Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avskyelig propaganda om selvmord


Sandy Koufax

Anbefalte innlegg

JØI skrev (2 minutter siden):

Talen var fin, men det hjelper ikke når praksis ikke henger sammen med ordene. 

Enig, det å "slite psykisk" kan i mange sammenhenger brukes som det rene våpen mot en person. 

Det samme med det å ha gått til psykolog, enda det var for mange år siden. Det kan bli brukt med suksess av fiendtlige naboer, og av Barnevernet. Den talen er egentlig veldig urealistisk. Så lenge det er stigmatiserende å slite psykisk, vil mange heller begå selvmord enn å bli stigmatisert på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det faktisk går an å si at menn må be om hjelp er at 400 menn tok livet sitt i fjord vs 200 kvinner.

Og ser man på hvem som søker hjelp i spesialisthelsetjenesten/psyk er det kvinner.

Derav teorien om at mange kvinner ber om hjelp og har effekt av tilbudet.

Jeg sier ikke at tilbudet er bra, jeg sier bare at hvis flere menn hadde spurt om hjelp kunne det vært at noen av de 400 hadde vært reddet.

Derav at det er hjelp å få i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (8 timer siden):

Når een ber menn om å be om hjelp så har en ikke forstått problemet. Og helt rett som du sier, da må de ha hjelp å tilby!

Godt poeng. Det er smertefullt å lese slikt.

Virker som om: bare fordi et medlem av kongefamilien har begått selvmord, så skal vi bry oss. Og selvmord er faktisk et alvorlig problem i samfunnet. Muligens enda verre i Japan for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
nor50 skrev (11 timer siden):

Da får de faen meg ha hjelp å tilby og! https://www.tv2.no/nyheter/11110903/

Det er vel det viktigste. 

Jeg har selv slitt, og den eneste gangen jeg faktisk fikk hjelp via en psykolog hos det offentlige var da jeg sa ifra om at jeg slet med selvmordstanker.. Utenom det var det så og si umulig å få hjelp. 

Nå må jeg gå til en privat psykolog, eller vente i månedsvis hos en "avtale psykolog", da velger jeg selvsagt en privat. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (38 minutter siden):

Hvilke tilbud frister for en som vurderer å ta sitt eget liv? Ønsker man alle mulige former for kognitiv terapi, utallige timer hos psykolog og blottlegging av sitt indre for å kanskje bli bedre?

"Det blir 720 kroner.
Nei vi tar ikke kredittkort.
Du kan gå til NAV og tigge om penger for å betale for behandlingen den sosiale angsten, skammen og hatet fra familien depresjonsutløst fattigdom medfører."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (24 minutter siden):

Hvilke tilbud frister for en som vurderer å ta sitt eget liv? Ønsker man alle mulige former for kognitiv terapi, utallige timer hos psykolog og blottlegging av sitt indre for å kanskje bli bedre?

Ja, og det er vel fortsatt vanlig å sette pasienter på lykkepiller, og kreve at de tar disse pillene. Det finnes mange historier om lykkepiller på nettet, merkelige reaksjoner og vanskelig avvenning.

Og nei, det finnes ikke alltid håp om å få tilbake Märtha, barna og helsa. Føler at flere av personene holdt så gode taler at de ikke hadde skrevet dem selv.  Og de første minneordene begynte å komme allerede 2. juledag? "Alle" har riktignok internett i dag, men det virket for kjapt likevel.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (På 4.1.2020 den 11.10):

https://www.nettavisen.no/nyheter/maud-angelica-behn-enda-en-16-ar-gammel-jente-som-viser-ualminnelig-mot/3423904484.html

Ganske grovt dette her. Det er synd på familien selvsagt, men å insuniere at en person ikke vil ta selvmord bare fordi et medlem av kongefamilien har holdt en tale skrevet for henne er ikke mindre enn avskyelig.

Jeg har personlig familiemedlemmer som har tatt selvmord og det er lite trolig at de hadde ombestemt seg bare fordi et medlem av kongefamilien har holdt en tale.

Vennligst hold deres propaganda utenfor slike ting som dette. Bare tilbe kongefamilien i andre fora. Det virker som om norsk nasjonalisme ikke har noe lavmål. Fra artikkelen:

 

"På åtte minutter og 42 sekunder kan hun ha gjort mer for å forebygge selvmord og selvmordstabuer enn det norske velferdssamfunnet og helsevesenet har maktet de siste 20 årene. "

 

Jeg må komme med en korrigering her selv om det kanskje er off-topic. Maud Angelica Behn er IKKE et medlem av kongefamilien. Hun er datteren til kongens datter, ja, og dermed en slektning av kongefamilien men er selv ikke kongelig. Hun har ingen prinsessetittel og er en de jure helt vanlig borger som deg og meg, selv om hun og søstrene, som kongens barnebarn slipper mer inn på slottet enn du og jeg selvfølgelig. Men hun er ikke kongelig med kongelige titler og kongelige privilegier annet enn at hun slipper til på slottsmiddager og slottsball selvfølgelig. For å si det på en annen måte; hun er ikke mer kongelig enn barna til prinsesse Astrid og avdøde prinsesse Raghnild. Hva heter de forresten og hvorfor vet vi så godt som ingenting om dem? Svaret er vel at da disse var unge og etablerte seg med mann og familie eksisterte ikke den kjendissjournalistikken vi har i våre dager. Se & Hør dukket opp først i 1977 og skapte på sett og vis bildet av kongefamilien; det vil so Olav, Harald og hans barn slik vi kjenner de i dag. Prinsesse Raghnild har flere barn, barnebarn og oldebarn i Brasil men "ingen" vet hva de heter og hva de gjør og disse er like lite kongelige som det Maud Angelica er. I land med adel gis slektninger av kongefamilien adelige titeler, så hadde vi hatt adel i Norge ville hun kanskje vært hertuginne med en hertuginnetittel.

Nok om det. Vel, det er vel ikke annet enn hva man kan forvente av en kynisk tabloidpresse. Hva kongelige og deres kjente slektninger gjør vekker deres oppmerksomhet. Maud Angelica er en helt vanlig tenåring som har mistet faren sin på tragisk vis gjennom selvmord slik mange andre på tragisk vis har gjort. Men siden hun er kongens barnebarn og har blitt kjent på en måte som barna til kongens søstre aldri ble gis det oppmerksomhet til en tale som ganske godt mulig kunne blitt holdt av en annen tenåring i samme situasjon. Men i disse begravelsene er ikke kjendismedia tilstede med kameraer. Det er en rå og tragisk kynisme. Det er en familie i sorg, men kyniske klikkmedier som Nettavisen bruker dette for å skape sensasjon og for å fremme kongefamilien, og det, til tross for, som jeg skrev, ikke var en tale av noen i kongefamilien, men av en av deres slektninger.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (På 5.1.2020 den 8.47):

Godt poeng. Det er smertefullt å lese slikt.

Virker som om: bare fordi et medlem av kongefamilien har begått selvmord, så skal vi bry oss. Og selvmord er faktisk et alvorlig problem i samfunnet. Muligens enda verre i Japan for eksempel.

Ari Behn var vitterlig ALDRI et medlem av kongefamilien. Svigersønn til kongen, ja, men det er noe helt annet. Og etter skilsmissen var selvfølgelig alle slike bånd til kongefamilien helt brutt. Det var en helt vanlig borger med psykiske problemer som forlot oss i julen. Märtha Louise beholdt prinsessetittelen, men frasa seg alle øvrige kongelige verv da hun ble gidt med Ari Behn.

For å gjøre det tydelig: kongefamilen i Norge består av : kong Harald, dronning Sonja, Håkon, Mette-Marit og deres felles barn. Når det barnet som ikke er tronarving blir gift er ikke vedkommende lenger medlem av kongefamilien. Prinsesse Astrid m/familie, avdøde prinsesse Ragnhilds familie, Märtha Louise m/familie, Marius Høyby og Durek er IKKE medlemmer av kongefamilien. Vanskeligere enn det er det vel ikke?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Prinsesse Astrid m/familie, avdøde prinsesse Ragnhilds familie, Märtha Louise m/familie, Marius Høyby og Durek er IKKE medlemmer av kongefamilien. Vanskeligere enn det er det vel ikke?

De har ingen kongelige titler, men det kan argumenteres for at de er medlemmer av kongens og dronningens familie eller slekt, og dermed medlemmer av kongefamilien. I England ville mange av dem hatt titler som hertug og hertuginne, jarl, osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig argument...Så hvis din datter gifter seg, så er plutselig vedkommende ikke i slekt med deg? Jeg tror ikke det er en eneste person i Norge som mener at Martha Louise ikke er med i kongefamilien.

Og Martha Louise fikk også apanasje, men sa i fra seg for å leve av egen inntekt etter at hun ble gift. Så formelt sett er hun en del av den.

Det virker bare som om du utelukker Martha Louise fra kongefamilien fordi du er uenig i hennes livsstil og derav forsøker å skjerme kongefamilien fra kritikk. 

Når det gjelder England, så er Andrew en del av familien, men Charles vurderer å kutte han ut fordi han er så mye trøbbel (pedofil voldtektsmann).

Forøvrig, så er Kong Harald sliten:

https://www.dagbladet.no/kjendis/avlyser-oppdrag/71997182

Virker som om han sørger.

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 5.1.2020 den 10.33):

Ja, og det er vel fortsatt vanlig å sette pasienter på lykkepiller, og kreve at de tar disse pillene. Det finnes mange historier om lykkepiller på nettet, merkelige reaksjoner og vanskelig avvenning.

Når du skriver slike ting, bidrar du å med å skape ubegrunnet frykt for antidepressiva, noe som er ganske alvorlig.  Antidepressiva som tas i samråd med lege, redder liv og livskvalitet for mennesker og bidrar til at folk klarer å leve aktive, deltakende liv. Antidepressiva handler jo bare om å lette kroppens opptak av noe den originalt skulle hatt. Antidepressiva som nedtrappes gradvis har ikke vanskelig avvenning, da ville disse preparatene blir kategorisert som noe annet enn C-preparat. Det er feil å kalle antidepressiva for lykkepiller også, fordi det er ikke slik at man blir "lykkelig". På rett dose og rett medikament blir man "seg selv igjen" og folk klarer helt fint å ha alle normale følelser. Antidepressiva er ofte nødvendig for å i det hele tatt ha håp om utbytte av kognitiv terapi, fordi hodet får overskudd til å tenke i alternative,  konstruktive tankemønstre... 

Alle medikamenter har i større og mindre grad bivirkninger, det kommer man ikke utenom. Men mange merker ingenting. Ingen leger krever noen til å starte på medisiner, bare rådfører pasienter til å ta dem basert på kunnskapsbasert praksis versus å la være å ta dem fordi noen uten medisinsk kompetanse uttaler seg på nettet om medisiner. Bare fordi en person opplever en bivirkning er det ikke gitt at alle andre skal få dem. Husk at man også kan psyke på seg bivirkninger som ikke er reelle. I tillegg kan jo den såkalte bivirkninger disse nett-deltakerne skriver om skyldes noe helt annet enn medikamentet, ELLER interaksjoner hvis man ikke er åpen med legens sin om hvilke andre medisiner man tar, og som kanskje burde vært seponert ved oppstart..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/5/2020 at 3:31 AM, fivebigcities said:

Det jeg reagerte på var at det sto en 16-åring, fra kongefamilien intet mindre, og sa at "det alltid finnes håp".

Hva vet vel hun? Av og til så er faktisk alt håp ute. Det er ingen som tar valget om å ta sitt eget liv lett.

Hun er 16 år. Ja vet vel hun? Hva vet vel du? Jeg vet ikke jeg. 

Jeg synes det var fine og sterke ord fra 16-åringen. Hvis dette er så kritiserbart som det fremkommer i denne tråden, så tror jeg vi kan kritisere alle uttalelser i det offentlige. Det som er riktig blir feil. Gode tanker og intensjoner slås hardt ned på når man tolker hvert ord og setning som blir sagt, enn å bare lytte på og akseptere at en trist jente som mista faren sin savner han dypt og ønsker å vise medfølelse til de som opplever dette. Hun verken slo eller sparket noen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (På ‎04‎.‎01‎.‎2020 den 15.18):

Du forstår tydeligvis ikke hva jeg skriver om ovenfor. Derfor la jeg ved et utdrag fra artikkelen. Og jeg legger derfor ved det igjen:

"På åtte minutter og 42 sekunder kan hun ha gjort mer for å forebygge selvmord og selvmordstabuer enn det norske velferdssamfunnet og helsevesenet har maktet de siste 20 årene. "

Står ganske tydelig hva som menes ovenfor. Om du faktisk har møtt folk som er i den tilstanden hvor de ønsker å ta selvmord, så ville du ha forstått. Jeg har hatt familiemedlemmer som både har ønsket å ta selvmord og gjennomført det.

At royalister skriver sånt vrøvl bare for å hylle kongefamilien i et sett er ynkelig. Hyll dem for andre ting de gjør heller.

Beklager hvis jeg misforsto deg.

Hvilken effekt denne talen har er det ingen som kan si. Personlig så tror jeg ikke det ville vært noe særlig forskjell på om det var noen kongelige eller noen annen begravelse av en kjent person under samme omstendigheter.

Men jeg tror den har en effekt. Det er virkelig sterkt å høre datteren som innstendig ber dem som sliter om å søke hjelp. Som nærmest bønnfaller dem om å forstå at det ikke er et tegn på svakhet men på styrke, og at det alltid finnes en vei ut av et hvilket som helst mørke.

Før man søker hjelp så er det veldig lite helsevesenet kan gjøre og da er det ofte så sent i løpet at det er for sent. Da er man i et tankesett som er så mørkt at det er nesten umulig å  komme ut.

Utsagnet her er rent spekulativt, men jeg tror det er bedre å ta det gode ved denne talen enn å sette fokus på dem som kommenterer den og dermed la det hele få en negativ assosiasjon.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/6/2020 at 9:22 PM, AnnonymG said:

Hun er 16 år. Ja vet vel hun? Hva vet vel du? Jeg vet ikke jeg. 

Jeg synes det var fine og sterke ord fra 16-åringen. Hvis dette er så kritiserbart som det fremkommer i denne tråden, så tror jeg vi kan kritisere alle uttalelser i det offentlige. Det som er riktig blir feil. Gode tanker og intensjoner slås hardt ned på når man tolker hvert ord og setning som blir sagt, enn å bare lytte på og akseptere at en trist jente som mista faren sin savner han dypt og ønsker å vise medfølelse til de som opplever dette. Hun verken slo eller sparket noen...

Du, alt jeg sa var at jeg reagerte på at en 16-åring, fra en av landets mest privilegerte familier intet mindre, sto og sa at «det alltid finnes håp». Nei, jeg vet ikke alt. Men i motsetning til denne 16-åringen, så vet jeg i hvert fall nok til å vite at det ikke alltid finnes håp, og at man ikke bør mene så mye om hvorfor folk tar livet sitt. Det har helt ærlig ingen andre enn den det gjelder så særlig mye greie på.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 6.1.2020 den 19.17):

Når du skriver slike ting, bidrar du å med å skape ubegrunnet frykt for antidepressiva, noe som er ganske alvorlig.  Antidepressiva som tas i samråd med lege, redder liv og livskvalitet for mennesker og bidrar til at folk klarer å leve aktive, deltakende liv. Antidepressiva handler jo bare om å lette kroppens opptak av noe den originalt skulle hatt. Antidepressiva som nedtrappes gradvis har ikke vanskelig avvenning, da ville disse preparatene blir kategorisert som noe annet enn C-preparat. Det er feil å kalle antidepressiva for lykkepiller også, fordi det er ikke slik at man blir "lykkelig". På rett dose og rett medikament blir man "seg selv igjen" og folk klarer helt fint å ha alle normale følelser. Antidepressiva er ofte nødvendig for å i det hele tatt ha håp om utbytte av kognitiv terapi, fordi hodet får overskudd til å tenke i alternative,  konstruktive tankemønstre... 

Alle medikamenter har i større og mindre grad bivirkninger, det kommer man ikke utenom. Men mange merker ingenting. Ingen leger krever noen til å starte på medisiner, bare rådfører pasienter til å ta dem basert på kunnskapsbasert praksis versus å la være å ta dem fordi noen uten medisinsk kompetanse uttaler seg på nettet om medisiner. Bare fordi en person opplever en bivirkning er det ikke gitt at alle andre skal få dem. Husk at man også kan psyke på seg bivirkninger som ikke er reelle. I tillegg kan jo den såkalte bivirkninger disse nett-deltakerne skriver om skyldes noe helt annet enn medikamentet, ELLER interaksjoner hvis man ikke er åpen med legens sin om hvilke andre medisiner man tar, og som kanskje burde vært seponert ved oppstart..

Etter over 30 år på lykkepiller kan jeg si deg at det vel egentlig hadde vært bedre å dø for min del. Å eksistere helt følelsesmessig tom er faen ikke noe liv.

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (På 7.1.2020 den 10.54):

Beklager hvis jeg misforsto deg.

Hvilken effekt denne talen har er det ingen som kan si. Personlig så tror jeg ikke det ville vært noe særlig forskjell på om det var noen kongelige eller noen annen begravelse av en kjent person under samme omstendigheter.

Men jeg tror den har en effekt. Det er virkelig sterkt å høre datteren som innstendig ber dem som sliter om å søke hjelp. Som nærmest bønnfaller dem om å forstå at det ikke er et tegn på svakhet men på styrke, og at det alltid finnes en vei ut av et hvilket som helst mørke.

Før man søker hjelp så er det veldig lite helsevesenet kan gjøre og da er det ofte så sent i løpet at det er for sent. Da er man i et tankesett som er så mørkt at det er nesten umulig å  komme ut.

Utsagnet her er rent spekulativt, men jeg tror det er bedre å ta det gode ved denne talen enn å sette fokus på dem som kommenterer den og dermed la det hele få en negativ assosiasjon.

 

Om x-antall uker er dette glemt. Da er det en ny ting PK-folket er opptatt av og som trumfer alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...