Gå til innhold

Tusen takk for fyrverkeri


NorsknRev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting i mot fyrverkeri, men etter å ha flyttet ut hjemmeifra, er det ikke noe jeg personlig bruker penger på. Var dog veldig kult som barn!

Men ja, forsøpling har alltid irritert meg veldig. Folk rydder fader ikke opp etter seg, og man kan se at når snøen smelter (hvis det er noe snø..) i Mars/April, så kommer dritten frem. Små kinaputter, batterier som ikke har blitt kastet, emballasje og papp/papirrester fra produktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til å se andres penger eksplodere i luften på en ganske pen måte. ?

Bikkja i kollektivet jeg bodde i fjor, taklet nyttårsaften ganske bra. Og dette er en omplasseringsbikkje som til vanlig er ganske skvetten av seg, blant annet av lyder...men han lå og sov oppå meg han :)han ble derimot stressa når det plutselig ble stappa med fremmede folk på nachspiel nedi den lille kjelleren vår 

Lenke til kommentar

1) Start med lydtrening tidlig. Sats på å forebygge fobi og frykt fremfor å måte avlære det.

2) Lag en «hule», kosekrok eller ta med dyret til et så lydtett rom som mulig, som bad eller kjeller. Begynn å lage en trygg kosekrok til hunden allerede nå. Det er viktig at også katten eller kaninen har et skjermet skjulested hvor de kan være trygge. Et sted som er nærmest lydtett kan også være fint for fugler – f.eks. kan man sette fugleburet på badet med et teppe over buret.

3) Kontakt veterinæren tidlig hvis du trenger medisiner. Allerede nå er du sent ute hvis du ikke har gjort dette. Det er spesielt viktig å være tidlig ute hvis hunden eller katten din synes nyttårsaften er så fryktelig at den må ha angstdempende medisiner. Grunnen er at du helst bør ha testet det i god tid før nyttårsaften, da noen dyr kan få uønskede bivirkninger. Du bør absolutt oppsøke veterinæren med katten også hvis det er for ille, hvis den er så urolig at den for eksempel den tisser og bæsjer.

4) Beroligende feromoner. Er kjæledyret ditt bare urolig, og viser mild engstelse kan det være nok å bruke feromoner. Det er beroligende duftstoff som produseres naturlig av kjertlene i midtlinjen på en diende tispe eller fra kattes kinnkjertler. Feromoner finnes som diffusere, spray eller halsbånd. For nyttårsaften er diffuser det beste alternativet. Den må plugges inn noen uker i forveien.

5) Aldri reis fra et urolig kjæledyr. Forskning viser at blikkontakt med eier, der forholdet eier-dyr er godt fra før, øker oxytocinnivået hos hunden. Oxytocin er et «velvære»-hormon som skapes når du får nærhet og berøring. Det viser at du aldri må forlate et urolig kjæledyr på nyttårsaften. Du må være tilstede og være rolig selv. Du hjelper hunden ved å bare være der.

6) Hold dyret inne. Har du en utekatt bør den tas inn på nyttårsaften. Det er mange hunder og katter som kan stikke av i panikk.

7) Reis bort med kjæledyret. Du kan reise bort med dyret til et sted du vet er rolig. Flere tar med seg hunden til parkeringshus med etasjer godt under bakkenivå. Selv ville dyrepleieren heller tatt den med seg til en hytte langt inni skogen. Innenfor Ring 2 i Oslo er det forøvrig forbudt for privatpersoner å skyte opp fyrverkeri.

? Ernæringsmessig hjelp. Du kan også gi hunden eller katten tryptofanrike måltid bestående av pasta/ris og kalkunkjøtt dersom dyret tåler dette, eller et spesialfôr som man må starte med ca. fire uker før nyttårsaften.

9) Skaff hørselsvern. Det finnes også hodetelefoner og hørselsvern for hund. Om du ikke om du får tak i det i Norge, har de det i USA. Søk for eksempel etter Mutt Muffs.

10) Slit ut hunden. Luft hunden så tidlig som mulig på dagen, og gå gjerne en lang tur som sliter den litt ut, med innlagt mental trening som søk eller lydighet.

 

Kilde: https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/10-raad-om-kjaeledyr-og-fyrverkeri/

Men for all del, bare vent til vi slutter med fyrverkeri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i konflikt.

Synes det er pent å se på, morsomt å stå på et utkikkspunkt og få med seg hele spektaktelet og spetakelet. Imponerende at de klarer å lage det der. Har egentlig alltid hatt interesse for krutt og eksplosiver, men krever mye å sette seg inn i... ikke noe man "bare gjør".

 

Men har lest i senere år at dyr lider fælt under det, særlig fugler. Det er noe jeg ikke liker. Blir blinde, døve og dør av skrekk. Derfor bryr jeg meg ikke om det blir forbud.

Jeg har dog ingen tro på at lasershow og sånt tull kommer til å klare å erstatte det på noe vis. Dét er vel også noe som vil blinde og dermed drepe fugler.

Vi mennesker gjør så mye dritt til egen forlystelse. Kan vi noen gang finne tilbake til å leve i harmoni med naturen på en teknologisk utviklings-bærekraftig måte?

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Det er bare å flytte til en plass der det ikke bor folk på flere mils avstand, så slipper du menneskelige aktiviteter.

Nå er det restriksjoner på mye av det du kaller menneskelige aktiviteter - Så sånn sett burde det vel mer nærliggende at de som absolutt vil gjøre ting som skremmer dyr mm skulle gjort dette milevis unna både dyr og andre mennesker. Nå kunne de vel ha dratt dit og ikke flyttet nødvendigvis, men ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
beladinka skrev (22 timer siden):

Takk for alt bråket som skremmer vettet av folk og hunder

Takk for de deilige svovelgassene som henger over nabolaget

Takk for at nabolaget ser ut som en søppelkasse neste morgen

Du er ikke alene om å hate dette tullet.. Det er så innmari irriterende med alt dette bråket.. Og som du sier så er det nesten ingen som gidder å rydde etter seg.. Og sist men ikke minst: alle skader det påføres folk som overhode ikke burde ha lov å skyte det opp. 

FrihetensRegn skrev (21 timer siden):

Det er bare å flytte til en plass der det ikke bor folk på flere mils avstand, så slipper du menneskelige aktiviteter.

Hva har innlegget ditt med trådstarter sitt innlegg? Ingenting. Det går an å svare folk på en høflig måte istedenfor å være direkte frekk.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (10 timer siden):

Hva har innlegget ditt med trådstarter sitt innlegg? Ingenting. Det går an å svare folk på en høflig måte istedenfor å være direkte frekk.. 

Jaha.. Hvordan kan innlegget til @FrihetensRegn tolkes som uhøflig og "direkte frekt"? Han svarer relevant. Folk kan faktisk velge å feire nyttårsaften et helt annet sted enn midt i byen om de ikke liker raketter eller har bikkjer. Jeg har et godt borettslag her i Oslo, så her var det alle fall ryddet og pent utenfor da jeg våknet. 

 

Endret av GiaMahan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
GiaMahan skrev (8 timer siden):

Jaha.. Hvordan kan innlegget til @FrihetensRegn tolkes som uhøflig og "direkte frekt"? Han svarer relevant. Folk kan faktisk velge å feire nyttårsaften et helt annet sted enn midt i byen om de ikke liker raketter eller har bikkjer. Jeg har et godt borettslag her i Oslo, så her var det alle fall ryddet og pent utenfor da jeg våknet. 

Han antyder at vedkommende ikke ønsker menneskelig kontakt, at han er en einstøing. Jeg er enig med det du  skriver forøvrig. 

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett vert en av tullingene som kjøper fyrverkeri for tusenvis av kroner å skyter det opp i luften. Har alltid syns fyrverkeri er utrolig gøy og har sålangt hatt naboer som syns det samme, så det har stortsett vært en greit show når klokken slår 12 på nyttårsaften. Jeg har forståelse for at det irriterer folk at det blir skutt opp utenom de oppsatte lovelige tidene og synst det fint kan bli slått hardt ned på akkurat det, men i de få timene den ene dagen i året det er lovlig å skyte opp slikt synst jeg vi som har interesse for det skal kunne unne oss det.

Det sagt er jeg ikke 100% imot at det blir ulovlig dersom det innføres statelig støttet komunal oppskytning i hver kommune og restriksjoner om eventuelt pyroteknikk kurs for de som vil kjøpe utenom dette. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Han antyder at vedkommende ikke ønsker menneskelig kontakt, at han er en einstøing. Jeg er enig med det du  skriver forøvrig. 

Han antyder ingenting.  Han råder bare vedkommende til å være et sted hvor han/hun slipper/opplever minst mulig raketter? Og hva med å heller spørre han hva han mente i stedet for å anta? Det er var da voldsomt til å tolke innlegget i verste mening...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
GiaMahan skrev (2 timer siden):

Han antyder ingenting.  Han råder bare vedkommende til å være et sted hvor han/hun slipper/opplever minst mulig raketter? Og hva med å heller spørre han hva han mente i stedet for å anta? Det er var da voldsomt til å tolke innlegget i verste mening...

Sikkert jeg som leser det på en annen måte, så du har nok rett i det du skriver.. Typisk meg ?

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 timer siden):

Han antyder at vedkommende ikke ønsker menneskelig kontakt, at han er en einstøing. Jeg er enig med det du  skriver forøvrig. 

Haha, ikke i det heletatt. Her dikter du opp ting. Jeg foreslo at de som ikke ønsker å være rundt det som er en vanlig, årlig aktivitet, kan feiere nyttårsaften i hytten eller ut i naturen den ene kvelden og natten i året det skytes opp fyrverkeri. Håper der er klart for deg nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...