Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med Audi A6 Quattro 2007-modell?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en 4x4, men på budsjett grunnet husbygging. Driver nå å vurderer en Audi A6 Quattro 2007-modell.
Den lå opprinnelig ute til underkant av 90.000 kroner, men da det tar tid å selge bilen så har jeg per nå fått den ned i 70.000 kroner.

Det er uten tvil mye bil for pengene, men samtidig er det et par ting jeg undrer litt på:

1. Den har byttet motor. Bilen selv har gått 227.000 km - motoren 181.000 km.Forstår at dette både er positivt og negativt, men indikasjonene fra selger som har gjort veldig mye med bilen de par siste årene, viser til at bilen hadde dårlig oppfølging fra tidligere eier.

2. Er det mye problemer med disse bilene? Har blant annet et par kolleger som har advart meg, samt lest litt på nettet, men samtidig virker det som om denne generasjonen av A6 gjør det ganske bra?

Takk så mye for tips her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (3 minutter siden):

Audi er et såkalt premium merke. Regn med også premium priser fra verkstedet. Service er en ting, men når bilen er 12 år gammel og kjørt 200.000 give or take, det er da de virkelig store regningene kommer. Om du ikke kan mekke selv hadde jeg styrt langt unna. Uansett rykte på akkurat den modellen.

Takk for svar ?

Ja - akkurat verkstedpriser er jeg vant til da bilen jeg akkurat solgte var en MB E350 4 Matic. Den hadde gått 255.000 km når jeg solgte den, en 2011-modell, men har aldri vært noen problemer med den i de fem årene jeg hadde den.

Diverse vedlikeholdsmekking tar jeg meg av selv, bremser, olje, filter osv. Er det noe mer avansert så har jeg en venn som fikser det meste.

Så er vel nettopp derfor jeg har vurdert denne bilen litt; som du skriver det går for å være et premium-merke - kontra at kjøper f.eks en Suzuki Swift til samme pris, så kan den være et greit kjøp med jevnlig vedlikehold...

Tanken min er at hvis jeg kan ha bilen i rundt 3 år uten at noe alvorlig skjer, så er jeg meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Ja, kan du ta endel service selv, og har hendige bekjente, så kan en slik bil være et greit eie. Men at motor er byttet sier noe om enten elendig stell (og hvordan er resten av bilens tekniske tilstand da, i så fall), en svak konstruksjon, eller en kombinasjon. Dette bør du finne ut av før du handler. Og så forberede deg på enten nytt havari eller ekstraordinært godt stell for å forhindre et nytt havari. Klassikeren i Folkevogngruppen sine bensinmotorer er kjedestrekk, hvor årsak er elendig design. Da er det å bytte kjede ofte nok, samt gjerne halvere tiden på oljeintervall, og ikke minst slutte å bruke den elendige longlife-oljen de så lenge elsket å bruke på disse bensinermotorene. Longlife-olje og for lange intervall er årsaken til mange havarier.
Er det diesel så er det vel turbohavari og tett/defekt EGR/innsug/DPF. Der er det god runde med rengjøring og oljeflush, DPF/EGR-delete via programvare (samt fjerne/hule ut DPF), samt grundig sjekke oljeleveranse til turbo. Registerreim er smart å holde oppsyn med også, ikke strekk intervallet her.
Ellers så er mange modeller i Folkevogn-gruppen kjent for plager med fukt og irr på kontakter til diverse styreenheter, de har (hatt?) en lei tendens til å legge slike moduler i eller ved gulv inne i bil, utsatt for fukt og salt fra sko.
Dette er mer generelle tips for Folkevogn inklusive Audi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
joka skrev (Akkurat nå):

hvis det er en V6, så er det helt normalt at de havarerer... og den nye motoren blir nok  å havarere den også...

registerkjedene ligger i bakkant av motor, og er kjent for at de strekker/ryker.. 

Har de problemer med V6 dieselen også i 2007? Hjelpes.... Iallfall de tidligere versjonene av denne er helt håpløs. De færreste av disse som ikke har havarert. Alt som går rundt går i stykker. Dog en fin motor så lenge den virker da, det skal sies.

Er det automat i tillegg så er historien komplett. Nei vent litt, luftfjæringen. Må ikke glemme luftfjæringen. Delepusherne elsker eierne av Allroad med luftfjæring ?

Lenke til kommentar

Dette er V6 - stemmer det. I tillegg er det automat, hvor girkassen har blitt flushet og fått ny olje. Dette du nevner med at V6-motoren ofte havarerer, gjelder dette også i 4F-utgaven? For V6 TDI-motorene fra forrige generasjon ble alle byttet ut når de lanserte 4F.

Utover dette er det stort sett byttet slitedeler. Heldigvis ikke luftfjæring på den ?

Jeg ser at Dekra kåret denne 4F-utgaven til årets beste bruktbil tilbake i 2017, uavhengig av kilometerstand. Så det som er vanskelig å skille på med brukerrelaterte erfaringer er om Audi-advarslene gjelder eldre generasjoner eller "nyere", som 4F-utgaven som strekker seg til 2011.

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar

Jeg eier en slik bil, og må bare få frem en ting med en gang

Det er de gamle 2.5tdi motorene som havererer, IKKE 2.7 og 3.0 v6 motorene. Disse er bra, sålenge de får det vedlikeholdet som spesifiseres av produsent. 

 

Jeg eier selv en 2007 a6 allroad, 2.7tdi v6 og quattro. Bilen er fantastisk å kjøre, tar seg frem overalt, og har det meste av ting jeg ønsker. Min er chippet til 265hk, med modifisert eksos, ingen katalysator og blendet egr. 

Du får denne bilen i orginalt 150 og 180hk. Motorene er helt identiske, men med forskjellig software. 

Merk deg at dette er en relativt tung bil, med mye driv verk, så gå for 180hk motoren, eller forbered deg på å tune den. 

Min har per i dag gått 282k km. Forøvrig til salgs, da vi ønsker å gå over til nyere bmw her i huset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en kompis som har  2006 utgaven, og hører stadig hvor mye han har spart på å ta serviser og aller reparasjonene i Polen når han er der på ferie, i forhold til hva det ville ha kostet han her hjemme.

Han har ikke hatt motor havari enda, men var ikke veldig langt unna så vidt jeg husker, var ett par ventiler som sang på siste verset når han endelig fikk ferie. (Hadde varsler en stund på forhånd)

Lenke til kommentar
RaveX skrev (2 minutter siden):

Jeg eier en slik bil, og må bare få frem en ting med en gang

Det er de gamle 2.5tdi motorene som havererer, IKKE 2.7 og 3.0 v6 motorene. Disse er bra, sålenge de får det vedlikeholdet som spesifiseres av produsent.  

Merk deg at dette er en relativt tung bil, med mye driv verk, så gå for 180hk motoren, eller forbered deg på å tune den. 

Var nettopp dette jeg var på utkikk etter, da det er fort gjort å blande kortene, men da er det altså vesentlig forskjell på 2.5 TDI vs 2.7 TDI. Nå har jo bilen jeg har på hånden fått byttet motor, men det kan kanskje reflekteres i vedlikeholdet. 

Dette er 180hk-utgaven, men kommer uansett til å chippe den for litt mer drag og hk.

Lenke til kommentar

Svakheter jeg har hatt med min er hvertfall veldig få. Bilen min går rundt 200 mil i uka, og har fremdeles ikke hatt ett feilslag, annet enn vanlige slitedeler. 

Hvis det er allroad på bilen du ser på, be om historikk på det systemet. Å begynne å bytte ut komponenter her er dyrt. Den vanligste synderen her er den såkalte ventilblokka, som sitter under bilen ved diesel tanken. Denne kontrollerer luft til alle 4 belgene, og har en tendens til å bli treig og sette seg fast med tiden. Denne er byttet 2 ganger på bilen min. Delen koster 500kr på ebay, men koster fort 10k å få byttet hos møller i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaveX skrev (1 minutt siden):

Svakheter jeg har hatt med min er hvertfall veldig få. Bilen min går rundt 200 mil i uka, og har fremdeles ikke hatt ett feilslag, annet enn vanlige slitedeler. 

Hvis det er allroad på bilen du ser på, be om historikk på det systemet. Å begynne å bytte ut komponenter her er dyrt. Den vanligste synderen her er den såkalte ventilblokka, som sitter under bilen ved diesel tanken. Denne kontrollerer luft til alle 4 belgene, og har en tendens til å bli treig og sette seg fast med tiden. Denne er byttet 2 ganger på bilen min. Delen koster 500kr på ebay, men koster fort 10k å få byttet hos møller i Norge. 

Nei - dette er ikke Allroad, så standard fjører på denne. Hadde luftbelger på MB-en jeg nylig solgte, og er soleglad for at jeg slipper å stresse med den bekymringen lengre ?

Lenke til kommentar

Vi har hvertfall vært veldig fornøyd med våres bil. Du må ikke høre på disse som mener at dette er dårlige motorer. Det første partiet med 3.0 v6 motorer havarerte, men dette ble fort fikset og det finnes ikke slike motorer i 2007 modeller. 

2.7 og 3.0 motorene er forøvrig også identiske. Eneste forskjell  her er effekt, og veiva, som gir større slagvolum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaveX skrev (6 minutter siden):

Vi har hvertfall vært veldig fornøyd med våres bil. Du må ikke høre på disse som mener at dette er dårlige motorer. Det første partiet med 3.0 v6 motorer havarerte, men dette ble fort fikset og det finnes ikke slike motorer i 2007 modeller. 

2.7 og 3.0 motorene er forøvrig også identiske. Eneste forskjell  her er effekt, og veiva, som gir større slagvolum. 

Kjempe fint. Da fikk jeg iallefall litt mer kunnskap om tilsvarende modell, så sier takk for det ?

 

Lenke til kommentar

den "nye" V6 motoren havarerer... gjelder både bensin og diesel... bytte register koster rundt 50.000

VAG kom med en generasjon 2 motor som er bra...  

se bildet, røsk av motordekslet... er dieselpumpa foran er det gen 1... styr unna

v6 tdi.jpg

Endret av joka
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Welhaven said:

For 4F / C6  skal det være kjede på begge mener jeg.

Kan se ut som du har rett: 

Quote

17-11-2018: Report of timing chain failure in engine of Audi A6 2.7V6TDI at 118,000 miles.

Jeg lurer på hvor mye av disse problemene med motorene man kunne unngått dersom man konsekvent hadde redusert oljeskift intervallet til 15 tusen km. Disse longlife greiene er virkelig drepen på noen motorer, det så man ikke minst på 2.5 tdi. Derimot har jo disse V6 motorene store volum, hele 8 liter sluker de. Så sammen med stort filter er det kanskje ikke så ille som man skulle tro. Vet at MB sprinter med 2.1 diesel har intervaller på opptil 50 tusen km, da med større bunnpanne og ca 10 liter volum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
joka skrev (41 minutter siden):

den "nye" V6 motoren havarerer... gjelder både bensin og diesel... bytte register koster rundt 50.000

VAG kom med en generasjon 2 motor som er bra...  

se bildet, røsk av motordekslet... er dieselpumpa foran er det gen 1... styr unna

 

Dette er en 2007 modell, så ganske sikker på at det er 1. generasjon V6 ja. Da blir det absolutt mindre aktuelt for vil ikke risikere kostnader på 50.000 for en bil som kommer på rundt 60.000...

Er det trolig at kjedet ryker selv ved hyppige olje- og filterskift også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...