Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Helt ny vaskemaskin skyller og vasker dårlig. Hva har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

Hei!

Nettopp kjøpt en AEG vaskemaskin. Den skyller klærne dårlig. Finner såperester i alle klesvaskene jeg har kjørt. Jeg har veldig lyst til å returnere produktet, men jeg er usikker på om jeg da må betale for hjemlevering og retur av "gammel"maskin?  Hva har jeg krav på produktet ikke leverer i det hele tatt?

Det er snakk om en AEG til 10 000 kr, tilbud til 6000kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring først AEG. Det er et problem at selv dyre maskiner skyller klær dårlig, da det er blitt for mye fokus på lite vannforbruk.

Utfordringen er at mye kan ligge på "brukerfeil", for lite og for mye klær i maskin kan gi såperester. For mye såpepulver i forhold til mengde kan gi såperester.

Overdosering av såpe er et problem.

Har selv en ny Asko til kr 10.000, er ikke imponert over skyllingen. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

plankeby skrev (3 timer siden):

Ring først AEG. Det er et problem at selv dyre maskiner skyller klær dårlig, da det er blitt for mye fokus på lite vannforbruk.

Utfordringen er at mye kan ligge på "brukerfeil", for lite og for mye klær i maskin kan gi såperester. For mye såpepulver i forhold til mengde kan gi såperester.

Overdosering av såpe er et problem.

Har selv en ny Asko til kr 10.000, er ikke imponert over skyllingen. 

Godt at jeg ikke er alene om problemet. Hva gjør du med din maskin ? 
Jeg har prøvd alt. Har tatt passe mengde med klær, tatt lite klær, tatt lite såpe og forholdt meg til produsentenes anbefaling. Vasken blir ikke ren, selv om jeg kjører program etter program, uten å tilføre ny såpe. 

bshagen skrev (3 timer siden):

Tilpass mengde pulver? 

Funker ikke, samme hvor lite jeg tar.  Jeg har til og med kjørte flere programmer pluss ekstra skylling på programmene på samme klesvask, uten å tilføre såpe (bortsett fra første kjørte program). Fortsatt såperester når den skyller, også rett før den starter på sentrifugering. 

Taurean skrev (2 timer siden):

Bruk program "Ekstra skylling".

Gjort det utallige ganger, hjelper ikke :(

Valotunk skrev (2 timer siden):

Bruk mindre vaskemiddel. De fleste bruker altfor mye i tro om at vasken blir bedre.

Det gjelder ikke bare maskinvask, men rengjøringsmidler generelt. 

Har prøvd, det hjelper ikke. 

Endret av Tarzan93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå kjørt samme klesvask i ca 4 timer. Første gangen var med såpe, tok da etter produsentens anbefaling i forhold til tøyet. Da skyllingen pågikk, rett før 2 min før sentifugeringensprogrammet startet, var det fortsatt en del såpe igjen. Jeg kjørte derfor nytt program i håp om å få vekk såpa.   Da nytt program kjørte ( bomull 60 grader med dobbel skylling) så det ut som jeg hadde startet helt ny vask med nydosert såpe, det var altså veldig mye såpe igjen i vasken. Jeg kjørte på med ekstra skyllinger, men det har ikke hjulpet stort. Fortsatt såpe i klesvasken, ser det veldig godt da det blir såpe på døra hver gang klesvasken treffer døra, og vannet har mye skum i seg. 

Noen av klærne som ble vasket i går, som jeg også måtte kjøre x antall skyllinger på,  har såpeflekker på seg. 

Jeg er 100 prosent sikker på at jeg ikke har brukt for mye såpe. Den ene gangen jeg tok minimalt, som ikke bedret problemet, ble ikke tøyet ordentlig rent ( hvite sokker som fortsatt ser møkkete ut, og en genser som har antydning til svettelukt under armen).

Endret av Tarzan93
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Da hadde jeg forlangt bytte.

Elektrokjeden skal ringe meg på mandag. Satt nå på samme vask igjen, uten å ta såpe i kammeret. Vasken er nå kjørt 6 ganger i maskinen uten å tilføre såpe, ser det fortsatt er såpe igjen. Helt utrolig. 

Håper byttingen av maskin går smertefritt..  

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig ny vaskemaskin fra Miele, å hadde samme problemet.

Displayet slo seg av etter to-tre minutter, slik at det ikke var mulig å se resterende tid, det kom nesten ikke vann, vasken var hverken skikkelig vasket eller skylt, enda det tok evigheter.

Etter å ha lest bruksanvisningen nøye var det heldigvis kun all mulig strømsparingsgreier som var slått på som standard, og ettersom maskinen har touch-display var det ikke akkurat intuitivt å komme inn i menyene for å endre dette.

Brukte timevis på å finne ut hvordan man endrer alle valgene slik at maskinen vasker slik den skal, nå vasker den "nesten" like bra som den 15 år gamle Miele-maskinen den erstattet.

Vaskemaskiner ser ut til å bli dårligere og dårligere, men dersom den ikke fungerer som den skal, er det bare å levere den tilbake å kjøpe et annet merke.

Når det kommer til fraktkostnader, varierer det litt i forhold til hvordan du har kjøpt vaskemaskinen.
Har du kjøpt på nett, har du angrerett, og det er vanligvis slik at dersom du angrer på kjøpet, så er det selger som betaler frakten til deg, men du må betale for frakten tilbake til selger.

I og med at maskinen ikke fungerer som den skal, i det minste ikke for deg, kan du reklamere i stedet for å angre, da har selgeren to muligheter til å utbedre feilen, eller erstatte varen, uten at det koster deg noe, ei heller frakt.

Det kan også være butikken du har handlet i har noen form for garanti, for eksempel at de garanterer at du er fornøyd, åpent kjøp i 30 dager eller lignende, mange av de store kjedene har dette, men hvem som betaler for frakt vet ikke jeg, men ville tro det var selgeren som tilbyr slik garanti som også betaler for frakten.



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):

Kjøpte nylig ny vaskemaskin fra Miele, å hadde samme problemet.

Displayet slo seg av etter to-tre minutter, slik at det ikke var mulig å se resterende tid, det kom nesten ikke vann, vasken var hverken skikkelig vasket eller skylt, enda det tok evigheter.

Etter å ha lest bruksanvisningen nøye var det heldigvis kun all mulig strømsparingsgreier som var slått på som standard, og ettersom maskinen har touch-display var det ikke akkurat intuitivt å komme inn i menyene for å endre dette.

Brukte timevis på å finne ut hvordan man endrer alle valgene slik at maskinen vasker slik den skal, nå vasker den "nesten" like bra som den 15 år gamle Miele-maskinen den erstattet.

Vaskemaskiner ser ut til å bli dårligere og dårligere, men dersom den ikke fungerer som den skal, er det bare å levere den tilbake å kjøpe et annet merke.

Når det kommer til fraktkostnader, varierer det litt i forhold til hvordan du har kjøpt vaskemaskinen.
Har du kjøpt på nett, har du angrerett, og det er vanligvis slik at dersom du angrer på kjøpet, så er det selger som betaler frakten til deg, men du må betale for frakten tilbake til selger.

I og med at maskinen ikke fungerer som den skal, i det minste ikke for deg, kan du reklamere i stedet for å angre, da har selgeren to muligheter til å utbedre feilen, eller erstatte varen, uten at det koster deg noe, ei heller frakt.

Det kan også være butikken du har handlet i har noen form for garanti, for eksempel at de garanterer at du er fornøyd, åpent kjøp i 30 dager eller lignende, mange av de store kjedene har dette, men hvem som betaler for frakt vet ikke jeg, men ville tro det var selgeren som tilbyr slik garanti som også betaler for frakten.



 

Så fint du fikk ordnet din maskin. Min har også hatt , som jeg kan se,  en strømsparende innstillinger som standard, men det eneste jeg har funnet ut jeg kan endre på er å legge til ekstraskylling permanent. Har gjort det, men vaskeresultat er fortsatt helt elendig.

Det blir nok til at jeg reklamerer. Jeg er litt redd for at jeg får lik maskin. Jeg ønsker et annet merke da jeg er redd for at jeg får maskin med samme feil.  Høres ut som det er en feil, eller så følger ikke folk med på klesvasken for maskinen har fått nesten 5 stjerner av over 80 stk. Eneste folk har klaget over er at maskinen hopper mye, men da har de glemt å fjerne transportskruene. Er ekstra styrete med vaskemaskiner siden de er så jævlig tunge, og jeg bor i blokk. Er kjipt hvis jeg får nye maskin med akkurat samme problem. Jeg kan utvikle allergi da det er så mye såperester igjen i klærne. 

Miele skal jo være et veldig godt merke. Kunne tenkt meg en Miele-maskin selv, er definitivt verdt prisen mtp kvalitet og levetid. 

 

30-dagers åpent kjøp er nok det elektrokjeden ønsker jeg tar, men det er kun noe jeg kan velge dersom de betaler frakt med bæring. Det kostet meg 900 kr, og når jeg får et produkt som ikke gjør det den skal, er jeg lite fristet til å betale enda 900 kr ekstra for bæring.  

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Tarzan93 said:

Hei!

Nettopp kjøpt en AEG vaskemaskin. Den skyller klærne dårlig. Finner såperester i alle klesvaskene jeg har kjørt. Jeg har veldig lyst til å returnere produktet, men jeg er usikker på om jeg da må betale for hjemlevering og retur av "gammel"maskin?  Hva har jeg krav på produktet ikke leverer i det hele tatt?

Det kan være at en sensor for vannivå er defekt, slik at maskinen både vasker og skyller med for lavt vannivå. Du kan velge å returnere den på returrett (hvis du har dette), og kjøpe en annen maskin. Hvis du ikke har returrett lenger, bør du kontakte produsentens serviceorganisasjon og få en full sjekk av maskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 minutter siden):

Det kan være at en sensor for vannivå er defekt, slik at maskinen både vasker og skyller med for lavt vannivå. Du kan velge å returnere den på returrett (hvis du har dette), og kjøpe en annen maskin. Hvis du ikke har returrett lenger, bør du kontakte produsentens serviceorganisasjon og få en full sjekk av maskinen.

Hei! ja, det kan være problemet. Antar jeg fortsatt har returrett da jeg fikk maskinen på fredag. 

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Displayet slo seg av etter to-tre minutter, slik at det ikke var mulig å se resterende tid, det kom nesten ikke vann, vasken var hverken skikkelig vasket eller skylt, enda det tok evigheter.

Displayet kommer på igjen om du bare toucher det. Har også ny Miele-maskin, og opplever ikke disse problemene 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Displayet kommer på igjen om du bare toucher det. Har også ny Miele-maskin, og opplever ikke disse problemene 

Det er helt riktig, men fant det fremdeles veldig irriterende å ikke se hvor lenge det var igjen uten å måtte trykke på displayet, så endret strømsparingsalternativene i menyen slik at displayet er slått på under hele vasken i stedet, det kan umulig bruke særlig mye strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Øko program vasker ikke rent.

Miele har en flott mulighet til å manuelt sette vannmengde på vask. Tror få andre merker har det.

Det overrasker meg ikke. Jeg har ikke kjørt et eneste økoprogram, og har store problemer med å få vasken ren.

Taurean skrev (1 time siden):

Hvis du fikk den på fredag, har du absolutt returrett. Har aldri hatt noe problem med returrett på noe produkt... heldigvis.

Ja, håper det blir smertefritt og at jeg slipper å betale for at de bærer ny maskin til badet mitt. Det kommer jeg til å kreve, da jeg betalte for tjenesten på fredag ;)  Jeg gir dere en update etter butikken har ringt meg i morgen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...