kven som har eigarskapet til programmvaren.

Avtalen er såpass rund i kantane at det kan være nok at du ein gong har blanda rollene dine før arbeidsgiver kan rulle inn kreve eigarskapet til programvaren. Du bør derfor være særleg tydeleg på at du ikkje har brukt arbeidstid, arbeidsverktøy eller forkunnskap frå arbeidsforholdet ditt til å utvikle programvaren. Satt heilt på spissen så kan det heile rakne om arbeidsgiver kan vise til at du noterte ein idé i arbeidstida på ein post-it-lapp som tilhøyrer arbeidsgiver.

 

Husk også at sjølv om du berre jobbar privat med programvaren så kan du få problem med habilitet og etiske hensyn dersom du trår for nært ditt primære arbeidsområde. Det er fort gjort at du plutseleg står der med ein konkurrerande programvare og blir anklaga for å ha brukt arbeidstid på den eller for å stjele kundar frå arbeidsgiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kjem ann på kva arbeidsavtalen eller andre avtalar seier.

Sjølve avtalen til trådstarter seier at arbeidstakaren berre får kompensasjon som er lovpålagt. 

Det betyr at for trådstarter så vil alt arbeidet være gratisarbeid så lenge arbeidsgiver kan vise til at utviklinga kan knyttast opp mot arbeidsforholdet, og ein ikkje har arbeidsavtale som seier at ein skal få timesbetalt for arbeid utført etter arbeidstid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...