Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjonsfaget - snu dreieretning på asynkron 3 fas motor


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ha praksis prøve i automasjonsfaget på skolen til uken. Prøven handler om å koble opp en asynkron 3 fas motor på koblingsbrett. Motoren skal gå begge veier, ha en start knapp for hver vei og en stoppknapp, evt. også en nødstopp. Feillampe og driftslampe skal også være med. Jeg er usikker på hvordan jeg endrer dreieretningen på motoren og trenger derfor hjelp til dette.

Jeg skulle helst ha hjelp til dette så fort som mulig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jtf skrev (23 timer siden):

Hei

Jeg skal ha praksis prøve i automasjonsfaget på skolen til uken. Prøven handler om å koble opp en asynkron 3 fas motor på koblingsbrett. Motoren skal gå begge veier, ha en start knapp for hver vei og en stoppknapp, evt. også en nødstopp. Feillampe og driftslampe skal også være med. Jeg er usikker på hvordan jeg endrer dreieretningen på motoren og trenger derfor hjelp til dette.

Jeg skulle helst ha hjelp til dette så fort som mulig

For å snu retningen på motoren må du bytte om på to av fasene. Dette er en standard oppkobling som heter dreieretningsvender. 

Noen tips til oppkoblingen:

- Du trenger to kontaktorer i hovedstrømmen (en til hver dreieretning)

- Du må forrigle kontaktorene sånn at begge ikke kan være på samtidig (ellers blir det full kortslutning)

- For å begrense slitasje på motor (og i en større betydning utstyr som er koblet på motoren) bør det legges inn en timer for å hindre at man endrer dreieretning mens motoren fremdeles har stor hastighet.

Koblingsskjema finner man enkelt på google, men oppkoblingen er ikke vanskeligere enn hva man klarer å finne ut dersom man setter seg ned og tenker litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ArisvA skrev (7 minutter siden):

Styrestømskjema

Mener det skal være sånn. Litt dårlig tegning da.

 

Lykke til

20200106_223804.jpg

Her mangler du forrigling som forhindrer full kortslutning. Dersom du legger inn ett NC kontaktsett fra Q3 i serie med S2 og likeledes et NC kontaktsett fra Q2 i serie med S4 vil det ikke være mulig å legge inn begge kontaktorene samtidig.

Ellers vil det være lurt å legge inn timer i kretsen som gir forsinket innkobling når man endrer dreieretning. Det vil gi mindre belastning på motoren og evt utstyr som er koblet til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-submariner- skrev (39 minutter siden):

Her mangler du forrigling som forhindrer full kortslutning. Dersom du legger inn ett NC kontaktsett fra Q3 i serie med S2 og likeledes et NC kontaktsett fra Q2 i serie med S4 vil det ikke være mulig å legge inn begge kontaktorene samtidig.

Ellers vil det være lurt å legge inn timer i kretsen som gir forsinket innkobling når man endrer dreieretning. Det vil gi mindre belastning på motoren og evt utstyr som er koblet til den.

Det har du helt rett. I fikk visket vekk litt for mye. ?

Ja timer er lurt. Bør også være en bryter som slår ut holde funksjonen hvis en slår av motoren med service/sikkerhetsbryteren rett foran motoren slik at den ikke starter. Når en skrur den på.

Lenke til kommentar

image.png.57224182e7481058eaa3d44c6ad48b6e.png

 

Til rotasjonsvendingen trengs det to kontaktorer, en for hver rotasjonsretning. Rotasjonsvendingen er basert på at den ene kontaktoren bytter om to av de tre fasene til forskjell fra koblingen på den andre kontaktoren. Dersom begge kontaktorene skulle bli koblet inn samtidig blir det direkte kortslutning. For å hindre at dette skjer må kontaktorene kobles i en avhengighetskobling. Når den ene kontaktoren skal kobles inn, er det avhengig av at den andre kontaktoren er utkoblet. På fagspråket sier vi at kontaktorene er innbyrdes forriglet. Her er det innbyrdes forrigling med hjelpekontaktene Q1:21–22 og Q2:21–22 i styrestrømkretsene. Betjeningsbryterne S2 og S3 er også innbyrdes forriglet for at det ikke skal være mulig å koble inn begge kontaktorene samtidig.

Lykke til ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...