Gå til innhold

Gaming PC til ca 16k


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i ferd med å bestille PC til en kompis og lurte på om noen kloke hoder kunne sett igjennom specs og komme med noe innvendinger.

SSD: SX8200 Pro M.2 1TB

PSU: EVGA SuperNOVA 650 G3

Hovedkort: MSI B450 Gaming plus max

RAM: G.Skill RipjawsV 3600 C16-16-16

CPU: 3700X

GPU: 2070 Super ROG STRIX

Kabinett: Fractal Design Meshify C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Personlig ville jeg vel gått for et x570 hovedkort (PCI-e 4.0), men det blir antagelig noe dyrere.

Selv benytter jeg kun SeaSonic Prime PSU's (så jeg vet lite om annet).

Generelt: Sjekk at RAM typen er på QVL lista til hovedkortet dersom du ikke ønsker å angi timings selv. Kjenner ikke hovedkortet/bios til modellen ram benyttet, så kan automatiske "safe timings" bli rimelig mye dårligere enn hva installert ram er istand til å håndtere.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er marginale forskjeller i spillytelsen til 3700X, 3600X, og 3600. Så det jeg gjorde i høst var å kjøpe den billigste Ryzen 5 3600, og så skal jeg heller vente å se om jeg bytter ut prosessoren hvis neste revisjon blir betydelig bedre.

Det han sparer på å bytte til f.eks 3600, kan gå til mer lagring, stillere kjøler til cpu, eller annet hovedkort.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Slettet-Pqy3rC said:

Personlig ville jeg vel gått for et x570 hovedkort (PCI-e 4.0), men det blir antagelig noe dyrere.

Selv benytter jeg kun SeaSonic Prime PSU's (så jeg vet lite om annet).

Generelt: Sjekk at RAM typen er på QVL lista til hovedkortet dersom du ikke ønsker å angi timings selv. Kjenner ikke hovedkortet/bios til modellen ram benyttet, så kan automatiske "safe timings" bli rimelig mye dårligere enn hva installert ram er istand til å håndtere.

Har 750W versjonen selv og er veldig fornøyd med den, de har jo ganske bra kvalitet på PSUene sine.

Ser ikke ut som den ligger på QVL listen. Tror du det er en viss fare for at XMP profilen ikke vil fungere?

 

Har aldri bygget et AMD system før.

20 minutes ago, Sydvest said:

Det er marginale forskjeller i spillytelsen til 3700X, 3600X, og 3600. Så det jeg gjorde i høst var å kjøpe den billigste Ryzen 5 3600, og så skal jeg heller vente å se om jeg bytter ut prosessoren hvis neste revisjon blir betydelig bedre.

Det han sparer på å bytte til f.eks 3600, kan gå til mer lagring, stillere kjøler til cpu, eller annet hovedkort.

Du sier noe der.

 

Hvilket hovedkort anbefaler dere med tanke på oppgradering av CPU i fremtiden?

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
33 minutes ago, Emsal said:

Ser ikke ut som den ligger på QVL listen. Tror du det er en viss fare for at XMP profilen ikke vil fungere?

Vel, jeg har opplevd nok til at jeg kun handler fra QVL listene når jeg setter opp  noe for andre. (dvs ting jeg ikke overklokker).

Det virker som enkelte hovedkort ikke stoler (helt eller delvis) på XMP, mens andre gjør det. Jeg har ikke funnet noen "rød tråd" mht. hk-produsenter, chipset,  ram-produsenter el. lign. Har f.eks. et asrock kort som tar timings fint via xmp fra en ram modell, men ikke fra en annen (="safe timings") - ingen av typene ram var på qvl lista, begge med xmp profil.

Lurer litt på om bios blir skrevet sånn av hk-produsenten. Har de hatt problemer med xmp på et minnesett fra f.eks. Crucial så kan de instruere bios til å ignorere alle settinger fra den produsenten. Det er jo uansett få forbrukere som vil legge merke til det...

AMD er helt greit å bygge, små forskjeller fra Intel (selv om det seff. er andre deler).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Slettet-Pqy3rC said:

Vel, jeg har opplevd nok til at jeg kun handler fra QVL listene når jeg setter opp  noe for andre. (dvs ting jeg ikke overklokker).

Det virker som enkelte hovedkort ikke stoler (helt eller delvis) på XMP, mens andre gjør det. Jeg har ikke funnet noen "rød tråd" mht. hk-produsenter, chipset,  rem-produsenter el. lign. Har f.eks. et asrock kort som tar timings fint via xmp fra en ram modell, men ikke fra en annen (="safe timings") - ingen av typene ram var på qvl lista, begge med xmp profil.

Lurer litt på om bios blir skrevet sånn av hk-produsenten. Har de hatt problemer med xmp på et minnesett fra f.eks. Crucial så kan de konstruere bios til å ignorere alle settinger fra den produsenten. Det er jo uansett få forbrukere som vil legge merke til det...

AMD er helt greit å bygge, små forskjeller fra Intel (selv om det seff. er andre deler).

Hva om det f.eks står "F4-3600C16D-16GTZ" i QVL lista men jeg kjøper "F4-3600C16D-16GTZRC"

 

Edit:

De ligger under "Matisse Ridge" taben på denne siden hva vil de si.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
1 hour ago, Sydvest said:

Det er marginale forskjeller i spillytelsen til 3700X, 3600X, og 3600.

I prinsipp enig her. Så lenge ingenting er på tilbud ville også jeg valgt 3600. Den har dog spinkel medfølgende kjøler, så ethvert forsøk på overklokk eller reduksjon av viftehastighet (støyreduksjon) vil bety tredjeparts kjøleløsning.

Note; 3600,  3600X og 3700X leveres med 3 ulike kjølere fra AMD (prestanda; elendig-dårlig-ok), hvilket sikkert utgjør en del av prisforskjellen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
8 minutes ago, Emsal said:

Hva om det f.eks står "F4-3600C16D-16GTZ" i QVL lista men jeg kjøper "F4-3600C16D-16GTZRC"

Uten at jeg er ekspert på G Skill så tror jeg RC kun står for LED's (ay, ay - discolys!). Minnet er det samme med og uten RC til slutt i modellnavn, altså burde det ha også gi samme signatur (timings) som varianten uten LED's.

Så jeg vil tippe det går bra, at hk-et tolker det som F4-3600C16D-16GTZ (men helt sikker er jeg ikke).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Slettet-Pqy3rC said:

Uten at jeg er ekspert på G Skill så tror jeg RC kun står for LED's (ay, ay - discolys!). Minnet er det samme med og uten RC til slutt i modellnavn, altså burde det ha også gi samme signatur (timings) som varianten uten LED's.

Så jeg vil tippe det går bra, at hk-et tolker det som F4-3600C16D-16GTZ (men helt sikker er jeg ikke).

Har du noe svar på editen min også? ?

Lenke til kommentar

Gskill selv har faktisk en QVL liste

Eks for F4-3600C16D-16GTZRC.

https://www.gskill.com/qvl/165/166/1562743659/F4-3600C16D-16GTZRC-Qvl

Betydning :

For example: F3-2400C10D-8GBTX
Breaks down to F3 / 2400 / C10 / D / 8GB / TX

Or for example: F4-3200C14Q-32GTZR
Breaks down to F4 / 3200 / C14 / Q / 32G / TZR

Memory type:
F1 = DDR
F2 = DDR2
F3 = DDR3
F4 = DDR4
FA = For Mac

Frequency:
8500 = 1066MHz
10600/10666 = 1333MHz
12800 = 1600MHz
14900 = 1866MHz
17000 = 2133MHz
19200 = 2400MHz
Other 4-digit numbers represent the operating frequency with no changes.

CL Timing:
CL15 or C15 = CL timing (tCL) is 15 (i.e. CL 15-x-x-x)

Modules per kit:
S = Single module kit (x1)
D = Dual module kit (x2)
Q = Quad module kit (x4)
Q2 = Eight-module kit (x8)
T = Triple module kit (x3)
T2 = Six-module kit (x6)
H2 = Twelve-module kit (x12)
* If the model number does not have this letter to identify the number of modules for this kit, then this model number is for this specific module only, and is not the complete model number for your memory kit. For the FULL model number for your memory kit, please refer to the label on the memory module or on the package.

Total capacity:
2 / 4 / 6 / 8 / 12 / 16 / 24 / 32 / 64 / 128 / 192GB

Series:
TZ = Trident Z
TZRX = Trident Z RGB (for AMD)
TZR = Trident Z RGB
TZDC = Trident Z RGB DC (Double Capacity)
TRG / TRS = Tridnet Z Royal (Gold / Silver)
TRGU / TRSU = Trident Z Royal Collector Edition (Gold / Silver)
TZN = Trident Z Neo
SXF / SXK / SXW = Sniper X (Classic Camo-Green / Digital Camo-Black / Urban Camo-White)
FT = FORTIS (for AMD)
VR / VB / VK / VS / VG = Ripjaws V (Red / Blue / Black / Silver / Gunmetal Gray)
RR / RB / RK = Ripjaws 4 (Red / Blue / Black)
TX = TridentX
XL / XM / XH = RipjawsX
ZL / ZM / ZH = RipjawsZ
RL / RM / RH = Ripjaws
TD = Trident
PI = PI
AB / AO / AR = ARES
ECO = ECO
SR = Sniper
IS / ISL = Aegis
NQ / PK / HK = Performance
NT / NS = Value RAM
GRS / GRSL = Ripjaws SO-DIMM for laptop
SQ / SK = SO-DIMM for laptop

Additional Trident Z Color:
TZ = Classic Trident Z, Dual Black&Silver body w/ Red top-bar
TZSW = Silver body w/ White top-bar
TZSK = Silver body w/ Black top-bar
TZKW = Black body w/ White top-bar
TZKO = Black body w/ Orange top-bar
TZKY = Black body w/ Yellow top-bar

*If there is a “D” after the series name, then memory cooling fan is included, such as “8GTXD”
*You can find the capacity of each module by dividing the Total Capacity by Modules per kit. For example, F3-12800CL9Q-16GBXL = 16GB/4(Q) = 4GB per module, while F3-12800CL9D-16GBXL = 16GB/2(D) = 8GB per module.
*If there is a "A", "B" or "C" as the third letter of the series, such as "TZB" or "RKB", then it typically designates a different CL timing value when compared to the original model without the "B" in the third letter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
15 minutes ago, Emsal said:

Har du noe svar på editen min også? ?

 

11 minutes ago, syar2003 said:

Gskill selv har faktisk en QVL liste

Eks for F4-3600C16D-16GTZRC.

https://www.gskill.com/qvl/165/166/1562743659/F4-3600C16D-16GTZRC-Qvl

G-Skill har kun testa med X570 hk's altså (mht AMD).

11 minutes ago, syar2003 said:

*If there is a "A", "B" or "C" as the third letter of the series, such as "TZB" or "RKB", then it typically designates a different CL timing value when compared to the original model without the "B" in the third letter.

Aha, så den siste C (i F4-3600C16D-16GTZRC) betyr andre timings enn den originale F4-3600C16D-16GTZ. Da hadde jeg ikke lenger stolt på at hovedkortet oppfatter disse brikkene korrekt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hovedkort leser ikke produktnummer streng men enten jedec spd data eller xmp, der er alle hastigheter timings definerte. Ved normal autodeteksjon så leses jedec spd. Det som er viktig da at det man kjøper DDR som har en av sine jedec spd data som matcher hva aktuell prosessor serie har for slags default max speed.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, syar2003 said:

Hovedkort leser ikke produktnummer streng men enten jedec spd data eller xmp, der er alle hastigheter timings definerte. Ved normal autodeteksjon så leses jedec spd. Det som er viktig da at det man kjøper DDR som har en av sine jedec spd data som matcher hva aktuell prosessor serie har for slags default max speed.

Kan noen finne et 3600 Mhz CL 16-16-16 minne som passer til hovedkortet? xD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
16 minutes ago, syar2003 said:

Hovedkort leser ikke produktnummer streng men enten jedec spd data eller xmp, der er alle hastigheter timings definerte. Ved normal autodeteksjon så leses jedec spd. Det som er viktig da at det man kjøper DDR som har en av sine jedec spd data som matcher hva aktuell prosessor serie har for slags default max speed.

Riktig det, men jeg er rimlig sikker på at både fabrikant, produktid og serienummer er en del av jedec spd (spd = serial presence detect). Så en ender opp med hva bios er programmert til å foreta seg (ut fra tilgjengelig informasjon) når automatikken skal styre.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at ingen jeg vet har noen slags logikk innlagt i bios på bakgrunn av produsent og modell strengen i spd data. Jeg sier dette da jeg drev med modding av bioser for noen år tilbake.

Automatikken er :

SPD data present if yes set the values . Så enten poster hk og cpu eller ikke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
35 minutes ago, Emsal said:

Kan noen finne et 3600 Mhz CL 16-16-16 minne som passer til hovedkortet? xD

Tja, f.eks predator finnes jo på QVL'en til hk'et. (riktignok 16-18-18 da)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Emsal skrev (38 minutter siden):

Kan noen finne et 3600 Mhz CL 16-16-16 minne som passer til hovedkortet? xD

Begge GSkill alternativene du spør om ( "F4-3600C16D-16GTZ" /"F4-3600C16D-16GTZRC") finns på hovedkortets QVL. Det ene i form av sett med 4 moduler 32Gig. F4-360016Q-32GTZRC.

De er begge chip organisert i SS. RC er laget med hynix chips mens TZ med Samsung.

Så begge disse er OK:
1) F4-3600C16D-16GTZ
2) 
F4-3600C16D-16GTZRC

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
27 minutes ago, syar2003 said:

Automatikken er :

SPD data present if yes set the values . Så enten poster hk og cpu eller ikke.

Jeg er helt enig i at slik burde det være. Dog har jeg erfaringer som peker noe mer i retning av;

SPD present and seems thrustworthy to us {
  set SPD/SMP values
} otherwise {
  set safe values
}

...altså at SPD/XMP ikke blir plukket opp. Har aldri opplevd det så lenge minnebrikkene finnes på QVL lista til hk'et. Godt mulig jeg har vært "uheldig" med hk/bois + cpu + ram versjoner - at det sjelden blir et "problem" når "alt" er nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
19 minutes ago, syar2003 said:

Det ene i form av sett med 4 moduler 32Gig. F4-360016Q-32GTZRC.

F4-3600C16Q-32GTZRC.

Jepp. Da bør også F4-3600C16D-16GTZRC funke (som er samme brikker, bare 2 istedenfor 4).

Lenke til kommentar
Slettet-Pqy3rC skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig i at slik burde det være. Dog har jeg erfaringer som peker noe mer i retning av;


SPD present and seems thrustworthy to us {
  set SPD/SMP values
} otherwise {
  set safe values
}

...altså at SPD/XMP ikke blir plukket opp. Har aldri opplevd det så lenge minnebrikkene finnes på QVL lista til hk'et. Godt mulig jeg har vært "uheldig" med hk/bois + cpu + ram versjoner - at det sjelden blir et "problem" når "alt" er nytt.

Er ikke enig. Safe values er faktisk en av de normalt 3.stk jedec spd register profilene (den med lavest hastighet)

Det vanlige er fire registere hvor det er tre jedec spd og den siste for Intel xmp. Noen modulprodusenter har nåmere 2-3 xmp profiler og 1 jedec spd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...