Gå til innhold

Fungerer gravitasjonelle bølger slik?


Anbefalte innlegg

Et simpelt spørsmål sikkert om en person er astrofysiker, vanskelig ellers. Men fungerer gravitasjonelle bølger slik at det er en slags åpning eller noe lignende (her kan du som ekspert forklare hva det er) og det er slags ripninger som går oppover mot denne åpningen. Er det da snakk om gravitasjonelle bølger dette her? Hvor da åpningen f.eks er et svart hull eller noe lignende. Om dette er dårlig forklart, så kan jeg forsøke å tegne det fysisk også.

 

Om vi ser på figuren, så beveger den seg oppover. Og dette gjentar seg så gang etter gang etter gang av nye bølger som beveger seg oppover mot den en og en.

Gravitasjonelle_bølger.png

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan de gå inn mot et svart hull eller går de ut fra det? Eller begge om man har to svarte hull ved siden av hverandre?

Det blir en slags ripple effect, ikke sant? Hva er bølgelengden til gravitasjonelle bølger? Det eneste jeg kan om dette er at det var i en oppgave i FYS2140 da det først ble oppdaget av LIGO.

Kanskje jeg kunne ha googlet om dette, men har mye å gjøre akkurat nå. Derfor spurte jeg etter en enkel forklaring eller introduksjon til feltet av de gode eksperter vi har her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...