Gå til innhold

– TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (12 timer siden):

Så lenge man kan produsere og selge hydrogen med en avanse, noe man beviselig kan gjøre gjennom ASKO's erfaring, så betyr det at stasjonene går i pluss over tid. Forskjellen ligger kun i hvor lang tid. 

ASKO har bevist at man *ikke* går i pluss. Siden de ikke har publisert detaljene på hvor mye dette kostet er det meningsløst å prate om prosentvise reduksjoner. 

Også var det det med å endre tema da..her klarer du jaggu å dra inn *enda* flere irrelevante linker. Fortsett med ASKO du, vi er ikke ferdige der før du forteller hva dette kostet dem. Først da kan vi si noe vettugt om hvor langt unna dette er lønnsomhet..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (4 timer siden):

ASKO har bevist at man *ikke* går i pluss. Siden de ikke har publisert detaljene på hvor mye dette kostet er det meningsløst å prate om prosentvise reduksjoner. 

Er det overraskende at et prosjekt der Scania må lage alt manuelt for første gang, samt produksjon av utstyr som er grunnet et segment i barnestadie er dyrt? Det er helt normalt, og også forventet. Det er jo fremtiden med teknologien som er grunnen til at man utvikler segmentet. Om Asko hadde en konklusjon ferdig nå på at de aldri kan gå i pluss, så hadde dem vell ikke tatt imot flere biler, og kjørt produktene? 

De reduksjonene jeg snakker om er hele grunnen til at man gjør det. Folket bak ASKO er jo ikke idioter heller - selv om du liker å late som om alle blir "lurt" til det. Snakk om en massiv konspirasjon. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Er det overraskende at et prosjekt der Scania må lage alt manuelt for første gang, samt produksjon av utstyr som er grunnet et segment i barnestadie er dyrt? Det er helt normalt, og også forventet. Det er jo fremtiden med teknologien som er grunnen til at man utvikler segmentet. Om Asko hadde en konklusjon ferdig nå på at de aldri kan gå i pluss, så hadde dem vell ikke tatt imot flere biler, og kjørt produktene? 

De reduksjonene jeg snakker om er hele grunnen til at man gjør det. Folket bak ASKO er jo ikke idioter heller - selv om du liker å late som om alle blir "lurt" til det. Snakk om en massiv konspirasjon. 

Akkurat nå er det *du* som jobber knallhardt for å lure folk. 

Du slenger hele tiden om deg med prosentvise reduksjoner, av hva? Det gir ikke mening uten å vite utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Akkurat nå er det *du* som jobber knallhardt for å lure folk. 

På hvilken måte lurer jeg folk? Du får sitere meg der du mener jeg lurer folk, og faktisk klare å skape et argument denne gangen og ikke ei tom påstand. 

Kahuna skrev (3 timer siden):

Du slenger hele tiden om deg med prosentvise reduksjoner, av hva? Det gir ikke mening uten å vite utgangspunktet.

https://blog.ballard.com/fuel-cell-price-drop

Reduksjoner av alt. 

Alle hydrogenkomponentene, og alle komponentene som følger produksjon og lagring, samt pumper. Detalj-spesifikt per del vet jeg iikke, men de er altså slikt priset at man ser at FCEV vil være billigere enn BEV på sikt i innkjøp. H2Bus har jo allerede tilbudet oppe med innkjøp av buss som er billigere enn en elbuss. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Hvor mye kan vi stole på et kart der det står at status per januar 2020 er at man kan fylle hydrogen på de 6 stedene Høvik, Sandvika og Holmlia i Oslo, Hvam ved Lillestrøm, Åsane i Bergen og Tiller i Trondheim? Og hvordan ligger det egentlig an med de 5 hydrogenstasjonene som står oppført som planlagt? Er det like stor forskjell mellom "kart og terreng" i resten av Europa også?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal hydrogenbilistene vite at de bare er midlertidig stengt? De står jo vitterlig registrert som i drift og det har de jo ikke vært på over et halvt år. Og de 5 planlagte er vel lagt på is hele hurven? Hva sier det om troverdigheten til kartet? Skal man f.eks kjøre "the hydrogen highway in europe" som det står på kartet, hvor sikker kan man være på å komme frem? Troverdighet er utrolig viktig om man skal ha noen sjans til å nå frem.

Eller sagt på en annen måte: Hvis ladekart.no hadde vist 600 operative ladere og 500 under planlegging, og det viser seg at samtlige 500 planlagte er lagt på is og at kun 100 av de 600 operative faktisk er operativ, og at man må reservere plass på disse 100 en uke i forveien for å få tilgang, hvordan tror du elbilister hadde reagert da? (Ja, og forutsett at ingen av de kan lade hjemme av en eller annen merkelig grunn bare for å få det sammenlignbart). Hvem hadde turt å legge ut på "el-motorveien gjennom europa" med et sånt kart?

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 20.2.2020 den 22.13):

 H2.Live er ei bedre vedlikeholdt og oppdatert kart. 

Utifra det jeg kan lese av dette kartet så er samtlige enten i "error" eller uten noen status? To som er i planleggingsfasen? Får man fylt noen steder i det hele tatt? (Norge)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 minutter siden):

Utifra det jeg kan lese av dette kartet så er samtlige enten i "error" eller uten noen status? To som er i planleggingsfasen? Får man fylt noen steder i det hele tatt? (Norge)

Ja, du kan fylle I Norge, men det er jo ekstremt tungvindt med tregheten i byråkratiet her. De lignende stasjonene I utlandet er åpnet igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...