Gå til innhold

Kjøp av AMD gaming/streaming PC 14-16k


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Etter å ha vært Intel-fan de siste 10 årene har jeg endelig bestemt meg for å teste AMD. Jeg har hovedsaklig sett på denne: https://no.pcpartpicker.com/guide/B3G323/excellent-amd-gamingstreaming-build

PCen skal primært brukes til FPS spill, CS:GO, CoD og lignende.

Som forsåvidt ser grei ut, men jeg har noen få spørsmål.

CPU: Hvordan er standardvifta som følger med prosessoren? Med mindre det er veldig anbefalt, så har jeg egentlig ikke noe behov for å OC CPU med det første.
Hovedkort: Hører mye snakk om Tomhawk / Rog Strix når det kommer til hovedkort. Er det verdt å muligens bytte til en av disse?
PWU: 750W virker som overkill?
RAM: Virker litt lackluster, verdt å oppgradere til 3600?
Lagring: Kommer sannsyligvis til å kjøre alt på en m2 1TB og droppe HDDen.

 

Tilleggsspørsmål: Har noen en anbefaling til ny  gaming skjerm(24" og 144hz)? Har en gammel benq 120hz som begynner å bli sliten. 

Setter pris på all input og tilbakemelding!

 


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD og intel kjøler har aldri vært anbefalt med mindre du skal belaste cpuen minimalt.

Du får vel langt bedre kjølere på ebay f.eks Thermaltake V14Pro CPU Cooler / 775 / AM2 / AM3 / AM4 / CL-P0472

men husk kobber er tyngere en aliminum så spørs vel om den bruker skurer\mutter så sikkert hvor god den vil være hvis du skal ha pcen på lan.

750 watt har aldri vært mye i gaming generielt skal du senere ha sli\crossfire gjør det ikke noe med 850 watt.

Asus VG278Q ? må det være 1400p eller full hd?

Men generielt ville jeg anbefale å vente med skjerm er jo dyrt og får lite for pengene nå.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Standardvifta som følger med 3600 er "bra nok" og det kan neppe være mye å hente av ytelse ved å gå for den fra Noctua.

Strømforsyningen er nok også litt overkill. 550W eller 650W burde være mer enn bra nok for det oppsettet. Så dropp vifta, nedgrader PSU noe og invester i bedre RAM som du sier. 

Det kan også være verdt å gå for et B450 hovedkort med oppgradert BIOS for Ryzen 3000-serien i stedet for X570 hovedkortet som er valgt her, litt mer penger spart. 

Er det en 1440p G-Sync skjerm du er gira på?

Lenke til kommentar
Tobeass skrev (Akkurat nå):

Standardvifta som følger med 3600 er "bra nok" og det kan neppe være mye å hente av ytelse ved å gå for den fra Noctua.

Ikke hvis man ønsker pcen stillegående? tviler på du klarer å dra cpuen i prime 95 eller overklokke, og alikevell holde deg under 800 RPM. Tempraturene blir nok også litt i overkant av hva produsentene anbefaler, med mindre man er heldig med tempraturen i rommet og kjølingen ellers.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (42 minutter siden):

AMD og intel kjøler har aldri vært anbefalt med mindre du skal belaste cpuen minimalt.

Du får vel langt bedre kjølere på ebay f.eks Thermaltake V14Pro CPU Cooler / 775 / AM2 / AM3 / AM4 / CL-P0472

men husk kobber er tyngere en aliminum så spørs vel om den bruker skurer\mutter så sikkert hvor god den vil være hvis du skal ha pcen på lan.

750 watt har aldri vært mye i gaming generielt skal du senere ha sli\crossfire gjør det ikke noe med 850 watt.

Asus VG278Q ? må det være 1400p eller full hd?

Men generielt ville jeg anbefale å vente med skjerm er jo dyrt og får lite for pengene nå.

 

Vet du om det er en liggnende kjøler på cdon / netonet? Prøver å samle bestillingene mine til best grad.

Tenker du på kjøleren når du nevner vekt? Hvilken påvirking har dette på lan?

Har en BenQ 24" 3D LED XL2411Z at the moment, er den verdt å oppgraderes? Den funker forsåvidt greit nå, men regnet med at det hadde skjedd mye på de 5 årene siden jeg kjøpte den.

Takk for kjapt svar forresten!

Lenke til kommentar
Tobeass skrev (1 time siden):

Standardvifta som følger med 3600 er "bra nok" og det kan neppe være mye å hente av ytelse ved å gå for den fra Noctua.

Strømforsyningen er nok også litt overkill. 550W eller 650W burde være mer enn bra nok for det oppsettet. Så dropp vifta, nedgrader PSU noe og invester i bedre RAM som du sier. 

Det kan også være verdt å gå for et B450 hovedkort med oppgradert BIOS for Ryzen 3000-serien i stedet for X570 hovedkortet som er valgt her, litt mer penger spart. 

Er det en 1440p G-Sync skjerm du er gira på?

Har du noen anbefalinger til ny RAM? Eller er det bare å finne en 3600 fra en av de populære produsentene.

Må si jeg ikke er veldig god på skjermer, har en BenQ 24" 3D LED XL2411Z. Er den verdt å oppgradere?

Endret av wallie
Lenke til kommentar

https://www.netonnet.no/Search?query=cpu%20cooler&page=1&pageSize=96

Alle disse er bedre en amd kjøler, som regel er større best.

Cdon var så dyrt at det kan utelukkes.

XL2411Z er fremdeles ok skjerm, skal du ha nye må du over 5000 kr i pris på 1440p egentlig syns ikke jeg det er verdt prisen.Så oppgrader pcen først.

Angående ram styr unna Corsair Vengeance for er kjent de gir problemer på høyere hastighet med flere brikker vil ikke maskinen starte eller henger seg selv om de har blitt bedre.

G.Skill Ripjaws V DDR4 RAM 16GB

Er vel de beste men er jo en del dyrere hvis du skal ha 32 gb.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
wallie skrev (21 minutter siden):

Har du noen anbefalinger til ny RAM? Eller er det bare å finne en 3600 fra en av de populære produsentene.

Må si jeg ikke er veldig god på skjermer, har en BenQ 24" 3D LED XL2411Z. Er den verdt å oppgradere?

RAM: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5181993

Om skjermen er bra nok må nesten du vurdere selv, men personlig hvis jeg skulle oppgradert fra en 120Hz skjerm så ville jeg oppgradert til en 144Hz med G-Sync kompatibel skjerm sammen med 2070 Super, og da må man gjerne ut med noen tusenlapper. 

Edit: Eksempel på skjerm jeg ville valgt - https://www.komplett.no/product/903569/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/aoc-agon-24-gamingskjerm-ag241qx#technical-details

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar

Da venter jeg nok litt med ny skjerm, men skal ha AOC skjermen i bakhodet om jeg bestemmer meg for å kjøpe ny.

 

Angående hovedkort, vil dere heller anbefale noe som dette? https://www.komplett.no/product/1080421/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-rog-strix-b450-f-gaming-socket-am4

Eller denne:

https://www.komplett.no/product/1136725/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/msi-b450-tomahawk-max-socket-am4

Og når du skriver oppgradert BIOS, hva innebærer dette?

 

 

 

Endret av wallie
Lenke til kommentar

Hovedkort med B450 chipset støtter ikke siste Ryzen 3000-serien ut av boksen så man trenger da enten en 1. eller 2. gen. Ryzen CPU for å oppdatere BIOS til siste versjon, et hovedkort som støtter USB flashback (oppdatere BIOS uten CPU med en minnepenn) eller et hovedkort med garantert oppdatert BIOS. 

Usikker på om hovedkortet du linket til vil fungere ut av boksen med 3000-serien, men alle MSI "MAX" hovedkort skal garantert fungere: https://www.komplett.no/category/10119/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket?nlevel=10000§28003§10111§10119&manufacturer=MSI&cnet=Brikkesett type_A00050 §AMD B450

Lenke til kommentar
Tobeass skrev (2 timer siden):

Standardvifta som følger med 3600 er "bra nok" og det kan neppe være mye å hente av ytelse ved å gå for den fra Noctua.

Strømforsyningen er nok også litt overkill. 550W eller 650W burde være mer enn bra nok for det oppsettet. Så dropp vifta, nedgrader PSU noe og invester i bedre RAM som du sier. 

Det kan også være verdt å gå for et B450 hovedkort med oppgradert BIOS for Ryzen 3000-serien i stedet for X570 hovedkortet som er valgt her, litt mer penger spart. 

Er det en 1440p G-Sync skjerm du er gira på?

Jeg fikk 82 grader under load med standardvifta som følger med Ryzen 3600. Den er absolutt ikke "god nok" under noen omstendigheter, sjekk gjerne ut tester på dette. Den har fått noe kritikk for pinglete kjøler. Byttet til en H60 og så forbedringer, men endte til slutt opp med en NZXT, den største av de vannakjølerne de har. Nå måler jeg ca 55 grader under load.

 

En skikkelig god vifte koster 4-600kr, lager mye mindre lyd og gir prosessoren god kjøling. Anbefales!

Test fra Techspot:

Techspot.JPG.74dd8bf6816f89d3d7507bc098e2251d.JPG

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Tobeass skrev (51 minutter siden):

Hovedkort med B450 chipset støtter ikke siste Ryzen 3000-serien ut av boksen så man trenger da enten en 1. eller 2. gen. Ryzen CPU for å oppdatere BIOS til siste versjon, et hovedkort som støtter USB flashback (oppdatere BIOS uten CPU med en minnepenn) eller et hovedkort med garantert oppdatert BIOS. 

Usikker på om hovedkortet du linket til vil fungere ut av boksen med 3000-serien, men alle MSI "MAX" hovedkort skal garantert fungere: https://www.komplett.no/category/10119/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket?nlevel=10000§28003§10111§10119&manufacturer=MSI&cnet=Brikkesett type_A00050 §AMD B450

Prøvde å legge til denne på pcpicker, men får beskjed om at den trenger en BIOS oppgradering. Er en MAX versjon, så kanskje nettsiden ikke er oppdatert?

Kan forsåvidt prøve å oppgradere BIOSen selv, er det komplisert?

https://www.komplett.no/product/1136725/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/msi-b450-tomahawk-max-socket-am4#

 

Endret av wallie
Lenke til kommentar

Det hovedkortet støtter Ryzen 3000 null problem så du trenger ikke å bekymre deg over det, bare se under "kompatible prosessorer" for hovedkortet under spesifikasjoner. 

Er for øvrig ikke veldig vanskelig å oppdatere BIOS, du laster ned en fil på produsenten sin hjemmeside, legger den over på en minnepenn, skrur av PCen og trykker deg frem til rett sted i BIOS. Men hvis ting ikke er kompatibelt ut av eska eller hovedkortet ikke har USB flashback vil man slite litt. 

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar
Tobeass skrev (13 minutter siden):

Det hovedkortet støtter Ryzen 3000 null problem så du trenger ikke å bekymre deg over det, bare se under "kompatible prosessorer" for hovedkortet under spesifikasjoner. 

Er for øvrig ikke veldig vanskelig å oppdatere BIOS, du laster ned en fil på produsenten sin hjemmeside, legger den over på en minnepenn, skrur av PCen og trykker deg frem til rett sted i BIOS. Men hvis ting ikke er kompatibelt ut av eska eller hovedkortet ikke har USB flashback vil man slite litt. 

Nydelig, da går jeg for den jeg linket!

Vil du si Fractal Design Focus G ATX passer bra til dette oppsette? Siste spørsmålet ?

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, wallie said:

Nydelig, da går jeg for den jeg linket!

Vil du si Fractal Design Focus G ATX passer bra til dette oppsette? Siste spørsmålet ?

 

Focus g er en genial case. Har brukt både den og meshify c i builds før. Focus g er den ultimate budget casen. Det er det INGEN tvil om.

Pros:

God airflow (bedre enn mange gode caser faktisk), får med 2x120mm vifter, grei cablemanagment, acrylic glass vindu, grei plass i casen.

Cons: drive bay som ikke kan fjernes, materialene føles mer cheap en dyrere caser (har mer å si hvis du flytter på pcen ofte), cablemanagment kunne vært bedre, ikke tempered glass (acrylic glass får lettere riper, ingen psu shroud.

Airflow er det viktigste i når enn skal se på en case og bør være første prioritet. Etter min mening kan man bruke focus g til de fleste builds, spørsmålet er egentlig om du vil investere i en bedre byggeopplevelse og litt bedre looks.

Meshify c koster dobbelt av en focus g men er også en av de beste casene for pengene på markedet i dag. Du må nesten vurdere selv om du kan bruke de 500kr mer nyttig andre steder for å få mer performance eller om du vil ha en litt bedre byggeopplevelse med cablemanagment. Å bruke 900kr i en 16k build er helt normalt, men det må du velge selv. Du kommer i alle fall ikke til å gå galt om du velger focus g

 

hvordan ser komponentlisten ut nå? Har du en oppdatert versjon?

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar

Litt ekstra kommentarer:

buildet du har linket til må du på ingen måte kjøpe. Pcparpicker er IKKE en god side for å finne priser i Norge, men brukes heller som et sted for å vise frem hvilke komponenter man skal bruke på et systematisk vis.

Den inkluderte viften med 3600 fungerer helt greit hvis du ikke skal overclocke prosessoren. Du treffer nok opp til 90c under full load men det er ikke nøvendvis et stort problem. Noe som kan være et problem er lyd. Viften «ramper» opp ofte, selv når man ikke spiller på pcen og det kan være ganske irriterende hvis du bryr deg mye om støy. Vil si at den er mer irriterende når jeg ikke spiller enn når jeg spiller fordi når jeg spiller holder den seg på jevn rpm. Du kan prøve med den inkluderte viften og hvis du ikke liker den kan du kjøpe en vifte for 400kr som vil være bedre og mer stille. Da kan du også overclocke og få litt mer ut av prosessoren.

hvis du vil kan jeg bygge deg en PC hvor du får mest for pengene i Norge. Markedet her er ganske forskjellig fra USA feks og derfor er det ganske vanskelig å få tips på gode deals på steder som Reddit feks.

Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (9 minutter siden):

Litt ekstra kommentarer:

buildet du har linket til må du på ingen måte kjøpe. Pcparpicker er IKKE en god side for å finne priser i Norge, men brukes heller som et sted for å vise frem hvilke komponenter man skal bruke på et systematisk vis.

Den inkluderte viften med 3600 fungerer helt greit hvis du ikke skal overclocke prosessoren. Du treffer nok opp til 90c under full load men det er ikke nøvendvis et stort problem. Noe som kan være et problem er lyd. Viften «ramper» opp ofte, selv når man ikke spiller på pcen og det kan være ganske irriterende hvis du bryr deg mye om støy. Vil si at den er mer irriterende når jeg ikke spiller enn når jeg spiller fordi når jeg spiller holder den seg på jevn rpm. Du kan prøve med den inkluderte viften og hvis du ikke liker den kan du kjøpe en vifte for 400kr som vil være bedre og mer stille. Da kan du også overclocke og få litt mer ut av prosessoren.

hvis du vil kan jeg bygge deg en PC hvor du får mest for pengene i Norge. Markedet her er ganske forskjellig fra USA feks og derfor er det ganske vanskelig å få tips på gode deals på steder som Reddit feks.

Angående case først, så ser det ut som focus G passer meg. Vil fokusere på performance først og fremst. Om det muligens blir litt ekstra cash igjen så kan det muligens bli en Meshify.

 

Bruker pcpicker kun for å sjekke kompatibilitet mellom produktene. Pris sjekker jeg på prisguiden.

 

Det hadde jeg virkelig satt pris på!

Lenke til kommentar

Ok så har bygget basen av buildet og trenger litt inputt av dine preferanser for å bygge ferdig. Buildet ligger på rundt 11 950kr så langt (uten rabatter, snakker om dette senere). https://pcpartpicker.com/list/3QwtCL

Trenger å vite:

Vil du ha bruk for mye storage? Du MÅ ha en ssd for operativsystemet ditt og spillene du spiller oftest. Hvis du trenger over 1T ville jeg gått for en ssd+HDD. Trenger du ikke mer enn 1T gå for en 1T SSD. Videre bør du vite at for gaming er sata nok. Det er ingen performance ytelse i gaming ved å velge NVME fremfor SATA. Hvis du kommer til å gjøre tunge oppgaver med pcen kan du invistere i en NVME, men de koster en del mer i Norge. JA du KAN få ting heter NVME for en grei pris, men det krever litt mer lesing for å forstå at det kan være problemer med slike modeller.

Så Trenger du mer lagring enn 1T? Tunge oppgaver med pcen eller bare spilling?

3600mhz er optimal speed for ryzen 3000 prosessorer, validert av AMD selv og mange tester. Problemet er at 3200mhz koster 850kr mens 3600mhz koster 1600kr i Norge. Helt forferdlige priser og det norske markedet ligger en del bak USA i memory markedet. Spørsmålet er om du er villig til å bruke dobbelt for å opnå det optimale. Også må du tenke på om du skal gå for 32GB i stedet for 16GB, igjen spørs om du kommer til å gjøre tunge oppgaver med pcen som video editing feks (spesielt for 4k).

Må til slutt sjekke plass restreksjonene i casen i forhold til gpuen. Det skal jeg gjøre for deg.

Edit: GPU'en har grei plass i casen.

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (18 minutter siden):

Ok så har bygget basen av buildet og trenger litt inputt av dine preferanser for å bygge ferdig. Buildet ligger på rundt 11 950kr så langt (uten rabatter, snakker om dette senere). https://pcpartpicker.com/list/3QwtCL

Trenger å vite:

Vil du ha bruk for mye storage? Du MÅ ha en ssd for operativsystemet ditt og spillene du spiller oftest. Hvis du trenger over 1T ville jeg gått for en ssd+HDD. Trenger du ikke mer enn 1T gå for en 1T SSD. Videre bør du vite at for gaming er sata nok. Det er ingen performance ytelse i gaming ved å velge NVME fremfor SATA. Hvis du kommer til å gjøre tunge oppgaver med pcen kan du invistere i en NVME, men de koster en del mer i Norge. JA du KAN få ting heter NVME for en grei pris, men det krever litt mer lesing for å forstå at det kan være problemer med slike modeller.

Så Trenger du mer lagring enn 1T? Tunge oppgaver med pcen eller bare spilling?

3600mhz er optimal speed for ryzen 3000 prosessorer, validert av AMD selv og mange tester. Problemet er at 3200mhz koster 850kr mens 3600mhz koster 1600kr i Norge. Helt forferdlige priser og det norske markedet ligger en del bak USA i memory markedet. Spørsmålet er om du er villig til å bruke dobbelt for å opnå det optimale. Også må du tenke på om du skal gå for 32GB i stedet for 16GB, igjen spørs om du kommer til å gjøre tunge oppgaver med pcen som video editing feks (spesielt for 4k).

Må til slutt sjekke plass restreksjonene i casen i forhold til gpuen. Det skal jeg gjøre for deg.

Edit: GPU'en har grei plass i casen.

1TB kommer til å holde. Har litt over 1TB på min nåværende maskin, og har fortsatt masse ledig plass.

Tenker 16GB holder i forhold til rammen, har jobb PC som tar seg av de tunge oppgavene. Kjør på med 3600 16GB.

Lenke til kommentar

https://pcpartpicker.com/list/dzgTmg

Nå ligger buildet på 14750kr. Du må nesten vurdere selv hvilken case du vil gå for. Ville selv gått med meshify c for en bedre byggeopplevelse, men begge fungerer.

Har ikke inkludert cpu-vifte fordi 3700x kommer med en bedre vifte enn 3600 og bør være nok ved mindre du skal overclocke prosessoren mye.

Har inkludert rask og god kvalitets NVME 1TB SSD. Ranker B-high end, på LTT (troverdig kilde): https://linustechtips.com/main/topic/1092033-ssd-tier-list/ og har gode reviews på nettet.

2070s'en må kjøpes mens den er på salg hvis du skal gå for den modellen.

Tomahawk max MOBO er utsolgt alle steder i Norge, forventet på lager den 10 jan. Er fordi det er et utrolig bra MOBO som er oppdatert bios rett ut av boksen. Du kan velge et annet MOBO hvis du ønsker å få alle delene helt samtidig.

Alle nettsider jeg har valgt deler fra er vurdert ut av billigste vs pris for shipping. Tar ikke med utlandske nettsider fordi det kan ta lengre tid med shipping, er ikke verdt det for å spare 50kr på 2 komponenter. Kjøp alle komponenter som er på samme nettside på en gang for å få gratis shipping og plukk opp alt samtidig på posthuset. Husk også at komplett har 100kr av et kjøp så bruk den kuppongen:)

https://kl.ink/index.php?route=product/product&product_id=591&tracking=prisguiden

https://kl.ink/index.php?route=product/product&product_id=391&tracking=prisguiden

https://prisguiden.no/produkt/msi-b450-tomahawk-339093

https://www.komplett.no/product/1135676/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx-2070-super-rog-strix-ad

https://www.komplett.no/product/915832/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-tx650m-650w-psu#

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/g-skill-ripjaws-v-black-ddr4-3600mhz-2x8gb/1010312.11118/?dclid=CNaqosLv5-YCFQmKsgod2jMOQg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...