Gå til innhold

Tips for å lande jobb som selvlært utvikler?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Er det noen som har tips til å lykkes som selvlært front-end utvikler i Oslo? Gjerne med egne erfaringer (er du selvlært kanskje?) eller hvis dere har arbeidet med selvlærte utviklere. Dette gjelder for en kvinne mellom 25-30, bosatt i Oslo. Skole er ikke aktuelt.

Mine råd har til nå vært: 

  • Ta kurs fra gode online-ressurser som viser klart hva man har lært og gått igjennom, blant annet: 
    • God kunnskap med HTML, CSS  og Javascript
    • Design, brukeropplevelser og lignende front-end relaterte emner
    • React (veldig populært og ønsket for tiden)
    • GIT og Linux
    • En javascript backend-løsning (F.eks. node Express, MongoDB osv)
    • Litt kunnskap om generell programmering (algoritmer, datastrukturer, databaser osv)
  • Fullføre flere egne prosjekter å legge til i porteføljen
    • Enkle til avanserte nettsider
    • Webapplikasjoner i varierende vanskelighetsgrad
  • Samarbeide på prosjekt
  • Søke på stillinger som front-end utvikler
  • Kontakte rekrutterere og bemanningsbyråer
  • Ha en aktiv Github-profil, en LinkedIn-profil og en personlig nettside med portfolio

Tror det er det meste jeg har kommet på. Det viktigste tenker jeg er å vise at man kan utvikle og å bygge opp en portefølje med prosjekter å vise til. Har dere noen innspill?  Hvor mye erfaring tror dere det er behov for før man kan få seg en utviklerjobb? Noen måte å kunne networke i Oslo på for henne?

Jeg tenker at hvis hun først får seg en utvikler-jobb så er det greit å jobbe seg opp i yrket hvis hun presterer bra.

Endret av IT-Jon
Tegnsetting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ein visuelt pen CV er ein sterk start. Hold deg innafor standarden, men utvis ein god struktur og du unngår søppelbøtta før det er lest. Ikkje fyll inn urelevant erfaring eller utdanning, og ikkje bruk årstal - det skape meir spørsmål enn det svare.

CVen bør for front-end visa til kunnskap i meir enn berre HTML/CSS/Javascript. Rammeverk eller meir avanserte verktøy generelt er ynskja. Vue og React forstår eg er populære om dagane. Utover det trur eg ikkje dei bryr seg mykje om individuelle punkter så lenge du har ein åpenbar generell bakgrunn i utvikling, med mindre annonsa spør spesifikt.

CVen bør og lenka til ei nettstad. Ikkje berre github. Denne nettstaden er berre ei portefølje av prosjekter du har utført, visualisert. Bruk gjerne Dribbble for inspirasjoner. Lenk og til github, men visualiserte prosjekter er ein større attraksjon for dei som skal døma CVar første omgang. Alternativt, men helst i tillegg om noko, kan ein og bruka ein eller to screenshot i CVen frå det.

Det viktigaste er å koma seg inn dørå til intervju, og derifrå er det å vera god på intervjuer. Der kan ikkje eg hjelpa, praksis i intervjuer varierer ein del. Berre ver deg sjølv, med mindre du er utålelig sjølvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...