Gå til innhold

Mulighet for å få boliglån


Per77

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har peiling her som kan gi en liten analyse/pekepinn?

Jeg har slitt med et spillproblem som har medført en forbruksgjeld på 800.000 kr.
Dette har vært under kontroll en god stund nå, men ettervirkningene vil naturligvis være med meg lenge.
Min årslønn er på ca 825.000 kr. Fra før har jeg 90.000 gjenstående i studielån.

Selvsagt har denne forbruksgjelden ødelagt mye for meg, men er alle mine muligheter ruinert?

Har ingen mislighold, ingen betalingsanmerkninger. Vil noen banker gi meg boliglån? I såfall i hvilket sjikt (hvor mye) ?
Kan ta med at jeg har boliglån nå, og har hatt det de siste 20 år. Jeg lurer hvis jeg skulle selge, sitte med 3-400.000 i EK.

Per

Endret av Per77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Professor Balthazar skrev (8 minutter siden):

Hovedregelen er vel at man kan få samlet lån på inntil 2,5 ganger familiens inntekt og at man kan få låne inntil 85% av boligens markedsverdi. Mange banker vil nok kunne strekke seg en del ut over dette og da særlig dersom du har hatt en fast jobb over litt tid.

Hvor får du 2.5 fra? 

Boliglånsforskriften sier at "Lån skal ikke innvilges dersom kundens samlede gjeld overstiger fem ganger årsinntekt". (Hvis denne ikke er blitt endret nå da)

Med såpass høy årslønn, så tror jeg nok at du ikke har ruinert mulighetene dine. Du har dog allerede et boliglån, og jeg vil anta at du heller ikke har noe egenkapital utenom? Da vil det bli et problem for deg. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tanken var hvis jeg solgte nåværende bolig.

Si jeg stod der med forbrukslånet, men også med 3 eller 400.000 i egenkapital etter boligsalg.
(et annet poeng er jo hva som vil være lurest, betale ned forbrukslån med gevinst, men anta at man velger å ha de som EK for boligkjøp).

 

Lenke til kommentar

Snakk med banken din. Det er kun de som kan svare. De kan bruke likvide midler som egenkapital selv om du har andre lån. De andre lånene inngår da i vurderingen av betjeningsevne (samlede lån kan maks være 5 ganger inntekt), men ikke i vurderingen av sikkerhet. Hvis ikke ville ingen nylig utdannede fått lån på mange år. 

Merk at fordi mye av gjelden din har høy rente kan det være du får (betydelig) mindre enn 5x inntekt i lån. Og den høye summen i forbrukslån kan gjøre at banken ikke vil gi deg lån overhodet. Dette varierer fra bank til bank, så du bør ta kontakt med flere banker om ikke den du bruker i dag er imøtekommende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...