Gå til innhold

Utbygging av ladestasjoner skjer mye tregere enn lovet. NAF krever fortgang


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er fint og flott å få i både pose og sekk, men når du bruker opp pengene før du kommer ut av ring 3 så er man jo like langt.

1. Krav om å tette hull (10 mil), redundant (2 punkt)

2. Krav om kapasitet (1:200)

Disse bør være separate krav for nettopp å unngå idiotisk pengesløseri på plasser som ikke trenger så mye kapasitet i overskuelig fremtid. Pengesekken er ikke utømmelig og man bør heller ikke legge opp til pengesløseri gjennom engangsavgiften. Ladetilbudet bør være et minimumstilbud, akkurat godt nok, ikke overdimmensjonert og dyrt som motorveien til Pyonjang.

Hva slags veier tenker du på nå? Vi har ikke *så* vanvittig mye vei i Norge. I følge OFV har vi 97746km offentlig vei i Norge. Om vi legger en ladestasjon hver 50km blir det snaue 2000 stasjoner med til sammen 12000 ladere. Som helt tilfeldigvis er det tallet jeg ender med når jeg forsøker å estimere behov for hurtigladere for en fullelektrisk bilpark. Nå inkluderer dette tallet også fylkesveier og kommunale veier så om vi i stedet konsentrerer oss om riksveier (10676km) trenger vi 213 lokasjoner med 1278 ladepunkter for å oppnå god geografisk dekning på riksveinettet. Om vi fortsatt tar utgangspunkt i 12000 hurtigladepunkter har vi da over 10000 ladepunkter vi kan bruke for å forsterke lokasjoner med mye trafikk samt plassere på de fylke- og kommunalveiene der vi trenger å tette hull i dekningen. Dessuten vil vi ved å fokusere på der hvor veier krysser hverandre eller samles vil et relativt lavt antall ladestasjoner kunne dekke mange kilometer vei. Selv om for eksempel Senja er en stor øy trenger vi sannsynligvis ikke en eneste hurtiglader ute på selve øya, det vil være nok med en stasjon på Finnsnes eller Sørreisa, eller kanskje bare forsterke de lokasjonene som allerede er ute på E6.

Jeg tror og vi får vesentlig mer for penga ved å velge lokasjoner med flere ladere. Det er nok ikke tilfeldig at Tesla stort sett har lokasjoner med mange ladepunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PGRO_490 skrev (58 minutter siden):

Dette er da ikke det offentliges ansvar. Er det et marked kommer det ladestasjoner. Alle bensinstasjoner her i landet er da bygget av privat næringsliv uten at skattepengene har blitt brukt til det også

Ikke alle. Det er noen her og der i grisgrendte strøk som får støtte. F.eks denne:

Bortelid får drivstoff-stasjon

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PGRO_490 skrev (4 timer siden):

Dette er da ikke det offentliges ansvar. Er det et marked kommer det ladestasjoner. Alle bensinstasjoner her i landet er da bygget av privat næringsliv uten at skattepengene har blitt brukt til det også

Helt uenig! Det offentlige har allerede engasjert seg ganske kraftig i dette spørsmålet ved å gi avgiftsfritak for elbilkjøp og støtte fra enova til bygging av ladestasjoner. Det er bare naturlig at det offentlige sørger for at oppgaven blir fullført ved å sørge for at ladetilbudet blir *bra*. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Helt uenig! Det offentlige har allerede engasjert seg ganske kraftig i dette spørsmålet ved å gi avgiftsfritak for elbilkjøp og støtte fra enova til bygging av ladestasjoner. Det er bare naturlig at det offentlige sørger for at oppgaven blir fullført ved å sørge for at ladetilbudet blir *bra*. 

Do this

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...