Gå til innhold

Ruter vil ta ansvar for masseevakuering i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er selvsagt mulig å styre i en krisesituasjon uansett. Poenget her er at Ruter ønsker å dra ekstra penger ved å selge inn kriseberedskap som en egen tjeneste. Hvis dette skal konkurranseutsettes så kan vi i teorien få to busselskaper i Oslo: Et selskap for ordinær trafikk og ett beredskaps-selskap som leier inn førstnevnte sine busser i tilfelle krise.

Lenke til kommentar

Prøver Ruter her å selge inn et slags koordineringsansvar ved evakuering? Vil ikke dette naturlig være sivilforsvaret eller forsvarets oppgaver hvis det oppstår et slikt behov, og de går da direkte på eierne av transportmateriellet, uten Ruter som et administrativt mellomledd?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 minutter siden):

Når opplevde du sist kollaps hos Ruter?

Hver vinter da jeg pendlet fra utenfor byen og inn. Har mange gode minner om å stå oppimot en time på en nedsnødd, iskald bussholdeplass eller t-banestasjon.

De siste årene har jeg bodd sentralt nok til å ikke være avhengig av offentlig transport. Det er deilig.

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (20 minutter siden):

Hver vinter da jeg pendlet fra utenfor byen og inn.

Jeg trodde Ruter stort sett holdt seg innen Oslo, jeg, men godt mulig det er feil. Uansett er det jo ikke deres feil om et vogntog sperrer veien på ruta de kjører. Bor sentralt selv, men greit med Ruter likevel, om man ikke gidder å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så dersom regjering/militæret i en krisesituasjon/unntakstilstand går inn og rekvirerer utstyr og personell fra Ruter så kan Ruter i dag påstå;

Desverre, ingen kontrakt så det går ikke!

Noe jeg har liten tro på. Det virker her som noen ser for seg å tjene penger på en tjeneste de uansett vil måtte utføre om krisen inntreffer.

Lenke til kommentar
2 hours ago, frohmage said:

Greit nok, men har Ruter ofte kollapset når det kommer snø, altså? Trodde som sagt det vanligvis var andre trafikkanter som sperret veiene.

Ofte ... vet jeg ikke, men min rute her på Nesodden har for få år siden en gang havnet i grøfta. Jeg satt ikke i bussen denne gangen. Jeg satt i bussen derimot den gangen da den kjørte inn i en annen med ødelagt frontrute som følge. Er rimelig (men ikke helt) sikker på at det skyldtes glatta.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
4 hours ago, Spartapus said:

Hver vinter da jeg pendlet fra utenfor byen og inn. Har mange gode minner om å stå oppimot en time på en nedsnødd, iskald bussholdeplass eller t-banestasjon.

De siste årene har jeg bodd sentralt nok til å ikke være avhengig av offentlig transport. Det er deilig.

Og her står Ruter bussene i grøfta hver vinter og sperrer for biltrafikk som ikke har problemer på de samme strekkene. Samt noen dager har de avlyst bussruter  "pga. glatt føre".

Da håper jeg det ikke er glatt ute om det trengs evakuering.

Hvor ofte havner Ruter bussene i grøfta her? Ca. 1-3 ganger per vinter. Husker ikke sist vinter det ikke var stengte veier og meldinger om buss i grøfta her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Ofte ... vet jeg ikke, men min rute her på Nesodden har for få år siden en gang havnet i grøfta.

Med så mange enheter i trafikk vil det jo nødvendigvis skje uhell fra tid til annen, men jeg har ikke inntrykk av at Ruter er spesielt håpløse, eller at de ikke har evnen til sikker evakuering, om det skulle trengs.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 timer siden):

Jeg trodde Ruter stort sett holdt seg innen Oslo, jeg, men godt mulig det er feil. Uansett er det jo ikke deres feil om et vogntog sperrer veien på ruta de kjører. Bor sentralt selv, men greit med Ruter likevel, om man ikke gidder å gå.

De har de grønne pendlerbussene som går ut i Akershus-kommunene.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Er det Ruter som i dag kjører "Buss for tog"? 

Uansett, det selskapet som har det oppdraget har vel allerede nødvendig erfaring for masseevakuering og bør stille høyt i anbudsrunden?

Hvilken anbudsrunde? Nå antar jeg bare, men kriseberedskap er da vel ikke noe man setter ut på anbud til private aktører?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... Dette er utfordringen;

Quote

Men Ruter eier ingen busser eller trikker selv, de kjøper transporttjenestene av underleverandørene.

Ruter ønsker myndighet til å kunne styre/kontrollere trafikken (buss, t-bane, trikk etc) i en krisesituasjon (dvs. kontrollere andres utstyr). De har ikke slik myndighet pr. idag, selv om de styrer trafikken til daglig (via kjøp av tjenester).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...