Gå til innhold

– TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (16 timer siden):

Derfor elbussene bruker diesel for oppvarming? Som et eksempel av flere på at batteriene ikke duger for å erstatte ICE helt og holdent. Kassebiler er jo et trist skue om man ser hva BE produktene klarer. 

Det betyr kun at elektriske busser og varebiler ikke er like modne produkter som elektriske personbiler.

oophus3do skrev (3 timer siden):

Ja, hydrogen bussene sliter ikke med varme.

Nå er vel antallet hydrogenbusser i drift såpass lavt at man nesten kan argumentere med at de ikke sliter med oppvarming fordi de ikke finnes. ?

For ordens skyld, til sammen i 2018 og 2019 har jeg observert hydrogenbil kanskje 20 ganger. Og da har jeg telt noen av bilene flere ganger. Jeg har kun 1 gang i livet sett en hydrogenbuss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (34 minutter siden):

Det betyr kun at elektriske busser og varebiler ikke er like modne produkter som elektriske personbiler.

Problemet er busser og varebiler, ikke batteriene? 

 

Kahuna skrev (35 minutter siden):

Nå er vel antallet hydrogenbusser i drift såpass lavt

Ja, hvor mange er I drift på verdensbasis? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (41 minutter siden):

For ordens skyld, til sammen i 2018 og 2019 har jeg observert hydrogenbil kanskje 20 ganger. Og da har jeg telt noen av bilene flere ganger. Jeg har kun 1 gang i livet sett en hydrogenbuss. 

Da er du heldig. Jeg har bare sett én av disse enhjørningene ved én anledning, men aldri noen hydrogenbuss. Og jeg har kjørt ganske mye nedover Europa og en god del på Østlandet de siste tre sommerne. Har også tatt turen innom den eksploderte stasjonen og pratet med folk der, samt den nye Hynion-stasjonen og pratet blant annet med en tankbilsåfør der. Sistnevnte sa han hatet disse kjøreoppdragene fordi han visste hvor farlig lasta var. Han gledet seg veldig til å få ventet ut sine 45 minutter så han kunne kjøre bort fra stedet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Da er du heldig. Jeg har bare sett én av disse enhjørningene ved én anledning, men aldri noen hydrogenbuss. Og jeg har kjørt ganske mye nedover Europa og en god del på Østlandet de siste tre sommerne. Har også tatt turen innom den eksploderte stasjonen og pratet med folk der, samt den nye Hynion-stasjonen og pratet blant annet med en tankbilsåfør der. Sistnevnte sa han hatet disse kjøreoppdragene fordi han visste hvor farlig lasta var. Han gledet seg veldig til å få ventet ut sine 45 minutter så han kunne kjøre bort fra stedet.

Nå har jeg ikke sett noen hydrogenkjøretøy siste halve året da, lurer på hvorfor. ?

Men joda, de er sjeldne, stopper litt opp hver gang jeg ser dem. Elbusser derimot er nå så vanlige at jeg nesten har sluttet å reagere på dem.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Problemet er busser og varebiler, ikke batteriene?

Et designspørsmål, eksisterende produkter befinner seg nok der elbiler var for noen år siden. Gi det et par år så blir det mye bedre. I motsetning til hydrogenbussene. Siden hydrogenbilen nå er død kan ikke hydrogenbusser og -lastebiler regne med noe drahjelp derfra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (51 minutter siden):

Et designspørsmål, eksisterende produkter befinner seg nok der elbiler var for noen år siden. Gi det et par år så blir det mye bedre. I motsetning til hydrogenbussene. Siden hydrogenbilen nå er død kan ikke hydrogenbusser og -lastebiler regne med noe drahjelp derfra. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det så veier hydrogenutstyret mindre. Når målet er mer nyttelast, så vil du alltids få med mer med hydrogen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Uansett hvordan du vrir og vender på det så veier hydrogenutstyret mindre. Når målet er mer nyttelast, så vil du alltids få med mer med hydrogen. 

Hvis du skal ha samme høye motoreffekt opp en hel fjellovergang med brenselcelle-vogntog som med et el-vogntog, hvor mye vil brenselcella veie og koste da?

Prisen på brenselcella følger proporsjonalt effekten den kan levere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 minutter siden):

Uansett hvordan du vrir og vender på det så veier hydrogenutstyret mindre. Når målet er mer nyttelast, så vil du alltids få med mer med hydrogen. 

Til prisen av høyere forbruk, høyere kompleksitet, ekstra sikkerhetsproblematikk og begrenset levetid på drivlinjen. Også det Simen1 nevnte om tilgjengelig effekt. 

Dessuten blir vekten lavere for hver forbedring i batteriteknologien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man gjøre en hydrogenbil billigere er det viktigste grepet å velge en mindre brenselcelle med lavere effekt og lavere pris. Tank-kapasitet er veldig billig. Derfor brukes tank-kapasitet (=rekkevidde) for å fremme brenselcelle-bilenes interesse, mens middelmålig varig ytelse dysses ned.

Elbiler har derimot en helt annen tilnærming. Der er det batterikapasiteten (=rekkevidde) som er mest kostnadsdrivende. Mulighet for høy effekt på både lading og uttak er mer proporsjonalt med batteristørrelsen. Selve elmotoren koster ikke i nærheten så mye som batteriet. Da blir en naturlig konsekvens av å velge stort batteri, å slenge på en kraftig elmotor samtidig. Derfor finnes det ikke elbiler med kombinasjonene stort batteri + svak motor, eller lite batteri + kraftig motor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvis du skal ha samme høye motoreffekt opp en hel fjellovergang med brenselcelle-vogntog som med et el-vogntog, hvor mye vil brenselcella veie og koste da?

Prisen på brenselcella følger proporsjonalt effekten den kan levere.

Du bruker et lite batteri. Den brukes både for mer effekt og for regenerering.

Brenselcellen i et vogntog er aldri ment for å gi all effekt tilgjengelig til fremdrift alene. Det er kun når du trenger maks effekt at effekt kombineres fra begge to. 

Ærlig talt Simen. Dette vet du godt. 

Utstyret for å tilby xxx kW på batterier alene vs kombinasjonen batterier og brenselcelle veier mest på kun batterier. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Du bruker et lite batteri. Den brukes både for mer effekt og for regenerering.

Brenselcellen i et vogntog er aldri ment for å gi all effekt tilgjengelig til fremdrift alene. Det er kun når du trenger maks effekt at effekt kombineres fra begge to. 

Ærlig talt Simen. Dette vet du godt. 

La du merke til ordet 'fjellovergang'?

Det betyr at du trenger vesentlig høyere effekt en periode. Det lille batteriet i en FCEV-drivlinje vil tømmes svært kjapt, deretter vil en lastebil snegle seg opp resten av bakken med den beskjedne effekten han får ut av brenselcellen.

Her kan jeg bare oppfordre deg til selv å sette opp et regnestykke så du slipper å stole på oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (54 minutter siden):

Dessuten blir vekten lavere for hver forbedring i batteriteknologien.

Nei. Du bruker batterier i et FC vogntog også. Ikke glem at Nikola har snakket om bedre batterier uten å skrape planene for FC. Det er en kjempe fordel å kunne kaste ut vekt på bedre batterier i fremtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Det lille batteriet i en FCEV-drivlinje vil tømmes svært kjapt, deretter vil en lastebil snegle seg opp resten av bakken med den beskjedne effekten han får ut av brenselcellen.

Du får bruke et produkt vi vet utstyret på og finne ei fjellovergang hvor du mener dette vil inntreffe og regne ut cruise fart på kun FC da vet du. Så har vi premisset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Nei. Du bruker batterier i et FC vogntog også. Ikke glem at Nikola har snakket om bedre batterier uten å skrape planene for FC. Det er en kjempe fordel å kunne kaste ut vekt på bedre batterier i fremtiden. 

Har du regnet på dette? Økning i energitetthet vil hjelpe en el-lastebil langt mer enn den vil hjelpe en hydrogenlastebil da batteriet er mye større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Du får bruke et produkt vi vet utstyret på og finne ei fjellovergang hvor du mener dette vil inntreffe og regne ut cruise fart på kun FC da vet du. Så har vi premisset. 

Når du ikke gidder eller klarer å regne ut dette så har du tapt!

Bort med deg nå, ikke kom tilbake før du har regnet det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Når du ikke gidder eller klarer å regne ut dette så har du tapt!

Bort med deg nå, ikke kom tilbake før du har regnet det ut.

Det er deres premiss. Så lag en komplett en. Det er ikke min jobb å konstruere deres premiss? 

Utstyr er du flink nok til å finne. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Mulighet for høy effekt på både lading og uttak er mer proporsjonalt med batteristørrelsen.

Du glemmer forskjellen på seriell og pararell kobling. Det er fult mulig å få god kapasitet med ok effekt på ei mindre batteripakke I en FC trekkvogn enn hva du trenger i en BE trekkvogn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Du glemmer forskjellen på seriell og pararell kobling. Det er fult mulig å få god kapasitet med ok effekt på ei mindre batteripakke I en FC trekkvogn enn hva du trenger i en BE trekkvogn. 

 

Du har ikke regnet på dette, hadde du gjort det hadde du skjønt at det er du som tar feil.

oophus3do skrev (9 timer siden):

Nei. Det er feil. Men bevis det gjerne. ?

Du har altså ikke regnet på det.

 

oophus3do skrev (9 timer siden):

Det er deres premiss. Så lag en komplett en. Det er ikke min jobb å konstruere deres premiss? 

Utstyr er du flink nok til å finne. 

Utstyr? Finnes det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...