Gå til innhold

Kjøp av vaskemaskin


Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp med kjøp av vaskemaskin.

Har sett på de her:

https://www.power.no/hvitevarer/vaskemaskin/miele-wwe760nds-vaskemaskin/p-866239/

https://www.power.no/hvitevarer/vaskemaskin/samsung-ww10m86inoaee-vaskemaskin/p-871272/

 

Er det greie maskiner? Samsung har 1600 omdreininger og miele har 1400 omdreininger, har det mye å si?

Miele er kjent for å være bra kvalitet, har ikke hørt så mye om samsung maskiner.

 

Noen som har anbefalinger? jeg har ikke så mye peiling på vaskemaskiner.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 11 år gammel Miele-maskin, og den er helt rå. Har ikke hatt et eneste, lite problem med den. Den bare virker... hele tiden.

Den lager veldig lite lyd. Sentrifugen i seg selv er nesten lydløs, men det er klart at vibrasjoner og vannpumpen kan høres. Men ekstremt mye mindre enn vaskemaskinen jeg hadde før.

Forskjellen mellom 1400 og 1600 omdreininger er veldig liten. Min maskin har 1600, men jeg pleier faktisk å kjøre vasken på 1200 da jeg føler at det er mer skånsomt mot tøyet. Og jeg merker minimal forskjell på hvor våt/tørr klærne er når de kommer ut av maskinen.

Samsung er et godt merke, men jeg har ikke noe kjennskap til vaskemaskinene deres. Bosch lager også bra hvitevarer, men de slår absolutt ikke Miele når det kommer til kvalitet.

Et eksempel på at Miele er kvalitet, er at når jeg flyttet, og flyttebyrået spurte hvilken vaskemaskin jeg hadde, så svarte jeg Miele. Da hørte jeg bare et langt, tungt sukk i andre enden. Det er fordi de er bygget som en tanks, og veier deretter.

Lenke til kommentar
4 hours ago, dentix said:

Samsung har 1600 omdreininger og miele har 1400 omdreininger, har det mye å si?

Ikke se så mye på omdreiningstallet, det er sentrifugalkraften, eller snarere sentripetalaksellerasjonen, som tørker tøyet. Større diameter på trommelen gir tørrere tøy på samme omdreiningstall, så en vaskemaskin med stor diameter på trommelen og 1200 rpm kan gi tørrere tøy enn en med liten diameter på trommelen og 1600 rpm. Sjekk heller oppgitt restfuktighet for de aktuelle modellene.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Det er mange bra vaskemaskiner. De kjente merkene er stort sett bra hvis man holder seg unna de billigste modellene. Statistisk sett så holder Miele lengst. Bosch og Siemens er samme opphav og bra kvalitet, samme gjelder AEG og Electrolux. Personlig er jeg litt skeptisk til Samsung vaskemaskiner. Virker som det er litt kluss med dem og ikke så lang holdbarhet, men det er solgt mange siste årene så ikke sikkert at feilprosenten er så høy.

Bosch-maskinen fra Komplett er nok bra, men plukker man vekk en del finesser, så får man nesten samme for kr 3995. Eller er f.eks. denne fra AEG også en bra maskin til prisen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (8 minutter siden):

Ikke se så mye på omdreiningstallet. Større diameter på trommelen gir tørrere tøy på samme omdreiningstall, så en vaskemaskin med stor diameter på trommelen og 1200 rpm kan gi tørrere tøy enn en med liten diameter på trommelen og 1600 rpm. Sjekk heller oppgitt restfuktighet for de aktuelle modellene.

Ja, det er restfuktigheten som er interessant. Men oppgitt restfuktighet gjelder bare testet eco-program (som tar lang tid). De fleste produsenten trikser litt for å oppgi lavest restfuktighet, enten med ekstra lang sentrifugering eller to sentrifugeringer på målt program. Det oppnås ikke samme restfuktighet på andre program eller på separat sentrifugeprogram selv om det er samme hastighet. Man behøver ikke henge seg opp i diameter, da dette er ganske likt fordi alle produsentene forsøker å få størst mulig trommel inn i 60 cm bredt kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...