Gå til innhold

Hvordan gjøre skjermen mer behagelig for øynene?


Anbefalte innlegg

Hei alle! Godt nytt år.

Jeg jobber (dessverre) mye foran PC og merker at jeg sliter med såre øyner. Noen dager verre enn andre. Det er en viss mulighet for at det kan være andre årsaker til dette enn kun PC-bruk. Rimelig sikker på at jeg ikke trenger briller ettersom jeg har vært hos optiker flere ganger opp gjennom årene og en øyelege for ikke lenge tilbake hvor jeg fikk beskjed om at synet mitt var helt fint og det var ingen grunn til å bruke briller.

Har nå installert f.lux og håper at det kan hjelpe.

Er databrille noe å vurdere eller er dette helst for de som trenger lesebriller?

Andre ting eller programmer som kan brukes for å stille inn skjermen?

Evig takknemlig for gode tips her. :)

På forhånd takk!

Duke

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, et program jeg har brukt i årevis som heter Dimmer.

https://www.nelsonpires.com/software/dimmer

Det virker som scam, men jeg har aldri hatt problemer med å bruke den bortsett fra at min forrige pc ble litt tregere ved bruk og jeg kunne ikke kjøre visse spill når den var på. Men min nåværende pc bruker den uten problemer. Genial oppfinnelse.

Noe annet er F.Lux, hvor du kan endre temperaturinnstillinger. Kan være behagelig å få litt rødere skjerm om nettene, men ikke overdriv, for da blir du fort veldig søvnig og trøtt og blir sittende som en zombie ^^

https://justgetflux.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at du har 20/20 og allikevel vært til optiker flere ganger.

Kunstige øyedråper er enkelt å få tak i på nærmeste apotek, mulig å teste ut, men har mer troen på å fikse behagelig skjermlys og innelys. Ikke minst å ta pauser og fokusere øynene dine på noe langt vekke mens du tar pause.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg slet med at øynene ble slitne når jeg studerte og gikk til optiker for å forhøre meg om briller ville hjelpe (Typ gunnar/databriller).
Jeg fikk klar og tydelig beskjed om at slike briller er meningsløse sålenge det er skjerminnstillinger som gjør akkurat det samme.

Slå på nattmodus og pass på at du ikke har lys som reflekterer i skjermen.
Jeg jobber også på PC og sitter VELDIG mye å ser på skjerm. Jeg har alltid nattmodus på nå og får ikke lenger problemer med å fokusere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (10 timer siden):

Noe annet er F.Lux, hvor du kan endre temperaturinnstillinger. Kan være behagelig å få litt rødere skjerm om nettene, men ikke overdriv, for da blir du fort veldig søvnig og trøtt og blir sittende som en zombie ^^

https://justgetflux.com/

 

probedroid skrev (10 timer siden):

Jeg bruker også denne. :) Fungerer godt, og slås av automatisk på programmer du ønsker feks.

Hvordan bruker dere den? :)

Automatisk eller justerer dere innstillinger selv?

Om jeg har forstått riktig justerer denne skjermen basert på lyssyklus/solnedgang fra din oppgitte lokasjon. Dvs., skjermen blir mørkere gjennom dagen.

Det jeg lurer på er om jeg kanskje burde hatt en mørkere skjerm hele dagen. 

Har som sagt denne selv, men usikker på om jeg bruker den rett/optimalt.

Lenke til kommentar
probedroid skrev (10 timer siden):

Interessant at du har 20/20 og allikevel vært til optiker flere ganger.

Kunstige øyedråper er enkelt å få tak i på nærmeste apotek, mulig å teste ut, men har mer troen på å fikse behagelig skjermlys og innelys. Ikke minst å ta pauser og fokusere øynene dine på noe langt vekke mens du tar pause.

 

Hvorfor er det interessant? Og hva er 20/20? :)

Jeg sikkert ikke optimalt syn (20/20?), men angivelig er det så bra at jeg ikke skal bruke briller.

Jeg kan utdype litt.

1. Første gang jeg var hos optiker husker jeg ikke grunnen. Mulig jeg bare ønsket en sjekk. Jeg fikk lesebriller, men brukte disse aldri.

2. I en eksamensperiode for kanskje 4-5 år tilbake fikk jeg synsproblemer. Tror jeg slet med å fokusere skikkelig og bokstavene fløt litt sammen. Optikeren mente det var normalt og jeg sannsynligvis hadde lest for mye og i tillegg var stresset. Hun påpekte at det var viktig å huske å blinke og at jeg skulle prøve å fokusere på noe langt borte. Akkurat som du tipser om.

3. En gang i fjor fikk jeg igjen litt synsproblemer, men var også litt svimmel og kjente på litt hodepine og trykk i hodet. For å være på den sikre siden fikk jeg time hos øyelege i tilfelle det kunne være en svulst (særlig fordi det var spesifikt det ene øyet som var verst). Tror faktisk jeg var der hele to ganger. Men han fant ingenting og sa også at det var ingenting galt å se på synet mitt og at det var ingen grunn til at jeg skulle ha lesebriller.

Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (10 timer siden):

Slå på nattmodus og pass på at du ikke har lys som reflekterer i skjermen.
Jeg jobber også på PC og sitter VELDIG mye å ser på skjerm. Jeg har alltid nattmodus på nå og får ikke lenger problemer med å fokusere.

Bruker du nattmodus også på dagtid? Er dette en innstilling på Windows 10 eller bruker du en app? Stiller du også noe på kontrast/lysstyrke? :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (44 minutter siden):

Bruker du nattmodus også på dagtid? Er dette en innstilling på Windows 10 eller bruker du en app? Stiller du også noe på kontrast/lysstyrke? :)

når du fokuserer over lang tid i samme avstand så blir musklene i øynene slitne og gir etter.
Det er muskler som strekker linsa inne i øyet for å fokusere på bestemte avstander. Det er når disse blir slitne at du ikke lenger klarer å fokusere og skjermen bare blir tåke.

Det er en innstilling i windows 10. Gå på skjerminnstillinger fra skrivebordet og slå det på.
Ja, jeg har det på konstant på jobb.  Pass på at du ikke har f.eks vindu bak deg på kontoret e.l.

iflg optiker var refleksjoner på skjermen drepen på øynene når vi skal fokusere på noe igjennom glass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skru ned lysstyrken på skjermen din. Så lavt du kan mens du fortsatt ser det du trenger å se uten å anstrenge øynene. 

Nattmodus er også noe som hjelper – hvorfor default er svart på hvit bakgrunn skjønner jeg ikke. Ingen tror det er en god idé å stirre på ei lyspære 8t hver dag, men en PC-skjerm med svart på hvit bakgrunn på full lysstyrke er liksom helt greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

 

Hvordan bruker dere den? :)

Automatisk eller justerer dere innstillinger selv?

Om jeg har forstått riktig justerer denne skjermen basert på lyssyklus/solnedgang fra din oppgitte lokasjon. Dvs., skjermen blir mørkere gjennom dagen.

Det jeg lurer på er om jeg kanskje burde hatt en mørkere skjerm hele dagen. 

Har som sagt denne selv, men usikker på om jeg bruker den rett/optimalt.

Den er lett å installere og avinstallere, og veldig lett å bruke, så bare prøv ^^ Du kan sette den til automatisk, og manuell styring.

 

Skrur også ned lysstyrken på skjermen(e) jeg har, men selv det svakeste er temmelig lyst, så jeg liker å bruke Dimmer også. Den er genial for lengre økter. Sparer virkelig øya.

Med tanke på teorien om lyspære og øye-helse; Det er sant, men jeg pleier å reise meg opp og vaske hender, lage mat, kopp te, glass vann, frisk luft ved døra, etc, også for å hvile hodet og øya litt av og til. Sitter ikke og ni-stirrer 5 timer inn i skjermen, det klarer jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 programmer:
- f.lux (justerer blå/rød etter lyset ute på dine koordinater)
- Clickmonitor DDC 6.5 (Justerer monitor brightness med mus og tastesnarveier).

Jeg har brukt disse lenge (f.lux i mange år) og man kan selvsagt velge om de skal justere seg automatisk  og hvordan de skal oppføre seg.

I tillegg benytter jeg dark-mode/nattmodus på alt hvor det lar seg gjøre. Hvite nettsider er det verste jeg vet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (2 timer siden):

når du fokuserer over lang tid i samme avstand så blir musklene i øynene slitne og gir etter.
Det er muskler som strekker linsa inne i øyet for å fokusere på bestemte avstander. Det er når disse blir slitne at du ikke lenger klarer å fokusere og skjermen bare blir tåke.

Det er en innstilling i windows 10. Gå på skjerminnstillinger fra skrivebordet og slå det på.
Ja, jeg har det på konstant på jobb.  Pass på at du ikke har f.eks vindu bak deg på kontoret e.l.

iflg optiker var refleksjoner på skjermen drepen på øynene når vi skal fokusere på noe igjennom glass.

Allright. Takk. Da var det den jeg skrudde på alt i går. Får håpe det gjør susen. :)

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Skru ned lysstyrken på skjermen din. Så lavt du kan mens du fortsatt ser det du trenger å se uten å anstrenge øynene. 

Nattmodus er også noe som hjelper – hvorfor default er svart på hvit bakgrunn skjønner jeg ikke. Ingen tror det er en god idé å stirre på ei lyspære 8t hver dag, men en PC-skjerm med svart på hvit bakgrunn på full lysstyrke er liksom helt greit. 

Thanks.

Vedrørende hvit eller sort bakgrunn har jeg googlet dette litt tidligere og det virker å være litt delte meninger der. Om jeg husker rett var det visst nok ikke alle som mente sort nødvendigvis er bra for øynene heller. 

Jeg sitter mye med prisgrafer. Vet at mange her bruker svarte 'charts', noe jeg også har forsøkt, men jeg ble liksom aldri helt komfortabel med det. Så jeg bruker fortsatt hvite, men da i en litt gulere hvitfarge som i det minste ikke skriker mot øynene.

 

Theo343 skrev (1 time siden):

I tillegg benytter jeg dark-mode/nattmodus på alt hvor det lar seg gjøre. Hvite nettsider er det verste jeg vet.

 

Har nå dark-mode både på Windows og Goggle Chrome. Allikevel blir vel mange nettsider nødvendigvis hvite? For eksempel diskusjon.no og denne tråden. :)

Jeg har ikke noe i mot hvitt sånn sett, men forstår ikke hvorfor det må være kritt-hvitt. 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (29 minutter siden):

Hvilken skjerm bruker du? 

Jeg får kreft i øynene av 60hz så jeg skiftet ut skjermen på jobb med en high refresh gaming skjerm. Ble brått slutt på hodepine og slitne øyne ?

Leste dette tipset en annen plass. :( 

Jeg kjøpte nettopp en Dell 49" til 10K+. Den har dessverre kun 60 hz. Nå bruker jeg den ikke til annet enn typisk kontorarbeid, så jeg tenkte at det var uproblematisk...

Lenke til kommentar

Hadde problemer med øynene både med Samsung og Dell-skjermer, men etter å ha byttet til Eizo er dette nærmest helt borte.

Jeg ville ikke anbefalt en 49" til kontorarbeid, jeg antar det er ultrawide, 32:9 eller noe sånt, prøvde den størrelsen selv, uten hell, ble helt utslitt etter å ha jobbet en hel dag på en slik skjerm.

Personlig mener jeg det er bedre med 2 eller 3 separate skjermer, slik at man kan slå av de på sidene når man ikke trenger de, å unngå for mye lys på den måten.

Jeg bruker tre 27" Eizo Flexscan til jobbing, å det har fungert bedre for meg enn alle andre alternativ jeg har forsøkt, å det har blitt noen !

Lenke til kommentar
11 minutes ago, DukeRichelieu said:

Leste dette tipset en annen plass. :( 

Jeg kjøpte nettopp en Dell 49" til 10K+. Den har dessverre kun 60 hz. Nå bruker jeg den ikke til annet enn typisk kontorarbeid, så jeg tenkte at det var uproblematisk...

Om ingen av tipsene over fungerer så hadde jeg bare skiftet skjerm igjen. Må passe godt på øynene vet du ?

Lenke til kommentar

Jeg holder lysstyrken på 35% og kalibrerer skjermen en gang i måneden. Kalibrering er for å få mest mulig korrekte farger og ikke nødvendig for de fleste av oss, men hvis skjermen har et sterkt blåskjær i utgangspunktet kan det gjøre skjermen mer behagelig å bruke om den blir kalibrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...