Gå til innhold

Mellomlande I USA


Anbefalte innlegg

Tanker om å mellomlande I USA?

Eg prøver somregel å ungå det, men i sommer skal eg fly fra London til Mexico city. Det er absolutt billigest å fly med Norwegian. Sjøl om det berre er ein mellomlanding må du gjennom immigrasjonen og alt mulig styr. Aldri godt å vite med amerikanerne, plutselig blir du forhørt i 2 timer, he he

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna, det kan fort bli veldig dyrt.

Du vil ikke få gjennomgående billett om du reiser emd Norwegian til USA så det er altså du som påtar deg all risiko med å nå neste fly. Først er jo ikke Norwegian akkurat kjent for å fly i tide til USA, så vet du ikke hvor lang tid immigration kan ta og så er det ny innsjekking og sikkerhetssjekk som kan ta flere timer om du er uheldig.

 

Lenke til kommentar

Mellomlanding i USA kan gå greit, men man er nødt til å beregne god tid, mye mer enn man gjør ved reise i Europa. Du må passere immigration, så du må ha gyldig visum eller ESTA (US$ 14.00 for 2 år). For immigration kan køene være svært lange (flere timer), og effektiviteten oppfattes som relativt lav. Dersom du har innsjekket bagasje må du ofte hente kofferten din og sjekke den inn på neste fly selv. Du må også passere customs, men her pleier det å gå ganske fort (med mindre du blir plukket ut for kontroll). Det er store forskjeller fra flyplass til flyplass. og det kan også være variasjoner avhengig av når på døgnet du er der.

Hvor lang tid du må sette av er umulig å si, jeg har brukt alt fra under 5 minutter (med kun carry-on) til over 3 timer gjennom immigration og customs, og servicenivået der er betydelig lavere enn vi er vant til i Norge og Europa. 

Endret av zanta
Korrigert feilinformasjon.
Lenke til kommentar

Hvilken flyplass er det snakk om? Min erfaring er at det er store forskjeller. Personlig har jeg ikke hatt noen problemer, men hvis du ikke kjøper alle bilettene fra samme selskap så risikerer du jo at det blir dyrt, om du skulle miste flyet. Jeg hadde vurdert en natt på et billig motel i nærheten av flyplassen, hvis du vil være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (10 timer siden):

jeg har brukt alt fra under 5 minutter til over 3 timer gjennom immigration og customs, og servicenivået der er betydelig lavere enn vi er vant til i Norge og Europa. 

Folk som sjekker deg er gjerne dårlig betale og man kan rett og slett se at ankelte er skikkelig sure på folk som tilsynelatende kan reise så mye de vil. Han jeg traff på i passkontrollen i Newark kjente meg igjen etter at jeg hadde truffet på ham ved flere turer til Karibien på noen uker.  Heldigvis hadde jeg vært hyggelig med ham så han bare ristet på hodet og lurte på hvor jeg skulle denne gangen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (11 timer siden):

Mellomlanding i USA kan gå greit, bare du forbereder deg godt og har god tid. Det er ikke sikkert at du må igjennom immigration, dersom du har kun carry-on, og ankommer og reiser fra samme terminal/område, kan det være at du oppholder deg på internasjonalt område hele tiden.

Dette høres veldig rart og må være en feil. De opererer ikke med "internasjonale soner" på flyplassene i USA slik som i resten av verden. Det eneste unntaket jeg kjenner til er verdens lengste flight NZ1/2 som har tekniske mellomlanding i LAX hvor alle passasjerene må gå inn i et en liten lukket sone på flyplassen mens de renser og klar gjør flyet til å reise videre. Det er altså ingen overgang til andre flighter.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Dette høres veldig rart og må være en feil. De opererer ikke med "internasjonale soner" på flyplassene i USA slik som i resten av verden. Det eneste unntaket jeg kjenner til er verdens lengste flight NZ1/2 som har tekniske mellomlanding i LAX hvor alle passasjerene må gå inn i et en liten lukket sone på flyplassen mens de renser og klar gjør flyet til å reise videre. Det er altså ingen overgang til andre flighter.

Ja dette må være spesielle tilfeller, jeg har aldri opplevd det og har reist mye til USA med mellomlandinger for videre reise innad i USA. Dog lite videre til andre land. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Ja dette må være spesielle tilfeller, jeg har aldri opplevd det og har reist mye til USA med mellomlandinger for videre reise innad i USA. Dog lite videre til andre land. 

Har reist mye både til og via USA og det holder å se på hva som går fra de forskjellige gatene for å skjønne hvordan det ligger ann. Om det går en flight til Chicago fra Gate 16 og et fly til Los Angeles fra Gate 18 så kan det gjerne gå et fly til Paris fra gate 17.

Lenke til kommentar
9 hours ago, robertaas said:

Dette høres veldig rart og må være en feil. De opererer ikke med "internasjonale soner" på flyplassene i USA slik som i resten av verden. Det eneste unntaket jeg kjenner til er verdens lengste flight NZ1/2 som har tekniske mellomlanding i LAX hvor alle passasjerene må gå inn i et en liten lukket sone på flyplassen mens de renser og klar gjør flyet til å reise videre. Det er altså ingen overgang til andre flighter.

Det stemmer, robertaas, her har jeg tenkt på europeiske flyplasser ? Jeg korrigerer opprinnelig innlegg. Takk for korrigering, og beklager misforståelsen.

Lenke til kommentar

Om eg velger å fly med ein mellomlanding i USA ser det ut som det blir  JFK. Tenker at eg vil ha vertfall 5 timer, kanskje eg også får til til ein kaffi med ein eg kjenner som jobber på JFK?. Men eg har hatt problemer med immigrasjonen i USA før, så er nok best å fly fra ein anna plass enn London 

Lenke til kommentar
amalia_ skrev (På 5.1.2020 den 8.48):

Tanker om å mellomlande I USA?

Eg prøver somregel å ungå det, men i sommer skal eg fly fra London til Mexico city. Det er absolutt billigest å fly med Norwegian. Sjøl om det berre er ein mellomlanding må du gjennom immigrasjonen og alt mulig styr. Aldri godt å vite med amerikanerne, plutselig blir du forhørt i 2 timer, he he

Du må ha ESTA. Søknaden fyller du automatisk ut på nettet og det koster 14 dollar. Husk å sørge for det minst 72 timer før avreise. Har du ikke ESTA før avreise vil du bli nektet ombordstigning på flyet.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 9.1.2020 den 22.21):

Mellomlanding i USA kan gå greit, men man er nødt til å beregne god tid, mye mer enn man gjør ved reise i Europa. Du må passere immigration, så du må ha gyldig visum eller ESTA (US$ 14.00 for 2 år). For immigration kan køene være svært lange (flere timer), og effektiviteten oppfattes som relativt lav. Dersom du har innsjekket bagasje må du ofte hente kofferten din og sjekke den inn på neste fly selv. Du må også passere customs, men her pleier det å gå ganske fort (med mindre du blir plukket ut for kontroll). Det er store forskjeller fra flyplass til flyplass. og det kan også være variasjoner avhengig av når på døgnet du er der.

Hvor lang tid du må sette av er umulig å si, jeg har brukt alt fra under 5 minutter (med kun carry-on) til over 3 timer gjennom immigration og customs, og servicenivået der er betydelig lavere enn vi er vant til i Norge og Europa. 

Det er ingen internasjonal "mellomlanding" i USA slik det er i andre land. Man må sjekkes inn i landet; passkontroll for så å gå til avgangshallen. På de fleste flyplasser går det ganske raskt i våre dager.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (38 minutter siden):

Du må ha ESTA. Søknaden fyller du automatisk ut på nettet og det koster 14 dollar. Husk å sørge for det minst 72 timer før avreise. Har du ikke ESTA før avreise vil du bli nektet ombordstigning på flyet.

Og ham man reist til for mange land så får man ikke ESTA, men må ha fullt visum til USA.

Visum til USA er ingen enkelt formalitet. Regn med at det er dobbelt så omfattende som du forventer det er å søke statsborgerskap der.

 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 minutter siden):

Og ham man reist til for mange land så får man ikke ESTA, men må ha fullt visum til USA.

Visum til USA er ingen enkelt formalitet. Regn med at det er dobbelt så omfattende som du forventer det er å søke statsborgerskap der.

 

Man får ikke ESTA om man har reist til bestemte land som er: Iran, Irak, Syria, Jemen,Somalia og Nord-Korea. Det er hvilke land man har vært i og ikke antallet land som avgjør om man får ESTA eller ikke. Du blir ikke nektet ESTA om du har besøkt hvert eneste land i Europa. Jeg har kanskje vært innom minst 20 land i mitt liv og likevel ikke blitt nektet ESTA. Men jeg har ikke vært i de landene som USA har på svartelisten.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 15.1.2020 den 17.34):

Og Sudan og Libya.

Alle som har besøkt mer enn 192 land må søke visum.

Det stemmer, glemte de. 192 land er en god del. Tviler på at det er noen fare for at jeg kommer til å besøke så mange land i løpet av moitt liv.

Jeg har forståelse for at USA har laget en slik "svarteliste" over land men skjønner ikke helt hvorfor de må ha Iran på den. Det skyldes åpenbart en gammel vendetta de har. Diktatur ja, men faktisk det tryggeste landet å besøke i Midtøsten og med en rik historie og vennlig befolkning. Jeg skulle gjerne ha besøkt Iran, men velger å stå over så lenge det er på USAs "svarteliste". Og så lenge det nok en gang trues med krig og "regimeendring", noe det forhåpentligvis ikke blir noe av.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...