Gå til innhold

– TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Du trenger ikke tolke og analysere det så mye. Bare se på trenden for plugin-hybrider. Det går mot større batterier fordi det er det kundene etterspør. Økt vekt ser ikke ut til å bety noe for salget og størrelsen på bensin/diesel-tanken ser heller ikke ut til å ha nevneverdig betydning.

Det går mot større batterier grunnet wltp måling og krav for CO2 utslipp. I Norge må man vell gå minst 50 km på batteriet nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (32 minutter siden):

Om du kun kaster ut restvarme uten å bruke den for å vedlikeholde batterier eller kabin så står du igjen med ca 1200-1300 kwh. 

800 kWh restvarme holder til å varme kabinen ganske lenge! Forbruket i huset mitt er ca. 50 kWh/døgn på denne tiden, bare sånn for å sette det i perspektiv. Skal ikke måtte fryse den lastebilsjåføren der ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (Akkurat nå):

800 kWh restvarme holder til å varme kabinen ganske lenge! Forbruket i huset mitt er ca. 50 kWh/døgn på denne tiden, bare sånn for å sette det i perspektiv. Skal ikke måtte fryse den lastebilsjåføren der ;)

Huset ditt er mye bedre isolert for varme enn en vanlig lastebil. Biler og lasterbiler er svært dårlig isolert sammenlignet boliger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (8 minutter siden):

800 kWh restvarme holder til å varme kabinen ganske lenge! Forbruket i huset mitt er ca. 50 kWh/døgn på denne tiden, bare sånn for å sette det i perspektiv. Skal ikke måtte fryse den lastebilsjåføren der ;)

Du kan jo ta og samle litt vann og koke opp en kaffi eller ti også. ?

Akkurat det burde de egentlig få til. Integrert kaffe og vannkoker med energi fra restvarmen. ? 

Men fra spøk til revolver så er det jo nydelig for en campingbil feks også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Fyllestasjoner for hydrogen tvinger seg frem grunnet tung og langtransport. Personbiler vil kunne bruke de samme stasjonene. 

Hurtiglading er et digert problem siden det er vanskelig å tjene på dem, og problemet eskalerer jo større nettverket må være mot jo bedre bev produktene blir. Jeg har hurtigladet 1 gang på 18 måneder nå, og den tendensen er lik hos alle mine venner og familie med elbil. 

Tungtransporten kan muligens gå over på hydrogen dersom det dukker opp klare fordeler for dem, kontra diesel. Dvs. sterkere og dyrere politiske virkemidler.

Er det ikke bare fint at ingen sitter og gjør seg fete på ladeinfrastrukturen? I motsetning til f.eks Ulf Hafseld oppe i Holmenkollåsen.

oophus3do skrev (8 timer siden):

https://www.fortressuav.com/doosan

Kan noen forklare hvorfor hydrogen droner til stadighet slår nye rekorder? Les gjerne om hastefrakt av medisinsk utstyr i naturkatastrofe rammede land, hvor hydrogen droner har fokuset over rent batteri-elektrisk. 

Hvorfor det? 

Dette har ingen relevans til biler.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Tungtransporten kan muligens gå over på hydrogen dersom det dukker opp klare fordeler for dem, kontra diesel. Dvs. sterkere og dyrere politiske virkemidler

Elvestuen er da rimelig klar på at hydrogen er på vei inn. Hyundai har nå hydrogen lastebiler  (over 4000 FC produkter totalt) i transit til Sveits og oss her i Norge, og samarbeidet mellom Nel og dem får nok satt litt fart i sakene. Samtidig har vi Hydrogenvegen AS. Alle disse stasjonene kan personbiler også bruke. 

Fritidsbåter som krever en lett energi kan jo nå også få en fot inn mot et skifte nå som flere havner vil få tilgang til hydrogen. 

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Er det ikke bare fint at ingen sitter og gjør seg fete på ladeinfrastrukturen? I motsetning til f.eks Ulf Hafseld oppe i Holmenkollåsen.

Vet ikke nok til å ha noen formening om han blir "fet" av dette eller ikke. Han har gjort mye jobb for å få litt fart i systemet for å gi stakkars folk med hydrogenbiler et minimumstilbud. 

Det er ofte litt ekstra problemer å være tidlig inne i et nytt segment, men de som har hydrogenbil og satset der har fått for mye ufortjent motgang syns jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Dette har ingen relevans til biler.

Stadig bedre wh/kg viser kjapp utvikling og fremgang, og det er poenget. 3x bedre wh/kg kilo allererede enn batterier som står helt nakent og festes med welcro sier sitt. 

Så relevansen til biler er at segmentet utvikles kjapt, og at wh/kg er mye bedre. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Simen1 said:

Svært mye av forbruket kan flyttes i tid og vil være svært mye billigere enn lagring av energi i batterier eller hydrogen. Derfor tror jeg ikke vi får den situasjonen du beskriver. Selv 100% sol og vind-kraft på kontinentet tror jeg prisene ikke vil variere mer enn en faktor 2 til daglig.

Hvordan ser du for deg dette skal skje med 100% sol og vindkraft og minimalt med lagring? Geografisk spredning gir en utjevning, men opp til et punkt. Du vil ha tider med lite vind over hele kontinentet, og om natten er det lite sol.

Uten lagring er det bare en måte å gjøre dette på, og det er å ha en produksjonskapasitet som er så stor at vi likevel dekker inn hele behovet. Enig så langt? Har du litt lagring må du fortsatt ha stor overkapasitet sammenlignet med snittbehov. Enig? 

Husk også at tidsfaktorene her er ikke minutter og timer. Vi må hanskes med værsystemer som varierer over dager og uker. Sesogvariasjoner som går over måneder. Å vente litt med å varme varmtvannsberederen eller lade bilen monner ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Stadig bedre wh/kg viser kjapp utvikling og fremgang, og det er poenget. 3x bedre wh/kg kilo allererede enn batterier som står helt nakent og festes med welcro sier sitt. 

Så relevansen til biler er at segmentet utvikles kjapt, og at wh/kg er mye bedre. 

Dronerekorder har fortsatt ingen relevans til biler. Det ble solgt over 60 000 elbiler i 2019 opp fra ca 46 000 i 2018. Hydrogenbilsalget gikk ned fra 51 i 2018 til 29 i 2019, sannsynligvis 0 etter 10. juli. Til tross for at hydrogen på papiret kan vise til bedre Wh/kg. Det viser at dette tallet har liten relevans for salget. Det er så mye annet kjøpere bryr seg om at Wh/kg drukner. Dronerekorden har altså ingen relevans til biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Dronerekorder har fortsatt ingen relevans til biler. Det ble solgt over 60 000 elbiler i 2019 opp fra ca 46 000 i 2018. Hydrogenbilsalget gikk ned fra 51 i 2018 til 29 i 2019, sannsynligvis 0 etter 10. juli. Til tross for at hydrogen på papiret kan vise til bedre Wh/kg. Det viser at dette tallet har liten relevans for salget. Det er så mye annet kjøpere bryr seg om at Wh/kg drukner. Dronerekorden har altså ingen relevans til biler.

Selvfølgelig har det en relevans til biler. En brenselcelle til en drone er ikke særlig annerledes enn om du skalerte den opp til en bil. 

3x bedre Wh/kg på en drone mot ei batteripakke, betyr at hele hydrogensystemet sammenlignes med ei åpen li-po/li-ion pakke som ikke kjøles, eller er lukket inne i en kasse slik som i en bil. Alikavell så er altså hydrogensystemet så lett, og gir så mye kapasitet, at man kan fly 3x lengre. Dagens biler utnytter jo ikke plassen optimalt for å ha energi slik nymotens platformer for BEV gjør det. Vi har fremdeles ikke sett en FCEV platform, dog de kommer, og da vil vi nok se lurere løsninger enn vi har sett per idag - hvor bilene er laget på eldre ICE platformer. 

Skal vi snakke om vekst, så er det interessant å se på produsenter av brenselceller. Horizon Fuel Cell's sier at veksten i 2019 var en enorm rekord, med over 1,000% i vekst. De regner også med at dette vil fortsette trolig grunnet ei fin ordrebok.

Hydrogenbil-salg er ikke særlig interessant når produktene er prototyper uten gode produksjonslinjer. Det som dog er interessant er at produksjonen til brenselceller ser ei stor vekst. Noe som vil ramme prisene på hydrogenbilene på sikt. Toyota Mirai 2.0 ryktes å kunne koste 30,000 Euro. Det er jo litt av et sprang fra over 60,000 Euro sist generasjon? Trur du vi vil se noe angående forandringer i bilsalg ved et slikt prisfall? Det trur jeg. Altså glem 2019. Det er mot 2025 det blir interessant å se utviklingen når det gjelder personbiler - men først, nyttekjøretøy, busser og lastebiler. 

Uten kjørbo-ulykken så så da hydrogensalget helt i orden ut? 29 salg halvveis inn i året med omtrent null i hydrogen-stasjonsnettverk så var man jo på vei til å slå 2018 og vise en økende vekst. Norge er ikke akkurat det beste stedet å måle med fingeren for å sjekke temperaturen - ta heller og kikk litt utenfor landegrensene våre. Særlig på hydrogenrelaterte aksjer, som alle suser videre og viser stadig bedre rekord-år med ordre. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Hvordan ser du for deg dette skal skje med 100% sol og vindkraft og minimalt med lagring? Geografisk spredning gir en utjevning, men opp til et punkt. Du vil ha tider med lite vind over hele kontinentet, og om natten er det lite sol.

Uten lagring er det bare en måte å gjøre dette på, og det er å ha en produksjonskapasitet som er så stor at vi likevel dekker inn hele behovet. Enig så langt? Har du litt lagring må du fortsatt ha stor overkapasitet sammenlignet med snittbehov. Enig? 

Husk også at tidsfaktorene her er ikke minutter og timer. Vi må hanskes med værsystemer som varierer over dager og uker. Sesogvariasjoner som går over måneder. Å vente litt med å varme varmtvannsberederen eller lade bilen monner ikke. 

Jeg sa ikke "uten lagring". Lagring av energi som senere skal distribueres som strøm er dyrt og må derfor minimeres. Typisk er det belysning og elektronikk som trenger denne strømmen og det utgjør bare noen prosent av kraftforbruket. Det meste annet kan flyttes både timer, dager og uker. V2G vil tvinge seg fram og kunne bidra ytterligere til stabilisering. For å sette det i perspektiv: Hvis den norske personbilparken på 2,8 milioner biler får i snitt 40 kWh batteri så vil det utgjør det et elektrisk energilager på 112 GWh. Varmelager av ymse slag kommer i tillegg og vil utgjøre i størrelseorden 20 ganger mer. Altså elektrisk lagringskapasitet for å drive 5% av energiforbruket (elektronikken) i norske boliger i ca 18 dager og varme nok til å holde temperaturen i norske boliger, kjøleskap, fryseskap, fryselager etc i 18 dager. Nedover kontinentet vil bilbatteriene monne bedre siden de ikke har støtte fra vannmagasiner i samme grad og generelt lavere energiforbruk per bolig og innbygger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hvis den norske personbilparken på 2,8 milioner biler får i snitt 40 kWh batteri så vil det utgjør det et elektrisk energilager på 112 GWh.

Ikke om du er realistisk og bruker helt normale snitt-kjørte km per dag, når man er tilbake og kobler seg på igjen. Du har jo ikke 2,8 millioner tomme biler som står på 0% SoC klare til å stå til tjeneste. Trur du skal roe ned det tallet med minst 10x. For enten så bruker man ca kun 10% SoC per dag, eller så kobler man seg ikke på i det hele tatt og kjører noen dager før man kobler seg på igjen med 10-20% SoC. 

Dog alle monner drar, og jeg trur V2X kommer jeg også, men dette er fremdeles et ukjent lager. Det blir vanskelig for operatørene å vite eksakt hvor mye man kan lagre. Da er det kjekt om man har hydrogen i tillegg. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, sverreb said:

Hvordan ser du for deg dette skal skje med 100% sol og vindkraft og minimalt med lagring? Geografisk spredning gir en utjevning, men opp til et punkt. Du vil ha tider med lite vind over hele kontinentet, og om natten er det lite sol.

Trur du 100% sol og vindkraft er realistisk i noko som helst scenario?  So billig er vel ikkje sol- og vindkrafta at ho dankar ut alt av vasskraft og brenning av biomasse på pris?

15 minutes ago, sverreb said:

Uten lagring er det bare en måte å gjøre dette på, og det er å ha en produksjonskapasitet som er så stor at vi likevel dekker inn hele behovet. Enig så langt? Har du litt lagring må du fortsatt ha stor overkapasitet sammenlignet med snittbehov. Enig? 

Du kan alltids konstruere eit scenario utan lagring for å late som om du har eit poeng, men det er jo ingen realisme i det du har skissert.  Tyskland har til dømes meir installert effekt i form av kraftproduksjon frå biomasse enn offshore vindkraft.  Dei har meir pumpekraft enn kjernekraft og til saman har dei større installert effekt i form av  pumpekraft, biomasse og vasskraft enn brunkol.  Biogass har eg ikkje tal på.

15 minutes ago, sverreb said:

Husk også at tidsfaktorene her er ikke minutter og timer. Vi må hanskes med værsystemer som varierer over dager og uker. Sesogvariasjoner som går over måneder. Å vente litt med å varme varmtvannsberederen eller lade bilen monner ikke. 

Hydrogen er heller ikkje realistisk å bruke til langtidslagring.  Trimet aluminium skal modifisere cellene i aluminiumsfabrikkane sine i Tyskland litt for at dei skal kunne fungere som eit virtuelt batteri med 95% verknadsgrad utan at det går utover produksjonen.  Det vil gje 12 GWh totalt i lagringskapasitet, som tek 12,6 GWh å fylle.  Skal du lagre tilsvarande mengde straum som hydrogen, treng du lagringsplass til 56 tonn komprimert hydrogen, som du vil bruke 35,4 GWh på å fylle!  Det er like lite realistisk som 100% sol- og vindkraft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (58 minutter siden):

Huset ditt er mye bedre isolert for varme enn en vanlig lastebil. Biler og lasterbiler er svært dårlig isolert sammenlignet boliger

Jo, men allikevel. 800 kWh holder til å kjøre en bra badstuovn på full pupp i fire døgn. Størrelsen på radiatorer, luftinntak og vifter på fossil- og hydrogenbiler er veldig avslørende mtp. hvor mye varme som genereres. For en vanlig personbil  er det bare en brøkdel av restvarmen som trengs for å varme kupéen. Varmeregisteret er veldig mye mindre enn radiatoren i grillen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (24 minutter siden):

Hydrogenbil-salg er ikke særlig interessant når produktene er prototyper uten gode produksjonslinjer. Det som dog er interessant er at produksjonen til brenselceller ser ei stor vekst. Noe som vil ramme prisene på hydrogenbilene på sikt. Toyota Mirai 2.0 ryktes å kunne koste 30,000 Euro. Det er jo litt av et sprang fra over 60,000 Euro sist generasjon? Trur du vi vil se noe angående forandringer i bilsalg ved et slikt prisfall? Det trur jeg. Altså glem 2019. Det er mot 2025 det blir interessant å se utviklingen når det gjelder personbiler - men først, nyttekjøretøy, busser og lastebiler. 

Ikke glem at elbiler også er i en rivende utvikling. Bare se bakover 5 eller 10 og og se hvor vi er nå. Hvor tror du elbilene er i 2025? Faststoffbatterier? Silisiumanonder? 99% av bilsalget? Og prisnivået? Toyota har ikke annet valg enn å dumpe prisene om de fortsatt skal piske den døde hesten. De blir snart nødt til å selge de med gratis hydrogen ut levetida og baksetet fullt av tusenlapper for at folk skal løfte på øyelokkene.

Om du mener 29 salg på et halvt år er "helt i orden" og det ble solgt over 2000 elbiler for hver eneste hydrogenbil som ble solgt, så må vel det være temmelig mye mer enn "helt i orden"?

0 hydrogenbiler solgt i andre halvår 2019 kommer jo ikke akkurat til å forsvinne som dugg for sola i 2020. Det skulle vært interessant å hørt Tyota Norge sine ambisjoner for 2020. La meg gjette: ambisjon 100 stk, faktisk salg 3 stk. Vi får ta en kikk tilbake på spådommen min om et års tid. Det hadde jo vært gøy om "lille meg" hadde truffet bedre på salgstall enn selveste Toyota Norge.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (9 minutter siden):

Jo, men allikevel. 800 kWh holder til å kjøre en bra badstuovn på full pupp i fire døgn. Størrelsen på radiatorer, luftinntak og vifter på fossil- og hydrogenbiler er veldig avslørende mtp. hvor mye varme som genereres. For en vanlig personbil  er det bare en brøkdel av restvarmen som trengs for å varme kupéen. Varmeregisteret er veldig mye mindre enn radiatoren i grillen.

Det er greit nok, men sammenligningen du gjorde mot din egen bolig gir ikke noen god pekepinn for det :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ikke glem at elbiler også er i en rivende utvikling. Bare se bakover 5 eller 10 og og se hvor vi er nå. Hvor tror du elbilene er i 2025? Faststoffbatterier? Silisiumanonder? 99% av bilsalget? Og prisnivået? Toyota har ikke annet valg enn å dumpe prisene om de fortsatt skal piske den døde hesten. Om du mener 29 salg på et halvt år er "helt i orden" og det ble solgt over 2000 elbiler for hver eneste hydrogenbil som ble solgt, så må vel det være 2000 ganger mer enn "helt i orden"?

0 hydrogenbiler solgt i andre halvår 2019 kommer jo ikke akkurat til å forsvinne som dugg for sola i 2020. Det skulle vært interessant å hørt Tyota Norge sine ambisjoner for 2020. La meg gjette: ambisjon 100 stk, faktisk salg 3 stk. Vi får ta en kikk tilbake på spådommen min om et års tid.

1. Hvorfor ignorerer du 1,000% vekst hos brenselcelle produsentene? Samt lovord om lik vekst ut og inn i 2020? 

2. Rivende utvikling i BEV = rivende utvikling i FCEV i tillegg. 

3. Toyota dumper ikke noen priser. Det er et direkte resultat av en produksjonslinje for komponenter de manuelt produserte tidligere. 

4. Ja, 29 salg frem mot eksplosjonen viste ei vekst i salget, frem til ulykken kom og det stoppet helt opp. Det er uansett likegyldig å kikke på veksten i et marked hvor vi ikke satser på den. Se heller ut av landet, og se på hydrogen-relaterte aksjer, og særlig brenselcelle produsenter. De utvider og ekspanderer for harde livet pga ordeboken er for store for dem om dagene. 

6. Toyota solgte mer enn noen sinne, og Hyundai like så. Der opplevde de en vekst på over 600%. Nå er som sagt over 4,000 FC produkter i transit til Sveits og hit til oss i Norge. Honda kommer med en oppgradert Clarity, og Hyundai skal bruke 50 milliarder dollar på elektrifiseringen, der de trur FCEV tar 20% av kaken i salg ved 2025. De mener da at BEV utviklingen vil flate ut, mens FCEV vil fortsette å øke i ettertid inn mot 2030. Renault vil i CES vise en FCEV prototype, og melder seg i listen over flere og flere OEM's som har planer klare for når det er klart for å lansere FCEV's. På samme måte som VAG valgte å vente på ladenettverk, så ser vi det samme rundt FCEVs hos de andre OEM's. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Simen1 said:

Jeg sa ikke "uten lagring". Lagring av energi som senere skal distribueres som strøm er dyrt og må derfor minimeres. 

Hva slags energilager har du i tankene og hvordan begrunner du at det er billigere. 

37 minutes ago, Simen1 said:

Typisk er det belysning og elektronikk som trenger denne strømmen og det utgjør bare noen prosent av kraftforbruket. Det meste annet kan flyttes både timer, dager og uker.

 Dette må du komme med kilder på, for dette tror jeg ikke på. Datasentre er ingen liten forbruker, industri er ingen liten forbruker, ingen av de kan stenge ned i dager og uker.

37 minutes ago, Simen1 said:

V2G vil tvinge seg fram og kunne bidra ytterligere til stabilisering.

Nei, dette er bare nyttig på korttidsbasis. Du kan ikke bruke V2G til å flytte energibruk mange timer. Bilene har alle individuelle tilgjengelighetskrav, så du kan bare utnytte en ørliten del av hver bils batteri hvis ikke fungerer ikke bilen som bil lengre, da den ikke er tilgjengelig for å kjøres. I tilegg er det bare bilene som er koplet til nettet som kan levere, dette blir minimalt med lagringskapasitet. Å flytte forbruk fra sommeren til vinteren med  V2G: Det blir bare for absurd.  

 

37 minutes ago, Simen1 said:

Varmelager av ymse slag kommer i tillegg og vil utgjøre i størrelseorden 20 ganger mer.

Varmelager har veldig lav energitetthet, og enda lavere utnyttelsesgrad. Du må begrunne hvorfor dette er billigere enn andre lagerformer. Du er meg bekjent ikke den første som har kikket på varmelager, men det er ikke akkurat fryktelig utbredt. 
 

37 minutes ago, Simen1 said:

Altså elektrisk lagringskapasitet for å drive 5% av energiforbruket (elektronikken) i norske boliger i ca 18 dager og varme nok til å holde temperaturen i norske boliger, kjøleskap, fryseskap, fryselager etc i 18 dager.

Vis utregningen din. 18 dager er forøvrig alt for lite. Vi må hanskes med sesong og år-til år variasjon. Energiløsningen din må takle at forskjellen måned til måned og år til år kan være stor.

Som bringer meg tilbake til spørsmålet du ikke svarte på: Er du enig i at man må ha stor overproduksjon av elektrisitet, om man ikke har store energilager for elektrisitet? (Gitt 100% vind/sol)
 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Ikke glem at elbiler også er i en rivende utvikling. Bare se bakover 5 eller 10 og og se hvor vi er nå. Hvor tror du elbilene er i 2025? Faststoffbatterier? Silisiumanonder? 99% av bilsalget? Og prisnivået? Toyota har ikke annet valg enn å dumpe prisene om de fortsatt skal piske den døde hesten. Om du mener 29 salg på et halvt år er "helt i orden" og det ble solgt over 2000 elbiler for hver eneste hydrogenbil som ble solgt, så må vel det være 2000 ganger mer enn "helt i orden"?

0 hydrogenbiler solgt i andre halvår 2019 kommer jo ikke akkurat til å forsvinne som dugg for sola i 2020. Det skulle vært interessant å hørt Tyota Norge sine ambisjoner for 2020. La meg gjette: ambisjon 100 stk, faktisk salg 3 stk. Vi får ta en kikk tilbake på spådommen min om et års tid.

Rart korleis ein liten oppkomling frå California klarte å fyre av elbilsalet som ein rakett med ein enkelt veldig dyr modell, medan ein internasjonal gigant som Toyota ikkje klarer å skape noko som helst entusiasme rundt si satsing på ein nesten like dyr modell.  Har Toyota gjort noko feil, eller er det kundane som ikkje forstår noko som helst?  Om dei i alle fall hadde fylgt same oppskrift skulle dei hatt tre modellar, eit gigantisk nettverk av fyllestasjonar, minst tre modellar og ein haug konkurrentar innan no.

 

Det har dei ikkje.  Spørsmålet er om det er fordi Toyota er talentlause, eller om dei ikkje eigentleg vil.  Toyota Mirai er truleg sponsa med minst 500.000 kroner pr bil av Toyota.  Bilen er handlagd på ein fabrikk som produserer 6,5 bilar i døgeret.  Om Toyota hadde satsa, hadde det vorte ei tapsbombe av dimensjonar.

 

Den nye kan dei sikkert produsere billigare, men kor mykje billigare?  Dei har nok gode grunnar til å avgrense produksjonen av den modellen òg.  I mellomtida tek elbilane over marknaden.  Ein pris på 30.000 EUR i Europa har eg ingen tru på.  Då vil ikkje bilen koste meir enn ca 4000 EUR i Japan etter subsidiar der.  30.000 EUR er nok heller den japanske prisen etter subsidiar.  Dvs at prisen i Europa vert omlag 56.000 EUR før avgifter.  Ca 550.000 NOK. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Dovreekspressen og @bshagen Nikola One skal visstnok ha 1200 km rekkevidde på disse 60 kg hydrogen. Med 100 km/t betyr det 12 timer kjøring. 800 kWh varme delt på 12 timer blir et varmeapparat på formidable 67 kW, eller ca 10 gode vedovner, i den lille kupeen. Badstu er en underdrivelse, og vogntoget skal være mulig å kjøre på varme sommerdager også. Det må bli en heftig radiator i grillen. Evt. kan man varme 7 tonn vann fra frysepunktet til kokepunktet og servere 35 000 kopper kaffe ved ankomst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...