Gå til innhold

Direkte fra kl 10: Disse bilene selger mest i Norge


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at TM3 SR er den bilen du tenker på rent teknisk, bare at den er priset høyere enn eGolf/ID3/Ionic/Leaf.

Hvis de skulle lansert noe mindre så måtte nesten det blitt noe i 4-seters segmentet (VW Up, i-Miev, Skoda Citygo IV osv.) med utrolig lav høyde og smale dekk for å gi god rekkevidde selv med 30-40 kWh. Men jeg tror Tesla gladelig overlater dette segmentet til andre. De har ikke produksjonskapasitet til noe sånt og heller ikke ambisjoner om å underby konkurrentene i budsjettsegmentet.

Det de trenger er som nevnt andre plasser en 7-9-seter/flerbruksbil/varebil/bobil i sortimentet. Nissans e-NV200 kan jo ikke være vanskelig å overgå.

TM3 er det og er ikke det. Det er en sedan, til å begynne med. Ikke en slik "minibil" nå må jeg beklage for å ikle vite navnet på knassen, men du skjønner hva jeg mener. I tillegg har den for stort batteri og for kraftig motor (selv i RWD utgaven). Det *hadde* vært mulig å ta TM3 og dumme den ned slik at resten av markedssegmentet også ble mettet. Man er nested nødt å minke på mer for å komme til 300k eller lavere.

Ang andre som skriver TMY er der for å tilfredsstille "ett voksende marked for SUVer" for dey første det er ikke en SUV og 90% av hva dere kaller SUVer er en slags xover-bastard, i alle fall ikke en SUV da kabinet såpass redusert. Å kalle den for SUV er det samme som å kalle eb Golf for sedan. For det andre - jada, markedet for traktorer vokser stadig. Skjønner ikke hva folk faktisk skal med de, drive jordbruk antageligvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Model Y er SUV på samme måte som f.eks Jaguar i-Pace er en SUV. Begrepet har blitt ganske vidt.  Språket er alltid i endring, så det blir egentlig tullete å si at begrepet brukes feil. Det er sånn begrepet brukes av nesten hele den norske befolkning, og når det gjelder språk har majoriteten alltid rett.

Og folk liker SUV fordi de kommer med bedre bakkeklaring for norske "veier", firehjulstrekk og god plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

håper 2020 blir året der vi endelig vedtar når det blir forbudt med fosile biler og da særlig tungtransport i byene. få det bort. og få inn landstrøm i alle havner så vi blir kvitt tullete og dyrt utslipp midt i de fine byene våre.

Fjern alle bomstasjoner og ligg heller alt på veiavgift eller påslag i drivstoff, så vil det lønne seg og bruke biler som slipper ut lite/ forbruker lite.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Kjetil Sandal Vi går nok i den retninga, men tror du kan legge på minst 10 år på tidsestimatet ditt for så sterke tiltak. Det er et politisk mål å avslutte salg av fossile biler i 2025. Det kommer de neppe til å klare. Levetiden på fossilbilene kjøpt i 2025 kan bli 20+ år. Dermed kommer ikke forbudet mot kjøring av fossilbiler før rundt 2045. For alt vi vet har bruken sunket så mye at det er unødvendig med et forbud.

Landstrøm er på vei inn i alle større havner, men det blir vanskelig å påby bruk av det fordi alle skip er ikke forberedt for det eller kompatible med vår norske landstrøm. Levetiden på skip er gjerne 30+ år for enkelte skipstyper.

Noen byer har Europavei tvers gjennom seg. F.eks Narvik. Man kan ikke bare forby tungtransport på E6 selv om den går gjennom byer. En så kompromissløs idealisme må du nok til MDG med for å få gehør. Det samme gjelder å pøse alle avgifter inn i påslag på drivstoff. Det er ikke økonomisk bærekraftig på sikt og heller ikke særlig miljøvennlig i grensetraktene.

Som sagt, vi skal i den retninga du skisserer, men du tar nok for lett på oppgaven og tidsperspektivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 3.1.2020 den 13.22):

Jeg hadde aldri kjøpt en sånn bil med tvilsom kvalitet. Man får ny Leaf med 60 kwh batteri til 320 tusen, dette er en gjennomprøvd bil som er stor nok for veldig mange.

Leaf blir nok den store taperen i 2020. De tviholder på chademo og dermed får en ikke hurtigladet den som de andre bilene. Den blir også for dyr. Spår et bra prisfall på den utover vinteren. Neppe smart å kjøpe den til 320 kkr.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (40 minutter siden):

Leaf blir nok den store taperen i 2020. De tviholder på chademo og dermed får en ikke hurtigladet den som de andre bilene. Den blir også for dyr. Spår et bra prisfall på den utover vinteren. Neppe smart å kjøpe den til 320 kkr.

Jeg kjenner noen som fikk en av de første 62kWh-modellene. De går allerede og teller på knappene om de skal ta tapet og bytte den i en Model 3, før verdien raser for mye. 

Ellers er det vel få grunner til å gå for Leaf 62kWh når Kia nå nok åpner slusene for e-Niro-leveranser. Noen kroner dyrere, men bedre på nesten alle punkter. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 3.1.2020 den 15.12):

En artikkel fra en fanboyside er fakta for deg? Sier mye om deg isåfall. Faktum er at salget er NED i Norge de siste kvartalene, men mulig andre land kjøper fler biler.

Med den jojo-mentaliteten som Tesla leverer biler til i de forskjellige markedene er det nesten umulig å spå noen ut fra leveranser i enkeltmåneder eller kvartaler. Da kunne jeg jo spådd Tesla-salget til himmels i april ;)

Man må nok opp på års-nivå for å kunne si noe fornuftig. Selv da blir det forskyvninger, salget økte f.eks veldig lite fra 2017 til 2018 i Norge, men i 2019 hadde vi et gigantisk hopp. Selvfølgelig pga. Model 3. 

Tesla har forøvrig en såpass stor markedsandel i Norge nå at det nok blir vanskelig å øke noe særlig mer. Jeg tror de skal være godt fornøyd om de kan stabilisere seg rundt 10%. Spesielt i år, siden Model Y neppe kommer før i 2021. Kommende modeller senker salget mer og mer på de eksisterende, jo nærmere levering man kommer. 

Men vi kan jo ta en recap når Q1 2020 er over, så ser vi hvordan det gikk. Mye ned fra Q1 2019 og en god del opp fra Q4 2019 er mitt tips ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg kjenner noen som fikk en av de første 62kWh-modellene. De går allerede og teller på knappene om de skal ta tapet og bytte den i en Model 3, før verdien raser for mye. 

Ellers er det vel få grunner til å gå for Leaf 62kWh når Kia nå nok åpner slusene for e-Niro-leveranser. Noen kroner dyrere, men bedre på nesten alle punkter. 

E-Niro er 70 tusen dyrere enn billigste Leaf. Leafen er utdatert på visse ting ja men som hverdagsbil tror jeg den er suveren. De fleste kjører ikke lange turer særlig ofte og de 2-3 gangene i året man gjør det går det fint å stoppe 1 time å lade etter 400 km kjørt. Tapet er der allerede når man har kjøpt tidlig så hvorfor man skal selge nå skjønner jeg ikke. For å få helt lik bil som naboen kanskje? Nordmenn er redde for å skille seg ut og mange velger tesla3 pga det. Ikke at en Leaf skiller seg ut heller, og det er ikke noe poeng, men Leaf leverer i en prisklasse som er 100 tusen under billigste tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (31 minutter siden):

Nordmenn er redde for å skille seg ut og mange velger tesla3 pga det.

Det er jo totalt feil. Om noe, så er det motsatt. Tesla har og spesielt hadde et mer rikmannsstempel/douche-stempel i Norge på linje med Audi. Hvis de ikke ville skilt seg ut skulle de fortsatt å kjøpe golf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (55 minutter siden):

E-Niro er 70 tusen dyrere enn billigste Leaf. Leafen er utdatert på visse ting ja men som hverdagsbil tror jeg den er suveren. De fleste kjører ikke lange turer særlig ofte og de 2-3 gangene i året man gjør det går det fint å stoppe 1 time å lade etter 400 km kjørt. Tapet er der allerede når man har kjøpt tidlig så hvorfor man skal selge nå skjønner jeg ikke. For å få helt lik bil som naboen kanskje? Nordmenn er redde for å skille seg ut og mange velger tesla3 pga det. Ikke at en Leaf skiller seg ut heller, og det er ikke noe poeng, men Leaf leverer i en prisklasse som er 100 tusen under billigste tesla.

70 tusen er det neppe om man sammenligner noenlunde likt utstyrte biler. e-Niro koster vel nå drøye 382k + vinterdekk i en "first edition" som har mye utstyr, men billigere versjoner kommer nok rimelig kjapt nå. Leaf ligger på div. kampanjer til ca. 335-340k men jeg finner få detaljer om utstyrsnivå. Jeg tipper reell prisforskjell kanskje er 30-40k med tilsvarende utstyrsgrad. 

Ulempen de merket med Leafen på lengre turer var bl.a CHAdeMO-porten, når flere av laderne i Danmark ikke hadde CHAdeMO. Det vil bare bli verre med tiden. Lav ladehastighet har den også, spesielt om man har kjørt fort eller må lade flere ganger. Hvorfor ikke betale litt ekstra for en bil som også egner seg godt til langturer? Skal man bare kjøre lokalt kjøper man vel heller 40kWh-utgaven og sparer en god del på det. 

De ga vel snaue 400k for Leafen mens vi ga 425k for Model 3. Inkl. vinterdekk på begge to. 
 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, kremt said:

Her i området er det helt motsatt. Kryr av tesla og spesielt s. Men 3 og x kommer fort etter også. Det er jo for folk som "tror de er noe" if u catch my drift.

Det er jo dumt om folk som ikkje trur dei er noko kjøper overprisa og dårlege bilar fordi dei ikkje torer å køyre same bil som dei, som i fylgje deg, trur dei er.  Spesielt Model 3 gjev veldig mykje for pengane. 

 

Då vi kjøpte vår Model S i 2014 jobba både eg og kona i kommunen.  Ho som lærar, og ho hadde best løn av oss to.  Ikkje akkurat fiffen, og det er heller ikkje nabolaget.  Vi likar lange bilturar og er samstundes opptekne av miljøvern, og då var ikkje ein VW jukse-diesel tingen.  Då la vi heller litt meir pengar i ein komfortabel og miljøvennleg bil som har plass til heile familien med bagasje og er veldig billig i drift på dei lange turane.  Det bryr meg midt bak om dei som "trur dei er noko" kjøper same bilmerke.  Dei får ikkje styre mine val.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler blir det stadig flere av og vi havner nok dit med tiden men jeg håper jeg slipper. Uansett så begriper jeg ikke at reklamens makt er så stor at folk flest kjøper VAG produkter. Maken til makkverk har ikke jeg kjørt og eid selv. Hadde to passater i jobb og en Skoda som vår bil. Dette er de svakeste teknisk holdbare bilene jeg har kjørt siden jeg i 1976 kjøpte en Citroen for å bli kvitt en franskbygd 1972 modell Chrysler. Feilene sto i kø. Forstilling - turbo - oljepumpe - dieselpumpe - svinghjul - elektroniske følere i eksosen, elektronisk følere i abs bremsene, motoren og airbagen og så stoppet gearkassen å virke på begge Passaten og på Skodaen. To havarier i utlandet, et i Latvia i øsregn mitt på natta 12 mil i fra Skodaverksted. Fikk vite at den reparasjonen kostet 60000 i Norge. Ga opp Skodan etter 180000 da gearkassa sa takk for seg. Det er halvkjørt bil! Derfor tør jeg aldri mer handle et VAG produkt elektrisk eller diesel. Det blir en Kona eller annen asiat så lenge ikke Toyota leverer el bil. Skjønt jeg regner med at den Avensisen jeg har, den dør jeg i fra, den lever i beste velgående den dagen jeg blir spadd ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Per Arne Hjellvik said:

Elbiler blir det stadig flere av og vi havner nok dit med tiden men jeg håper jeg slipper. Uansett så begriper jeg ikke at reklamens makt er så stor at folk flest kjøper VAG produkter. Maken til makkverk har ikke jeg kjørt og eid selv. Hadde to passater i jobb og en Skoda som vår bil. Dette er de svakeste teknisk holdbare bilene jeg har kjørt siden jeg i 1976 kjøpte en Citroen for å bli kvitt en franskbygd 1972 modell Chrysler. Feilene sto i kø. Forstilling - turbo - oljepumpe - dieselpumpe - svinghjul - elektroniske følere i eksosen, elektronisk følere i abs bremsene, motoren og airbagen og så stoppet gearkassen å virke på begge Passaten og på Skodaen. To havarier i utlandet, et i Latvia i øsregn mitt på natta 12 mil i fra Skodaverksted. Fikk vite at den reparasjonen kostet 60000 i Norge. Ga opp Skodan etter 180000 da gearkassa sa takk for seg. Det er halvkjørt bil! Derfor tør jeg aldri mer handle et VAG produkt elektrisk eller diesel. Det blir en Kona eller annen asiat så lenge ikke Toyota leverer el bil. Skjønt jeg regner med at den Avensisen jeg har, den dør jeg i fra, den lever i beste velgående den dagen jeg blir spadd ned.

Blir litt teit å sammenligne når det er snakk om elbiler da. Nesten alle feilene du har opplevd er fysisk umulig å oppleve på en elbil.

Lenke til kommentar
On 1/3/2020 at 1:49 PM, Sturle S said:

Det er ikkje uttømmande.  Til dømes har HY10403 til og med HY10408 ikkje vorte registrert.

Dei fleste tidlege nummer – og ein god del overraskande nye – ser ut til å vere avgregistrert.  Sidan det er so få bilar, gjer eg like godt eit fullstendig søk no.    Det kjem til å ta nokre timar pga avgrensing på 30 søk i timen i køyretyregisteret.

Då kom eg til 153 bilar totalt.  Av dei fyrste 100 er det berre 9 att.  Av dei neste 100 er det 25 att.  Berre ein personbil, HY10002, ein Toyota Prius frå 2007, hadde gått over 100.000 km ved siste EU-kontroll.  Priusen har nok forbrenningsmotor og står oppført med drivstoff "Elektrisitet (ikke ladbar) + bensin".  Berre 17 HY-registrerte personbilar har vart heilt til fyrste EU-kontroll.  Av bilane med brenselcelle er det berre fem som har gått over 50.000 km.  Elles er det fem registrerte bussar frå 2012 som alle har gått mellom 150.000 og knapt 200.000 km.  (Min vanlege elbil frå 2014 har gått omlag like langt som bussane frå 2012!)  Uvanleg mange bilar er avregistrert eller utført av landet kort tid etter fyrste gongs registrering.

 

Det ser ut til å vere doble oppføringar her, og det reelle talet er mindre.  Oppslag på HY10151 gjev nøyaktig same bil som oppslag på HY10152.  Eg oppdaga denne fordi kilometerstanden var lik og gjorde eit manuelt oppslag for å sjekke.  Eg har ikkje teke vare på nok informasjon til å finne fleire dobbeltoppføringar.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Med den jojo-mentaliteten som Tesla leverer biler til i de forskjellige markedene er det nesten umulig å spå noen ut fra leveranser i enkeltmåneder eller kvartaler. Da kunne jeg jo spådd Tesla-salget til himmels i april ;)

Man må nok opp på års-nivå for å kunne si noe fornuftig. Selv da blir det forskyvninger, salget økte f.eks veldig lite fra 2017 til 2018 i Norge, men i 2019 hadde vi et gigantisk hopp. Selvfølgelig pga. Model 3. 

Tesla har forøvrig en såpass stor markedsandel i Norge nå at det nok blir vanskelig å øke noe særlig mer. Jeg tror de skal være godt fornøyd om de kan stabilisere seg rundt 10%. Spesielt i år, siden Model Y neppe kommer før i 2021. Kommende modeller senker salget mer og mer på de eksisterende, jo nærmere levering man kommer. 

Men vi kan jo ta en recap når Q1 2020 er over, så ser vi hvordan det gikk. Mye ned fra Q1 2019 og en god del opp fra Q4 2019 er mitt tips ;)

Noko kan man jo seie om Tesla sitt salg i norge 2019. TMS og TMX fekk fleire konkurrenter gjennom 2019 og dermed falt salget fra 8670 biler i 2018 til 3144 biler i 2019, ein nedgang på ca 63,7% i forhold til 2018. Med tanke på at det blir enda meir konkurranse i 2020 vil eit salg av TMS + TMX på ca 3 tusen være bra.

For TM3 stiller det seg litt annleis. Bilen er billigare enn TMS og TMX og vil difor være innafor budsjettet til langt fleire. TM3 solgte ca 10,5 tusen første halvår 2019, der mange var forhåndsbestillt over lang tid. Siste halvår solgte TM3 ca 5 tusen med ein nedadgåande trend. Gjennom 2020 vil salget av TM3 vise i første kvartal om det var mange som ikkje fekk sin TM3 i siste kvartal 2019. Dernest vil 2020 vise korleis TM3 takler at det dukker opp mange nye alternative EL-biler å velge blant. Viss TM3 selger over ca 7 tusen biler i 2020 vil det være ganske bra pga økt konkurranse. At TMY nærmer seg levering Q42020/Q12021 vil dog påvirke salget av TM3.

Sjølv meiner eg at markedet i norge vil velge færre Tesla i 2020 og at salget fordeler seg slik: TMS + TMX selger ca 2 tusen biler samla og TM3 selger under 5 tusen biler. TMY tek beslag på noko forhåndsbestilling og kan rekke salg ut til kunder før året er omme. EL-bilsalget totalt vil bli avgjort av kor mange av di nye EL-bilane som greier å bli levert i 2020. Har ikkje tru på at EL-bilsalget bikker 50% i 2020 og i verste fall vil det bli dårligare enn 2019 som greidde 42,5%(nybil og bruktimport personbiler).

Q12019 med ca 7 tusen og Q42019 med ca 2 tusen. Viss trenden 2019 forsetter vil alt over 3 tusen Q12020 være eit meget godt resultat. Mellom 2 og 3 tusen er dog meir sannsynleg samt at det i verste fall kan bli dårligare enn Q42019.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...