Gå til innhold

Utvikling på fritiden: Har jobben krav på alt du lager? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke bare begrenset til en som jobber som utvikler heller. Hva om jeg jobber som prosjektleder i et firma og utvikler en løsning for å forenkle deler av denne prosessen. Her er man vel også inne i flisespikking rundt tolkning av loven. Dette kan jo ses i sammenheng med arbeidsoppgavene på jobben så det er uklart i hvert fall fra mitt ståsted hvordan det skal vurderes.

Problemet synes jeg oppstår i det at mange tilegner seg inngående kjennskap til problemstillinger og utfordringer i oppgavene og prosessene de er innom på jobb. Skal det da ikke gå an å utvikle en app for å løse noen av disse oppgavene uten å måtte frykte at et stort firma skal komme og røske det fra deg?

Lenke til kommentar
Jim Leirvik skrev (25 minutter siden):

Problemet synes jeg oppstår i det at mange tilegner seg inngående kjennskap til problemstillinger og utfordringer i oppgavene og prosessene de er innom på jobb. Skal det da ikke gå an å utvikle en app for å løse noen av disse oppgavene uten å måtte frykte at et stort firma skal komme og røske det fra deg?

Både avtaler og lover har ganske generelle formuleringer når det gjelder dette, så jeg tror man må gå til rettspraksis for å se hvor grensen går. Har sett kontrakter hvor man skiller mellom kompetanse og knowhow uten å definere begrepene nærmere, f.eks. 

Edit: står litt mer her: 

Forøvrig aner jeg ikke hva som står i artikkelen vi diskuterer her ... 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Da jeg skulle skrive min første avtale som ansatt var denne klausulen der, at alt jeg gjorde tilhørte selskapet.

Det skreiv jeg, så klart, ikke under på. Men fikk de til å endre avtalen. Hadde de ikke endret avtalen hadde jeg ikke tatt jobben (for programvareutviklere i Norge er det nok av muligheter...)

Arbeidsavtaler burde ikke ha med denne urimelige klausulen -- men da må arbeidstakere slutte å underskrive de..

Utgangspunktet må jo være at en leser, og tenker å følge, avtaler en skriver under på.

Endret av Dag Sverre Seljebotn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dag Sverre Seljebotn skrev (56 minutter siden):

Utgangspunktet må jo være at en leser, og tenker å følge, avtaler en skriver under på.

Tiltredes! Det gjelder selvsagt også i andre sammenhenger enn arbeidsavtaler. Urimelige avtaler får ingen signatur. Avtaler som er for tunge å lese og forstå i forhold til det man får ut av den, signeres heller ikke. Det må være utgangspunktet for alle avtaler. Veldig synd for både de det gjelder og samfunnet at mange inngår på papiret avtaler de ikke har lest, forstått eller har til intensjon å følge.

Når det gjelder slike klausuler i arbeidsavtaler så burde de være helt unødvendige da arbeidsgiver er godt beskyttet gjennom lovverket mot f.eks tyveri av bedriftssensitiv informasjon, deriblant kildekode. Om arbeidstaker sitter og utvikler noe ikke-jobbrelatert på fritida skal ikke bedriften blande seg borti.

Lenke til kommentar

Dette er et interessant tema. Arbeidstakere bygger en del av sin kompetanse gjennom jobben sin. Noe av kunnskapen de får tilhører arbeidsgiver, men en arbeidstaker får uansett mye verdifull kompetanse som ikke kan kalles forretningshemmeligheter.

Selv om en arbeidstaker på fritiden utvikler noe som er langt utenfor de tjenester og produkter arbeidsgiver jobber med så er det også et spørsmål om arbeidstaker har brukt arbeidsgivers utstyr eller ressurser uten at dette har vært avtalt på forhånd og arbeidsgiver er kjent med formålet. Selv om en arbeidsgiver gir sine ansatte lov til å bruke utstyr til kompetanseutvikling på fritiden så er det ikke gitt at det er ok at utstyret brukes til å utvikle noe den ansatte ønsker å selge i sin egen virksomhet.

Lenke til kommentar
EWNN849Y skrev (10 timer siden):

Dette er et interessant tema. Arbeidstakere bygger en del av sin kompetanse gjennom jobben sin. Noe av kunnskapen de får tilhører arbeidsgiver, men en arbeidstaker får uansett mye verdifull kompetanse som ikke kan kalles forretningshemmeligheter.

Selv om en arbeidstaker på fritiden utvikler noe som er langt utenfor de tjenester og produkter arbeidsgiver jobber med så er det også et spørsmål om arbeidstaker har brukt arbeidsgivers utstyr eller ressurser uten at dette har vært avtalt på forhånd og arbeidsgiver er kjent med formålet. Selv om en arbeidsgiver gir sine ansatte lov til å bruke utstyr til kompetanseutvikling på fritiden så er det ikke gitt at det er ok at utstyret brukes til å utvikle noe den ansatte ønsker å selge i sin egen virksomhet.

Ja det er ganske interessant, dette. Hvorfor skulle  f.eks. arbeidsgiver være interessert i CV og attester ved ansettelse hvis kompetansen uansett tilhørte forrige arbeidsgiver? Da kunne man jo like godt ansette noen rett fra skolebenken....

Dersom arbeidsgiver av en eller annen grunn skulle ønske opphavsretten til alt som er produsert på arbeidsgivers utstyr, så kan det presiseres i ansettelseskontrakten, så slipper man å lure. Uansett er det jo ufattelig enkelt å utvikle egne ting på eget ustyr, og gjør man det komersielt har man vel eget utstyr som inngår i virksomheten. I det heletatt en litt "snål" problemstilling synes jeg.

 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Er dette noe som hjemles via no compete klausuler eller det spesifikke klausuler? Selv om programvaren kan være langt fra kjernevirksomheten til arbeidsplassen så kan det kanskje tenkes at det er slik det begrunnes. 

Selv er jeg i programvareindustrien men har ingen no compete klausul og det oppfordres til fritidsprosjekter med fri programvare. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...