Gå til innhold

Direkte fra kl 10: Disse bilene selger mest i Norge


Anbefalte innlegg

Ren spekulasjon fra min side... men følg med: Tesla lanserte full-size premium sedan Model S for å "markere seg", og det gjorde de for å si det mildt både mtp man fikk luksusbil og at man fikk ytelse ut av en sedan som ref mesteparten av "sportsbiler" i fillebiter. Dette var helt bevisst for å starte det hele med en stor smell. Så kom X som er mer rettet praktisk bruk... men med stiv pris. Da kom 3 for å endelig melke merket for alt det er verdt... og salgstallene beviste nettopp dette, det ble storsuksess ikke minst allerede basert på mye erfaring og til den tiden et meget utstrakt ladenettverk. Pickuoen får man se... kanskje den slår an.

Mitt store splrsmål da: hva hvis? Hva hvis Tesla lanserer en mini-bil i eGolf/ID3/Ioniq/Leaf kategorien? De presset TM3 til under 400k, hva hvis de lager en mini-bil, 40-50kWh, rett under 300k? Sånn sak kan maltraktere konkurrentene like mye hvis ikke mer enn hva TM3 gjorde. I den forstanden skjønner jeg ikke helt hva man skal med TMY slik den er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nessuno skrev (1 minutt siden):

Mitt store splrsmål da: hva hvis? Hva hvis Tesla lanserer en mini-bil i eGolf/ID3/Ioniq/Leaf kategorien? De presset TM3 til under 400k, hva hvis de lager en mini-bil, 40-50kWh, rett under 300k? Sånn sak kan maltraktere konkurrentene like mye hvis ikke mer enn hva TM3 gjorde

Tror ikke rett under 300k er nok. Interessen for vanlig SR var visstnok relativt laber når SR+ var 2-4 tusen USD dyrere. Uansett; mini-biler under 300k er segmentet med desidert størst utvalg og konkurranse i elbilmarkedet.

nessuno skrev (3 minutter siden):

I den forstanden skjønner jeg ikke helt hva man skal med TMY slik den er.

Grunnen til TMY er at små/middels store crossover SUV er det raskest voksende segmentet i bilverden. Ikke bare det. TM3 er basert på TMS. Å lansere en TMY basert på TMX er helt naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde aldri kjøpt en sånn bil med tvilsom kvalitet. Man får ny Leaf med 60 kwh batteri til 320 tusen, dette er en gjennomprøvd bil som er stor nok for veldig mange.

Jeg har en ganske lang liste med feil/irritasjonsmomenter/dårlig kvalitet på min Leaf. Hadde aldri funnet på å anbefale den over TM3. Den koster vel ikke 320 tusen heller, men 360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Tror ikke rett under 300k er nok. Interessen for vanlig SR var visstnok relativt laber når SR+ var 2-4 tusen USD dyrere. Uansett; mini-biler under 300k er segmentet med desidert størst utvalg og konkurranse i elbilmarkedet.

Grunnen til TMY er at små/middels store crossover SUV er det raskest voksende segmentet i bilverden. Ikke bare det. TM3 er basert på TMS. Å lansere en TMY basert på TMX er helt naturlig.

TM3 er ikke basert på TMS. MS er bygd i aluminium og TM3 i stål. TM3's elmotor har helt annen teknologi enn i TMS (senere endret i TMS). TMY er basert på TM3 og TMX er basert på TMS. Useendemessig er alle fire biler nært forbundet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Nimrad said:

Hvis skiltnummer er uttømmende så er det høyeste registrerte bilnr HY10412 registrert i april

Det er ikkje uttømmande.  Til dømes har HY10403 til og med HY10408 ikkje vorte registrert.

Dei fleste tidlege nummer – og ein god del overraskande nye – ser ut til å vere avgregistrert.  Sidan det er so få bilar, gjer eg like godt eit fullstendig søk no.    Det kjem til å ta nokre timar pga avgrensing på 30 søk i timen i køyretyregisteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, kremt said:

Jeg hadde aldri kjøpt en sånn bil med tvilsom kvalitet. Man får ny Leaf med 60 kwh batteri til 320 tusen, dette er en gjennomprøvd bil som er stor nok for veldig mange.

For all del kjøp noe annet en Leaf om du skal ha en slik elbil. De er vel de eneste som bruker Chademo ladeplugg og ikke CCS som alle andre, og bilene mangler kjøling/varming av batteripakken (noe som gir kort levetid og treg lading)

Sjekk ut Peuget e-208 eller noe du man ser etter bil i den klassen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

BNH selger nye Acenta 60 kwh biler med metallic lakk og vinterhjul til 350 ny.

Det begynner å nærme seg noe, men fortsatt alt for dyrt for en bil som gjør massevis av ting veldig dårlig. Listen er lang, men vær forberedt på en touch-skjerm som er dårligere enn iPhonen jeg kjøpte i 2007 blant annet. De gjør noen ting rett, og har f.eks. 360* parkeringskamera, men lista over ting de gjør feil overskygger dessverre. Nå er ikke jeg noen stor forbruker av hurtiglading, men 50 kW i 2019 på et 60kWh batteri uten varmeregulering? Hadde det vært tilfelle på en Tesla hadde det jo vært krise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Cool story bro, sender biler til nederland, lol :) Mange unnskyldninger man skal høre fra fanboys for fallende salg.

Fallende salg? Tesla har jo levert rekordmange biler nå i Q4. Skjønner at ditt ønske om at Tesla skal feile er stor, men du burde kanskje fått fakta på plass før du uttaler deg.

https://electrek.co/2020/01/03/tesla-record-deliveries-q4-2019/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, kremt said:

En artikkel fra en fanboyside er fakta for deg? Sier mye om deg isåfall.

Det seier vel mest om deg når du ikkje vil akseptere publiserte tal frå eit børsnotert selskap som fakta, men som sagt tidlegare: Du veit vel meir enn kva sant er?  Skulle gjerne visst kvar du hadde dine "fakta" frå, men eg har ein sterk mistanke om at det ikkje finst spor av dei utanfor ditt eige hovud.

 

Tesla rakk å levere dei fyrste Model 3 frå den nye fabrikken i Kina òg i 2019.

3 minutes ago, kremt said:

Faktum er at salget er NED i Norge de siste kvartalene, men mulig andre land kjøper fler biler.

Det har eg allereie dokumentert for deg.  Nederland har fått storparten av Europa-leveringane i siste kvartal pga avgiftsauken der frå nyttår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sturle S said:

Dei lagar vel nærare 10.000 pr veke.  Bilar som skal til Europa vert fyrst skipa til Tillburg i Nederland, der dei gjer sluttmonteringa før bilane vert distribuert til kjøparar i Europa.  Eg veit ikkje kor mange delar byggesettet kjem i, men bilar og batteri vert i alle fall skipa separat frå USA.  Fabrikken i Tilburg har avgrensa kapasitet, sidan det aldri har vore meininga at Europa skulle få heile produksjonen.  I staden for å utvide anlegget i Tilburg, byggjer Tesla ein ny fabrikk utanfor Berlin.  Fram til den står ferdig vil Tesla uansett ha ein leveringskapasitet i Europa som er godt under produksjonskapasiteten til fabrikken i USA.

 

Dei hadde ikkje klart å registrere 12.000 nye Model 3 på ein månad i Nederland, som er 3-4 gonger normalen, utan å redusere leveringstempoet i andre europeiske land.  I USA, Canada og Asia har leveransane truleg gått som normalt.  Vi får sjå når dei ulike landa har produsert statistikken for desember.

Biler til Norge går ikke innom tilburg fabrikken for sluttmontering, de er ferdig bygget og blir kun fraktet. Kan ikke se hva nederland har med norge å gjøre her, ville de levert biler til norge kunne de helt fint gjort det hvis de hadde noen til overs. Tilburg sluttmontering er kun for å unngå tax til land i EU, og har ingenting med leveranser til norge å gjøre. Men klart, leveranser til NL er jo en fin ting å skylde på for fallende salg i Norge :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 timer siden):

Salget av hydrogenbiler i 2018 var overraskende høye 51, for 2019 var de enda mer overraskende høye 19. Har ikke info men ville tro alle var solgt før juli i alle fall. Totale antallet registrerte aner jeg ikke. 

Det skal forresten være 29 for 2019, og jeg vil anta det samme som deg, men jeg vil ha fakta, ikke antagelser. Antall registrerte er ennå mer interessant fordi det sier noe om antall avregistreringer + salg ut av landet, samt status på hvor mange som faktisk trenger å fylle hydrogen. Spesielt interessant med antall fortsatt norskregistrerte utenfor dekningsområdet til Høvik-stasjonen.

Nimrad skrev (3 timer siden):

Hvis skiltnummer er uttømmende så er det høyeste registrerte bilnr HY10412 registrert i april

Det er det dessverre ikke. Det finnes huller i lista, samt at avregistreringer ikke umiddelbart betyr at nummeret vil tas i bruk av neste registrerte hydrogenbil. Jeg synes å huske det var ca 140 hydrogenbiler registrert ved utgangen av 2018 og 29 solgt i 2019, men det er ikke sagt noe om hvor mange som er solgt ut av landet eller bare avregistrert. Vi kan jo gjette mye, men det hadde vært fint med noen dokumenterbare tall fra OVF.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (3 timer siden):

Ren spekulasjon fra min side... men følg med: Tesla lanserte full-size premium sedan Model S for å "markere seg", og det gjorde de for å si det mildt både mtp man fikk luksusbil og at man fikk ytelse ut av en sedan som ref mesteparten av "sportsbiler" i fillebiter. Dette var helt bevisst for å starte det hele med en stor smell. Så kom X som er mer rettet praktisk bruk... men med stiv pris. Da kom 3 for å endelig melke merket for alt det er verdt... og salgstallene beviste nettopp dette, det ble storsuksess ikke minst allerede basert på mye erfaring og til den tiden et meget utstrakt ladenettverk. Pickuoen får man se... kanskje den slår an.

Mitt store splrsmål da: hva hvis? Hva hvis Tesla lanserer en mini-bil i eGolf/ID3/Ioniq/Leaf kategorien? De presset TM3 til under 400k, hva hvis de lager en mini-bil, 40-50kWh, rett under 300k? Sånn sak kan maltraktere konkurrentene like mye hvis ikke mer enn hva TM3 gjorde. I den forstanden skjønner jeg ikke helt hva man skal med TMY slik den er.

Jeg tenker at TM3 SR er den bilen du tenker på rent teknisk, bare at den er priset høyere enn eGolf/ID3/Ionic/Leaf.

Hvis de skulle lansert noe mindre så måtte nesten det blitt noe i 4-seters segmentet (VW Up, i-Miev, Skoda Citygo IV osv.) med utrolig lav høyde og smale dekk for å gi god rekkevidde selv med 30-40 kWh. Men jeg tror Tesla gladelig overlater dette segmentet til andre. De har ikke produksjonskapasitet til noe sånt og heller ikke ambisjoner om å underby konkurrentene i budsjettsegmentet.

Det de trenger er som nevnt andre plasser en 7-9-seter/flerbruksbil/varebil/bobil i sortimentet. Nissans e-NV200 kan jo ikke være vanskelig å overgå.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, kremt said:

Biler til Norge går ikke innom tilburg fabrikken for sluttmontering, de er ferdig bygget og blir kun fraktet. Kan ikke se hva nederland har med norge å gjøre her, ville de levert biler til norge kunne de helt fint gjort det hvis de hadde noen til overs. Tilburg sluttmontering er kun for å unngå tax til land i EU, og har ingenting med leveranser til norge å gjøre. Men klart, leveranser til NL er jo en fin ting å skylde på for fallende salg i Norge :)

Du har rett i at S/X/3 ikke drar innom Tilburg for Norge. Tilburg er kun for EU-salg av S/X. Men det er gode grunner for å prioritere Nederland. En faktor er at leveransetiden er omkring en uke kortere enn leveranser til Norge. Da klarer de å ha lavest mulig lagerbeholdning ved årsslutt, og best mulig regnskapstall. En annen faktor er goodwill. At kundene i Nederland kan få tak i bil før subsider avvikles/avgifter økes hjelper for å få fornøyde kunder. Og med fornøyde ("misjonerende") kunder får man mer salg på sikt. En tredje faktor er at om Tesla hadde ikke prioritert Nederland før årsslutt, så hadde masse salg vært "tapt" for alltid. Om man skulle ha biler til overs i 2020 hadde det ikke hjulpet å sende de til Nederland - det ville være for sent. Da er det altså bedre at man tildeler for få biler ellers i Europa, slik at man har en buffer med etterspørsel på vei inn i 2020. Så reduserer man risikoen for å ha et overskudd med biler i 2020.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

BNH selger nye Acenta 60 kwh biler med metallic lakk og vinterhjul til 350 ny. https://www.bnh.no/nissan-leaf-kjop-62kwt-2/

40 kwh Leaf selges ny til ca 250-260 for tiden, med metallic og vinterhjul. Så Leaf prisen er på vei ned. At du ikke vil ta del i tilbud, kampanjer og % rabatter får nesten være ditt problem.

Leaf er ganske utdatert. Med treg CHAdeMO og elendig temperaturstyring. Altså prisen bør absolutt være på vei ned!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...