Gå til innhold

Oppgradere drill med nytt batteri og raskere ladning?


Anbefalte innlegg

Hei er det noen her som er god greie på batterier\ladning og batteriet er merket 12 volt 1.3 ah.

laderen er merket MR501 12 VDC.

batteriene er merket SC 1.2 volt 1300 mah Ni-MH er 10 stk batterier.

Så jeg lurer på hva er maks PSU man trygt kan bruke på dette? Finnes det noe enkelt som timer ut ladningen etter 1 time eller ligdene?

For finnes vel målere, men litt i tvil hva man bør kjøpe på ebay eller ligdene?

Finnes det noen måler som kan måle slike batterier? eller kan man sammenligne de med AAA\AA så hvis de gir dårlig kapasitet for er en del år gamle.

For prøvde direkte med 12 volt 120 watt PSU kjøpt med ebay virker ut som drillen borrer litt ugjevnt forskjellig eller dårligere kraft en hvis man bruker batterier, hva tror dere er årsaken? For prøvd ladning den vil ikke lade gir kun 0,5 watt strømbruk med den laderen.

Men med 15 volt laderen lader den og gir 11 watt strømbruk. Så litt usikker på hva er årsaken fordi står jo 12 volt lader på drillen og laderen.

Er vel bare motstand og og resistor antakelig i laderen?

2.5 AMP/2500MA 15 VOLT AC/DC REGULATED DESKTOP POWER ADAPTOR/SUPPLY/PSU/CHARGER

bør denne hjelpe?

IMG_1492.JPG

IMG_1493.JPG

IMG_1496.JPG

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er gamle Nikkel- Metalhybridbatterier. Batterier varer ikke evig og kanskje ett eller to batterier er dårlig. Du kan bestille nye på ebay, men mye lurium der med fantasikapasitet. Du kan få drillen opp og gå for et par hundrelapper. Evt. kan du måle om noen av 1.2 batteriene forsatt er ok. Sånne batterier ofte helt og eller død. Og ryker helt random. Jeg syns det er bra å reparere i stedet for å kjøpe nytt hele tiden. 

120W PSU gir alt for lite strøm til drillen din og PSUen kobler ut for å beskytte seg selv. 

En jeg kjenner kjøpte bytt batteri til en drill. En uke senere røk giret på drillen. Da hadde han et nytt batteri uten drill. 

Får å ikke overlade, kan du sette på et amperemeter, voltmeter https://www.ebay.co.uk/itm/DC-0-100V-10A-Dual-LED-Digital-Voltmeter-Ammeter-Voltage-Volt-Ampere-Power-L5O1/293140271409?hash=item4440859131:g:UR0AAOSwADldHGUt

 

Du kan også lage en krets som kutter ladingen etter gitte parametre med en arduino-brikke. 

 

Jeg hadde nok kjøpt en ny drill. Coop obs bygg har av og til Dewalt drill tilsalgs for 2000 kr som er en god drill som varer mange år og minst et helt husprosjekt. Alt ette behov 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Batterier varer ikke evig og kanskje ett eller to batterier er dårlig.

Tja de holder nok lengere en det før de kan kastes eller brukes til LED lommelykt.

Testet med en PSU fra ebay https://www.amazon.de/Tree-Life-multifunktionales-ladeger%C3%A4t-eu-stecker/dp/B07RBLCJC6 noe ligdene som dette må opp til 18 volt for å lade, forstår det ikke? Da får jeg 15 watt effektforbruk. Men vet ikke om det er bra for laderen og batteriet over tid?

Lenke til kommentar

Edit nå har jeg fikset drillen slik det er mulig å lade samtidig som man bruker den, forstår ikke hvorfor de velger å ha lader som ektern enheter, da det ikke var særlig problemet å få plass i batteriet, men merker batteriet lukter litt svidd hvis jeg bruker 18 volt over tid? Så skulle gjerne fått mere svar eller er det vertfall bedre nå som man slipper å beskymre seg over levetid på batteri.

Men hadde håpet å få litt bedre svar, for det er jo litt skuffende.

Sitat

Jeg syns det er bra å reparere i stedet for å kjøpe nytt hele tiden. 

Hjelper ikke du sier det, når support er så vanskelig å få tak i. Man må jo bare prøve seg frem.

Penger er ikke noe problem, men syns selv det er bedre å reparere selv en å kaste bort pengene på nytt, intrømmer batteriene er nok nedgradert, men drillen funger ennå. Det finnes jo billig biltema drill med LED lys eneste negative med de er dårlig batterilevetid og mangler hurtiglading.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du blir nødt til å ha en NiMh-spesifikk laderegulator til batteriene. Disse lades ikke med konstant spenning men med konstant strøm. Og ladingen skal kuttes eller reduseres til trickle-charge når spenningen begynner å gå ned eller temperaturen opp (dV eller dT).

https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel–metal_hydride_battery#Charge

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde håpet på litt mere hjelp, forslag til nye batterier\lader nå er pris fordel så billig som mulig men helst noe som holder i noen år som er egnet til bruket? Jeg vet ikke om lition vs NiMh  er særlig forskjell, for problemet med lition er de er på 4.4 volt. Så er 3 stk 18650 så får man 13,2 volt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Professor Balthazar skrev (På 13.1.2020 den 15.05):

Jeg oppgraderte batteriet på min drill fra 12V 1,3Ah til 12V 7Ah. Maskinen er ikke til å kjenne igjen. Nå er den helt fantastisk til det meste, samt den holder hele dagen. Lader den med 13-15V alt etter hva som er tilgjengelig på hyttebateriet.

Batteriet er ikke så dyrt, men syns det er ganske merkelig løsning, synd det er ikke mulig å skru til batteriet, for antar det ødlegger batteriet. Hva bruker du til ladning for virker ikke ut som det er enkelt å finne billig enkel løsning der. Rask hurtigladning blir vel vanskelig er vel kun 2 amper i timen tror jeg? Så vil vel ta 3,5 time med full ladning?

Sitat

Jeg tror problemet til TS er at han vil lade og bruke strøm samtidig. Da trenger han en litt intelligent styring som kan redusere strømmen ved lading og øke strømmen med helt korrekt mengde når han bruker drillen.

Med så stort batteri som over kan nok gå uten å gjøre 2 ting samtid men er problemet med hurtigladning. For vil nok ta noen timer å lade.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

18650 celler er god erstatning for mye det :)
Søk opp myplayhouse på youtube, en danske, han har vel bygd om et par driller samt en gressklipper til 18650 celler.

Ellers er li-po en mulighet, men disse er ikke anbefalt å ha fulladet over lengre tid (kan ta skade etter et par døgn), men kan til gjengjeld lades relativt hurtig..
Jentungen har en elektrisk bil, som kom med 12V 7ah blybatteri.. kjører den nå på 2x 4s lipo  batterier i serie (rundt 16V fulladet og ca 2.7ah), og den drar bedre enn den noen gang har gjort, og med min lader så lader jeg opp 4 sånne batterier på under 30 min.

Lenke til kommentar
J@9 skrev (8 minutter siden):

Jentungen har en elektrisk bil, som kom med 12V 7ah blybatteri.. kjører den nå på 2x 4s lipo  batterier i serie (rundt 16V fulladet og ca 2.7ah), og den drar bedre enn den noen gang har gjort, og med min lader så lader jeg opp 4 sånne batterier på under 30 min.

Blir vel nesten som å seriekoble batterier til tannbørsten for å få den til å gå raskere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Professor Balthazar skrev (På 13.1.2020 den 15.05):

Jeg oppgraderte batteriet på min drill fra 12V 1,3Ah til 12V 7Ah. Maskinen er ikke til å kjenne igjen. Nå er den helt fantastisk til det meste, samt den holder hele dagen. Lader den med 13-15V alt etter hva som er tilgjengelig på hyttebateriet.

 

 

drillbatt.jpg

Du trenger ikke så store batterier, jeg klarer meg med 3 stk  18650  har latt drillen gå i 15 minutter og fremdeles er det batteri igjen.

Så med denne bør det holde 40 timer, langt over normal bruk.

Fremdeles ønsker jeg svar på hva dere tro godt mulig er laderen enheten som er svidd, eller at den deaktiveres ved overlasting. For det virker å ha den koblet til strøm får drillen å gå. Men batteriet blir veldig fort flatt.

Så er lition veldig mye bedre en NIHI på holdbarhet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (På 4.1.2020 den 16.03):

Dette er gamle Nikkel- Metalhybridbatterier. Batterier varer ikke evig og kanskje ett eller to batterier er dårlig. Du kan bestille nye på ebay, men mye lurium der med fantasikapasitet. Du kan få drillen opp og gå for et par hundrelapper. Evt. kan du måle om noen av 1.2 batteriene forsatt er ok. Sånne batterier ofte helt og eller død. Og ryker helt random. Jeg syns det er bra å reparere i stedet for å kjøpe nytt hele tiden.

Har testet det noen dager nå, og finner ut at batteriet har perioder hvor det degrederes fort så enten må batteriet være dårlig utbrukt eller må det være ugjevn strømbruk? har noen erfaringer med ladekontrolleren, måleren og ligdene batterier? for usikker hvor problemet ligger,  har nå kun 3.78 volt på 4 batteriet, begynte på 15,4 så gikk det til 11,4 på en dag så senere 6,75 volt også nå 3.78.

Det som er rart det plutselig skjer etter 1 time etter rundt 1 dag, så enten må ladekontrolleren være dårlig eller så må være en form for energitap? Vanskelig å konkludere.

Snakk om:

https://www.ebay.com/itm/4S-14-8V-8A-w-Balance-Li-ion-Lithium-18650-Battery-BMS-PCB-Protection-Board/191939730832?

https://www.ebay.com/itm/LM2596S-DC-DC-Step-Down-Power-Module-2A-Adjustable-Buck-Module-Super-LM2576/273876261288?

https://www.ebay.com/itm/1-8S-2-in1-RC-Li-ion-Lipo-Battery-Low-Voltage-Meter-Tester-Buzzer-Alarm-New/192895579465?

og 4 stk eldre 18650 fra en eldre laptop, er jo brukbart batteriet holder 4 dager før det må lades, men usikkert om hvor tapet skyldes? For LED lysene trekker ikke mye strøm. Har sikkert brukt drillen i over 1 time ++ muligens.

Noen som har peiling på ladning? for prøvd det funger dårlig får 15 volt på 12 volt lader, så mistenker ladekontrolleren er dårlig, eller må være dårlig kobling? Men er neppe kortsluttning for er ganske tynne kabeler har opplevd kortsluttninger før kabelene blir varme og lukte svidd, men er ikke det nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

3.78V er påfallende nær spenningen for en celle. For fire celler vil det si at cellene er døde. 

At du mistenker ladekontrolleren er dårlig når en 12V-lader leverer 15V sier sitt om kunnskapsnivået ditt. Batterier må ha over nominell spenning for å ta lading, og det relevante er ikke spenning, men strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...