Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sted i Oslo man kan sjekke seg for kjønnssykdommer?


Gjest 7e667...973

Anbefalte innlegg

Gjest 7e667...973

Hei. Var så dum at jeg hadde ubeskyttet sex, noen uker etterpå får jeg beskjed om at hn kanskje har klamydia. Er på ferie i Oslo og lurer på om det er noe sted her man kan sjekke seg raskt? Hvor lang tid tar det? Eller må jeg bestille privat legetime? Hvor lang tid tar eventuelt en slik hjemmetest?

 

(dette er andre person jeg har sex med.... lærdom: ALDRI ha ubeskyttet sex)

Anonymous poster hash: 7e667...973

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olafiaklinikken er det første jeg tenker på her i Oslo. Men du kan få falsk negativ test om du tar testen for tidlig.

Lærdom er fin konstruktiv greie, men ikke bearbeid deg for mye. Det er fort gjort, og så lenge du lærer så går det mest sannsynligvis bra:) 

Skulle du få klamydia, så er det bra du får testet deg og påbegynt behandling. Kvinner kan jo for eksempel bli sterile av ubehandlet klamydia. 

Lenke til kommentar
Gjest 7e667...973
GiaMahan skrev (14 timer siden):

Olafiaklinikken er det første jeg tenker på her i Oslo. Men du kan få falsk negativ test om du tar testen for tidlig.

Lærdom er fin konstruktiv greie, men ikke bearbeid deg for mye. Det er fort gjort, og så lenge du lærer så går det mest sannsynligvis bra:) 

Skulle du få klamydia, så er det bra du får testet deg og påbegynt behandling. Kvinner kan jo for eksempel bli sterile av ubehandlet klamydia. 

Takk for svar! Da blir det olafiaklinikken da, men har også bestilt time hos fastlege for å sjekke andre kjønnssykdommer. Vet du om man får «medisinen» mot koamydia på olafiaklinikken? Eller må man til lege? Hvis man har hatt samleie med noen som GSR det påvist (han har tatt test men ikke svar enda)

er over to uker siden så tror det har gått nok tid

får bare ta med meg lærdommen og være glad det ikke var noe som ikke går vekk

Anonymous poster hash: 7e667...973

Lenke til kommentar

Så lenge man tester seg jevnlig og får behandling så er ikke kjønnssykdommer verre enn forkjølelse. Det største problemet er det sosiale stigmaet, og det opprettholdes jo bare av at man later som om det er verdens undergang å ha fått en SOI. 

Test jevnlig, få behandling hvis nødvendig. 

Lenke til kommentar

Trådstarter, du kan få sjekk for andre ting enn klamydia også på Olafiaklinikken. Og du kan få behandling, ja. Det er gratis med sjekk og behandling for kjønnssykdommer uansett hvor du møter opp:) Husk å informere de du har hatt sex med hvis testen skulle være positiv for klamydia sånn at de får testet seg selv 

Vel, henrikwl, det er jo lurt å forebygge spredning av kjønnssykdommer når man kan. Så lurt å bruke kondom når man vet man bytter partnere og/eller ikke vet om de er uten kjønnssykdommer. Når det er sagt forstår jeg godt hvorfor folk dropper kondom, både om det er et  ubevisst eller bevisst valg. 

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt. Kondom er lurt å bruke uansett – spesielt med tanke på graviditet. Og på samme måte som at man vasker hendene godt og foretar andre hygienetiltak for å minke risikoen for forkjølelse bør man også gjøre det samme med tanke på kjønnssykdommer. 

Men hvis man av ulike grunner velger å ikke bruke kondom så er ikke en kjønnssykdom verdens undergang noe mer enn en forkjølelse er. Så lenge man tester, oppdager og behandler, selvsagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet tips, alltid si at du mistenker klamydia. Da er det gratis å teste seg, da det er definert som en allmennfarlig sykdom. Kommer du dit med mistanke om kjønnssykdommer som ikke er definert som allmennfarlige, må du egentlig betale for testen. Uansett hva du mistenker at du har, testes du for vanligvis for alt. 

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (18 timer siden):

Så lenge man tester seg jevnlig og får behandling så er ikke kjønnssykdommer verre enn forkjølelse. Det største problemet er det sosiale stigmaet, og det opprettholdes jo bare av at man later som om det er verdens undergang å ha fått en SOI. 

Test jevnlig, få behandling hvis nødvendig. 

Er litt uenig her. Det er mange bakterier som ikke fanges opp ved vanlige tester, samt ikke like lett kan få behandlet. Og så har du herpes, hpv etc. Skulle du få forhøyet crp vil det være indikasjon for antibiotika og dette er jo heller ikke ideelt å overforbruke. Men selvfølgelig, dette var litt på spissen. 

Lenke til kommentar
nacario skrev (1 time siden):

Er litt uenig her. Det er mange bakterier som ikke fanges opp ved vanlige tester, samt ikke like lett kan få behandlet. Og så har du herpes, hpv etc. Skulle du få forhøyet crp vil det være indikasjon for antibiotika og dette er jo heller ikke ideelt å overforbruke. Men selvfølgelig, dette var litt på spissen. 

Man tester normalt sett først for klamydia, deretter gonoré, syfillis og mykoplasma hvis klamydiatesten er negativ og man fortsatt har symptomer. 

HPV og herpes er noe de aller fleste av oss enten har eller kommer til å få, og de aller fleste av dem igjen kommer aldri til å vite det en gang fordi det er veldig sjelden det blir symptomer av det. 

Den klart mest alvorlige kjønnssykdommen man kan få er HIV, men sjansene for det er så små at det ikke en gang testes for hvis ikke man har veldig god grunn. 

Igjen: kjønnssykdommer er medisinsk sett en bagatell – igjen gitt at man tester seg og behandler når nødvendig. Og, bare for å understreke enda en gang: kondom er lurt, bruk kondom! Men ikke stress om man får en SOI – behandle den og gå videre med livet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...