Gå til innhold

Intenst opplegg for vektnedgang - en forretningside


Anbefalte innlegg

 

2 minutes ago, bshagen said:

Syns nesten det er mer enn som så, jeg mener til og med det er essensielt. Slik man gått opp i vekt så skal man gå ned, man må bare forstå hvorfor det er slik :)

Det er definitivt essensielt  (noen ganger begrenser jeg kraften i ordene med vilje). 80% er kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Invader Zim skrev (1 time siden):

Sakte men sikkert fungerer ikke på meg, iallefall. Jeg må se og kjenne endringer for å forbli motivert. For min del ville det nok vært nødvendig med en pangstart for å bli motivert nok til å fortsette i det lengre løp med "livsstilsendring".

Ønsker du en "pangstart" så kan du kjøre lavkarbo/keto. Da får du et stort væsketap den første uken, gjerne noen kilo. Det kan fungere for noen mtp motivasjonen, og du føler deg mett pga fett og proteiner. Men du får keto-syken den første uka, men det kan du balansere med litt mineraler som salt, magnesium, kalium og sink - som alle er enkle å få tak i. Men kalorier teller for det om, kommer ikke unna det :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg må bare riste oppgitt på hodet her. Jeg er rett nok selvlært, men jeg har plukket opp endel ting over tid, deriblant igjennom en venn som gjennomgikk et opphold på en institusjon for sykelig fedme. Ut fra det så har jeg en viktig ting å si:
Skal man varig ned i vekt så er det bare en ting som gjelder, og det er kosthold, kosthold og atter kosthold.
Trening og aktivitet er selvsagt fint og flott, men den viktigste grunnen for å drive med det er helsegevinster, ikke vektreduksjon. Grunnen til dette er at trening er noe de fleste bare klarer å gjøre som skippertak. Kanskje klarer man å gå ned endel i vekt, men så blir man fornøyd, motivasjonen for trening blir borte og man slapper av. Hvis man da mangler forståelsen av hvor viktig kostholdet er, så spretter man rett opp i vekt igjen. Å tro at man skal introdusere treningsglede og at man til evig tid kommer til å trene er en fabelhistorie. Jeg har holdt på med 40-50 timer i måneden (10-12 timer i uka) med trening kombinert med full jobb. Jeg veit hvor hardt det er. Det er ingenting varig med det. De eneste som klarer å holde på sånn over tid er de som aktivt driver med idrett og gjerne deltar i konkurranser. Den jevne Kari og Ola Nordmann er helt ute av stand til å holde på sånn mer enn i perioder. Derfor er det også enorm frustrerende å se på søppel-TV som «fat camp». Konseptet fungerer ikke over tid, og er en oppskrift på jojo-vekt.

Det som fungerer er å lære folk hvorfor de har gått opp i vekt og hva de kan gjøre for å endre det. Da er vi tilbake til kosthold, kosthold og atter kosthold. Vel, og litt genetikk, men la oss holde det utenfor diskusjonen. Skal man varig ned i vekt må man forstå at det ikke finnes noe som heter «nei mat» fordi det er noe som heter «alt med måte», og man må forstå hva kroppen trenger for å fungere. Der mange feiler helt grunnleggende er når de introduserer restriksjoner i kostholdet. «Aldri spis [sett inn idiotisk begrensning]» hjelper ingen. Det som fungerer er et variert og sunt kosthold, og forståelsen av at en kakebit er ikke farlig. Holder man seg til et godt kosthold i det daglige er det rom for å skeie ut i en begrenset, planlagt mengde. For eksempel er det ingenting i veien for å spise 500 kcal med godteri i uka så lenge det er planlagt og man ikke hiver i seg andre «usunne» ting ellers. Når det er planlagt og begrenset kan man også sette mer pris på den lille mengden man tillater seg. Det er mye mer suksess bak det enn å si at man aldri mer må spise godteri fordi da går man opp i vekt igjen. Det er bare de færreste som klarer å snu opp-ned på vaner så mye at «aldri spis n igjen» fungerer.

Lenke til kommentar
Ernie skrev (5 minutter siden):

 men den viktigste grunnen for å drive med det er helsegevinster, ikke vektreduksjon.

Vektreduksjon ER en helsegevinst, den største av de faktisk. Det at man gjerne får riktig ernæring som følger av et bedre kosthold er en god bonus som følger med :)

Lenke til kommentar
35 minutes ago, bshagen said:

Vektreduksjon ER en helsegevinst, den største av de faktisk. Det at man gjerne får riktig ernæring som følger av et bedre kosthold er en god bonus som følger med :)

Jeg er faktisk uenig der. Ja, vektreduksjon er en viktig helsegevinst, spesielt hvis man er overvektig, men trening er ikke den viktigste faktoren for vektreduksjon! Det er en forferdelig myte som man må kvitte seg med hvis man faktisk vil ned i vekt. De viktigste grunnene til å holde seg i aktivitet og trene er for å forhindre stillesitting og forbedret mental helse. Kroppen vår er ikke konstruert for 8 timer kontorarbeid hvor man knapt nok beveger på seg. I dag har vi en helsemessig sukker-epidemi, men den neste helsemessig epidemien vil være stillesitting. Det er skadelig og vi kommer til å se en økning av skadene som følge av det i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Ernie skrev (1 time siden):

Jeg er faktisk uenig der. Ja, vektreduksjon er en viktig helsegevinst, spesielt hvis man er overvektig, men trening er ikke den viktigste faktoren for vektreduksjon! Det er en forferdelig myte som man må kvitte seg med hvis man faktisk vil ned i vekt. De viktigste grunnene til å holde seg i aktivitet og trene er for å forhindre stillesitting og forbedret mental helse. Kroppen vår er ikke konstruert for 8 timer kontorarbeid hvor man knapt nok beveger på seg. I dag har vi en helsemessig sukker-epidemi, men den neste helsemessig epidemien vil være stillesitting. Det er skadelig og vi kommer til å se en økning av skadene som følge av det i årene som kommer.

Da foreslår jeg at du finner noe til å backe opp påstanden din, for det er generell konsensus blandt helsevesenene (globalt) om at overvekt er utelukkende negativt på folkehelsen. Men siden du "rister på hodet" av slikt, så antar jeg at du har bedre data enn de? 

Lenke til kommentar
8 hours ago, bshagen said:

Da foreslår jeg at du finner noe til å backe opp påstanden din, for det er generell konsensus blandt helsevesenene (globalt) om at overvekt er utelukkende negativt på folkehelsen. Men siden du "rister på hodet" av slikt, så antar jeg at du har bedre data enn de? 

Er du seriøs nå? Klarer du virkelig ikke å lese det jeg skriver?

Quote

Ja, vektreduksjon er en viktig helsegevinst, spesielt hvis man er overvektig, men trening er ikke den viktigste faktoren for vektreduksjon!

Jeg sier jo nettopp at vektreduksjon gir helsegevinster. Akkurat det er ikke noe å diskutere en gang. Vi er enig. Hvorfor du da skriver det du skriver er for meg helt utrolig.

Mulig du henger deg opp i at jeg sier at trening ikke er viktig for vektreduksjon uten at du på noen måte klarer å ordlegge det tydelig akkurat på det. I så fall har jeg litt lesestoff til deg

https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-calories

Det er en artikkel hvor journalistene har basert seg på 60 studier og samtaler med flere eksperter. Det er et godt utvalg linker videre til forskning hvis du vil lese mer. Hvis du leser deg igjennom den så er gjengangeren klar: Trening gir ingen vesentlig vektnedgang.

Hvis du fortsatt er uenig så back gjerne opp påstanden din selv også ;)

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ernie skrev (På 2.6.2020 den 10.21):

Skal man varig ned i vekt så er det bare en ting som gjelder, og det er kosthold, kosthold og atter kosthold.
Trening og aktivitet er selvsagt fint og flott, men den viktigste grunnen for å drive med det er helsegevinster, ikke vektreduksjon.

Det stemmer at ved vektnedgang, så er kosthold den desidert største faktoren (lettere å spise 200 kalorier mindre enn å forbruker 200 kalorier mer). *MEN* - fysisk aktivitet alene, har andre klare helsegevinster, samtidig som det gir indirekte fordeler: Det er appetitt-regulerende og stimulerer videre til "regulering av hormoner" involvert til psyken. Trives man eks med styrketrening, så tyder mye på at det i tillegg beskytter mot aldersrelaterte kognitive sykdommer. Dette er også bakteppet for at England var først ute nå med å spesifikk anbefale den generelle befolkingen for å drive med styrketrening 2-3 ganger i uken. Nye norske råd kommer i 2022 - dette her blir også tatt opp. 

Ernie skrev (På 2.6.2020 den 11.25):

Jeg er faktisk uenig der. Ja, vektreduksjon er en viktig helsegevinst, spesielt hvis man er overvektig, men trening er ikke den viktigste faktoren for vektreduksjon!

Jeg tror misforståelsen skyldes at du sier deg uenig med hva du siterer : "Vektreduksjon ER en helsegevinst, den største av de faktisk." For orden skyld, er vektreduksjon den beste helsegevinsten ved overvekt. Dette pga at fettvev er et metabolsk aktivt vev som spytter ut kjemiske signaler, som igjen sees med livsstilsykdommer. 

Ernie skrev (På 2.6.2020 den 11.25):

I dag har vi en helsemessig sukker-epidemi,

 Ikke sukker per se, men energi i kombinasjon med mindre fysisk aktivitet (fordi samfunnet legger til rette for det). Vi har det vi kaller på fagspråket for en "ernæringstransisjon"; i land hvor verden blir globalisert, går smittsomme sykdommer ned samtidig som ikke-smittsomme sykdommer går opp. India er et relevant eksempel her. 

Lenke til kommentar

Trikset jeg har brukt for å gå ned i vekt eller å slutte å røyke er som for med mye annet, at en bare bestemmer seg og så er det slik det er. For å holde vekten nede så kutter jeg alt sukkerholdig og fettholdig, og holder den linjen helt konsekvent.

Hvis man sier til hodet sitt noen ganger på butikken at "dette er utelukket å kjøpe, dette og dette og dette også" så blir man vant til tanken og det er lettere å forholde seg til. Fortsatt mye god mat som er OK, og etter en stund så smaker maten uten mye sukker eller fett også mye bedre.

Ikke unne seg noe for at man var ute å trente eller det var lørdag eller hva annet, for da bryter man ned resistensen.

Etter ikke så lenge så går det av seg selv, ikke bare på grunn av en slags vaneendring men at man har reprogrammert hjernen til å se på noe som ikke mulig og da slutter den å hige etter det den ønsket før for hvorfor bruke tid å tenke på noe som ikke er mulig?

 

Når alt det er sagt så er trening sunt året rundt :) Og en slik samling som trådstarter snakker om er nyttig for å kunne også ha andre sysler som hjelper i selv-indoktrinerings-fasen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...