Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny diesel i 2020?


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har i dag 2 gamle biler, fra 04 og 06 som jeg selv vedlikeholder og vi har nok ett veldig lavt budsjett på bilparken

I 2018 blei vi en liten familie, og begge bila fikk seg barnesete.

04'n som er i fokus denne gangen...Den kan trekke 3500kg henger, og har svær plass i bagasjerommet til alt pakket, veldig digg bil på mange måter men...

Dessverre for trang i baksetet til levelig posisjon for passasjer forran på langturer (bakovervendt barnesete), den har ikke Isofix, er tross alt 16år gammel Euro3 motor og automat, skal på EU i januar 2020.

 

Lenge tenkte jeg å vente på noe elektrisk, rett og slett fordi det gir litt lavere driftskostnader til å forsvare ett eventuelt billån. Hvis jeg skulle kjøpe ny bil til å erstatte "trekkvogna", må den dog klare 2500kg hengervekt... Men nå blir det tydelig vis neppe 2000kg på hverken Model Y eller Vision iV som var kandidatene, og model X er minst 300 lapper for dyr og mangler egentlig en del hengervekt den og.

Bakovervendte barneseter begrenser utvalget av aktuelle biler betraktelig. Junior har ett lite sete i 06 bilen, han blir dritsur på turer over 40minutter.... forståelig når du sitter som på ramma i 40min.

Så jeg snur meg rundt, og finner en sterk interesse for Skoda Kodiaq 4x4, med diesel og DSG.

Masse bakseteplass til barnesete (og eventuelt flere) med fornøyde voksene forran, 4x4, stillegående (viktig på langturer!) , giga bagasjerom, 2500kg hengervekt.

Brukt er disse faktisk sinnsykt dyre...flere 2017 med nesten 90k på telleren, koster 470-490k(!) fra en merkeforhandler. Man får faktisk helt NY Kodiaq med 4x4, DSG og diesel fra 530k MED hengerfeste hvis man holder seg unna "luksus" tilvalgene.. riktig nok på kampanjer, men den forlenges ofte.

De som kjøpte ny Kodiaq for 2-3 år siden må ha skutt gullfuglen, hvis folk i 2020 kjøper en bil med bare 20-30k igjen av garantien til nesten ny-bil-pris.

 

Frister veldig å kjøpe Kodiaq, den treffer behovet veldig godt...burde jeg slå til i 2020? Eller vente på noe annet?

04'n blir nok EU ok til slutt, men dette håper jeg er siste gang ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av bilmerkene kutter ut tilbud om bare drivstoffmotor fra 2020, da må man velge minimum mild hybrid.

Dette fikk jeg erfare da jeg i romjulen skulle bestille ny KIA Sportage, endte med kjøp av 2019 modell demobrukt bil for å unngå å få en batteripakke som øker vekt og drivstofforbruk. 

Dette kommer som en følge av EU sine sanksjoner mot bilindustrien som gjelder fra 2020.

Lenke til kommentar

Er vel heller snittet av alle solgte biler, med krav om 95g CO2 maks i snitt pr bil,  som gjør at enkelte bilmerker må innføre hybrider som minimum, og da sææærlig hvis de ikke kan levere nok el eller hydrogenbiler til å dra ned snittet skikkelig.

Kia sliter vel, som en liten produsent med å skaffe nok batterier og attraktive modeller uten drivstofftank at de i Europa kun kan levere hybrider.

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (3 minutter siden):

Jeg har en 2018 Kodiaq, og er utrolig fornøyd. Jeg har ikke Diesel-versjonen dog, men 2.0 TSI.

2.0TSI har dessverre for lav hengervekt for meg, ellers hadde den vært helt perfekt...bensin Webasto varer vel og nesten evig, siden den ikke kokser så mye som diesel.

Heller Ekstremt mye mot å bestille en Kodiaq, men Møller verksteder ønsker jeg minst mulig befatning med egentlig ?

Lenke til kommentar

Hva med å lease? Ganske mange som gjør det for tiden med usikkerheten rundt hva som er "riktig" valg av drivlinje på ny bil. Er jo ofte noen gode tilbud, selv om jeg ikke kjenner til Kodiak konkret. Samtidig tenker jeg at det fortsatt er svært dårlig utvalg av større elektriske SUV'er som kan dra tung henger, i alle fall i denne prisklassen. Derfor behøver det ikke være noe dumt valg, og virker mer "riktig" med diesel på en stor og tung SUV, om man skal tenke fornuftig og økonomisk.

Lenke til kommentar
liehen skrev (7 minutter siden):

Hva med å lease? Ganske mange som gjør det for tiden med usikkerheten rundt hva som er "riktig" valg av drivlinje på ny bil. Er jo ofte noen gode tilbud, selv om jeg ikke kjenner til Kodiak konkret. Samtidig tenker jeg at det fortsatt er svært dårlig utvalg av større elektriske SUV'er som kan dra tung henger, i alle fall i denne prisklassen. Derfor behøver det ikke være noe dumt valg, og virker mer "riktig" med diesel på en stor og tung SUV, om man skal tenke fornuftig og økonomisk.

Ganske høye leasing priser på Kodiaq...Etter 3 år har du kasta 350k ut vinduet.

De som kjøpte Kodiaq for feks 550 i 2017, med 60-80k på telleren kan selge til forhandler for ca 400, og forhandler selger til ca 500 igjen

Altså ett "tap" på bare 150k på 3 år, leasing av Kodiaq er kjempedyrt tapsprosjekt pr dd. ihvertfall.

Lenke til kommentar
20 hours ago, dj_j0tul said:

Ganske høye leasing priser på Kodiaq...Etter 3 år har du kasta 350k ut vinduet.

De som kjøpte Kodiaq for feks 550 i 2017, med 60-80k på telleren kan selge til forhandler for ca 400, og forhandler selger til ca 500 igjen

Altså ett "tap" på bare 150k på 3 år, leasing av Kodiaq er kjempedyrt tapsprosjekt pr dd. ihvertfall.

350'? Jeg vet ikke om det er noen kampanjer på Kodiaq nå, men hos Privatlease som var første som dukket opp ved søk koster en 190hk inkl. vinterhjul 258' på 3 år/45.000 km (med 60' i innskudd). Ikke en unormal kostnad for en bil i den klassen. Jeg tror for øvrig de fleste som kjøpte en 190hk Kodiaq har betalt mer enn 550'.

Her er et eksempel fra en forhandler: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162574557

Med det utstyret som denne har så koster denne nå i dag over kr 650.000,- inkl. vinterhjul. Så får man selvsagt noe rabatt, men må også trekke fra noe slingringsmonn/rabatt på bruktprisen samt at innbytteprisen selvsagt er mye lavere. La oss si man fikk bilen for 630' med rabatt og inkl. vinterhjul og at de fikk 380' i innbytte. Da har denne kostet 250' i verditap på 2 1/2 år (kanskje mindre, den er nok byttet inn for en stund siden, tar normalt tid før bilen blir lagt ut for salg hos forhandler). Samtidig må man selvsagt ta med at denne er kjørt en god del lenger enn leasingeksempelet. Men jeg tipper du i perioder vil finne bedre leasingtilbud enn dette, det var bare "første og beste" jeg fant.

Jeg er ingen stor tilhenger av leasing selv, men i disse dager tror jeg ikke det er så dumt å vurdere det :) 

Lenke til kommentar
daruu skrev (5 timer siden):

Behold den du har til langturer + hengerbruk også kjøp en mindre billigere elbil som "daily driver"? 

Totalregnestykket ble billigst sånn for vår del, men det betinger jo at du har plass blant annet

Problemet er plassen i den jeg har... Den er for liten i baksete (lengderetning) til å romme bakovervendte barneseter. Passasjerstolen forran passer bare 140cm folk ??

Og små barneseter trives ikke junior i.... Konklusjonen er at enten sitter fruen bak ved langtur inntil videre, eller så må vi bytte bil ?

Med 16år på samvittigheten, litt sliten bakfiff(uling i 90), en del rust, og stadig småfeil bør den nok snart pensjoneres som familiebil? heldigvis er jeg nevenyttig, så fikser alt selv, men å bruke fritiden på gammal bruksbil...?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...