Gå til innhold

Ta private eiendeler inn i AS


Anbefalte innlegg

Er blitt AFP pensjonist etter å ha jobbet i det offentlige og kan derfor ikke tjene mer enn  15000 pr.år ved siden av pensjonen. Mens jeg jobbet  har jeg hatt litt inntekter "på si" gjennom et ENK. Ønsker å fortsette med det, men har måttet opprette et AS for å unngå at inntektene blir lønn og at jeg får redusert pensjon. Jeg har blant annet en traktor som jeg ønsker å ha med inn i AS'et slik at jeg kan ugiftsføre drivstoff, vedlikehold m.m i regnskapet til AS'et. Noen som vet noe om regler/prosedyrer for å overføre private eiendeler til et AS?

Kanskje også verd og  nevne er at jeg ikke omgjør ENK'et til et AS. Jeg kommer til å avslutte ENK og har startet et AS fra scratch.

Endret av Mekker Litt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 1/2/2020 at 7:42 PM, Mekker Litt said:

Er blitt AFP pensjonist etter å ha jobbet i det offentlige og kan derfor ikke tjene mer enn  15000 pr.år ved siden av pensjonen. Mens jeg jobbet  har jeg hatt litt inntekter "på si" gjennom et ENK. Ønsker å fortsette med det, men har måttet opprette et AS for å unngå at inntektene blir lønn og at jeg får redusert pensjon. Jeg har blant annet en traktor som jeg ønsker å ha med inn i AS'et slik at jeg kan ugiftsføre drivstoff, vedlikehold m.m i regnskapet til AS'et. Noen som vet noe om regler/prosedyrer for å overføre private eiendeler til et AS?

Kanskje også verd og  nevne er at jeg ikke omgjør ENK'et til et AS. Jeg kommer til å avslutte ENK og har startet et AS fra scratch.

Eiendelene kan selges på vanlig måte fra deg privat til ditt AS. Sørg for at det utarbeides en avtale, og at prisingen og andre vilkår er markedsmessig. Det vil si samme pris og vilkår som to uavhengige parter ville avtalt. Ekstern bekreftelse på verdi fra kvalifisert part er alltid en fordel.

Dersom det du selger har verdi på over 100 000, skal det utarbeides en redegjørelse, se aksjeloven §3-8 for mer info.

Når du utarbeider skattemeldingen for selskapet må du huske å krysse av på side 1 for at det er gjennomført kjøp fra aksjonær. Du kan også legge ved kopi av avtalen, og redegjøre for hvordan du har kommet frem til prisingen. På den måten unngår du (sannsynligvis) straffeskatt dersom 'futen' skulle være uenig med deg...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...