Gå til innhold

Ny desktop PC til 17k - videoredigering - nybegynner trenger tilbakemelding på egenkomponert handleliste


Anbefalte innlegg

Utenom vanlig dagligdags bruk skal maskinen brukes til videoredigering (Adobe Premiere Pro). Skal ikke spille på den. Har heller ikke planer om å overklokke CPUen.

Jeg så for meg å bruke rundt 15.000 før jeg begynte å lese meg opp på emnet. Har nå laget et forslag til rundt 17.000 som jeg går ut i fra skal være godt nok til mitt bruk. Bruken er amatørvideoer fra ferier osv. Foreløpig er input 4k og 1080p filer, mens output er 1080p. Men kan tenkes jeg ihvertfall begynner å lage 4k også når jeg får ny PC. Gammel PC er ubrukelig og ingen komponenter kan brukes om igjen.

Ettersom jeg er helt ny på bygging og ikke har særlig kunnskap om diverse deler hadde jeg satt pris på tilbakemelding på om det jeg har satt opp vil fungere sammen. Eller om noe med fordel kan endres for bedre ytelse, eventuelt MÅ endres for at det skal fungere. Jeg har tatt utgangspunkt i Komplett sine egne forslag, men ettersom disse er hovedsakelig fokusert rundt Gaming har jeg prøvd å endre litt for at det skal passe bedre til videoredigering. Hovedsakelig mer RAM, bedre CPU, mer lagring, og svakere GPU i forhold til forslagene fra Komplett til samme pris.

 

image.thumb.png.fffc19dcb4eff359fb17702b3eaedd79.png

 

Et par spørsmål:

- Strømforsyning: Er 650W mer enn nok? Hvis ja har man da litt å gå på i forhold å oppgradere litt om noen år? Hva er eventuelt ulempen med å øke til 750w ettersom denne ikke er mye dyrere? 100W mer brukt 6 timer om dagen i et år blir vel ikke mer enn 100 kroner i året. Så ikke mye med mindre det er helt bortkastet.

- Ekstra kjøling: Det står i informasjonen på AMD Ryzen 7 3700X at den har inkludert kjøler. Og kabinettet som er valgt har tre vifter. Jeg har ikke planer om å overklokke. Har lest at inkluderte kjøleren ikke er så god. Siden jeg ikke skal overklokke vil dette da være bra nok kjøling, eller bør jeg legge til noe ekstra? I så fall hva trengs? Hvis det i listen holder: Jeg er ikke opptatt av RGB, kan jeg like gjerne gå for P400A kabinettet med to vifter?

- Hovedkort: De fleste Komplett maskinene i denne prisklassen er satt opp med et mye billigere hovedkort, "ASUS ROG Strix B450-F GAMING". På tross av svært mye høyere pris har jeg valgt å gå for et nyere og mye dyrere kort. Pga jeg har lest svært mye negativt om B450-F i forbindelse med CPU i 3000 generasjonen. Det virker som det er svært mange som har store problemer, og som nybegynner er det da sikkert lurt å investere i et som er beregnet på 3000 generasjonen? Tenker det også vil være mer framtidsrettet etter som det gamle kortet sikkert må byttes ut i framtiden ved eventuelle oppgraderinger, mens X570-F vil kanskje kunne brukes videre?

- Prosessor: Ut i fra det jeg har lest så er AMD mye bedre enn Intel når det gjelder ytelse for pengene i forbindelse med videoredigering? Jeg har derfor satt opp AMD Ryzen 7 3700X. 3800X har jeg skip'et pga har lest den bare gir 2% mer ytelse og dermed ikke er verdt prisen. Har vurdert AMD Ryzen 9 3900X. Men jeg endte på 3700x siden denne koster 2000 mindre og jeg tror den holder til midt formål?

 - Jeg har valgt ut tre disker, to M.2 SSD og en 4TB HDD. Dette pga jeg har leste at videoredigering går mye raskere hvis man har to SSD'er. En til operativsystem+programmer og en til arbeidsområde. Stemmer dette fortsatt?

 

Endret av azazel123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke kjøp alt fra komplett. Kan allerede se produkter som jeg vet er billigere andre steder ut i fra hukommelse. Du kan plukke opp alt samtidig i posthuset selvom du bruker flere nettsider. Bruk prisguiden.no for å finne billigste priser.

2. Windows er egentlig gratis. Kjører Windows som jeg betalte ingenting ting for på 2 pcer. Det er heller ikke ulovlig, bare å Google det! Hvis du vil ha en ekte kopi av Windows kan du få de for under 100kr på eBay. Ingen grunn til å betale over 1000kr for det.

3. Om du går med b450 eller x570 handler mye om du ønsker å oppgradere systemet i fremtiden. Du kan kjøre en 3900x på et b450 mobo om du ønsker, men i hvis man tenker fremtidsrettet kan det være lurt å gå for et x570. Men ville ikke brukt 3000kr på et mobo når cpu’en din koster 3600 (laveste pris på annen nettside enn komplett)

4. Amd er helt riktig valg for deg ja. Siden du ikke skal spille er det absolutt ingen grunn til å velge Intel. For 17k synes jeg du nesten kunne fått en 3900x inn i buildet ditt. Det vil øke performancen din betydelig og er realistisk hvis du velger deler strategisk.

Skal se litt nærmere på selve buildet ditt og gi litt flere råd til komponenter. Hadde vært greit å få vite om du bryr deg om rgb eller hvordan pcen ser ut innvendig.

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar

1. Ok takk. Siden du nevner prisguiden og linker til en del norske butikker i andre posten går jeg ut i fra du mener det er greit å holde seg til norske nettbutikker? Eller er det en del å spare på å sjekke utenlandske også? PC komponenter har jeg liten erfaring med, men har inntrykket at elektronikk generelt er lite å spare på når man legger til moms, frakt og tollgebyr. 

2. Høres bra ut. Jeg skal ta en titt. Tror jeg gjorde akkurat dette for et par dager siden da jeg oppdaterte en Win7-maskin selv om "fristen" for dette var flere år siden. Ble aldri spurt om windows key, men var litt usikker på om dette var pga den fant den gamle i registeret på gamle versjonen eller om pga var gratis.

3.&4. Da tror jeg at jeg prøver med det billigere x570 kortet og 3900x. Som du nevner syntes jeg listen min var litt dårlig når CPU'en som var "flaskehalsen" i den listen var så liten del av prisen. Men følte 3900 gjorde at prisen ble litt unødvendig høy. Men med ditt forslaget er det ok med oppgraderingen.

- RGB og utseende innvendig bryr jeg meg lite om.

- Da gjør jeg litt søk etter en ekstra CPU vifte. Greit med mindre støy. Jeg sitter nok timer foran maskiner som støyer på jobb.

Takk for all hjelp.

Endret av azazel123
Lenke til kommentar

Greit å holde seg til norske butikker grunnet tid på frakt. Hold deg til prisguiden. Det er noen nettsiden som prisguiden linker til som er sider fra utlandet, men de har inkl toll.

3900x eller 3700x er et valg du må ta utifra hvor mye du vil bruke på pcen. I gaming er ikke forskjellen veldig stor, men siden du skal bruke pcen til video redigering hjelper det med ekstra cores&threads. Der er forskjellen større. Går du med 3700x kan du gå med et b450 mobo hvis du ønsker. Ville unngått b450 med 3900x selvom det teknisk sett går. Og ja ville gått med et entry x570. De dyre x570’ene legger til ting som er nisje og er for folk som like å overclocke systemene sine så langt de kan.

ønsker du å gå så stille som mulig, uten å bruke mye penger på looken som kommer med vannkjøling bør du se på noctua sin toppmodell noctua nh-d15. Forferdelig farge på den men den slår alt av cpu-vifter i støy og temperatur. Den slår til og med toppmodellene av aio’ene som koster mer enn dobbelt så mye.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...