Gå til innhold

Iran. Hvem tjener penger på en Krig?


Anbefalte innlegg

Da smeller det i midt østen snart. Med en krig med Iran vil Hormuz stredet bli stengt. USA tar sjangsen da det har mange fordeler for dem. Pengesystemet til Amerikanerne er i ruiner. En krig kan hjelpe dem med å få solgt olje og gass som de nå har nok av, de rammer Kina's olje import, de får pengepolitikken sin under kontroll igjen og de får slutt på all motstand i midt østen. Det er det de håper ihvertfall. En lang krig med ingen tropper på bakken (bortsett fra strategiske posisjoner) med krysser rakett angrep og fra fly. Droner kommer tilslutt da alt er bombet sønder og sammen. Så kommer opprørsstyrker som står klar inn og tar over hele Iran. Det vil ta 6 - 8 måneder å ta Iran. Hvis ikke Russland eller Kina går aktivt inn i konflikten (noe jeg ikke tror). Hva som er riktig eller galt her er ikke lenger viktig. Terningene er kastet. Det blir krig. Sikkert som lås. Neste steg er 'Greater Israel'.

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ingen. Iran vil også ha Russland ved sin side, noe son kan gjlre dette til en atomkrig. 

Og husk at Isreal i prinsippet er omringet av Iran-vennlige land, så om det blir en krig blir det nok mellom de to landene. 

Men for å være ærlig så ser jeg ingen positivt utfall for noen av partene ved en eventuell krig. Så jeg er usikker på on jeg tror det skjer med det første. Men proxy-krig blir det nok enda mer i årene som kommer. 

USA gjorde en stor feil som kommer til å koste dem dyrt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Iran er også geografisk et veldig stort land (nesten 4 ganger så stort som Irak), man trenger en enorm mengde soldater til å okkupere landet. Republikanerne har forsøkt å fremsette Mujahadin-e-Khalq som en organisasjon som kan erstatte det nåværende regimet, men dette vil nok ikke fungere da denne organisasjonen ikke har noe støtte. Det er hovedsakelig en kult rundt Rajavi-familien.

Det nåværende iranske regimet har derimot omfattende støtte i den iranske underklassen og blant de religiøse. De vil nok kjempe til siste slutt ved en eventuell krig.

I tillegg har Iran allierte i Russland, Kina og Nord-Korea + pluss deres satelitter i Irak, Libanon, Syria og Yemen. Det er rett og slett for stort.

Den som vil tjene på en liten konflikt er Trump. En større konflikt vil tjene Russland og det iranske regimet selv. + Kina som vil gå forbi USA.

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (33 minutter siden):

Den som vil tjene på en liten konflikt er Trump

ikke viss det kommer mange amerikanske soldater hjem i likposer?

Ingen vet foreløpig hvordan Shia-militsen og Iran vil svare, enten det blir ett stort iøynefallende markering, eller noe mer "over tid" som f.eks "urban warefare"

Skulle militsen evt. ha tilgang på bærbare bakke-til-luft missiler eller greie skyte ned helikoptre på vei ut/inn og ellers benytte snipers som var "effektivt" tidligere, etter Irak-invasjonen for noen år siden, så kan det også svi for USA

Uansett er dette en krig som USA vil ha, og har ønsket og planlagt for i flere ti-år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

ikke viss det kommer mange amerikanske soldater hjem i likposer?

Ingen vet foreløpig hvordan Shia-militsen og Iran vil svare, enten det blir ett stort iøynefallende markering, eller noe mer "over tid" som f.eks "urban warefare"

Skulle militsen evt. ha tilgang på bærbare bakke-til-luft missiler eller greie skyte ned helikoptre på vei ut/inn og ellers benytte snipers som var "effektivt" tidligere, etter Irak-invasjonen for noen år siden, så kan det også svi for USA

Uansett er dette en krig som USA vil ha, og har ønsket og planlagt for i flere ti-år.

Nei. Men Trump regner vel med at Iran ikke vil reagere utenom trusler og ord, som Hezbollah gjør når Israel dreper deres kommandanter.

Vil forøvrig bli interessant å se hvordan Hezbollah reagerer på dette. De angrep som kjent Buenos Aires for noen år siden.

Lenke til kommentar

Våpenselskaper i USA tjener milliarder av milliarder på det. I sin tur, de har de største politikere i USA i sin lomme (deriblant Trump), så får godt betalt for å sette i gong krigen.
Same gjelder våpenlover i USA, selv etter tusenvis drepte ved skuleskyting o.l. Folk vil ha forbudt, mens politikere (og våpenselskaper) tjener penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (2 timer siden):

Vel, straight from the xxx mouth:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lAW0zo/trump-drepte-generalen-for-aa-hindre-krig?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

"Vi dreper den mektigste mannen i Iran (troligvis) og midtøsten for å unngå krig." Vel vitende om at raseri vil skapt over hele Iran og deres allierte land.

"Jeg hadde sex med den kvinnen for å unngå at hun skulle bli gravid"

Lenke til kommentar

Får håpe vi slipper unna. Trump er splitte pine gal. Det er som jeg har sagt; Psykopatiske ledere er redde for å dø, de vil bare ha oppmerksomhet, han gjør dette kun for sitt eget ego skyld. Ikke noe annet. Sånn er USA blitt, en nasjon full av psykopater som velger likesinnede. Det er trist. Eller, full bli kanskje litt feil, det var jo bare 51% eller noe. Men at de lar han få styre er jo et dårlig tegn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To innlegg med kun en video er fjernet. Minner om at hvis man skal poste en video, vennligst legg ved en synopsis, hvilke/t argumenter/poeng har videoen. Det skal ikke være nødvendig å se på videoer for å delta i en diskusjon. Fint om det diskuteres i form av tekst :)

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7850453/How-Qassem-Soleimani-targeted-230mph-laser-guided-Hellfire-missile-fired-drone.html

NATO + Israel + Saudi etterretningstjenester har vært etter han i mange år tydeligvis. Merkelig at han ikke visste det eller ikke trodde at han kom til å bli tatt. Trodde vel at han var for viktig til å bli tatt.

Vet av erfaring (fordi Norge gjør det samme med meg) at disse etterretningstjenester er svært samkjørte og de jobber sammen veldig tett. Dette attentatet var nok samkjørt med alle land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sandy Koufax skrev (7 minutter siden):

NATO + Israel + Saudi etterretningstjenester har vært etter han i mange år tydeligvis. Merkelig at han ikke visste det eller ikke trodde at han kom til å bli tatt. Trodde vel at han var for viktig til å bli tatt.

Selvsagt viste Qasem Soleimani at han ble iaktatt av ulike etterretningstjenester.. Han var en utrolig intelligent man som på mange måter har formet midtøsten til det den er i dag.. At han en dag ville bli drept tror jeg ikke kom som en overraskelse på noen, og innerst inne så tror jeg at han var forberedt på det.

At han ikke har blitt drept før nå er fordi de andre presidentene før Trump har hatt som mål å deeskalere situasjonen, mens det Trump gjør er å eskalere den. Jeg har ingen tro på at Trump med dette ønsker å forhindre en krig, han ønsker nok en krig velkommen. Spørsmålet er om Iran mener det er verd å starte en storkrig nå, eller prøve å roe ned situasjonen. Jeg tror ærlig talt ikke Iran ønsker en krig, de vet at de mest sannsynlig kommer til å tape den, og de har i grunnen ingen ting å vinne på det. 

Men det som skal sies er at Soleimani ikke var den eneste generalen i Iran, og han blir nok erstattet av en som sikkert er like begavet som han. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Selvsagt viste Qasem Soleimani at han ble iaktatt av ulike etterretningstjenester.. Han var en utrolig intelligent man som på mange måter har formet midtøsten til det den er i dag.. At han en dag ville bli drept tror jeg ikke kom som en overraskelse på noen, og innerst inne så tror jeg at han var forberedt på det.

At han ikke har blitt drept før nå er fordi de andre presidentene før Trump har hatt som mål å deeskalere situasjonen, mens det Trump gjør er å eskalere den. Jeg har ingen tro på at Trump med dette ønsker å forhindre en krig, han ønsker nok en krig velkommen. Spørsmålet er om Iran mener det er verd å starte en storkrig nå, eller prøve å roe ned situasjonen. Jeg tror ærlig talt ikke Iran ønsker en krig, de vet at de mest sannsynlig kommer til å tape den, og de har i grunnen ingen ting å vinne på det. 

Men det som skal sies er at Soleimani ikke var den eneste generalen i Iran, og han blir nok erstattet av en som sikkert er like begavet som han. 

Han blir nok erstattet av en person som er like kyndig. Men det er ikke mange med hans renomme.

Solaimani var ikke bare lederen for Pasadarene, men også bindeleddet mellom det iranske regimet og deres forskjellige allierte som Hezbollah og de irakiske millitser i hvert fall. Muligens også hadde han ord med i laget i Syria også, men vanskelig å vurdere herifra.

Tror også at det er mulig at Solaimani faktisk trodde på regimet. At han ville bli martyr slik at han faktisk heller ønsket å bli drept av amerikanerne og israelittene fremfor å dø naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...