Gå til innhold

er det verdt å kjøpe en av disse på bruktmarkedet?


Anbefalte innlegg

Saken er at jeg vil investere in en stasjonær pc som kan kjøre spill, produsere litt musikk og ellers normalt forbruk. 

Jeg har funnet 3 brukte på finn.no som jeg vurderer og en ny fra komplett. Er det noen som kan gi en vurdering på hva jeg eventuelt burde kjøpe om vi tenker verdi og pris. 

nr 1 fra finn (pris 4000): Acer Aspire GX-781 - Nvidia GTX 1050 2GB - Intel® Core™ i5-7400 prosessor - 8 GB DDR4 RAM - 1TB HDD - Windows 10 Home 64-biters - Trådløs nettverkstilkobling Acer 24" skjerm - 60Hz

nr 2 fra finn (pris 3500): Hovedkort: Asus Prime B250M-K, Skjermkort: Asus Radeon RX 570 Strix OC 4GB, Cpu:Intel(R) Core(TM) i5-6400 CPU, PSU:ACBEL 450watt 80plus bronze, 12Gig ram (DDR4)

nr 3 fra finn pris (3800): (i7 2600k, GTX 980 og 8gb ram, 1TB lagring + 144hz skjerm (BENQ XL2411)

ny fra komplett: https://www.komplett.no/product/1147049/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-entry-gamer-core-i5#

 

setter pris på all hjelp her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pcer som har eldre komponenter er litt hitt or miss. Enkelte HDD, grafikkort osv kan slutte å fungere etter en stund, spørs på kvailtet, alder og temperatur komponentene har vært under. Hvis du gir meg et budsjett kan jeg bygge en pc som har mest verdi for pengene

Endret av Kiwi00
  • Liker 1
Lenke til kommentar

siste hvis det er deler, så er det ikke spessielt god, husk du kan få ryzen 7 1700 til under 2000 kr og x370 hovedkort, til under 1000 kr. 1 TB harddisk koster ikke mye.

Vil generielt anbefale ryzen med tanke på fremtiden og ofte ganske billig med tanke på ytelse.

Delene du har valg særlig den siste er garantert uten for reklamasjon så ville anbefalt noe annet. Med mindre du får prutet den ned under 3000 kr.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Kiwi00 said:

Pcer som har eldre komponenter er litt hitt or miss. Enkelte HDD, grafikkort osv kan slutte å fungere etter en stund, spørs på kvailtet, alder og temperatur komponentene har vært under. Hvis du gir meg et budsjett kan jeg bygge en pc som har mest verdi for pengene

takk, for bidraget. altså - som du ser er det ikke øverste hylle jeg kan velge fra. det blir mer laveste hylle ? max type 5000,- derfor jeg har vært litt på jakt i bruktmarkedet. er forsåvidt enig i din vurdering av helheten.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, LMH1 said:

siste hvis det er deler, så er det ikke spessielt god, husk du kan få ryzen 7 1700 til under 2000 kr og x370 hovedkort, til under 1000 kr. 1 TB harddisk koster ikke mye.

Vil generielt anbefale ryzen med tanke på fremtiden og ofte ganske billig med tanke på ytelse.

Delene du har valg særlig den siste er garantert uten for reklamasjon så ville anbefalt noe annet. Med mindre du får prutet den ned under 3000 kr.

har aldri bygd en egen pc før og vet ikke helt hva det minimale jeg trenger av komponenter er. Jeg skal nok klare å sette den sammen til slutt, så det går nok fint. Har lest at ryzen har utviklet seg bra kontra intel sine litt eldre modeller, og derfor også skeptisk til eldre på finn til relativt høy pris kontra en ny billig stasjonær. 

Lenke til kommentar

Ja problemet med å ligge på 5000kr er at i Norge betyr det mest sansynlig integrert grafikk teritorie. Prøvde å få til en 5 2600x og med en rx 580 8gb brukt på finn men du ender opp på 6000kr. Hoppet fra 5000 -> 6000/7000/8000 tjener man mye ytelse på. Mulig det er best for deg å kjøpe brukt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kiwi00 said:

Ja problemet med å ligge på 5000kr er at i Norge betyr det mest sansynlig integrert grafikk teritorie. Prøvde å få til en 5 2600x og med en rx 580 8gb brukt på finn men du ender opp på 6000kr. Hoppet fra 5000 -> 6000/7000/8000 tjener man mye ytelse på. Mulig det er best for deg å kjøpe brukt

der integrert grafikk ikke kan byttes på i ettertid da? er det det du sikter til. 

jeg skjønner at det blir litt i minste laget for det man ønsker seg, men setter pris på innsatsen din!

Lenke til kommentar
14 minutes ago, TheKims said:

Dette var det jeg klarte å sette sammen med prisguide til litt over 5000kr.

Valgte ikke å ta med kabinett da det er en smaksak.

 

CPU: Ryzen 5 1600: 1176kr

GPU: AMD Radeon RX 580: 1629kr

MB: Asus Prime B350-Plus: 791kr

RAM: Corsair Vengeance 3000MHz 16GB: 772kr

SSD: Kingston A400 480GB: 538kr

PSU: Corsair VS Series VS550 v2: 499kr

 

Totalt: 5405kr + frakt

Hvis du legger til en case ligger det på 6000kr. Derfor jeg mener det er vanskelig å få til en pc til max 5000kr uten bruk av integrert gpu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (54 minutter siden):

Sånn til info: styr unna denne disken. Flere tilfeller der de begynner å bli korrupte og ting starter å krasje. Mistenkte både ram og cpu før jeg fant ut at det var disken. Var visst ikke så uvanlig for den modellen. Fikk heldigvis alle penga tilbake, så da kjøpte jeg noe annet.

Jeg har 2stk av samme modell en 480GB og en 240GB å begge fungerer fint hos meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fungerer fint når de fungerer, men det er flere som har hatt problemer med disse. Ikke har det hjulpet med en oppdatering av firmware heller. For all del, det er mer sannsynlig at man får en feilfri disk enn at man fåe en som er/blir ødelagt, men jeg tenkte at det kunne være en relevant opplysning. 

Lenke til kommentar
E.C. skrev (3 minutter siden):

De fungerer fint når de fungerer, men det er flere som har hatt problemer med disse. Ikke har det hjulpet med en oppdatering av firmware heller. For all del, det er mer sannsynlig at man får en feilfri disk enn at man fåe en som er/blir ødelagt, men jeg tenkte at det kunne være en relevant opplysning. 

Vi bor heldigvis i Norge, så om feil skulle oppstå så har vi reklamasjonsrett

Lenke til kommentar
insomeseriousproblems skrev (8 minutter siden):

Så jeg har fått et tilbud om nr3 til 3000kr + skjerm. tenker jeg slår til på det til den prisen. Jeg vurderte å kjøpe en ryzen 2600X, men har dere peiling på om den faktisk er bedre enn i7-2600K som allerede er i maskinen? Prøvde å lese meg til noe info, men vet ikke helt om jeg skjønner forskjellen mellom de. 

Ryzen 2600X er ganske mye bedre enn 2600K. 2600K er en CPU fra 2011, og Ryzen 2600X er en CPU fra 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, RRhoads said:

Ryzen 2600X er ganske mye bedre enn 2600K. 2600K er en CPU fra 2011, og Ryzen 2600X er en CPU fra 2018.

Jeg er ganske blank på dette med å bygge pc'er selv, men la oss si at jeg f.eks kjøpte nr.3 over her og byttet inn ryzen 2600X og en amd rx590 for gtx980. ville det fungert mye bedre enn det som er der i øyeblikket? eller må jeg da eventuelt oppgradere alt annet for at det skal henge med i utviklingen. 

takk, for svar

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...