Gå til innhold

5 meter hdmi fra pc til 4k tv


igxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
igxx skrev (På 4.1.2020 den 21.05):

Kjøpte nylig et tv og har en pc med RTX 2080. Har en 5meter hdmi kabel som ifølge clas olshon skal takle 4k, og kan velge 4k, men det er ikke "recommended". Hva er grunnen til det? Er det fordi hdmi kabelen ikke funker slik den skal, eller skal den ikke foreslå 3840 x 2160? 

https://imgur.com/a/Wee1eIh (skjermbilde) 

Kan ikke svare hvorfor, men tror det bare er sånn. Kanskje Philips kan gi et svar hvis du spør supporten. Mulig det er en teknisk grunn da det er en TV, ikke en monitor... Jeg har testet litt siste året med 2 forskjellig PC-er på 2 forskjellige nyere Philips TV-er, og får samme resultat som deg. 1920 * 1080 er anbefalt, men kan kjøre 3840 x 2160 hvis jeg endrer til det.

Lenke til kommentar

Har eksperimentert litt med en Raspberry Pi som gjør at man kommer ganske langt inn på HDMI teknisk sett. Pi støtter f.eks forsterking som er så effektiv at man advares mot å bruke for mye på kortere kabler fordi en går forbi spenningen som skal brukes i spec, så en må ha nok signaltap i en lang nok kabel. Hvis ikke utstyret selv forsterker kan en bruke en aktiv forsterker til å lage en lengre kabel av å koble to kabler sammen, noe som ellers gjerne feiler p.g.a for mye sigaltap. Vanligvis skiller en på 4K kabler som støtter HDMI 1.4 standarder på 4:2:2 (full luma halv chroma) på 30 Hz og de mer kapable 4:4:4 60 Hz kablene for senere 2.x standard, så ikke se deg blind på sekkepost-begrepet 4K. HDMI skiller også på TV-moduser og Monitor-moduser. TV og Film kan god finne på å gjenbruke fargene på 2-4 pixler pr pixel (4:2:2 / 4:2:0) mens Monitor kjører egen farge på hver eneste pixel. Husker når jeg satte opp Xbox One X så måtte jeg ned på 4:2:0 for at det skulle fungere i HDR i 4K, så HDR kan også skape litt trøbbel på max kvalitet. Synsmessig er vi mest følsomme på lys, så derfor spares båndbredde på å gjenbruke fargeinformasjonen for de pixlene som er i nærheten. Sitter du et stykke fra TVen er ikke dette av så stor betydning som om du sitter nært en monitor.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...