Gå til innhold

Lydisolere rack skap på kontoret


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en dell R720 2U + en MD1200 SAN (2U) som sammen lager en viftestøy som går gjennom veggene. Om jeg slår av MD1200 er alt fint, så det er MD1200 som lager maset.

Tanken er å kjøpe:

https://www.digitalimpuls.no/gulvskap/138317/toten-19-gulvskap-18u-glassdør-600x800-asteriks-988-maks-500-kg

+

https://www.digitalimpuls.no/tilbehør/145895/toten-modulær-viftepakke-for-gulvskap-2-deler-med-2-vifter-hver-svart

+

Hva enn som er anbefalt her https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/ 

Tanken var å legge isolasjonen i kabinettet, men kanskje også legge isolasjon under bordet rett der viftene er, så lyden dempes noe der?

 

For deretter putte begge disse inn i skapet sammen med switchen, sette den på gulvet under skrivebordet og se om lydproblemet "forsvinner". Men er det en god løsning og hva burde jeg gjøre?
 

 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så trenger du ett dypere rackskap for rackserver, 800mm dyp er ikke nok for rackserver og eller en SAN. det kommer helt annpå hvor dyp MD1200 SAN er,men r720 er nok 700mm ish dyp og det er ikke nok. Jeg lærte den tunge måten at 600x800 ikke er rackskap som er ment for servere,SANs. Det er telekommunikasjons rackskap som er egnet for UPS'er,switcher,routere. For å få plass til rackservere og SANs bør du hvertfall ha 600x1000 eller 600x1200mm i dybde. Ring og få hva de indre dybde mål er fra digitalimpulse fra stålbjelke til stålbjelke.

Det er indre mål fra front stålbjelke til rear ståbjelke og du vil miste dybde mål fra glass døra foran til stålbjelke foran og bak.

Det er første problemet.

Det er en grunn til at rackskap er plassert vekk fra kontorer og eller i kjellern til hvor bedriften ligger hen.

De viftepakkene kommer til å bråke masse ekstra så de vil ikke hjelpe. Hvis du skal ha noe for å redusere lydstøy, så se om de r720 har plass til noctua vifter. Bytt ut muligens stock PSU'er, på mange modeller så bråker de stock redundant PSU'ene ekstremt. Se om det er mulig på SAN'en også, SAN bråker også en del

Lenke til kommentar

San er  ish 50 bredde x60 cm dypbde, R720 er 50x70 ca.

 

Joa, men det finnes flere eksempler på at man har klart å få ned viftestøyen, og R720 alene går helt fint, det er san'et som er problemet. Jeg har R720 gående nå, og sliter ikke med støyen, ei heller i leiligheten når det er helt stille. Det er san'et som sliter mest, men da mener du at å støyisolere ikke vil funke? (Å bytte vifter er jeg ikke flink nok til, så skal ikke begynne å rote med psu'ene til san'et)

 

men da er: https://www.digitalimpuls.no/gulvskap/143767/linkit-sskap18u-svart-b600xd1000xh998-perforerte-dører-foran-bak bedre ide?

uansett, nå ligger de jo oppå hverandre, mot en vegg åpent - så jeg vil jo anta at hvis jeg setter dem i et skap, lydisolerer noe og så heller har det på gulvet så vil det dempes noe? 

Alternativet er selvsagt å droppet san'et og selge den, noe som også går fint. 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (11 minutter siden):

San er  ish 50 bredde x60 cm dypbde, R720 er 50x70 ca.

 

Joa, men det finnes flere eksempler på at man har klart å få ned viftestøyen, og R720 alene går helt fint, det er san'et som er problemet. Jeg har R720 gående nå, og sliter ikke med støyen, ei heller i leiligheten når det er helt stille. Det er san'et som sliter mest, men da mener du at å støyisolere ikke vil funke? (Å bytte vifter er jeg ikke flink nok til, så skal ikke begynne å rote med psu'ene til san'et)

 

men da er: https://www.digitalimpuls.no/gulvskap/143767/linkit-sskap18u-svart-b600xd1000xh998-perforerte-dører-foran-bak bedre ide?

uansett, nå ligger de jo oppå hverandre, mot en vegg åpent - så jeg vil jo anta at hvis jeg setter dem i et skap, lydisolerer noe og så heller har det på gulvet så vil det dempes noe? 

Alternativet er selvsagt å droppet san'et og selge den, noe som også går fint. 

jeg er ikke sikker på om støyisolere vil fungere eller ikke, bare nevner ting jeg vet eller jeg ting som kan redusere støyen, det er jo ikke selfølgelig at det er mulig å bytte de stock viftene på servern/SAN siden de går alt fra 7k - 15k rpm.

Jeg trur nok at 1000mm dybde vil være nok for SAN og rackservern. Brukes ikke SANet i produksjon?

Men du bør jo få noen andre innspill fra andre som vet noe mer om lydisolering og som faktisk har holdt på rackskap i enterprise verden med lydisolering.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte san + server, selger (profesjonell) var nok litt optimistisk om støyen, men han kjente ikke til leiligheten min. Så jeg kan lett ditche san, og heller investere i noen 8-10 tb disker ev hvis absolutt nødvendig, men det hadde vært fint å kunne beholde san'et siden det gir en god del ekstra lagringsplass da HBA kortet er oppgradert for å takle store disker. 

 

Opplegget har sånn sett ikke kommet i noe faktisk produksjon, mer "prøve fasen" med Proxmox, hvor jeg testet, å rekonfigurere er uansett planen da jeg fikk med 2,5" disk holdere, og skal sette to SSD'er inn først som sist. 

Lenke til kommentar

jeg var ikke klar over at du mente kontoret i leiligheten din, hadde for meg at det var på kontoret på jobben din jeg da. Hadde jeg hatt plass i rackskapet til en SAN så ville hatt en slik sjøl. Er nice med en sentralisert lagring da, men du kan jo kvitte deg med SANen hvis du vil å putte in noen par 8-10TB hdd'er i r720.

Alltid greit med labbing før du tar det videre:)

Lenke til kommentar

Nice,det så jo supert ut, ser ut som jeg skal prøve på det på rackskapet mitt sjæl..

Hvis du er som meg så vil du ha alt i rackskapet server,UPS'er,rack consoll,servere,router og switcher in nærheten av hvor workstation din er.

Det er jo ikke umulig det som du ser på videoen:p. Go for it sier jeg bare og ta sound proof test pre soundproofing og post soundproofing hvis du har et slik apparat som tar opp db støy

Lenke til kommentar

Tja, planen min er vel:

 

19U fordelt på:

 

1u = switch

2U = R720

space mellom

2U = SAN midt mellom

space mellom

2U for fremtidig ekstra server

 

Da skal det være rimelig god spacing for å bruke lydemping på vegger/sidevegger og dør samt at den som lager mest lyd hverken treffer toppvegg eller bunn og sånn sett "stoppes" kanskje av de øvrige. Men så skal jeg ev sette opp demping på bordet over slik at når lyden kommer opp av viftehull så går den rett i ny demping. 

Lenke til kommentar

Kjører RDP/web gui og idrac. I den grad jeg "må" ha skjerm, så låner jeg naboen sin rett og slett, ev på sikt så ordner jeg meg en enkel skjerm, men de tingene jeg bruker er webbasert og krever egentlig ikke skjerm. Router står et annet sted og kan ikke plasseres av flere årsaker i denne boksen, ups får jeg se an avhengig av hvor ofte strømmen skal gå, men siden kjører mirror og har overlevd uten problemer i 8 år nå, så er ikke det prio over støy. 

 

Jeg må finne et sted den skal stå først, for jeg ble nemlig usikker om under bord eller på bord er best. Men jeg må da sjekke hvilket bord har best toleransegrense haha 

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (41 minutter siden):

Kjører RDP/web gui og idrac. I den grad jeg "må" ha skjerm, så låner jeg naboen sin rett og slett, ev på sikt så ordner jeg meg en enkel skjerm, men de tingene jeg bruker er webbasert og krever egentlig ikke skjerm. Router står et annet sted og kan ikke plasseres av flere årsaker i denne boksen, ups får jeg se an avhengig av hvor ofte strømmen skal gå, men siden kjører mirror og har overlevd uten problemer i 8 år nå, så er ikke det prio over støy. 

 

Jeg må finne et sted den skal stå først, for jeg ble nemlig usikker om under bord eller på bord er best. Men jeg må da sjekke hvilket bord har best toleransegrense haha 

Jeg tenkte slik før jeg også, at jeg ikke trengte UPS, men så gikk strømmen i huset her og ene disken i NASen ble defekt og etter det har jeg brukt UPSer for alt som er tilkobla av PC og nettverksutstyr, helst litt redundant UPS tilkobling fra rackservern min. Det skjer omtrent ikke her eller, men 1 gang kan være nok til å ødelegge server,NAS.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...