Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bør jeg ta sjansen på nytt instrument?


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Jeg har bestemt meg for å begynne på musikk, dans og drama til høsten. Da er det slik at man skal ha ett hovedinstrument og to biinstrumenter. Jeg skal selvfølgelig ha slagverk som hovedinstrument da det er dette jeg har fått opplæring på i kulturskole. I tillegg vil jeg gjerne ha piano som ett biinstrument (siden jeg kan notelære og skjønner systemet på piano), men så skal jeg ha ett til. Jeg kan litt gitar og tenkte på dette som ett biinstrument, men jeg har samtidig også litt lyst til å lære meg ett blåseinstrument (f. eks saksofon). Bør jeg da velge saksofon og starte på ett instrument helt fra scratch, eller bør jeg safe med ett instrument jeg kan spille en del fra før?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe fasitsvar her. Det er helt innafor å velge et instrument du allerede er kjent med, eller et du allerede kan. Det som burde være den største pekepinnen her er det instrumentet du føler du har mest lyst til å utforske.

En ting jeg kanskje ville tatt i betraktning, er at hvis du plukker opp en saksofon, så vil du nesten automatisk kastes nedover en jazz-rute, som kan være VELDIG spennende. Det er et felt som for mange virker å "bryte reglene" for den musikkteorien man kan fra før. Men egentlig er det mer som en utvidelse av musikkteorien. Og det er veldig overførbart tilbake til piano.

Velger du gitar, så er dette kanskje det "trygge" valget, da pianosentrisk musikk og gitarsentrisk musikk er historisk sett veldig likt, til tross for at de er to noenlunde forskjellige instrumenter.

Nå har jeg spilt gitar i over 20 år, og elsker det. Så ikke tolk det som at jeg ikke liker gitar. Men det er kun nylig at jeg har begynt å utforske jazz, og det er noe jeg skulle ønske jeg hadde gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Aleks855 skrev (På 2.1.2020 den 2.36):

Det finnes ikke noe fasitsvar her. Det er helt innafor å velge et instrument du allerede er kjent med, eller et du allerede kan. Det som burde være den største pekepinnen her er det instrumentet du føler du har mest lyst til å utforske.

En ting jeg kanskje ville tatt i betraktning, er at hvis du plukker opp en saksofon, så vil du nesten automatisk kastes nedover en jazz-rute, som kan være VELDIG spennende. Det er et felt som for mange virker å "bryte reglene" for den musikkteorien man kan fra før. Men egentlig er det mer som en utvidelse av musikkteorien. Og det er veldig overførbart tilbake til piano.

Velger du gitar, så er dette kanskje det "trygge" valget, da pianosentrisk musikk og gitarsentrisk musikk er historisk sett veldig likt, til tross for at de er to noenlunde forskjellige instrumenter.

Nå har jeg spilt gitar i over 20 år, og elsker det. Så ikke tolk det som at jeg ikke liker gitar. Men det er kun nylig at jeg har begynt å utforske jazz, og det er noe jeg skulle ønske jeg hadde gjort tidligere.

Takk for et meget godt svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...