Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (35 minutter siden):

Jeg liker mumi kaffekopp ja, :)Bursdags ønske hvert år.

Sofia er veldig Folk da. Og Folk og klassisk har etter mine erfaringer super Dynamic Range...

Nydelig sang typ folk/visesang med mye varierte instrumenter, ikke noe synt...

I Norge er det vel Vamp og Kari Bremnes og Nordstoga som er å sammenligne.

Virker som når noe blir veldig pop og Heavy radio rotation så skal det være Loudness.

Jeg har ikke noe utstyr for å måle, men det er særskilt god lyd, og mange ulike instrumenter.

Tror skiva er på Spotify, muligens på Tidal også.

Det er dessverre ikke noen garanti for gode innspillinger at det er i visesang sjangeren. Kari Bremnes har en del komprimerte utgivelser.

Men de er ikke like ofte så hardt rammet. Bedre odds for gambling her, hvis man ikke finner noen DR tall. ?

Nå spiller jeg Herzeleid med Rammstein, fint med litt metal med ok lyd ?

Det Roger Waters albumet spilte jeg en gang og la det så i boden ☹️

Spilte The Final Cut - Pink Floyd, for ikke lenge siden, som vel egentlig er et Roger Waters album, herlig lyd på det. Jeg har 2004 remasteren, ganske hot innspilling, følte vel at det balanserte på grensen kompresjonsmessig noen ganger, men klarte seg. Nesten litt demo-disc.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers er det vel greit å tenke at munnspill og kassegitar vokal osv og trekkspill ikke har noen hensikt med Loudness...

Roger Waters er litt spesielt da, Radiohead fyren mikset vel OK computer også... Den var komprimert men etter min mening sykt bra mikset.

Vanskelig å vite hvordan de produsentene tenker.

Rick rubin er jo en av verdens ypperste mikser, men han har ryktet som fyren som startet Loudness herket.

Johnny cash faller vel i min kategori da. Skjønner ikke vitsen med å komprimere Hurt feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle instrumenter kan være veldig dynamiske, vokal, akustisk gitar, trommer, piano osv. Og når du opplever at det skikkelig "slår" i en dynamisk innspilling er det herlig.

Det er nettopp da du trenger et bra anlegg - mange watt som kan videreføre disse transientene fullstendig til høytalerne. Det er dette som er hifi.

Men hvis alt er like høyt - eller lite forskjell i dynamikk - skjer ikke dette. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Alle instrumenter kan være veldig dynamiske, vokal, akustisk gitar, trommer, piano osv. Og når du opplever at det skikkelig "slår" i en dynamisk innspilling er det herlig.

Det er nettopp da du trenger et bra anlegg - mange watt som kan videreføre disse transientene fullstendig til høytalerne. Det er dette som er hifi.

Men hvis alt er like høyt - eller lite forskjell i dynamikk - skjer ikke dette. 

 

Jeg følger deg helt og er enig.

Men samtidig hvordan har det seg at OK computer fra Radiohead lyder så bra??

Er det musikaliteten og genialitet på musikken da eller? Eller er det bra mikset,  minus eventuelt komprimert?

Dette er jo 90 musikk. Men de siste gangene med stereo Xtz og sub 2.1 jeg har hørt så får Paranoid Android meg til å glise bredt.

Den låta har alt ifra rolig til rocka og briljerer over hele spekteret.

Mulig den har bedre Dr, effekt fra helt rolige til rocka er definitivt der, og er ikke det definisjon på dynamisk?

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Jeg følger deg helt og er enig.

Men samtidig hvordan har det seg at OK computer fra Radiohead lyder så bra??

Er det musikaliteten og genialitet på musikken da eller? Eller er det bra mikset,  minus eventuelt komprimert?

Dette er jo 90 musikk. Men de siste gangene med stereo Xtz og sub 2.1 jeg har hørt så får Paranoid Android meg til å glise bredt.

Den låta har alt ifra rolig til rocka og briljerer over hele spekteret.

Mulig den har bedre Dr, effekt fra helt rolige til rocka er definitivt der, og er ikke det definisjon på dynamisk?

Det er vel to definisjoner på dynamikk der - dynamisk musikk og dynamikk i musikken ? Dynamisk musikk er jo typisk proggy greier som Tool, Opeth, noe av Radiohead osv - høye og lave deler i låtene. Elsker slikt selv. Men musikken kan være veldig komprimert allikevel.

Jeg tror slike programmer som DR scanning av låter, plukker ut de 10 eller 20 sekundene av en låt der hvor den er høyest og mest komprimert og viser tallene/nivået for dette.

Slik sett er for eksempel Tools musikk ok i 90 prosent av tiden. Det er kun når det tar av og når høyeste nivå at det er komprimert så hardt at det går ut over lydkvaliteten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan jo teste Daft Punk - Random Access Memories - finnes vel på Spotify/Tidal - få låter som er "dynamiske" der - men musikken er dynamisk ? Det er transienter som hele veien som stikker opp fra et lavere nivå.

Her er et liten utsnitt av første låten på albumet:

Hl4DmF9.jpg

Så har jeg veldig flott ? tegnet inn størrelsen på transienter her - altså instrumenter som øker lyden veldig mye i korte perioder - her er det mange dB i forskjell. Dette digger jeg.

 

Lenke til kommentar

Her er et par andre eksempel:

Første låten på Dream Theater siste album:

BfY65Di.jpg

Null transienter - ikke noe som har mulighet til å stikke seg ut - alt er like høyt - unntatt i de roligere delene da.

 

 

 

Så første låten fra Images & Words (1992) med samme gruppe:

C5j4BwP.jpg

Her er det headroom (selv om det ikke er så mye) til å levere transienter - trommeslagg kan dra på eller andre ting - det blir det dynamikk av.

 

Første låter dårlig - siste låter bra - selv om det klipper masse ? (de røde strekene)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Har ikke noe datautstyr/program til å måle, takknemlig for forslag.

Denne har bra Dr iallefall.

Jeg hører Cd 

http://dr.loudness-war.info/album/view/77289

Pink Floyd-the Endless river

 

1582314461036385209932995312785.jpg

Den lille boksen har jeg også, deilig skive. Så veldig godt ut med øl og whiskey?

Kaffe (Mummi kopp seff) og cognac her, etter en biffmiddag. Så har jeg Joe Bonamassa på konsert fra Royal Albert Hall i gang på tven, akkurat nå har han besøk ev Eric Clapton på scenen. Laber lyd på blu rayen, men performance er fremdragende ?

Hvis du vil sjekke musikkfiler så er Audacity (gratis) et veldig greit program:

https://www.audacityteam.org/

Nesten uendelige muligheter til å endre musikkfiler hvis du vil - eller bare se på de. Jeg bruker det stort sett til å sjekke ut låter grafisk - om de stemmer med mine lytteerfaringer - noe de som regel gjør.

I tillegg manipulerer jeg level på multikanalsinnspillinger med programmet - veldig enkelt å gjøre. Noen ganger er jeg ikke fornøyd med volum på for eksempel centrerkanal og sub - da kan jeg tilpasse dette etter egen smak - i stedet for å måtte gå inn i receiver og dempe/øke volum/level på kanaler. Kan for eksempel øke level på sub med 4 dB på alle låter på et album på noen få minutter.

Alle de programmene (alle er gratis) jeg har linket til funker på hvem som helst window pc - må ha disc drive til å rippe cder.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Den lille boksen har jeg også, deilig skive. Så veldig godt ut med øl og whiskey?

Kaffe (Mummi kopp seff) og cognac her, etter en biffmiddag. Så har jeg Joe Bonamassa på konsert fra Royal Albert Hall i gang på tven, akkurat nå har han besøk ev Eric Clapton på scenen. Laber lyd på blu rayen, men performance er fremdragende ?

Hvis du vil sjekke musikkfiler så er Audacity (gratis) et veldig greit program:

https://www.audacityteam.org/

Nesten uendelige muligheter til å endre musikkfiler hvis du vil - eller bare se på de. Jeg bruker det stort sett til å sjekke ut låter grafisk - om de stemmer med mine lytteerfaringer - noe de som regel gjør.

I tillegg manipulerer jeg level på multikanalsinnspillinger med programmet - veldig enkelt å gjøre. Noen ganger er jeg ikke fornøyd med volum på for eksempel centrerkanal og sub - da kan jeg tilpasse dette etter egen smak - i stedet for å måtte gå inn i receiver og dempe/øke volum/level på kanaler. Kan for eksempel øke level på sub med 4 dB på alle låter på et album på noen få minutter.

Alle de programmene (alle er gratis) jeg har linket til funker på hvem som helst window pc - må ha disc drive til å rippe cder.

Takker for tipset, skal sjekke det ut... 

Har biff imorgen, fisk og petit Chablis her, og to øl og en lille.

Ølen på bildet er en engelsk bitter, svakere styrke er ofte bedre, denne er 3,9 tror jeg

Whisky er en røykwhisky Bunnahabhain Moine Single malt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Takker for tipset, skal sjekke det ut... 

Har biff imorgen, fisk og petit Chablis her, og to øl og en lille.

Ølen på bildet er en engelsk bitter, svakere styrke er ofte bedre, denne er 3,9 tror jeg

Whisky er en røykwhisky Bunnahabhain Moine Single malt.

Få handlet deg en pc - du trenger det, for å funke godt på musikk og blu ray opp til 1080p så funker i prinsipp alt, du trenger ikke noe skjermkort, funker godt med det som er inkludert i prossessoren. Jeg bruker en gammel dings fra 2013 uten skjermkort, men jeg har den fullstappet med hardisker - store. Spiller musikk i alle formater - fra stereo til full atmos - med og uten bilde. 

Chablis til fisken, ikke dumt. Jeg jobbet på Systembolaget et par år - mens jeg studerte i Sverige, da ble jeg veldig interessert i diverse drikkevarer, hvem ville ikke blitt det ? Husker jeg prøvde ut diverse Chabliser, til forskjellige priser, mye godt å smake.

Har blitt god venn med Tullemore Dew i kveld - lurer på om jeg ikke skal koste på meg en litt dyrere og eldre variant neste gang jeg besøker polet ?

Lenke til kommentar

Huff det blåser her på fjellet på Torskholmen i Strømstad.

Dette er den mest vindfulle og snøløse vinteren jeg kan huske...

Samtidig er vi skandinaver utrolig heldige med vær og jordskjelv.

Er mye dårlig vær, men få orkaner, jordskjelv og vulkanutbrudd.

 

Når det er ruskete vær, så er det koselig med Spotify på anlegget og maskinkaffe. Stereo 2.1

Svalbard time for time spillelister elsker jeg. Og der er det mye bra lydkvalitet og mye bra norsk musikk.

Er to lister, denne og en annen.

https://open.spotify.com/playlist/7KG2nlL1C8MTIPN5G4D7f4?si=hXMmCl4TQi2PKiMN7tikVg

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bare lyst til å chime litt inn her. Jeg plages ikke noe særlig av DR. Men, jeg husker at når jeg hadde surround receiver, så slet denne mye mer med å spille av musikken når det var mye som skjedde i lydbildet. Det ble grøtete på f.eks Tool Lateralus. Eller ikke minst, noe det mer heftige av The Mars Volta (Day of the Baphomets- hører på denne låta nå på Beyerdynamic Amiron Wireless over bluetooth- og nå later låta helt konge, alt er nydelig separert). Men etterhvert som jeg fikk bedre ustyr, så forsvant den grøtete lyden. 

Noen av de albumene jeg synes låter best i verden, er typ Radiohead - Amnesiac, Radiohead - In Rainbows, det meste fra NIN. Daft Punk Random Access Memories er kanskje det desidert deiligste albumet jeg har hørt fra 2010-tallet. Fear Inoculum låter også fantastisk. Det samme med 10.000 days egentlig. Typisk musikk som for meg er veldig bra produsert og får stereoen til å høres ut som en million. Kanskje er en av grunnene til at det funker bra på Radiohead, at de ikke har så mye som skjer i lydbildet til enhver tid nødvendigvis. At ting får litt mulighet til å puste. Jeg vet ikke. Vi er alle forskjellige og foretrekker forskjellige ting. For en del er Cerwin Vega DC1515 på en NAD amp fra 90-tallet med 50W definisjonen på en god stereo, men jeg orker ikke å høre på samme systemet engang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har motsatt erfaring - jo bedre anlegg jeg har hatt - jo større blir problemet med komprimerte innspillinger ?

Man kan si at den komprimerte musikken også høres bedre ut på et bra anlegg - problemet er at den "ukomprimerte" musikken høres veldig mye bedre ut på et bra anlegg - forskjellen er mye større mellom de to - enn på et dårligere anlegg.

For meg blir forskjellen for stor når jeg vet hva anlegget er i stand til å yte på gode innspillinger.

Men dette betyr også at du må spille mye ukomprimert musikk, være godt kjent med slike innspillinger. Antagelig være en gammel jævel som meg....? som er oppvokst med musikk fra før 1990-1995 (når jævelskapen begynte) jeg spilte også mye vinyl frem 2000.

Edit: Håper du ikke ser mitt innlegg som negativt mot ditt - fint å høre din erfaring. 

 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Litt Jokke & Valentinerne passer fin på en søndag ?

Har endelig komplettert samlingen:

QNXMAWf.jpg

I en del år hadde jeg bare samlingsalbumet "Prisen for Popen (2002)" - som er komprimert ihjel og låter skikkelig dritt. Deilig nå å høre låtene i en mye, mye bedre utgave ?

Wow.

Angrer at jeg solgte første utgave LP et hundeliv.

Har prisen for popen jeg også, men lurer på om den kom to ganger.

Hadde masse på kasett og Cd, men disse hadde veldig lett for å bli lånt bort eller frastjælt på nachspiel som Jokke ville sagt.

Jeg har idag Frelst, Alt kan repeteres og Levende live så lenge det varer.

Samt Nykter solo og Trygge Oslo

Jeg synes soloskivene er best. Og hundeliv og alt kan repareres best lyd på Cd.

Skulle ønske jeg hadde flere, for er mange gullkorn.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (20 timer siden):

Jeg har motsatt erfaring - jo bedre anlegg jeg har hatt - jo større blir problemet med komprimerte innspillinger ?

Man kan si at den komprimerte musikken også høres bedre ut på et bra anlegg - problemet er at den "ukomprimerte" musikken høres veldig mye bedre ut på et bra anlegg - forskjellen er mye større mellom de to - enn på et dårligere anlegg.

For meg blir forskjellen for stor når jeg vet hva anlegget er i stand til å yte på gode innspillinger.

Men dette betyr også at du må spille mye ukomprimert musikk, være godt kjent med slike innspillinger. Antagelig være en gammel jævel som meg....? som er oppvokst med musikk fra før 1990-1995 (når jævelskapen begynte) jeg spilte også mye vinyl frem 2000.

Edit: Håper du ikke ser mitt innlegg som negativt mot ditt - fint å høre din erfaring. 

 

Ikke i hele tatt ? Og noe av grunnen til at hvorfor jeg (og kanskje også Gouldfan?) ikke sliter så mye med det, er kanskje nettopp fordi vi vokste opp da dette ble "standard"? Jeg begynte å kjøpe meg noe jeg synes var ålreit hifi i 2003, i en alder av 23 (første Denon surround  reciever (glem Dolby Digital, her var det Dolby Surround som gjaldt, fra VHS vel og merke) var i 1996) . Men, de anleggene jeg har hatt siden jeg var 33, går alt jeg hadde tidligere, opp en høy grad. 

Jeg vet at Amnesiac av Radiohead har veldig dårlig DR på 5 som average. Men synes denne plata låter helt fantastisk. Føler jeg er midt i musikken og kan plukke musikerne fra hverandre i lydbildet, samtidig som jeg er omringet av musikken (i stereo vel og merke).

Men kan også være at det som er viktig for meg, er noe helt annet enn det som er god musikk og hifi for deg. 

Har sjeldent truffet på noen som hadde samme smak og interesse for hifi som meg. De fleste venner som liker samme musikk som meg, har gjerne soundbar/portabel høyttalere nå. Men igjen, vi er også alle småbarnsforeldre med gjerne helt andre prioriteringer enn hifi og god lyd. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Wow.

Angrer at jeg solgte første utgave LP et hundeliv.

Har prisen for popen jeg også, men lurer på om den kom to ganger.

Hadde masse på kasett og Cd, men disse hadde veldig lett for å bli lånt bort eller frastjælt på nachspiel som Jokke ville sagt.

Jeg har idag Frelst, Alt kan repeteres og Levende live så lenge det varer.

Samt Nykter solo og Trygge Oslo

Jeg synes soloskivene er best. Og hundeliv og alt kan repareres best lyd på Cd.

Skulle ønske jeg hadde flere, for er mange gullkorn.

Jeg har Et hundeliv og Alt kan repareres også - de 3 på bildet gjorde samlingen komplett - med Valentinerne. 

Det er jo et par skiver med Tourettes også (og en solo), men her er jeg usikker på om det er verdt å kjøpe. Med tanke på innspilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...