Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny diesel i 2020?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 hours ago, dj_j0tul said:

Korrigerer meg selv, A6 Allroad med 3.0tdi tar 2,5t.

Feks denne.

https://www.finn.no/165822688

 

Men igjen, tør ikke Audi...

Både Audi Q5, A4 og A6 har kommet svært godt ut i DEKRA sine bruktbilrapporter med under gjennomsnittet ift. feil. Det som er med en bil i denne klassen er at når først noe må repareres så er det gjerne forholdsvis dyrt. Elektronikken er det jeg ville vært mest redd for, men det gjelder uansett merke. Også A6-generasjonen før den du linker til hadde god kvalitet, både på luftfjæring, automatkasser og motor. Hadde for øvrig selv en 2006-modell 3-liter som jeg var svært fornøyd med, var vel 7 år og i overkant av 100' km da jeg solgte den.

Den du linker til har vel et års garanti igjen og du får jo forsikring som dekker evt. feil med motor/drivlinje. Forrige A6 kom godt ut i tester mot konkurrenter også på sine siste dager.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 timer siden):

En ting å tenke på er prisen på forsikring. Elbiler ligger unaturlig høyt i pris og bør tas med i regnestykket.

Ja det er helt hinsides.... TMX koster meg, med 16k i kjørelengde, ca 20k i året der jeg bor og det selv med 75% og 6000i egenandel... 3 ganger'n av en Kodiaq?

Lenke til kommentar
liehen skrev (11 timer siden):

Både Audi Q5, A4 og A6 har kommet svært godt ut i DEKRA sine bruktbilrapporter med under gjennomsnittet ift. feil. Det som er med en bil i denne klassen er at når først noe må repareres så er det gjerne forholdsvis dyrt. Elektronikken er det jeg ville vært mest redd for, men det gjelder uansett merke. Også A6-generasjonen før den du linker til hadde god kvalitet, både på luftfjæring, automatkasser og motor. Hadde for øvrig selv en 2006-modell 3-liter som jeg var svært fornøyd med, var vel 7 år og i overkant av 100' km da jeg solgte den.

Den du linker til har vel et års garanti igjen og du får jo forsikring som dekker evt. feil med motor/drivlinje. Forrige A6 kom godt ut i tester mot konkurrenter også på sine siste dager.

Er i utgangspunktet ikke redd for hverken el-feil eller mekaniske utfordringer. Fikser nok det fint selv.

Men Audi, har jeg allergi for... VAG konsernets Beta-testere er Audi? kan ta helt av...og særlig med VAG sitt service program, som kronisk vil sende bilene på dynga før de blir 200k gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, dj_j0tul said:

Er i utgangspunktet ikke redd for hverken el-feil eller mekaniske utfordringer. Fikser nok det fint selv.

Men Audi, har jeg allergi for... VAG konsernets Beta-testere er Audi? kan ta helt av...og særlig med VAG sitt service program, som kronisk vil sende bilene på dynga før de blir 200k gamle.

Da er det jo ingen vits i å se på det, hvis du er allergisk. Ingen vil at du skal få en allergisk reaksjon mens du kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dj_j0tul skrev (8 minutter siden):

Jepp, og IF... Og Sparebank 1.

Midt av 30åra, landlig på øvere romerike, ingen skader og 75% bonus.... Selskapene hater disse bilene?

Gjensidige prøver å danne et bilde av at elbilene er ekstremt brannfarlige, for å prøve å rettferdiggjøre sine hårreisende priser, til tross for at branntekniske fagfolk er totalt uenige med dem.

Anbefaler deg å sjekke videre med andre forsikringsselskap. Temmelig sikker på at du vil få prisen en god del ned. Tilbyr ikke Tesla forsikring selv også nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, dj_j0tul said:

Jepp, og IF... Og Sparebank 1.

Midt av 30åra, landlig på øvere romerike, ingen skader og 75% bonus.... Selskapene hater disse bilene?

Såvidt jeg har forstått er det p.g.a. at vrakverdien er mye dårligere på Tesla enn andre biler. Når du vraker en bil så tar forsikringsselskapet over bilen og selger den til noen som kan benytte delene. Dette er godt som umulig med tesla siden det i praksis ikke finnes noen tredjepartservicevirksomhet. Dermed blir den effektive kostnaden for forsikringsselskapet høyere noe som reflekteres i prisen. 
Så ser jeg jo at noen forsikringsselskaper har lavere priser, om det er fordi de har funnet måter å avhende vrak på eller om de bare aksepterer lavere margin for å ta en nisje i markedet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (57 minutter siden):

Denne undersøkelsen er bare EN av grunnene til at ny dieselbil vil bli omtrent umulig å selge igjen om noen få år. Vær forberedt på et gedigent verdifall...

https://www.tu.no/artikler/undersokelse-partikkelutslipp-fra-dieselbiler-er-mye-storre-enn-testmetodene-viser/482835

Så lenge alternativene til en god diesel SUV ikke er der (trekke tungt, god plass,mm), vil ikke prisfallet på disse bilene bli noe av.

Men en diesel/bensin/hybrid Golf feks, og veldig mange andre modeller, stiller i en annen gate selvfølgelig.

Men vi snakker vel NOx partikler i artikkelen, ikke CO2...NOx er ett byfenomen, ett problem man løser lokalt.

Lenke til kommentar
On 1/10/2020 at 10:34 PM, Nidar2 said:

IF skulle ha over kr. 10.000 for en 2017 Ioniq på batteri - det med max bonus og kun 5000 km kjørelengde.

Som nevnt tidligere varierer priser på bilforsikring generelt mye mellom ulike selskaper. Jeg sjekke denne via NAF, som NAF-medlem får jeg denne for 4.300,- i året inkl. med kasko inkl. leiebil. If har alltid vært soleklart dyrest på alle tidligere biler jeg har eid, men så snart jeg fikk en bil bittelitt utenom det vanlige, med litt større motor, da var de plutselig billigst. Sjekket også Storebrand, de har 8.000 km som korteste kjørelengde, men er fortsatt under halve prisen av den du har fått hos If.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...