Gå til innhold

Hvordan gjøre skjermen mer behagelig for øynene?


Anbefalte innlegg

0laf skrev (39 minutter siden):

Hadde problemer med øynene både med Samsung og Dell-skjermer, men etter å ha byttet til Eizo er dette nærmest helt borte.

Jeg ville ikke anbefalt en 49" til kontorarbeid, jeg antar det er ultrawide, 32:9 eller noe sånt, prøvde den størrelsen selv, uten hell, ble helt utslitt etter å ha jobbet en hel dag på en slik skjerm.

Personlig mener jeg det er bedre med 2 eller 3 separate skjermer, slik at man kan slå av de på sidene når man ikke trenger de, å unngå for mye lys på den måten.

Jeg bruker tre 27" Eizo Flexscan til jobbing, å det har fungert bedre for meg enn alle andre alternativ jeg har forsøkt, å det har blitt noen !

Bra innspill! :)

Jeg greier ikke helt se hvordan 2 x 27 er noe mindre slitsomt enn 1 x 49" gitt at man uansett bruker hele arbeidsflaten?

Da tenker jeg i så fall at det må være skjermene i seg selv som er bedre? Har du link til den faktiske modellen du bruker?

Jeg valgte 1 x 49"  av ulike årsaker. Delvis for å få et renere oppsett og mindre kabler + at jeg måtte kjøpt meg en dockingstasjon for å ha tre skjermer på laptopen min.

Jeg bruker forøvrig en Dell 49" LED Curved U4919DW med IPS panel.

 

Mumriken skrev (36 minutter siden):

Om ingen av tipsene over fungerer så hadde jeg bare skiftet skjerm igjen. Må passe godt på øynene vet du ?

Ja.

Nå har jeg hatt disse problemene før denne skjermen, så jeg håper virkelig jeg slipper å kvitte meg med dette beistet. :)

Rasjonelt skrev (18 minutter siden):

Jeg holder lysstyrken på 35% og kalibrerer skjermen en gang i måneden. Kalibrering er for å få mest mulig korrekte farger og ikke nødvendig for de fleste av oss, men hvis skjermen har et sterkt blåskjær i utgangspunktet kan det gjøre skjermen mer behagelig å bruke om den blir kalibrert.

35% høres veldig lavt ut, men jeg skal prøve. Takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (20 minutter siden):

Bra innspill! :)

Jeg greier ikke helt se hvordan 2 x 27 er noe mindre slitsomt enn 1 x 49" gitt at man uansett bruker hele arbeidsflaten?

Da tenker jeg i så fall at det må være skjermene i seg selv som er bedre? Har du link til den faktiske modellen du bruker?

Jeg bruker 3 x EV2780, men det er jo ikke sikkert det er det rette for deg, men for meg funker det bra.

Med tre skjermer på, er det nok ikke noe mindre slitsomt enn ultrawide, men til mye kontorarbeid holder det ofte med kun en skjerm.

Jeg driver en del med ting som gjør at jeg har mange vinduer åpne samtidig, ofte en editor åpen på hovedskjermen, så en nettleser på en skjerm, utforsker på en tredje, diverse verktøy osv. det varierer en del, men veldig ofte blir det for lite med kun en skjerm.
Dersom jeg kun skriver noe derimot, det være seg kode, dokumenter, regneark eller lignende, slår jeg av skjermene på sidene, å benytter kun den i midten, som er langt mer behagelig.

De fleste skjermer som er ultrawide er laget for gaming, de er lyssterke og ikke alltid så veldig gode å jobbe på, for egen del gikk jeg fra tre skjermer til en ultrawide, å kunne ikke fordra det, å synes det var forferdelig å jobbe på, så jeg gikk tilbake igjen til tre skjermer.

Jeg har også prøvd en rekke merker, men har endt opp med Eizo de tre siste gangene jeg har kjøpt nye skjermer, etter å ha prøvd billigere merker uten hell. Skjermene er ofte klare og lyssterke, men de er slitsomme å jobbe på over lengre tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rasjonelt skrev (1 time siden):

 

En standard 4K skjerm ville vært mye bedre til kontor bruk, flere piksler, langt bedre PPI og mye mindre horisontal øynebevegelse.

Har du et konkret tips? 

Jeg gjorde en del research før jeg kjøpte og det var svært få negative anmeldelser på Dell 49". 

 

0laf skrev (1 time siden):

Jeg bruker 3 x EV2780, men det er jo ikke sikkert det er det rette for deg, men for meg funker det bra.

Jeg driver en del med ting som gjør at jeg har mange vinduer åpne samtidig, ofte en editor åpen på hovedskjermen, så en nettleser på en skjerm, utforsker på en tredje, diverse verktøy osv. det varierer en del, men veldig ofte blir det for lite med kun en skjerm.
Dersom jeg kun skriver noe derimot, det være seg kode, dokumenter, regneark eller lignende, slår jeg av skjermene på sidene, å benytter kun den i midten, som er langt mer behagelig.
 

Jeg tenker at jeg kanskje kan oppnå det samme med å ha en nøytral eller sort bakgrunn de gangene jeg kun bruker midten av skjermen. 

Sitat

De fleste skjermer som er ultrawide er laget for gaming, de er lyssterke og ikke alltid så veldig gode å jobbe på, for egen del gikk jeg fra tre skjermer til en ultrawide, å kunne ikke fordra det, å synes det var forferdelig å jobbe på, så jeg gikk tilbake igjen til tre skjermer.

Jeg har også prøvd en rekke merker, men har endt opp med Eizo de tre siste gangene jeg har kjøpt nye skjermer, etter å ha prøvd billigere merker uten hell. Skjermene er ofte klare og lyssterke, men de er slitsomme å jobbe på over lengre tid.

Dell-skjermen er laget spesifikt for kontorbruk og ikke gaming - så det ville være skuffende om den ikke er optimal for kontorbruk. Men jeg betviler ikke at Eizo kan ha bedre skjermer.

Får se hvordan det går fremover. Men jeg hadde nok problemer med slitne øyne før jeg fikk denne. Så jeg håper at litt justeringer kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
7 hours ago, DukeRichelieu said:

Thanks.

Vedrørende hvit eller sort bakgrunn har jeg googlet dette litt tidligere og det virker å være litt delte meninger der. Om jeg husker rett var det visst nok ikke alle som mente sort nødvendigvis er bra for øynene heller. 

Jeg sitter mye med prisgrafer. Vet at mange her bruker svarte 'charts', noe jeg også har forsøkt, men jeg ble liksom aldri helt komfortabel med det. Så jeg bruker fortsatt hvite, men da i en litt gulere hvitfarge som i det minste ikke skriker mot øynene.

 

 

Har nå dark-mode både på Windows og Goggle Chrome. Allikevel blir vel mange nettsider nødvendigvis hvite? For eksempel diskusjon.no og denne tråden. :)

Jeg har ikke noe i mot hvitt sånn sett, men forstår ikke hvorfor det må være kritt-hvitt. 

Jeg har ikke sort bakgrunn, men en slags "mørkeblond" koksgrå kombinert med gråfarge i teksten. Veldig avslappende for øynene.

For nettsider bruker jeg:
- "Care your eyes" for chrome
- Stylish med darkmode for diskusjon.no 

Sistnevnte ser du i linken (må klikkes på for å se riktig farge, ble for lys ved embedded).
https://i.imgur.com/mW9IAzL.jpg

PS.
Min hjemmeskjerm siste 2-3 år er en 38" ultrawide og jeg blir ikke sliten av størrelsen og formatet. Beste skjermen jeg har hatt så langt. På jobb har det gått i 2-3 stk 24-27" som passer greit til bruken der.

Jeg har i tillegg Phillips Hue belysning på kontoret hvor PCen er og lyset i rommet er synket med solen og skjerm synkes med rommet. Hadde tidligere glidende overgang til rødt dempet lys på Phillips hue før men nå bare dempes den i varmtone.

Vært veldig fornøyd med det siste 4ish år.

Kombinasjonen gjør at øynene blir mindre slitne, ingen hodepine el., og sover mye bedre enn før jeg satt opp slikt.
Brightness på skjermen varieres helt fra 65 på den lyseste tiden til vanligvis 20 på sensommer og helt ned til 0 på vinterkvelder.

EDIT:
Følelsen jeg får av å lese på en skjerm som er satt opp slik er omtrent som en Kindle eller omtrentlig som papir i mykt men tilstrekkelig lys.

Jeg bruker samme oppsett for spill på PC og det funker helt fint. Noen ganger deaktiverer jeg f.lux pnår jeg ser film å PC skjermen og bruker heller kontrollene til filmavspilleren.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 4.1.2020 den 23.01):

EDIT:
Følelsen jeg får av å lese på en skjerm som er satt opp slik er omtrent som en Kindle eller omtrentlig som papir i mykt men tilstrekkelig lys.

Høres helt fantastisk ut. :) Jeg har et stykke før jeg er der, men har alt fått det litt bedre siden jeg laget denne tråden og har implementert noen av rådene (dark mode, f.lux + nedjustering av brightness). 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dytter litt på denne. Har hatt rimelig vondt i øynene de siste dagene. Sitter mye med PC så det er kanskje uunngåelig.

Får lese litt over tipsene i tråden og se om det er noe jeg burde teste. Bruker flux og har stilt ned lysstyrken. Uten flux og med fabrikkinstillinger er det jo helt krise, så flux og redusert lysstyrke er jo et must.

Men selv med det sliter jeg litt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som en som er spesielt følsom mht. hva slags skjermer jeg kan bruke så har jeg fått noen erfaringer.
Jeg bruker briller, men har aldri prøvd såkalte gamingbriller med gule glass.

For meg så er glansede / "glossy" TN-paneler det aller beste (som desverre ikke finnes lenger), og billige PWM-lyststyrte 60 Hz IPS-paneler med 3H hardcoat antirefleksbelegg det aller verste.

For min del kommer det an på panelet skjermen bruker (noe som kan være vanskelig å finne ut). Det er mange skjermprodusenter, men få skjermpanelprodusenter.

Reaksjonene jeg får er slitne øyne og hodepine, som kommer alt ifra etter et par timer til noen få minutter avhengig av hvor ille skjermen er for meg.

Generelle tips jeg har god erfaring med:

1 - Sett panellysstyrken så lavt som mulig. Alle skjermer jeg har vært borti kommer fra fabrikk med lysstyrken satt til 100 %. Jeg foretrekker 2 %.
2 - Sett skjermens farge til varmhvit / lys gul. Kan hende man må justere de andre fargene litt avhengig av hvor godt skjermen er kalibrert fra fabrikk.

Jeg har funnet 2 enkle tester for å vurdere som en skjerm kan brukes, MEN det krever å ha fysisk tilgang på skjermen (som ikke er særlig enkelt mht. utvalget i den lille bygda jeg bor i...). Med forbehold om at skjermen i utgangspunktet er behagelig å se på etter punktene over:

1 - Ta av brillene om man bruker det, og ha skjermen så nært at nesen omtrent er borti panelet og fokuser på noen piksler uten å blunke i noen sekunder. Hvis baklyset oppfattes som pulserende, med rød eller blå blinking så er panelet PWM-styrt og er av en billigere sort (selv om det sitter på en laptop til 15K med 120 Hz panel) og bør unngås.
2 - Få noe med svart / hvit for maks kontrast på skjermen, f.eks. tekst i Word / Notisblokk. Fokuser konsentrert på overgangen mellom det svarte og det hvite og beveg hodet frem og tilbake, ideellt mellom 2 meter og 2 centimeter for å få hele distansespekteret.

Hvis fargeovergangen på noe tidspunkt føles utydelig, og man føler for å blunke spesielt ofte for å få fokus på fargeovergangen igjen, så er skjermen ihvertfall for meg ikke brukelig. Dette betyr at skjermen har et såkalt aggressivt antirefleksbelegg for å mest mulig smøre lyset utover for å motvirke lysrefleks, men hvor øynene prøver desperat å få teksten i fokus (som ikke vil være mulig siden det er skjermen som er problemet og ikke øynene) og som så vil føre til hodepine etterhvert.

Jeg prøver generelt å unngå IPS-paneler, uansett type. TN er best, men VA er stort sett også helt greit. Gitt at drømmeskjermen for meg ikke finnes (27", VA, 144 Hz, 2560x1600, glossy) så har kompromissene blitt 120+ Hz VA-paneler med mild antirefleksbehanding.

Bakbelysningsmetode (LED / CCFL) er irrellevant så lenge panelet er av god kvalitet - ser man det blinkende / pulserende lyset som beskrevet over har panelet mest sannsynlig LED-baklys (LED trenger noe påkostet strømkontroll for lyse jevnt og ikke pulsere som beskrevet over ved lavere lysstyrker). CCFL (kald katode) er i utgangspunktet en eldre panelbakbelysningsmetode og har stort sett blitt faset ut på moderne skjermer.

Det er også viktig med godt lys i rommet man sitter i, gjerne naturlig sollys. Nest beste er gode gamle lyspærer med glødetråd - disse avgir tilnærmet naturlig lysfarge. Tredje beste er LED-pærer med høy CRI-verdi (90+), men disse er fortsatt ganske dyre. Er alt dette umulig å få tak i, sørg for jevnt, varmhvitt (~3000 Kelvin) flimmerfritt lys.

EDIT:
Det er ikke alle som er følsomme for noe av dette, og som ikke har noen problemer uansett skjerm, skjermpanel etc. Dette er bare en liste over tips basert på egne erfaringer og undersøkelser for de som har plager ved langvarig bruk av en PC-skjerm. :)

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei, PaladinNO,

Takk for grundig svar! :)

Pussig at du nevner IPS skjerm - jeg trodde disse skulle være bra for øynene. Tilfeldigvis er det nettopp IPS skjerm jeg har. Mulig jeg får revurdere ny skjerm neste gang jeg flytter. Tror jeg bare må ha denne enn så lenge.

Har du noe erfaring med programmer som f.lux?

Jeg er bedre enn jeg var når jeg første laget denne tråden. Da var det direkte vondt i øynene. Men synes fortsatt ikke jeg har funnet en ideell løsning.

Duke

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 8.5.2021 den 18.27):

Har du noe erfaring med programmer som f.lux?

Jeg har hørt om fargekalibrerings- / -justeringsprogrammer for PC-skjermer, men jeg har aldri prøvd noe slikt selv.

Men så har jeg ikke hatt så mange LCD-skjermer å forholde meg til. Jeg gikk fra 15" CRT til 24" LCD så sent som i 2007 (Acer G24OID, 16:10, 1920x1200, TN / CCFL, 60 Hz glossy), med en G24 til i 2008 (har forresten begge fortsatt, og begge virker 100 %). :)

maxresdefault.jpg

Og det tok LAAANG tid før jeg fant en erstatning. Ønsket noe med smalere rammer, sølvkant (misliker sterkt svarte PC-ting), minst 24" og minst 16:10 formatet, og - definitivt ikke minst - noe med mindre backlight bleed! G24 har ikke sortnivåer, den har en gråskala!

Og jeg prøvde skjermer frem og tilbake - prøvde en, og sendte den tilbake pga. hodepine etter kort tid. Ante ikke ennå at det var skjermen som det var noe galt med, for jeg hadde 0 problemer med Acer-skjermene.

Dell U1212 var ekstremt ille. Philips 245P2ES holdt noen timer (fortsatt ukjent med problemet mitt), EIZO EV2455 holdt noen dager (nå var jeg klar over problemet mitt, og denne skjermen skulle være laget for å være snill mot øynene etter hva jeg leste meg frem til). Så begynte jeg å se på hva forskjellene var på skjermene jeg hadde og de jeg kjøpte, og alle jeg hadde prøvd sålangt var IPS. Det samme som jeg hadde lest skulle vært best på farger og innsynsvinkler, noe G24 var veldig dårlig på.

Tiden (les: årene) gikk og jeg fant ikke skjermer som passet for meg. Sjekket på nettet en gang iblant, men glossy skjermer var allerede helt borte fra markedet. Og de som var igjen var alle 60 Hz (selv min gamle CRT klarte 75 Hz). Så, i 2019 - ja, 12 år senere fra første LCD-skjerm! - hadde Komplett salg på HP Omen Z4D33AA, 27", 1440p, 165 Hz og med TN-panel. Leste jeg opp på nettet, så på Youtube-videoer, leste på rtings (omtrent de eneste som sjekker detaljer rundt paneltyper)...og tok en sjanse.

Likte skjermen så godt at jeg kjøpte en skjerm til 2 uker etter. Og med salg på en demo modell på slutten av året kjøpte jeg den tredje.

Nå bruker jeg alle tre, pluss en BenQ BL2780 vertikalt over - BL2780 er 75 Hz, IPS / LED, også med såkalt "eye-care" (samme som Eizo sin), men etter å ha fulgt mine egne tester så er denne også problematisk ved lengre tids bruk (tekst oppfattes som uklar pga. antirefleksbelegget). Men jeg bruker den kun sporadisk til bilder / stående videoer som folk sender fra mobilen sin, så den går an ved så sjelden bruk (her måtte jeg ha IPS pga. innsynsvinkelen).

 

Det er av samme årsak jeg har sittet på min aldrende Asus N73 laptop siden 2010, nettopp pga. alle übergaming imba-balanced 1 Khz laptops har vært med nettopp...IPS. "Våre skjermer er så bra at du kan både fragge og pwne N00bS selv ute i solen!!!" ~ sincerely Dell, Lenovo, Acer, Asus, HP & Co.

Og her sitter jeg å bare tenker at jeg skal sitte innendørs i et lyskontrollert rom (i.e. med gardiner) og prøve å gjøre en jobb, inkludert mye skriving - jeg trenger bare en laptop med en skjerm jeg faktisk kan se på i mer enn 30 minutter om dagen, med god kjøling og mulighet for noen oppgraderinger.

Jeg risket nylig 8 laken på en Asus TUF A17 demo hos Komplett, og jeg er ikke helt overbevist ennå, men den synes å kunne fungere for meg. Min Asus N73, også fra Asus, er også 17,3", men har bare en 1600x900 skjerm - som også var og glossy, noe jeg også ved kjøp for 11 år siden ikke var klar over skulle vise seg å være viktig (wow, leste nettopp korrektur, og godt jeg fikk en bundle deal på ordet "også"...).

 

DukeRichelieu skrev (På 8.5.2021 den 18.27):

Jeg er bedre enn jeg var når jeg første laget denne tråden. Da var det direkte vondt i øynene. Men synes fortsatt ikke jeg har funnet en ideell løsning.

Er problemet kløende øyne eller hodepine?

"Vondt i øynene" slik jeg tolker det er pga. feil belysning, enten med pulserende lys fra skjermen eller ubehagelig lys i rommet du er i. Hvis du lider av epilepsi eller er følsom for flimrende lys kan det hjelpe å skru skjermlysstyrken opp, uten at jeg vet hva slags skjerm du bruker.

Hodepine (som begynner med kløende øyne) er mest sannsynlig antirefleksbelegget som såvidt jeg vet ALLE IPS skjermer kommer med, bare i forskjellig grad.

Jeg har også satt en bordlampe bak skjermene mine hjemme for å få en mer behagelig lysovergang fra skjermlyset (som er ganske intenst uansett) til omgivelsene rundt dem. Omtrent en slags billig wannabe MacGyver Philips ambilight-løsning, men det virker. 25 Watts pære var for lite og 60 Watt for mye, men 40 Watt var midt i blinken.

Jeg vet ikke hva slags øyesykdom jeg har, men jeg vet jeg ikke er følsom for lysblinking / epilepsi, for jeg kan sitte med 2 kraftige lommelykter rett mot ansiktet, begge satt til vekslende strobe, uten at det plager meg annet at det irriterer meg.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 4.1.2020 den 16.36):

Jeg bruker forøvrig en Dell 49" LED Curved U4919DW med IPS panel.

Fikk ikke med meg dette før akkurat nå.

Jeg vet ihvertfall med temmelig stor sikkerhet at den skjermen hadde vært forferdelig for meg å bruke. Den har ALT jeg må unngå: IPS, 60 Hz, 3H hardcoat antirefleksbehanding.

Rent skjermteknisk vil jeg nok tro at denne er bedre (fortsatt en 49"):
Samsung C49RG90
https://www.komplett.no/product/1119314/datautstyr/skjermer/skjermer/samsung-49-curved-gamingskjerm-c49rg90#

VA. 120 Hz og med lett AR-behanding.
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_c49rg90.htm

Bakdelen er såklart at RG90 har en ganske skarp kurving på 1800R, mens skjermen du har har en mye mer fornuftig 3800R kurving.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...