Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med takst og forsikring?


Anbefalte innlegg

Hei!

I romjulen var jeg i en frontulykke hvor hastigheten var 40kmt.

Jeg har superkasko, og var ikke skyld i ulykken.


Mye av bilen foran på vestre side ble ødelagt, inludert dører, og airbaggene ble utløst, felger også ødelagt.

Dette er en 2015 av en litt dyrere sportsbil, uten å gå helt innpå hvilken. Markedsverdi taper seg lite over flere år.

Denne står nå på veksted og blir taksert, flere private jeg har snakket med sier kondemnering er mye mulig, andre ikke.

Elsker denne bilen for alt i verden, og håper det beste!
 

Problemet: Hva skjer hvis de sier denne kan reddes? Jeg vil sitte med en bil som aldri blir den samme, inkludert et større tap på markedet når jeg skal selge denne, siden den har vært kollisjonsskadet. 
 

Noen som har gode råd ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det er såpass enkelt at hvis prisene for reparasjon overstiger verdien av bilen, er det ikke noe poeng i å reparere heller. Skadene kan være lang større en kosmetiske. Skjelettet til bilen, altså rammen, kan være bøyd og skadd. Det kan være skeiv eller ødelagt aksling, radiator kan være ødelagt, motorfester kan være skadd. En bil kan få ganske store "interne blødninger" rett og slett.

Hvis bilen din faktisk er av sportslig type, kan du få det tøft med å selge den senere også. Store skader kan føre til problemer i ettertid og mye usikkerhet.

Noen grunn til at du ikke vil gå ut med hva slags bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (7 minutter siden):

Altså, det er såpass enkelt at hvis prisene for reparasjon overstiger verdien av bilen, er det ikke noe poeng i å reparere heller. Skadene kan være lang større en kosmetiske. Skjelettet til bilen, altså rammen, kan være bøyd og skadd. Det kan være skeiv eller ødelagt aksling, radiator kan være ødelagt, motorfester kan være skadd. En bil kan få ganske store "interne blødninger" rett og slett.

Hvis bilen din faktisk er av sportslig type, kan du få det tøft med å selge den senere også. Store skader kan føre til problemer i ettertid og mye usikkerhet.

Noen grunn til at du ikke vil gå ut med hva slags bil?

Ja, dette har jeg også forstått at kan være et problem, spesielt i ettertid. Og bilen vil aldri bli helt som før.
Gjelder en VW Golf R 

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 time siden):

Vet ikke hvordan systemet er her i Norge, men muligens du kan få plukke ut verdifulle ting og få solgt det. Seter, eventuelle felger som ikke er ødelagt, osv.

Blir bilen kondemnert, er den i sin helhet forsikringsselskapets eiendom, de kan eventuelt selge den videre igjen, noe de ofte gjør, til bilopprettingsverksteder og lignende.

Det er dessverre slik at blir bilen kondemnert, får man normal listepris for bilen.
Ettersom det er motpartens forsikring som betaler dette dersom det var vedkommende som var skyld i ulykken, spiller det liten rolle om man har "superkasko", man får neppe mer enn listeprisen.

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tommsern92 skrev (58 minutter siden):

Så når en dust frontkoliderer i min bil, går jeg tapende ut av saken? Fantastisk.

Jepp, ingen kommer ut av en ulykke med er enn man hadde før. Som nevnt av Olaf:

0laf skrev (3 minutter siden):

man får neppe mer enn listeprisen.

Man får listepris justert for verditap, med din 2015 modell vil dermed det si at du ikke kan kjøpe en ny 2019 modell for summen du får. Er du heldig finner du en noenlunde tilsvarende brukt, men faren for ikke finne noen med samme ekstrautstyr eller i samme stand er der.

 

Lenke til kommentar
Civilix skrev (1 time siden):

Man får listepris justert for verditap..


Nei, man får listepris, bokstavelig talt.

Forsikringsselskapet har en liste, trolig basert på rødboka, hvor det står priser på VW Golf R fra 2015, eventuelt justeres det noe for kilometerstand og andre ting, dersom det er noe som avviker fra normalen.
Listepris er ikke nødvendigvis det samme som "listepris som ny".

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Nei, man får listepris, bokstavelig talt.

Forsikringsselskapet har en liste, trolig basert på rødboka, hvor det står priser på VW Golf R fra 2015, eventuelt justeres det noe for kilometerstand og slikt. Listepris er ikke nødvendigvis det samme som "listepris som ny".

Tror nok vi mener å si det samme, det som er viktig å få med seg er at man ikke kan forvente seg en utbetaling på 600k ved kondemnering fordi det er listeprisen til VW på en Golf R.

At forsikringsselskapet bruker egne prislister eller kjøper inn lister ser jeg som ganske realistisk ja, uten å sjekke grundig nå tror jeg at det i min avtale står en %-sats summen går ned hvert år. .

Lenke til kommentar

Du kan kontakte Møller hvis det er de som skal ta takst på skaden å høre om de vet noe om det blir kondemnering eller om den er på vippen mellom forsvarlig kostnad å bygge opp eller ikke. 

Med litt flaks så er de kjappe med å se at den ikke er forsvarlig å bygge opp. 

Selv om bilen er kollidert skal den rettes opp å ha like god tilstand som før kollisjonen så lenge det gjøres av fagfolk. 
Dessverre vil ikke annenhåndsverdien være upåvirket så bilen vil gjerne være mindre ettertraktet som bruktbil. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...