Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra som lever sitt eget liv (HJELP plz)


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 1991 Opel Vectra  1.8i CAT som har vært trofast lenge men nå har den begynt å leve sitt eget liv.

Starter fint som regel men noen ganger nekter den å starte. Kan sette den i fri og dytte den 2-3meter. Vri om igjen og så starter den.

 

Sjekket minus, alle kabler, rele osv. Starter har jeg banket på og hjelper ingenting. Sjekket det typiske som plugger også men eneste løsning er å dytte den 2 meter fram eller bare sette den i andre gir og nøkke fram og tilbake så voila starter den. Kan det være sensor?

Feilsøkt i flere uker og finner ikke ut av det. Noen som har tips eller anelse hva dette kan være?

Endret av tjostavm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tflovik skrev (2 timer siden):

Kjent feil på en del eldre Opel startmotorer er at når de står i en spesiell posisjon så skjer det ikke noe når man vrir om tenningsnøkkel, ved å dytte bilen litt funker den igjen. Hadde det samme på en Opel Manta, men skjedde heldigvis sjelden.

Fiksa du det bare ved å bytte startmotoren? Om det er det som skal til så hadde jeg blitt litt letta ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
31 minutes ago, Taurean said:

Du kommer til å spare deg så mye timer, penger og bekymringer ved å bestille en time på verksted og be dem finne ut av hva det er for noe. De behøver ikke gjøre noe heller, bare be dem finne ut hva det er.

Det forutsetter at de feilsøker gratis.
Med dagens timepriser på verksted vil det koste mer enn det en 91 vectra er "verdt" (vrakpant).

Trådstarter har ikke helt klargjort om starter går rundt når nøkkel vris til startpos, men jeg oppfattet fra første innlegg og tilsvar at hverken den gamle eller den "nye" gjør det.
Men ved å "rugge" litt slik at svinghjul/starterkrans rører litt på seg så starter den fint.
Eller?

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (8 timer siden):

Det forutsetter at de feilsøker gratis.
Med dagens timepriser på verksted vil det koste mer enn det en 91 vectra er "verdt" (vrakpant).

Trådstarter har ikke helt klargjort om starter går rundt når nøkkel vris til startpos, men jeg oppfattet fra første innlegg og tilsvar at hverken den gamle eller den "nye" gjør det.
Men ved å "rugge" litt slik at svinghjul/starterkrans rører litt på seg så starter den fint.
Eller?

Så det er bedre om han kjøper ny brukt startmotor, som nå har vist seg ikke å være løsningen, så nå har han to stk liggende - så må han kjøper masse andre deler, som kanskje heller ikke virker, og snart sitter han igjen med 20 deler verdt 10 000 kr og likevel ikke vet hva som er feil.

Få den på verksted og feilsøk.

Hvis det virkelig er sånn at bilen ikke er verdt mer enn vrakpanten: Restrukturér livet og økonomien sånn at man kan kjøpe en ny bil, i stedet for å aldri vite om bilen starter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (4 minutter siden):

 

Hvis det virkelig er sånn at bilen ikke er verdt mer enn vrakpanten: Restrukturér livet og økonomien sånn at man kan kjøpe en ny bil, i stedet for å aldri vite om bilen starter.

Restrukturering av livet og økonomien er egentlig et universaltips for alle med dårlige biler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (26 minutter siden):

Første gang noen er enige med meg med den meningen.

Hehe, jeg var ironisk.  Men bilen bør på verksted, der er jeg enig. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
mobile999 skrev (På ‎07‎.‎01‎.‎2020 den 20.59):

 

Er problemet "crank, no start" eller "no crank, no start" (altså at startmotoren går eller ikke)?

Hei, så ikke denne før nå. Problemet er NO crank No start. Vrir nøkkel og er helt dødt. Hører bensinpumpa bak durer men ellers helt dødt. Er strøm ellers.

 

Ny startmotor, veivføler, bensinpumpe rele er satt inn. Funker å dytte i gang bilen. Nytt batteri er også testet men samme da.

 

Helt dødt når man prøver vri om skjer ingenting. Sjekket ledning inn til tenning ved å ta av deksel rundt ratt og sjekke kabler der sitter ordentlig.

 

Jordet fra minus til motor for å teste, ingen hell da heller.

 

All hjelp settes pris på :)

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På ‎07‎.‎01‎.‎2020 den 10.43):

Første gang noen er enige med meg med den meningen.

 

Gadden skrev (På ‎07‎.‎01‎.‎2020 den 11.10):

Hehe, jeg var ironisk.  Men bilen bør på verksted, der er jeg enig. 

Må si meg enig med verksted + økonomien om dette var en bil jeg var super avhengig av og eneste jeg hadde. Dette er en ekstra bil jeg har utenom de to andre :) har hatt den LENGE og har vært en utrolig bra bil som er snart veteran. Syntes det er moro å finne ut av ting selv og er greit med sånne forum for å få litt tips , høre om folk har hatt samme problem og lære. kan godt selge bilen til en som vil ha den men jeg er av typen som ikke gir meg før jeg finner feilen. De nye delene fikk jeg billig som kan brukes på en annen bil jeg har, så er ikke krise ;)  Men igjen så er det å finne den helvetes pissefeilen og er ikke så gøy å bytte deler uten framskritt ! God helg :) 

 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 7.1.2020 den 10.14):

Så det er bedre om han kjøper ny brukt startmotor, som nå har vist seg ikke å være løsningen, så nå har han to stk liggende - så må han kjøper masse andre deler, som kanskje heller ikke virker, og snart sitter han igjen med 20 deler verdt 10 000 kr og likevel ikke vet hva som er feil.

Mange synes det er gøy og tilfredsstillende å finne ut av og løse disse tingene selv - i det store og hele sparer man nok penger på det, om man alltid prøver selv først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
tjostavm skrev (På 3.1.2020 den 20.58):

Hei!

Har en 1991 Opel Vectra  1.8i CAT som har vært trofast lenge men nå har den begynt å leve sitt eget liv.

Starter fint som regel men noen ganger nekter den å starte. Kan sette den i fri og dytte den 2-3meter. Vri om igjen og så starter den.

 

Sjekket minus, alle kabler, rele osv. Starter har jeg banket på og hjelper ingenting. Sjekket det typiske som plugger også men eneste løsning er å dytte den 2 meter fram eller bare sette den i andre gir og nøkke fram og tilbake så voila starter den. Kan det være sensor?

Feilsøkt i flere uker og finner ikke ut av det. Noen som har tips eller anelse hva dette kan være?

Har bilen abs bremser? Leste noe om at abs og startsperre er koblet sammen på et vis og dårlig kontakt ved abs enheten kan skape dette problemet.  Koble ifra kontakten og spray på wd-40 og plugg til igjen.  Kanskje verdt et forsøk. Grunn til at det hjelper å flytte litt på bilen er jo da selvfølgelig at abs sensorene ved hjulene sender nye signaler når hjulene går rundt.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...