Gå til innhold

Rapport: Forsvaret kan spare milliarder på smartere innkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet ligger nok i at det er avdelinger i forsvaret som føler et behov for å rettferdiggjøre sin egen eksistens. Det ligger nok mange årsverk i komiteer, rapporter o.l bak de overflødige kravlistene. Forsvarsmateriell og FLO har til sammen 3000 ansatte. Eller med andre ord tre fullverdige bataljoner.

At det ikke tas hensyn til driftskostnader ved innkjøp er nok fordi innkjøp og drift er på forskjellige budsjetter. "Not my problem".

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

«Forsvarsdepartementet og Forsvaret kjøper for dyre og for avanserte våpen, og det blir ikke tatt hensyn til driftskostnadene ved våpnene som velges.»

Man må ikke være forsker for å skjønne det dessverre. At Forsvaret selv må forske på det for å skjønne det er mer betenkelig.

Forsvarets logistikkorganisasjoner er større enn både Sjøforsvaret og Luftforsvaret så man skulle jo tro at de burde ha nok hoder til å tenke ut det ut selv. Men de er nok opptatt med en hemmelig plan for hvordan man kan stoppe russerne ved et eventuelt angrep med kostnadseffektiv horisontal samhandlingsprosjektstyring. Alt satt opp i verdens største ugjenomtrengelige målstyrte og proaktive gantdiagram, totalt uten sammenheng med den virkelige verden, men innenfor alle målbare parametre i HMS-forskriftene og FNs bærekraftsmål. Alt kvalitetssikret av eksterne konsulenter for å sikre ryggdekning og videre karriere for alle involverte parter. Russerne kommer til å bli så forvirret at de gjør en u-sving i Alta og invaderer seg selv!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

FFI er en viktig premissgiver når stabskravene til nytt materiell skal utarbeides. Spørsmålet blir om FFI foreslår/anbefaler krav som kan redusere kostnadene. Kanskje FFI burde ha anbefalt Gripen istedenfor det avanserte F35?

FMA og FLO har mange høyt gasjerte sivilt ansatte. Det er pussig at det ikke foreslås reduksjon av sivilt ansatte. Ved etableringen av FMA ble det ansatt mangehøyt gasjerte direktører med støtteapparat.

Lenke til kommentar
FB.093090871808135 skrev (23 timer siden):

Dette gjelder vel ikke bare i forsvaret, vi hadde vel noen særkrav når vi anskaffet nye politibiler og ambulanser.

Samme for AtB (Busselskapet i Trondheim) som satte krav om at bussene skulle være 24 meter lange.
Noen selskaper hadde kortere busser, med like stor kapasitet, men ble ikke godkjent fordi de ikke var lange nok
Dagens buss er 24 meter lang, men minst 1 meter bak blir ikke brukt, så bussen kunne vært 23 meter og dermed like lang som de andre tilbudene

Det lukter veldig av at noen tok imot betaling for å sette disse kravene, fordi det kun var ett selskap som oppfridde lengdekravet

Endret av Dubious
  • Liker 3
Lenke til kommentar

1.januar 2020

Det første Regjeringen og Forsvarsdepartementet kan gjøre er vel å lytte til fagfolkene sine. Norges pågående bygging og ombygging av flyplasser koster det norske Forsvaret både uhorvelig mye penger og tap av egenvunnet kompetanse. Eksemplene er mange slik som Andøya versus Evenes for Orion/Poseidon, og slik som Bodø versus Ørlandet for jagerfly, og "attpåklatt" med Rygge fordi "noen" fant på å skulle flytte helikoptre fra Bardufoss. Tenk på alt materiellet som har blitt stående ute fordi Forsvarsbygg forlanger altfor høy leie for lagre som har blitt stående tomme. Anskaffelsen av F35 er et gigantisk sluk, timeprisen ligger på 3 ganger sammenlignet med F16, og alt av splintsikre hangarer har blitt for små, og må fjernes av en eller annen grunn. Dersom F35 er så fanastisk mye bedre og mindre sårbar, så hadde det vel holdt med et titalls maskiner, alt skal jo plasseres på en enkelt ganske så eksponert og utsatt jagerflybase på Ørlandet. F16 kunne benytte nesten samtilge rullebaner i Norge, mens F35 er en primadonna som må ha spesialoppvartning og datalinje fra "over there" for å fungere. F16 var et kompetanseløft-prosjekt, mens F35 er å kjøpe mest mulig, dyrest mulig, for å få solgt et par norske produkter på et dyrest mulig vis. Det å flytte maritime patruljefly fra Andøya til Evenes er nok et eksempel på at prosjekter går stikk i strid med råd fra fagfolk som kjenner de operative kravene bedre enn alle andre, og vil koste Forsvaret mangfoldige milliarder kroner. Evenes har aldri vært eller vil bli egnet til det formålet, samtidig som man ønsker en sivil flyplass med flere hundre tusen passasjerer per år. Det er både fullstendig vilt og uforsvarlig av de myndigheter som vi tror skal være ansvarlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående F-35 så er det mye og si om de, men vi får håpe og tro at driftskostnadene vil synke når de kommer i drift i et stort antall over hele verden. De som har flydd F-35 mener de faktisk er så fantastisk mye bedre enn F-16. Håper det er rett og det er «verdt» pengene.

Angående Andøya/Evenes og Bodø/Ørlandet er det en annen sak. Et pengesløseri og skandale av gigantiske dimensjoner som ingen utenom noen få spesielt interessert vet noe om. Når man tar med alle kostnadene utover selve flyttingen av infrastruktur, slik som tap av kompetanse, ansatte som må flytte og ny sivil flyplassinfrastruktur er det snakk om så mange milliarder at det lett kan sammenlignes med et helt forsvarsbudsjett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, alfabeta said:

Angående F-35 så er det mye og si om de, men vi får håpe og tro at driftskostnadene vil synke når de kommer i drift i et stort antall over hele verden. De som har flydd F-35 mener de faktisk er så fantastisk mye bedre enn F-16. Håper det er rett og det er «verdt» pengene.

Angående Andøya/Evenes og Bodø/Ørlandet er det en annen sak. Et pengesløseri og skandale av gigantiske dimensjoner som ingen utenom noen få spesielt interessert vet noe om. Når man tar med alle kostnadene utover selve flyttingen av infrastruktur, slik som tap av kompetanse, ansatte som må flytte og ny sivil flyplassinfrastruktur er det snakk om så mange milliarder at det lett kan sammenlignes med et helt forsvarsbudsjett!

Ikke uenig i kritikken mot F35, driftskostnadene er nesten 5 ganger høyere enn feks Gripen...(350 000kr / time vs 75 000kr). Det drømmes om at time kostnadene til F35 skal ned til 200 000kr på sikt.. men uansett pengesluk blir det. Men, husk at F35 ikke ble kjøpt for at det var det "beste flyet".. det ble kjøpt for å "sverge troskap til USA".

Men når det er sagt, F35 er egentlig ikke preget av særnorske krav, bortsett fra bremseskjermen som nok kostet litt å utvikle, men som vi nok måtte hatt når vi velger så tungt fly. Igjen, med Gripen hadde vi ikke behøvd bremseskjerm.. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Valg av F-35 handler om mer enn bare "troskap til USA" om du sikter til politisk troskap som jeg tenker du gjør. Luftforsvaret har en lang historie med å velge amerikansk, som i starten hadde mye å gjøre med våpenhjelpen selvfølgelig. I dag er hele organisasjonen, utdanningen, eksisterende kunnskap, logistikk/vedlikehold, operasjonsmønster, taktikk, m.m. innrettet etter US Air force. Å skulle bytte fra amerikansk til svensk handler om mye mer enn politikk og kultur, som vil ha store kostnader å bytte om på i seg selv.

Uansett tror jeg F-35 kommer til å være relevant mye lenger enn Gripen ene og alene på grunn av ressursene USA bruker, og kommer til å bruke, på F-35 de neste 40 årene. Det vil komme mange oppgraderinger på F-35 (som det har gjort på F-16) som ville være økonomisk umulig å implementere for Norge uten at USA hadde tatt hovedtyngden i utviklingen.

Det er svært mange ulemper mer F-35, spesielt investerings- og driftskostnadene har passert smertegrensen for det Forsvaret kan håndtere allerede, men jeg tror at om man ser det i et historisk perspektiv med F-16, vil F-35 være et bedre kort å satse på enn Gripen. Det kommer nok uansett ikke til å bli noe 6. generasjons fly etter F-35 i Norge om kostnadsspiralen fortsetter.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Broken arrow said:

Ikke uenig i kritikken mot F35, driftskostnadene er nesten 5 ganger høyere enn feks Gripen...(350 000kr / time vs 75 000kr). Det drømmes om at time kostnadene til F35 skal ned til 200 000kr på sikt.. men uansett pengesluk blir det. Men, husk at F35 ikke ble kjøpt for at det var det "beste flyet".. det ble kjøpt for å "sverge troskap til USA".

Men når det er sagt, F35 er egentlig ikke preget av særnorske krav, bortsett fra bremseskjermen som nok kostet litt å utvikle, men som vi nok måtte hatt når vi velger så tungt fly. Igjen, med Gripen hadde vi ikke behøvd bremseskjerm.. 

 

Hva er det med folk å uttale seg om ting de ikke har noe greie på? Bremseskjermen til F-35 har ingenting med tyngden på flyet å gjøre. Tvert imot har vi også bremseskjermer på det mye lettere F-16, og grunnen er at det kan være problematisk å bremse opp på en kort og islagt rullebane under vanskelige værforhold. Ironisk nok er F-35 mye enklere å lande med skjerm i slike situasjoner enn F-16, nettopp fordi flyet er tyngre og bredere.

Lenke til kommentar
Broken arrow skrev (På 2.1.2020 den 7.47):

Ikke uenig i kritikken mot F35, driftskostnadene er nesten 5 ganger høyere enn feks Gripen...(350 000kr / time vs 75 000kr). Det drømmes om at time kostnadene til F35 skal ned til 200 000kr på sikt..

Hva er klidene? En skal være varsom med å sammenligne kostnader på tvers av kampfly og kilder. Det er som oftest epler og pærer. For eksempel snakket svenskene om en timepris for Gripen E/NG på 10000 USD eller 88000 NOK i den sveitsiske evalueringen for noen år siden. Sveitserene selv kom derimot frem en timepris på 26000 USD eller 230000 kroner, og klødde seg i hodet over de svenske tallene. Forklaringen var selvsagt at premissene eller faktorene i de ulike modellene var ulike. Sveitserene tok rett og slett høyde for langt flere indirekte kostnader (en slags totalpris eller TCO) og usikkerhet i sine analyser.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...