Gå til innhold

Asus Stryx B450-F Gaming: Sata-porter funker ikke?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Har nettopp montert Hovedkortet nevnt over i HTPCen sammen med en AMD 3600

Her er det en SSD som ikke kommer opp når jeg benytter S-ATA port 5 eller 6.

Den funker fint i 1 eller 3, samt via USB adapter.

Jeg får ikke benyttet S-ATA port 2 eller 4 pga hardiskkabinettet i kabinettet jeg bruker kommer akkurat i veien for de.

Noen som vet hva det kan være?

Har testet 2 forskjellige S-ATA kabler også

 

Har lagt inn nyeste bios, og alle drivere jeg kan finne.

I manualen (som ikke omtaler 3000-serien CPUer), så er det ikke noe som nevnes rundt S-ATA poortene. Selv om jeg har funnet en som sier at det er dokumenter at port 5-6 forsvinner ved bruk av M.2_1 porten.

M.2_2 porten nevnes det at ved bruke så låner den båndbredde av PCI-E_1 porten (Halveres fra x16 tilx 8), og at den ikke funker med APUene fra AMD.

Har totalt 4 disker i maskinen, og trenger derfor utgangene her til å funke. (Den ene er en M.2 SSD).

 

 

EDIT: Fant det i manualen nå. Står under oversikten foran i manualen, og ikke der de beskriver portene på egen side. Noe som er meget dumt.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være NVMe på den, er første NVMe disken jeg benyttet. Har lese hastighet på 1700MB, og skrive på 900 hvis jeg ikke husker feil. Slo det opp for noen dager siden. Mener å huske S-ATA stopper på 600.

 

Men uansett så står det at port 5 og 6 blir borte om man benytter porten, samme om det er PCI-e eller S-ATA disk. Bare synd Asus ikke kunne skrevet den infoen på riktige sider, slik at jeg hadde sluppet å kastet bort så mye tid.

 

Løsningen ble å løsne harddisk buret, dytte inn kabel, og skru det forsiktig ned slik at det stopper mot kabelen. Funker fin nå. Regner med at jeg ikke kommer til å trenge flere disker, da jeg heller bytter ut 250GB med større kapasitet når det trengs.

Lenke til kommentar

Har kun 3 mm etter S-ATA porten før HDD buret starter. Bruker vinklete på den nederste raden, siden det er ekstra god plass til kabler på undersiden av hovedkortet i dette kabinettet. Hadde vært løst hvis Origen hadde kjørt 0,5cm lavere under hovedkortet. Er bortimot 2 cm over bakplaten for å ha ett sted å gjemme kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...