Gå til innhold

Hvorfor er ikke Scampi Scampi....?


nor50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Scampi er aldri scampi i Norge. Scampi betyr egentlig sjøkreps (langustine, Norwegian lobster), og selges som sjøkreps i Norge og havskräftor i Sverige. Det de kaller scampi i butikkene er diverse store oppdrettsreker fra forskjellige arter, og de kan smake veldig forskjellig. Det kan være alt mulig rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor det må koste så helsikes mye. Mindre næring, mindre kalorier og det har skall, i motsetning til svinekjøtt, som koster 100-110 kr/kg. Scampi og annen sjømat er ofte langt over denne prisen. Og kaster man 20-40% i skall, kan man plusse denne prosenten på kiloprisen. Det er latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (31 minutter siden):

Det jeg lurer på er hvorfor det må koste så helsikes mye. Mindre næring, mindre kalorier og det har skall, i motsetning til svinekjøtt, som koster 100-110 kr/kg. Scampi og annen sjømat er ofte langt over denne prisen. Og kaster man 20-40% i skall, kan man plusse denne prosenten på kiloprisen. Det er latterlig.

Det er de uten skall jeg kjøper. (Jeg tror jeg kunne levd på det i flere uker. Litt majones på så er de knallgode).

Endret av nor50
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Det man selger som 'scampi' = tropiske reker, er svært ofte også knyttet til ødeleggelse av mangroveskog, forurensing av miljøet, og ødeleggelse av korallrev.
Norskfiskede reker derimot, har svært lave utslipp, og lite problematikk knyttet til seg.
Valget burde være enkelt.

Det driter jeg i om de smaker godt...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...