Gå til innhold

Tobias (21) gjør om bærbare til kraftige arbeidsstasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt nytt er det vel ikke? Mener det er flere slike løsninger allerede. Også noen som er mer rettet mot gamere i det minste i markedsføringen. Noe slikt har aldri vært aktuelt for meg så aldri sjekket specs på slikt eller pris.

Om denne boksen leverer mer enn andre til lavere pris kan det vel tenkes at det finnes et marked, kanskje også et stort marked. Men umiddelbart ser jeg ikke at denne unge mannen bringer noe helt unikt til bords, og da blir det vel farlig enkelt for eksisterende produsenter å lage noe tilsvarende. Store produsenter med stordriftsfordeler kan nok få slikt raskt ut på markedet om det skulle vise seg at denne boksen blir en virkelig stor hit.

Det sagt så er det jo unektelig kult at det satses. Og får han en fot i markedet kan det jo skape en flott brekkstang som kan gi ham et merkenavn å bygge videre på. Husker feks det var flere foretak som satset på hdd kabinetter av ymse slag. Prisene var egentlig relativt friske og holdt seg der i noen år. Men det kom raskt konkurrenter og også fra Kina så da falt jo prisene veldig fort.

Men hey, kanskje får noen tenning og kjøper hele ideen av ham for en grei sum? Eller han får inngått avtaler på volum eller noe slikt og da kan det jo bli økonomisk hyggelig for ham. Uten noe slikt blir dette neppe noe han kan flyte på veldig lenge, ikke som eneste produkt. Men kanskje har han flere ideer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er ikke dette bare en e-GPU som man kan kjøpe nær sagt overalt? Salgspitchen er at denne støtter 2 TB3 i stedenfor 1? Hvor mange pc-er har to og hvor mange trenger å bruke begge to? Min Lenovo Yoga støtter to TB tilkobling tror jeg men aner ikke om man nødvendigvis kan koble begge til én e-GPU.

Det må være noe her Digi ikke har fått med seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer info her: https://www.blackbeastpro.com/specs

Avventer uavhengige tester - dette er ikke den typen dings jeg kjøper på Kickstarter, for å si det slik. Men jeg er faktisk i markedet for en eGPU, og en som i tillegg har et m.2 spor? Yes, please!
Og ja, journalisten her har definitivt ikke gjort jobben sin ift. å sette seg inn i produktet han skal dekke, men det er jo ikke akkurat nytt ;)

 

Åja, og jeg tviler på at man trenger to tb3-kanaler med mindre man faktisk skal koble til en 8k-skjerm. Usikker på hvorfor de støtter det på dette produktet.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menatte, en enkelt Thunderbolt 3 port klarer vel 40 Gbps, det er omtrent ti ganger mer enn PCI-E sporet som skjermkortet står i på denne sorten boksen.

Hvorfor skulle man trenge to TB3 porter for å overføre data til et skjermkort, og ut i fra artikkelen er det kun ett enkelt PCI-E spor?

Det finnes haugevis med grafikkakseleratorer, Asus kom med dette i 2007, og selger det fremdeles, det samme med de aller fleste andre større hardware-selskaper, jeg ser ikke noe spesielt med denne, men det er åpenbart noe jeg har gått glipp av her, ettersom det er gitt 700 000 i støtte til prosjektet ?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
46 minutes ago, 0laf said:

Menatte, en enkelt Thunderbolt 3 port klarer vel 40 Gbps, det er omtrent ti ganger mer enn PCI-E sporet som skjermkortet står i på denne sorten boksen.

Hvorfor skulle man trenge to TB3 porter for å overføre data til et skjermkort, og ut i fra artikkelen er det kun ett enkelt PCI-E spor?

Det finnes haugevis med grafikkakseleratorer, Asus kom med dette i 2007, og selger det fremdeles, det samme med de aller fleste andre større hardware-selskaper, jeg ser ikke noe spesielt med denne, men det er åpenbart noe jeg har gått glipp av her, ettersom det er gitt 700 000 i støtte til prosjektet ?

Står at det er PCI Express 3.0 x16-støtte for grafikkort, hvilket vel gir 16 gigabyte/sek (1x = ca. 985 megabyte/sek) hvis det hadde vært internt i en maskin. Med andre ord, Thunderbolt er vel her en flaskehals med 5 gigabyte/sek (40 gigabits per sek). Hvis man her i tillegg skal kjøre 10GbE, SSD og andre ting, vil da bruk av flere Thunderbolt-porter samtidig være en potensielt stor fordel. Er implementert i denne boksen med en tilkobling for grafikkortet og en tilkobling for andre ting?

Man sier 40 Gbps for Thunderbolt 3 - samtidig som Thunderbolt 3 er basert på PCI Express 3.0 x4, som da skulle vært ca. 32 Gbps. Men USB 3.1 og Display-port bruker vel av samme båndbredden, eller "går det på siden" - i hvert fall til en viss grad? 

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser nå ut som det er PCI-E 8x lanes, som kanskje kommer opp i 60 Gbps, men det ser også ut som det er egne kontrollere for PCI-E i boksen, uten at jeg vet hvordan det virker, det står litt lite informasjon om dette i artikkelen, men jeg ville fremdeles tro en TB3 port var mer enn nok til ett skjermkort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At en bedrift kjøper inn denne boksen til alle ansatte viser vel mer at noen ikke har gjort jobben sin når det ble valgt hardware i første omgang? Om den bedriften virkelig trenger ekstra pulver fra en slik boks og frem til nå har alle ansatte måtte klare seg med undermotoriserte bærbare mens de egentlig trenger kraftige workstations da er det noen i den sjappa som ikke har gjort jobben sin. Og da blir det egentlig litt merkelig å dra den saken fram som en støtteerklæring til selve produktet. For alt erklæringen sier er jo at her er en kommentar fra en bedrift som brente penger på feil hardware og nå forsøker å rette opp med en "magisk boks". 

4 hours ago, 0laf said:

Det finnes haugevis med grafikkakseleratorer, Asus kom med dette i 2007, og selger det fremdeles, det samme med de aller fleste andre større hardware-selskaper, jeg ser ikke noe spesielt med denne, men det er åpenbart noe jeg har gått glipp av her, ettersom det er gitt 700 000 i støtte til prosjektet ?

Vi får vel se etterhvert hva boksen har av hardware. Slik det fremstår i selve artikkelen virker ikke boksen å være unik i det hele tatt. At noen får kastet offentlige penger til IT prosjekter som går høyt over hodet til saksbehandlerne er gammelt nytt. Husker blant annet ett prosjekt som fikk nær en halv million i offentlig støtte, det var i grunnen kun en open source cms løsning der gutta hadde strippa all kode som pekte til utviklerne....de koda ikke egne moduler engang for de pengene. Så at det er innvilget offentlig støtte er for meg ikke et endelig kvalitetsstempel. Offentlig støtte kan like godt være at de som har søkt har vært ekstra flinke til å sminke søknaden og brukt tidsriktig sjargong og krydret med de hotteste buzzwords. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, 0laf said:

Ser nå ut som det er PCI-E 8x lanes, som kanskje kommer opp i 60 Gbps, men det ser også ut som det er egne kontrollere for PCI-E i boksen, uten at jeg vet hvordan det virker, det står litt lite informasjon om dette i artikkelen, men jeg ville fremdeles tro en TB3 port var mer enn nok til ett skjermkort.

Hvis det lar seg gjøre at to Thunderbolt 3-forbindelser "joines" til x8, så kan det være at det er det som boksen utnytter. Men som sagt, Thunderbolt 3 har egentlig ganske dårlig båndbredde for high-end grafikkort. Båndbredden én enkelt Thunderbolt 3-forbindelse kan gi, er i teorien den samme båndbredden som grafikkort kunne ha internt i en PC når PCI-Express ble lansert i 2003.

Hvordan det hele utarter seg i praksis vil variere mye med bruksområdet. For en del typer bruk er dette ikke noe problem overhode, mens for andre typer bruk vil det være være en flaskehals. 

THunderbolt er ikke noe magi. I praksis snakker vi om "PCI-E via en kabel", og da er de naturligvis mer utfordrende å opprettholde signaleringen man kan ha internt på et kretskort.

Ett spørsmål i denne sammenheng: Hvordan gjøres for tiden autentisering ved tilkobling av Thunderbolt-enheter på Mac? Det er vel ikke fortsatt slik at det bare er å koble til, og så begynner det å fungere - også når man ikke er innlogget?

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, atlemag said:

Er vel mye eksterne GPUer og kabinetter,men komboen med docking er kanskje ikke noe vi har sett før?

Jo, det er vel ganske vanlig for denne typen produkter. Se f.eks. Razer Core X, så har man noen USB-porter og Ethernet. Litt dårligere funksjonalitet på disse områdene, men så har man 700 watt PSU. Men med det sagt, en god 500 watt bør være nok. Men man skal huske at PSU-en ikke bare skal drive grafikkortet og andre ting på selve dockingen - regner med det også legges opp til at den skal drive selve PC-en. Og da for litt mer workstation-klasse bærbare, bær vel USB C Power Delivery Profile 5 være støttet - altså 100 watt. Men mulig her at en del bærbare arbeidsstasjoner fortsatt må kjøre på egen PSU, ettersom 100 watt kan være for lite. Spørsmål her er vel kanskje om så mange av disse vil belaste intern GPU i parallell med den eksterne.

Nå er det for meg ukjent om andre aktører her tjener mer penger, eller om dette produktet i utgangspunktet virker ganske rimelig - og hvor forskjellig endelig pris blir kontra de som nå i starten betaler 279 dollar. Men det er ingen tvil om at for en del typer brukere, er en slik boks og et grafikkort til NOK 7-10k bare småpenger i forhold til faktisk besparelse. Men da bør også kvaliteten være på et profesjonelt nivå.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Kult at det satses så bra fra en norsk kar! Håper han lykkes!

 

Ja. Morsomt at noen også prøver seg i Norge. Men basert på at dette teknologimessig er basert på ganske så "hyllevare" og at mange aktører kommer med det nå, tror jeg det blir vanskelig. Lenovo ser jeg er en annen aktør som kommer med noe lignende på CES - da rettet mot gaming på bærbare.

Det man imidlertid her kan prøve å fokusere på, blir jo eventuelt nisje der man retter det mer mot et profesjonelt marked og følger opp kundene osv. 
 

Lenke til kommentar

Som flere har påpekt her, så er ikke det akkurat noe nytt! Men å sikte seg inn på bedrifter med dette behovet tror jeg er smart. Mange bedrifter hvor de ansatte må bruke laptopper grunnet mye kundebesøk og ut av kontoret tid. Hvor å ha en stasjonær maskin og en laptop ofte har vært en løsning eller en mulig løsning. Et grafikkort til 6000,- kroner og en docking for kortet til 3000,- kroner er ofte mye billigere enn å kjøpe en stasjonær i tillegg. Da kan man benytte kraften man trenger når man er på kontoret og ha det med ut til kunder. Spesielt i tunge 3D miljøer som CAD og annet, er dette veldig smart. Håper det slår ann! Det vil jo også ta vekk arbeidsoppgaver fra laptoppen så det er mer kjølekapasitet tilgjenglig til CPU. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han kjøpte en bærbar maskin uten dedikert GPU og ble skuffet over ytelsen?

Da har han vel kanskje kjøpt feil maskin tenker jeg.

Løsningen hans er dyr og det finnes bedre alternativer fra Kina, har testet en del og i bulk får en disse ned i ca 80 USD, gjør akkurat samme jobb.

Uansett er 4x lanes for å kjøre dedikert GPU veldig begrenset.

Har lett lenge etter hovedkort som kan gi opp til 11 stk plugger med minimum 8x PCIe-lanes som kan pares til to xeon prosessorer, men hardware er veldig begrenset pr. i dag.

Hvis han heller kan kan finne opp noe som faktisk kan brukes til noe kjøper jeg gjerne dette.

Endret av Severin Suveren
Lenke til kommentar
KanKhan skrev (34 minutter siden):

Spesielt i tunge 3D miljøer som CAD og annet, er dette veldig smart. 

Det kan være en god løsning, men som nevnt tidligere, dersom man trenger slik datakraft, så er det trolig bedre å kjøpe noe annet enn bærbare maskiner.

Det er jo fullt mulig å sette opp en GPU-rig, altså en maskin med flere GPU'er for å prosessere tung grafikk og lignende, som er tilgjengelig over nettverk for alle de ansatte, eller dersom behovet ikke er veldig stort, så kan man også leie slikt, av for eksempel Amazon, hvor man får tilgang til en hel haug med Nvidia Tensor Core, M60 eller lignende for noen tiere i timen?

For enkelte bedrifter vil det kanskje være lettere å kjøpe noen slike bokser enn å få alt av software til å virke med GPU'er i "skyen", aner ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte er toppspekkede bærbar-GPUer underklokkede desktop-GPUer. Hadde det ikke vært et enklere konsept ha ha sånn bærbar og begrense dockingen til docking-funkskjoner + ~300W strømforsyning og en kraftig push-pull vifte som drar luft gjennom dedikerte luftehull til GPUen? Så kunne den interne GPUen blitt klokket opp til desktop-nivå når maskina står i dockingen.

Lenke til kommentar

Til de som har behov for noe med litt mer kraft kan jeg bekrefte at dette fungerer med 12 GPU'er (krever minst 48 dedikerte PCI-e lanes og hovedkort med 3 stk 16x simultant:

3 stk (ca 1300 kr/stk): https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4750443

12 stk (ca 600 kr/stk med frakt/mva): https://www.aliexpress.com/item/33047416121.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.57317551ir9dp0&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.146401.0&scm_id=1007.13339.146401.0&scm-url=1007.13339.146401.0&pvid=1629c527-2ef9-402a-b024-405f7f5a224f

GPU'er og PSU løsning bygges etter behov. Anbefaler åpen rig for fleksibilitet og grei kjøling. Fint oppsett til GPU rendering hvis en klarer seg med 4x båndbredde.

Lenke til kommentar
11 hours ago, bojangles said:

At en bedrift kjøper inn denne boksen til alle ansatte viser vel mer at noen ikke har gjort jobben sin når det ble valgt hardware i første omgang? Om den bedriften virkelig trenger ekstra pulver fra en slik boks og frem til nå har alle ansatte måtte klare seg med undermotoriserte bærbare mens de egentlig trenger kraftige workstations da er det noen i den sjappa som ikke har gjort jobben sin. Og da blir det egentlig litt merkelig å dra den saken fram som en støtteerklæring til selve produktet. For alt erklæringen sier er jo at her er en kommentar fra en bedrift som brente penger på feil hardware og nå forsøker å rette opp med en "magisk boks". 

Nå adresserer de akkurat det du klager på i artikkelen. «Mye gikk selvfølgelig raskt nok, men da de skulle produsere fotorealistiske bilder gikk det veldig sakte.»

Det er ingenting som indikerer at de har kjøpt feil hardware. Mange har behovet for mobiliteten en bærbar gir, selv om de også tidvis skulle hatt tilgang til bedre ytelse. Noen løser det med å ha kraftige servere hvor man kan sende inn krevende jobber for bearbeidelse. Andre har flere maskiner for ulike oppgaver. Begge løsningene koster, både i hardware og vedlikehold. Disse arkitektene har frem til nå funnet at det for dem fungerer best å vente, de gangene de trenger det.

Det fremstår fra artikkelen som om det nevnte arkitektkontoret antagelig kunne ha klart seg med bare én eller et par slike boostere, som deres arkitekter kan brukt når de trengte det. Men siden prisen er lav har de antagelig funnet at de kan påkoste én til hver.

Som systemutvikler kan jeg glatt se verdien av en slik løsning. Jeg trenger i hverdagen på kontoret høy ytelse fra arbeidsstasjonen. Det har jeg gjennom en kraftig stasjonær ved pulten. Samtidig har jeg tidvis behov for å kunne jobbe fra andre steder enn ved pulten. Enten på reise/møter, hjemmekontor eller hva det skal være. I dag løses det med en ekstra og ytterst stusselig spekket bærbar PC, som i stor grad kun brukes som en tynnklient for å koble meg opp mot maskinen på pulten for å jobbe på den med remote desktop. Det fungerer, men er lite optimalt. Når jeg ikke er på kontoret gjør jeg som regel annet arbeid, som ikke trenger den samme ytelsen som jeg trenger ved pulten, men jeg trenger tilgang til miljøet. Uansett hvor optimalt oppkoblingen er med VPN og Cisco og fandens oldemor, det går tregere over nettet og det er alltid en risiko for dårlig oppkobling og hva det nå skal være. Da hadde det vært smidigere å kun ha én litt skikkelig bærbar PC som kan fungere til jobbene på tur, og en slik booster på pulten som gjør at den fungerer til jobbene som gjøres på kontoret.

Og til alle som sutrer over at dette ikke er noe nytt, det er laget før; Det adresseres også i artikkelen. «Slike eksterne akseleratorer er ikke noe nytt...» starter de, for så å forklare hva som er forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en del områder innenfor denne typen bruk, er det vel kanskje fortsatt "installasjonslisenser" og ikke "brukerlisenser", der en del av programvaren koster flere ganger det en slik enhet koster. Når behovet ellers for bærbar er der, kan det være det mest hensiktsmessige. En slik enhet i stedet for både en stasjonær og en bærbar kan i teorien være ganske billig.

En del av programvaren innen for CAD og annen 3d-visualisering kan ha akselerasjonsløsninger som står i serverrack eller omså i skyen. Men det er ikke sikkert behovene her nødvendigvis forsvarer lisenser, implementering etc. for slike løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...