Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra som lever sitt eget liv (HJELP plz)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
4 hours ago, tjostavm said:

Hei, så ikke denne før nå. Problemet er NO crank No start. Vrir nøkkel og er helt dødt. Hører bensinpumpa bak durer men ellers helt dødt. Er strøm ellers.

 

Ny startmotor, veivføler, bensinpumpe rele er satt inn. Funker å dytte i gang bilen. Nytt batteri er også testet men samme da.

 

Helt dødt når man prøver vri om skjer ingenting. Sjekket ledning inn til tenning ved å ta av deksel rundt ratt og sjekke kabler der sitter ordentlig.

 

Jordet fra minus til motor for å teste, ingen hell da heller.

 

All hjelp settes pris på :)

OK. Fint at du avklarer, men hva menes med "jordet fra minus til motor"?

Tenningsnøkkel og ledninger inn/ut for posisjon "crank starter" skal slutte en krets til start-releet. 
Det kan være en krets til som skal hindre start i gir/clutch ute (men det kan jeg ikke huske at min gamle Vectra hadde).

Du kan nå teste en separat starter-bryter koblet rett fra batteri til pluss på start-rele. 
Starter motor da så *vet* du at du må feilsøke i ledningsnett/krets fra/til tenningsnøkkel og startreleet.

Biltema har alt du trenger... startbryter.. ledninger.. og evt en "remote starter" (for feilsøking) :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gadden skrev (På 24.1.2020 den 15.21):

Har bilen abs bremser? Leste noe om at abs og startsperre er koblet sammen på et vis og dårlig kontakt ved abs enheten kan skape dette problemet.  Koble ifra kontakten og spray på wd-40 og plugg til igjen.  Kanskje verdt et forsøk. Grunn til at det hjelper å flytte litt på bilen er jo da selvfølgelig at abs sensorene ved hjulene sender nye signaler når hjulene går rundt.

Lurt ! det har jeg ikke tenkt på. Skal sjekke dette i kveld. Takk for tips !

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (På 24.1.2020 den 19.34):

OK. Fint at du avklarer, men hva menes med "jordet fra minus til motor"?

Tenningsnøkkel og ledninger inn/ut for posisjon "crank starter" skal slutte en krets til start-releet. 
Det kan være en krets til som skal hindre start i gir/clutch ute (men det kan jeg ikke huske at min gamle Vectra hadde).

Du kan nå teste en separat starter-bryter koblet rett fra batteri til pluss på start-rele. 
Starter motor da så *vet* du at du må feilsøke i ledningsnett/krets fra/til tenningsnøkkel og startreleet.

Biltema har alt du trenger... startbryter.. ledninger.. og evt en "remote starter" (for feilsøking) :)

Takker for tips! har nok å prøve her. nei fikk beskjed å sette kabel fra minus til motor for å sjekke om det var dårlig jording. 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (På 24.1.2020 den 19.34):

OK. Fint at du avklarer, men hva menes med "jordet fra minus til motor"?

Tenningsnøkkel og ledninger inn/ut for posisjon "crank starter" skal slutte en krets til start-releet. 
Det kan være en krets til som skal hindre start i gir/clutch ute (men det kan jeg ikke huske at min gamle Vectra hadde).

Du kan nå teste en separat starter-bryter koblet rett fra batteri til pluss på start-rele. 
Starter motor da så *vet* du at du må feilsøke i ledningsnett/krets fra/til tenningsnøkkel og startreleet.

Biltema har alt du trenger... startbryter.. ledninger.. og evt en "remote starter" (for feilsøking) :)

Var det sånn du tenkte på? https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/startknapp-2000022306 

Hva slags ledninger ville du brukt? ikke helt sikker på hva du mener med remote starter. Har du link?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, tjostavm said:

Var det sånn du tenkte på? https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/startknapp-2000022306 

Hva slags ledninger ville du brukt? ikke helt sikker på hva du mener med remote starter. Har du link?

Det enkleste er å prøve med en Startknapp. Du behøver ikke å montere den i dashboard og trekke ledninger/borre gjennom torpedovegg.
Det er evt alternativet dersom du finner ut at tenningsbryter/ledningsnett til/fra denne er synderen.
Det ser ut som de ikke har den "remote starter" de hadde "i gamle dager", men du finner slike på Amazon

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (11 timer siden):

Det enkleste er å prøve med en Startknapp. Du behøver ikke å montere den i dashboard og trekke ledninger/borre gjennom torpedovegg.
Det er evt alternativet dersom du finner ut at tenningsbryter/ledningsnett til/fra denne er synderen.
Det ser ut som de ikke har den "remote starter" de hadde "i gamle dager", men du finner slike på Amazon

Takk for hjelpen :) testa i går med kabel fra pluss til start rele og da starta den med en gang (med tenning på). Så blir startknapp i dag :) genialt med remote starter den skal bestilles! mange takk igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
10 hours ago, tjostavm said:

Takk for hjelpen :) testa i går med kabel fra pluss til start rele og da starta den med en gang (med tenning på). Så blir startknapp i dag :) genialt med remote starter den skal bestilles! mange takk igjen

Herlig! Det er greit å ta vare på en gammel sliter. ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...