Gå til innhold

Bygge ny gaming-PC (komplett)


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bygge ny PC til når Cyberpunk 2077 kommer ut i April, og ønsker å bestille alle delene utenom grafikkortet, som jeg vil vente med å kjøpe til jeg har råd til noe "ordentlig" (f.eks Geforce 2060). Bruker derfor budsjettet nå på å sikre at de andre delene er fremtidsrettet og av bra stand, og så kommer jeg til å bruke det gamle grafikkortet midlertidig (gtx 970).

Deler jeg har fra før og skal putte inn i pcn: PCI-E Nettverkskort, en ekstra SSD: Samsung 850 EVO 500gb, Geforce GTX 9701221746284_nypc.thumb.png.0565582226e2eb9ee894807e785d8cdb.png

Må presisere at jeg ikke er veldig oppdatert på hva som er bra i de forskjellige kategoriene for tiden, men har fått med meg at Ryzen 5 3600 er et veldig bra kjøp (?). Har noen mulighet til å se over delene, og evt komme med alternative forslag?

Budsjett: 6-7-8000. Gjør heller et veldig bra kjøp til 7000 enn å kjøpe noe til 8000 som minimalt er bedre.

 

ps. PCn jeg har nå er av typen "Komplett summer gamer" fra 2013, kan jeg hente ut windows-serienr fra den og legge inn i ny pc?

pps. Kabinettet jeg har nå er https://www.komplett.no/product/760659?noredirect=true Funker det til videre bruk eller er det ikke i tråd med nye hovedkort?

 

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det helt ærlig har jeg ingen problemer med å spille med MX500. Så ville spart inn noen kroner der. Det gamle kabinettet kan du bruke videre, kroner spart der også. Hva med å bruke de pengene til noe som gir deg mer ytelse? Som f.eks en cpu kjøler og raskere minne? Er en på tynt budsjett så er det litt dumt å "kaste vekk" budsjettet på noe som ikke gir en ytelse der en behøver.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Hvordan skjerm har du ts?

Budsjettbygg tror jeg vil slite/ha store problemer med cyberpunk: https://reviewswithsam.com/cyberpunk-2077-system-requirements-reviewswithsam/

I følge denne kilden blir systemkravene høyere enn først antatt. Hvor minimumskrav er spådd til å være i5-9400F og GTX 1660. Både Ryzen 3600 og RTX 2060 er såvidt over. Så om disse spådommene stemmer så er ikke 3600 og 2060 mer enn nok til en blanding av lav og middels grafikkinstillinger. De antar at anbefalt vil være 1080 ti, som er ganske vilt. Men egentlig er ikke disse systemkravene så altfor urealistiske når man ser på RDR2, tror nok stadig flere spill krever mer nå som ny konsoll nærmer seg.

Jeg sier dette for å være realistisk, om målet ditt med ny rig er cyberpunk ville jeg revurdert om det var verdt å spare sammen litt mer penger først.

Lenke til kommentar

Takk for tips alle. Er det 100% sikkert at det gamle kabinettet mitt funker fint enda?

 

@FranZe Er litt gira på å ha best mulig SSD. Spiller mye simulatorspill (Crusader Kings, Football Manager, osv), og har forstått det sånn at SSD har litt å si der?

@Emile the rat

Har 1080p skjerm, så kan ikke forstå at Ryzen 3600 og RTX 2060 ikke skal være nok til det? For meg er det hvertfall vanskelig å forstå, mtp at min gamle maskin klarer Witcher 3 på ultra fint. Men takk for innspill, får vurdere å evt legge enda mer i prosessor, og så avvente med grafikkort til jeg får råd til noe knallbra.

Sånn jeg forstod det med Ryzen 3600, var det at det ikke var verdt pengene med 3600x eller 3700x, da det omtrent kun var kjøleren som var forskjellen? At man heller bare kunne kjøpe 3600, og så f.eks en grei kjøler i tillegg.

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar
Schweigaard skrev (3 timer siden):

Takk for tips alle. Er det 100% sikkert at det gamle kabinettet mitt funker fint enda?

 

@FranZe Er litt gira på å ha best mulig SSD. Spiller mye simulatorspill (Crusader Kings, Football Manager, osv), og har forstått det sånn at SSD har litt å si der?

@Emile the rat

Har 1080p skjerm, så kan ikke forstå at Ryzen 3600 og RTX 2060 ikke skal være nok til det? For meg er det hvertfall vanskelig å forstå, mtp at min gamle maskin klarer Witcher 3 på ultra fint. Men takk for innspill, får vurdere å evt legge enda mer i prosessor, og så avvente med grafikkort til jeg får råd til noe knallbra.

Sånn jeg forstod det med Ryzen 3600, var det at det ikke var verdt pengene med 3600x eller 3700x, da det omtrent kun var kjøleren som var forskjellen? At man heller bare kunne kjøpe 3600, og så f.eks en grei kjøler i tillegg.

SSD har ikke mye å si i de spillene, kjøpe heller en vanlig M.2 og legg resten i skjermkort. Jeg har NVMe og det forsvarer ikke prisen, vanlig M.2 funker like bra.

3600 og 3700x er det vel i snitt 10fps i forskjell, ikke all verden, men har litt å si om man har 144hz monitor.

Om du kun har 60hz 1080p og ikke har planer om å oppgradere skjerm senere så funker 3600 og 2060 fint, derfor jeg spurte om skjerm :)

Men til 1440p eller 144hz ville jeg gått for 3700x og 2070 super, og spart penger på en rimeligere m.2.

Verdt å nevne, lurt å vente med skjermkort slik du har tenkt, da vi antageligvis får 30-serien til sommeren, og da går nok 2060 og 2070 ned i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Schweigaard skrev (24 minutter siden):

Har 144hz 1080p skjerm. Men frister litt å skaffe meg 1440p etter hvert - så kan være greit at PCn er god nok til det i fremtiden.

Tror nok red dead er en god pekepinn på hvor krevende cyberpunk kan bli.

2060 super ligger på ca. 60 fps i red dead redemption på 1440p med high settings (ikke ultra), med minmum fps 52. I 1440p ligger det på 78 fps på high med minimum fps på 65. Kilde: https://www.google.no/amp/s/www.techspot.com/amp/review/1939-red-dead-redemption-2-benchmarks/

Jeg tror ikke cyberpunk blir mindre krevende enn red dead, om ikke mer krevende. Så om du skal på ultra eller high i 1440p med minimum fps over 60 må man ha 2070 super eller kraftigere.

Nå vet jeg ikke hvor nøye du er på fps, hvor mange fps du ønsker, eller hvilke grafikk innstillinger du ønsker. Men tenkte det er et godt utgangspunk i forhold til valg av skjermkort :)

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med personen over. Ingen grunn til å kjøpe NVME hvis du kun skal game og spesielt hvis du ikke har et ganske stort budsjett. NVME gir ingen bedre performance i gaming, noe som et bedre grafikkort gjør. En sata ssd gjør jobben mer enn bra nok i for ditt budsjett.

Grafikkort du har fra før er ikke like bra som de andre komponentene du planlegger å bruke i systemet ditt. Dette er spesielt viktig fordi grafikkort er det viktigste i en PC for gaming. Da blir ikke 1440p realistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (13 timer siden):

Enig med personen over. Ingen grunn til å kjøpe NVME hvis du kun skal game og spesielt hvis du ikke har et ganske stort budsjett. NVME gir ingen bedre performance i gaming, noe som et bedre grafikkort gjør. En sata ssd gjør jobben mer enn bra nok i for ditt budsjett.

Grafikkort du har fra før er ikke like bra som de andre komponentene du planlegger å bruke i systemet ditt. Dette er spesielt viktig fordi grafikkort er det viktigste i en PC for gaming. Da blir ikke 1440p realistisk.

Har ikke peiling på SSD egentlig, takk for oppklaringen. Da kan jeg vel strengt tatt bare beholde den Samsung 850 EVO SSDn jeg kjøpte for et par år siden og bruke den?

Fullstendig klar over hvor viktig grafikkort er - derfor jeg venter med det til slutt og bruker det gamle midlertidig. Hadde jeg kjøpt en helt ny pc nå med alle deler, ville jeg ikke fått råd til et bra nok gfxkort.

Planen er:

* Kjøpe deler til ny PC (HK, Ram, CPU, PSU), bygge den sammen med det gamle kabinettet og grafikkortet siden jeg ikke får råd til nytt gfxkort med det første. Siden jeg ikke kjøper grafikkort med en gang åpner det opp for at jeg kan legge litt mer penger inn i disse delene enn jeg ville kunne gjort hvis jeg skulle kjøpt alt med en gang).

* Beholde de delene jeg kan fra gamle PCn (Kabinett, SSD, nettverkskort ((pluss grafikkort midlertidig)).

* Et par lønninger senere...ha spart opp til et bra grafikkkort i klassen 4-5k.

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar
12 hours ago, Schweigaard said:

Har ikke peiling på SSD egentlig, takk for oppklaringen. Da kan jeg vel strengt tatt bare beholde den Samsung 850 EVO SSDn jeg kjøpte for et par år siden og bruke den?

Fullstendig klar over hvor viktig grafikkort er - derfor jeg venter med det til slutt og bruker det gamle midlertidig. Hadde jeg kjøpt en helt ny pc nå med alle deler, ville jeg ikke fått råd til et bra nok gfxkort.

Planen er:

* Kjøpe deler til ny PC (HK, Ram, CPU, PSU), bygge den sammen med det gamle kabinettet og grafikkortet siden jeg ikke får råd til nytt gfxkort med det første. Siden jeg ikke kjøper grafikkort med en gang åpner det opp for at jeg kan legge litt mer penger inn i disse delene enn jeg ville kunne gjort hvis jeg skulle kjøpt alt med en gang).

* Beholde de delene jeg kan fra gamle PCn (Kabinett, SSD, nettverkskort ((pluss grafikkort midlertidig)).

* Et par lønninger senere...ha spart opp til et bra grafikkkort i klassen 4-5k.

Etter personlig erfaring synes jeg det er et bedre valg å selge pcen på bruktmarked som finn.no om veldig mye trengs å oppgraderes. Hvis det er kun grafikkort, cpu eller begge deler synes jeg det er verdt det å gå for en oppgradering, men hvis nesten alt må skiftes ut tenker jeg at du får mer verdi for å selge hele pcen og kjøpe ny. Det er mange som ønsker å kjøpe en pc under 5000kr for å spille mindre grafikkrevende spill (som csgo feks). For dem er står valget mellom å kjøpe en pc ny hvor de må bruke en cpu som har integrert gpu fordi en dedikert gpu blir for dyrt nytt eller alternativt kjøpe på bruktmarkedet, som etter min mening er mye smartere enn å gå med en integrert gpu. Solgte min 4 år gamle gaming pc, en fyr hentet den dagen etter jeg la den ut på finn for 4000kr. Brukte de 4000 i mot et nytt, mye kraftigere system. Det var ikke mye som var verdt å hente over utenom SSD'en (som jeg gjorde) og kanskje casen.

Selfølgelig helt opp til deg, og om du ikke har hele budsjettet klart må du kanskje sitte uten pc en stund.

Lenke til kommentar

@Kiwi00 Takk for tipset. Skal absolutt vurdere det. Hvis jeg selger, selger jeg nok alt i ett, evt ta ut Samsung EVO 850 500gb og bruke den videre. Selv om det kanskje ville medført potensielt færre kjøpere, siden jeg bare har en 120GB SSD utenom det som jeg har brukt til operativsystem

Er det vanlig at selger overtar Windowskoden til PCn også? (min er knyttet direkte til PCn og kan ikke brukes på nytt såvidt jeg vet).

Edit: Hvor mye ville dere tatt for denne på Finn? Kan også legge til den 500gb SSDen hvis kjøper vil betale grei pris for den.

gammel pc.png

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar

 

4 hours ago, Schweigaard said:

@Kiwi00 Takk for tipset. Skal absolutt vurdere det. Hvis jeg selger, selger jeg nok alt i ett, evt ta ut Samsung EVO 850 500gb og bruke den videre. Selv om det kanskje ville medført potensielt færre kjøpere, siden jeg bare har en 120GB SSD utenom det som jeg har brukt til operativsystem

Er det vanlig at selger overtar Windowskoden til PCn også? (min er knyttet direkte til PCn og kan ikke brukes på nytt såvidt jeg vet).

Edit: Hvor mye ville dere tatt for denne på Finn? Kan også legge til den 500gb SSDen hvis kjøper vil betale grei pris for den.

gammel pc.png

Å selge den uten ssd’en gir mer mening. Man forventer ikke en 500gb ssd i en brukt PC til noen tusen. Ville kanskje prøvd å få 2,5k-3000 for den. Det må du nesten bare teste ut selv og se hvor mange interesserte du får. Skader ikke å sjekke! Med Windows lisens ville jeg enten 1. Brukt det gratis ved bruk av ISO fil (bare å Google hvordan. Og ja det er lovlig, det er Windows selv som utgir filen). Har gjort dette selv flere ganger. 2. Kjøpt en billig lisens på eBay til 50kr. De funger vanligvis helt fint. ville latt personen som kjøper fått den gamle Windows lisensen fordi det er mer tiltrekkende å få det med. Folk flest vet ikke at det kan skaffes gratis/for 50kr og for de gir det ingen mening å måtte kjøpe en lisens til 1000kr med en gammel PC til 3000kr.

Endret av Kiwi00
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...