Gå til innhold

Nitrogen på avveie kan føre til kreft: – Mangler gode tiltak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordene nitrogen og nitrogenoksid ser ut til å bli brukt om hverandre. Veldig forvirrende ettersom det er to vidt forskjellige gasser med vidt forskjellige påvirkninger. Det blir ikke bedre av et illustrasjonsbilde som ser ut til å vise flytende nitrogen, når det neppe er det artikkelen er ment å handle om. Her trengs det en gjennomgang før artikkelen republiseres.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hm. Hvordan blir det da med nirtrogentrykksatt øl, som Guiness, portere etc? Disse bruker jo en nitrogengass kontra ordinær kullsyre (co2), eller hva med nitrogenkaffe? Skal jeg ikke lengre kunne tappe meg en iskald cold brew kaffe (kaffe trykksatt med nitrogen) hver morgen uten å frykte for helsa? Så hærlig som cold brew kaffe med nitrogen smaker på morningen så må det jo nesten være skadelig, evt. ulovlig for å så god er den nitrokaff'n. ?

 

Mmm. Nitrokaffe.

pdlLiP4.jpg

Kanskje kunne artikkelen drillet lengre ned i saken, hva er det i nitrogenet  som kan gjøre oss syke? Her må det vel være snakk om modifisert nitrogen i en annen form enn det ordinære, da vi alt har nitrogen i luften vi puster. iirc så utgjør vel nitrogen i overkant av 3/4 av den lufta vi puster inn. Så nitrogenet i seg selv er neppe det som er problemet? Med mindre nitrogenet fortrenger eller fortynner oksygenet feks. Men da burde det jo stått det i artikkelen. Nå blir det mer spørsmål enn svar av å lese artikkelen. Jula er over, så det er greit å våkne opp nå vel?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står i artikkelen at det er nitrogenoksider og ammoniakk som er problemet, uten at det egentlig er veldig tydelig. Er det noen kjemikere her? er det vanlig å si at ammoniakk er "nitrogenforurensning"? Jeg vet at bønder snakker om å tilføre nitrogen til jorden, men snakker da egentlig om gjødsel. Litt samme sak?

Men med overskriften "nitrogen er farlig" og illustrasjonsbilde av flytende nitrogen, så kan jeg godt forstå at man kan bli usikker.

..Og ozon er jo noe helt annet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...