Gå til innhold

Iran. Hvem tjener penger på en Krig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 1/8/2020 at 8:38 PM, Oddvardm said:

Enig. Det ser ut som om partene besinner seg. Mine spådommer ser ut som om de heldigvis blir gjort til skamme.


*Mine* forutsigelser, derimot, ser ut til å slå til ? (så langt)

Forståelsen kan være at "spenningen" er mye til invortes bruk. Litt små-action og drøy retorikk holder?

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):


*Mine* forutsigelser, derimot, ser ut til å slå til ? (så langt)

Forståelsen kan være at "spenningen" er mye til invortes bruk. Litt små-action og drøy retorikk holder?

Ikke for å være belærende, men 180 mennesker er ikk 'små-action' i min bok. Du mener vel det du sier i retorisk form?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (På 3.1.2020 den 19.31):

Da smeller det i midt østen snart. Med en krig med Iran vil Hormuz stredet bli stengt. USA tar sjangsen da det har mange fordeler for dem. Pengesystemet til Amerikanerne er i ruiner. En krig kan hjelpe dem med å få solgt olje og gass som de nå har nok av, de rammer Kina's olje import, de får pengepolitikken sin under kontroll igjen og de får slutt på all motstand i midt østen. Det er det de håper ihvertfall. En lang krig med ingen tropper på bakken (bortsett fra strategiske posisjoner) med krysser rakett angrep og fra fly. Droner kommer tilslutt da alt er bombet sønder og sammen. Så kommer opprørsstyrker som står klar inn og tar over hele Iran. Det vil ta 6 - 8 måneder å ta Iran. Hvis ikke Russland eller Kina går aktivt inn i konflikten (noe jeg ikke tror). Hva som er riktig eller galt her er ikke lenger viktig. Terningene er kastet. Det blir krig. Sikkert som lås. Neste steg er 'Greater Israel'.

Er det denne uken det skjer  ?? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Oddvardm said:

Ikke for å være belærende, men 180 mennesker er ikk 'små-action' i min bok. Du mener vel det du sier i retorisk form?

Ja en kan jo lett ende opp med å diskutere hva som er "storkrig" og "uhell", men her tror jeg det er jeg som har definisjons-makten ?  Angående dette nedskutte passesjerflyet: her tror jeg flyselskapet må få en stor del av skylden ?  Man flyr vel ikke i slike situasjoner der man sender raketter over lange avstander selv om dette bare kan sees på som en slags "retorikk" (altså "symbolsk" rakett-skyting)? I hvertfall ikke om natta? Enkelte brusehoder med våpen kan jo gjerne tro på denne retorikken?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Ja en kan jo lett ende opp med å diskutere hva som er "storkrig" og "uhell", men her tror jeg det er jeg som har definisjons-makten ?  Angående dette nedskutte passesjerflyet: her tror jeg flyselskapet må få en stor del av skylden ?  Man flyr vel ikke i slike situasjoner der man sender raketter over lange avstander selv om dette bare kan sees på som en slags "retorikk" (altså "symbolsk" rakett-skyting)? I hvertfall ikke om natta? Enkelte brusehoder med våpen kan jo gjerne tro på denne retorikken?

Det har vi sett før da Russerne skjøt ned en sør Koreans 747 over Kamchasca halvøya, Amerikanerne skjøt ned en Airbus 320 (tror jeg) over gulfen (kom fra Theran), Russene skjøt ned en 777 over Ukraina og nå denne episoden her. Det er ikke mye som skal til når nervene står på høykant. Nå må vi vente på den offisielle rapporten, men den kommer snart. Hvis dette er sant er jeg er ikke enig i at flyselskapet har noe skyld i hendelsen. Det er luftfarts myndinghetene som regulerer luftrommet og ikke flyselskapet. Her kan det se ut som om forsvaret visste at angrepet på Amerikanerne var i gang og kanskje transponderen i flyet ikke ble lest av TOR mannskapet eller var slått av/ikke virket. Mange mulige årsaker til at dette skjedde. Uhyggelig å tenke på. Flyet må ha blitt identifisert som fientlig av TOR systemet med nedskytning som resultat.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
On 1/11/2020 at 7:10 AM, Oddvardm said:

Hvis dette er sant er jeg er ikke enig i at flyselskapet har noe skyld i hendelsen. Det er luftfarts myndinghetene som regulerer luftrommet og ikke flyselskapet. 

Jeg har den holdningen at til og med pilotene (på passasjer-flyet) har del i skylden + flyselskapet + luftfart-myndigheter. Alle burde ha forstått at det er farlig å fly i slike situasjoner. En pilot kan ikke ta av når en forstår at det er farlig å fly. Så enkelt er det. Dette gjelder selv om piloten mister jobben etter å ha nektet å ta av.

Å skylde på sjefen når en gjør noe galt, holder generelt ikke. Er du taxi-sjåfør med passasjerer og nærmer deg en ødelagt bro, så må du stoppe uansett hva andre sier og truer deg med.

Edit: jeg har forstått det slik at iflg japansk sikkerhets-tenkning så er til og med passasjerne ansvarlige for flysikkerheten. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

Jeg har den holdningen at til og med pilotene (på passasjer-flyet) har del i skylden + flyselskapet + luftfart-myndigheter. Alle burde ha forstått at det er farlig å fly i slike situasjoner. En pilot kan ikke ta av når en forstår at det er farlig å fly. Så enkelt er det. Dette gjelder selv om piloten mister jobben etter å ha nektet å ta av.

Å skylde på sjefen når en gjør noe galt, holder generelt ikke. Er du taxi-sjåfør med passasjerer og nærmer deg en ødelagt bro, så må du stoppe uansett hva andre sier og truer deg med.

Edit: jeg har forstått det slik at iflg japansk sikkerhets-tenkning så er til og med passasjerne ansvarlige for flysikkerheten. 

Nå forutsetter du at pilotene visste at Iran hadde sendt avgårde rakkettene mot Irak og Amerikanerne der. Eller foreslår du at fly selskaper skal slutte å fly over Irak basta?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Oddvardm said:

Nå forutsetter du at pilotene visste at Iran hadde sendt avgårde rakkettene mot Irak og Amerikanerne der. Eller foreslår du at fly selskaper skal slutte å fly over Irak basta?

Ved slike høve må en vel dobbelt-sjekke hele tiden?  Ikke bare dure i vei og stole på "systemet"/sjefene som står klare tilå skylde på andre om det skjer noe fryktelig? Eller er det blitt slik at de "nede på golvet" skal bli sett på som dumminger som bare skal bli styrt ovenfra i en makt-pyramide - av folk med mange ganger mer inntekt/status?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer forsvaret angående sivil lufttrafikk sånn generelt innen f.eks. NATO?  Dersom det er høy beredskap angående luftangrep  - stenger en da luftrommet for sivil luftfart?  Har det militære noe slags regel/plikt til å stenge for sivil luft-fart i slike situasjoner?  Det virker jo ikke trygt å fly i et område der det står nervøse skyttere klare til å skyte med raketter og som kan se spøkelser midt på dagen.  Dette blir jo nesten som å kle seg med elg-lue og går tur i skogen der det er elg-jakt ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

Hvordan fungerer forsvaret angående sivil lufttrafikk sånn generelt innen f.eks. NATO?  Dersom det er høy beredskap angående luftangrep  - stenger en da luftrommet for sivil luftfart?  Har det militære noe slags regel/plikt til å stenge for sivil luft-fart i slike situasjoner?  Det virker jo ikke trygt å fly i et område der det står nervøse skyttere klare til å skyte med raketter og som kan se spøkelser midt på dagen.  Dette blir jo nesten som å kle seg med elg-lue og går tur i skogen der det er elg-jakt ?

Ikke sånn uten videre tror jeg. Et sivilt fly har en transponder ombord som sender ut flyets identitet på en standard ukryptert radio frekvens som skal (i teorien) identifisere flyet som sivilt. Radar bildet skulle også inneholde denne informasjonen. Men det har skjedd ulykker før hvor rakett batteriet ikke har sett denne koden. Det er ikke en forbindelse mellom sivil myndighet og militær administrasjon når de skyter raketter mot en fiende. Derfor er det meget mulig at transponderen ikke har blitt lest.

Lenke til kommentar
On 1/15/2020 at 5:25 AM, Oddvardm said:

Dette er siste nytt på Generalissimo terroristo og flyfronten i Iran. Forstyrrende bilder.

 

Den roboten som nevnes i enden av video virker litt skremmende også. Alt man ikke helt forstår er jo naturligvis skremmende nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...