Gå til innhold

Forslag til hvilken hund jeg skal velge?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har veldig lyst på en hund, og vurderer veldig å kjøpe en. Jeg har mest lyst på en litt større hund. Har sett litt på både border collie og schæfer. Men jeg har skjønt at spessielt bordercollien trenger ekstremt mye trening. Jeg liker selv å gå på skitur og jogge. Men tror ikke jeg gjør det nok til å kunne ha en sånn hund. Lurer på om noen har noen erfaringer eller forslag til en hund som er lydig, rolig, familievennlig, og som liker turer, men ikke må ha ekstremt mye trening. Helst en litt stor hund:)

Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Forslag til hvilken hund jeg skal velge?
Videoannonse
Annonse

Ikke alltid like lett å velge hund. Da vi var i samme situasjon så var det mye "hva med denne rasen...?"

For vår del er samboer allergisk mot pels, så vi gikk for Spansk Vannhund som ikke røyter og ikke har pels, men hår. Det fungerer ypperlig for oss!

Men på NKK sine sider kan du "filtrere" raser og lese mer detaljert om de.

https://www.nkk.no/rasevelger/

 

Håper det hjelper! 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Amalie__ skrev (På 30.12.2019 den 17.32):

Hei, jeg har veldig lyst på en hund, og vurderer veldig å kjøpe en. Jeg har mest lyst på en litt større hund. Har sett litt på både border collie og schæfer. Men jeg har skjønt at spessielt bordercollien trenger ekstremt mye trening. Jeg liker selv å gå på skitur og jogge. Men tror ikke jeg gjør det nok til å kunne ha en sånn hund. Lurer på om noen har noen erfaringer eller forslag til en hund som er lydig, rolig, familievennlig, og som liker turer, men ikke må ha ekstremt mye trening. Helst en litt stor hund:)

med "trening" så menes ofte at du må bruke tid på å lære hunden din ulike "triks". Dvs, den må lære å høre på deg, følge deg, osv.
Eg ville gått for golden retriver (eller liknande). Det er rolig hund, som er relativt enkelt å lære ting, samtidig den trenger litt mindre erfering enn collie, schæfer eller rottweiler. Når det er sagt, så må du uansett bruke veldig mye tid på hund (gå tur, stelle, trening fysisk/mentalt) for å ha glede ta den og ha god partnerskap. Hun er jo som et barn. Men du sender barnet til barnehage/skule/uni/fotballtrening, så må du gjøre alt selv med hund.

Lenke til kommentar

Jeg er vokst opp med boxer og har hatt boxere selv så jeg er i aller høyeste grad farget av dét. I min erfaring er boxere middels store hunder som krever relativt lite mosjonering.

De er hunder som lett tar en følger-rolle slik at de ikke krever en veldig erfaren hundeeier mtp rang og lydighet.

De er kjent for å være familievennlige hunder med et forholdsvis rolig gemytt.

I min erfaring er boxere litt mer "eksplosive" mhht energi. Det er ikke hunder som holder høy aktivitet i timesvis slik som gjerne jakthunder eller gjeterhunder kan gjøre, men de vil ta seg ut litt i rykk og napp.

Også er de jo de vakreste skapningene som finnes - så boxere er jo bare best ;)

 

Det er allikevel lurt å ikke overdrive mosjonering på valp/unghund. Sett bort ifra skuldre så er det greit å huske på at dersom du selv ikke er en idrettsutøver med nærmest uendelig energi så er det ikke så lurt å kalibrere en stor unghund til å bli en utømmelig energiklump som du senere ikke klarer å slite ut og det ender med å bli en frustrert problemhund bare fordi han kjeder seg så mye når du ikke lenger har overskudd til å følge utviklingen hans.

Lenke til kommentar
On 12/30/2019 at 5:32 PM, Amalie__ said:

Hei, jeg har veldig lyst på en hund, og vurderer veldig å kjøpe en. Jeg har mest lyst på en litt større hund. Har sett litt på både border collie og schæfer. Men jeg har skjønt at spessielt bordercollien trenger ekstremt mye trening. Jeg liker selv å gå på skitur og jogge. Men tror ikke jeg gjør det nok til å kunne ha en sånn hund. Lurer på om noen har noen erfaringer eller forslag til en hund som er lydig, rolig, familievennlig, og som liker turer, men ikke må ha ekstremt mye trening. Helst en litt stor hund:)

Nå har jeg kun erfaring med jakthunder, så min erfaring er lite relevant. Jeg hadde bare lyst å si at jeg er så glad for at du spør spørsmålet, reflekterer og er ærlig om din egen aktivitet. Det gjør meg godt.

Lykke til med valget, det er aldri enkelt, men om man vil nok får man en god hund av de fleste raser

Lenke til kommentar
On 1/25/2020 at 4:01 PM, Invader Zim said:

Jeg er vokst opp med boxer og har hatt boxere selv så jeg er i aller høyeste grad farget av dét. I min erfaring er boxere middels store hunder som krever relativt lite mosjonering.

De er hunder som lett tar en følger-rolle slik at de ikke krever en veldig erfaren hundeeier mtp rang og lydighet.

 

Vel, nå er man innen etologien enige om at det ikke finnes noen felles rangstige mellom ulike arter selv om mange hundefolk elsker å prate om hvor viktig det er man har høyere rang enn hunden.

 

En kjip ting med boxere er at det er relativt vanlig at de ikke blir særlig gamle.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Snylter skrev (På 2.2.2020 den 16.36):

Vel, nå er man innen etologien enige om at det ikke finnes noen felles rangstige mellom ulike arter selv om mange hundefolk elsker å prate om hvor viktig det er man har høyere rang enn hunden.

 

En kjip ting med boxere er at det er relativt vanlig at de ikke blir særlig gamle.

adferd er arvelig i alle arter. Når vi driver kunstig seleksjon for å avle spesifikke trekk så blir disse utpreget.
Rang og hiearki er relevant for flokkdynamikk for stort sett alle flokkdyr. Dette ser vi jo til og med hos mennesker.
Vel er miljø den største faktoren, men arv er likeledes en faktor.

Jeg blir usikker på hva du mener med "felles rangstige mellom ulike arter".

såvidt meg bekjent har ikke hunder selvbevissthet i den grad vi har og kategoriserer nok ikke verden i hunder og ikke hunder. De vil vel antagelig identifisere seg med hva enn "flokk" de vokser opp i. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+981234

Jeg vet av erfaring at border collier kan være litt nervøse, og en kamerat av meg måtte avlive hunden sin pga dette. 
 

Jeg ville nok heller ha valgt en labrador eller en golden retriever som første hund.  

Lenke til kommentar

Jeg har selv schæfer og er veldig begeistret for rasen.

Innenfor alle raser er det forskjell på individene. En god oppdretter kan velge ut en valp som sannsynligvis vil bli av den roligere typen. Nå vil nok aldri en schæfer bli en sofagris - i hvert fall ikke på de første 10 årene! - men en sofagris er du vel heller ikke interessert i? Du skriver ikke om du vil ha tispe eller hannhund. Tisper er vanligvis lettere å ha med å gjøre, mens en hannhund kan bli veldig sterk og stri (vet det av egen erfaring).

En schæfer bør være rimelig lydig og et lydighetskurs er absolutt å anbefale. Den trenger å bruke hodet - lete etter ting, følge spor, hoppe over hindre, leke etc. Jeg hadde selv schæfer som "førstegangshund" og det gikk greit. Han vi har nå er vår andre schæfer så vi lot oss ikke avskrekke ? .

Lenke til kommentar
Amalie__ skrev (På 30.12.2019 den 17.32):

Hei, jeg har veldig lyst på en hund, og vurderer veldig å kjøpe en. Jeg har mest lyst på en litt større hund. Har sett litt på både border collie og schæfer. Men jeg har skjønt at spessielt bordercollien trenger ekstremt mye trening. Jeg liker selv å gå på skitur og jogge. Men tror ikke jeg gjør det nok til å kunne ha en sånn hund. Lurer på om noen har noen erfaringer eller forslag til en hund som er lydig, rolig, familievennlig, og som liker turer, men ikke må ha ekstremt mye trening. Helst en litt stor hund:)

Eg ville gått enten for vanlig collie eller golden retriever. 
Begge hunder er ekstremt smarte, rolig, lydig, familievennlig og glad i tur, uten å være for ekstremt. Collie trenger litt meir tid/trening enn golden.

Husk at uansett kas hund du går for, så MÅ du bruke ein god del tid og penger på den. Du kan fort rekne med 1000-3000kr/månad (mat, leker, stell, dyrelege) og minst 3-4 timer/dagen (gå tur, trene, kose, stelle den).
Vi har selv undervurdert kor mye tid/penger det går, men hadde muligheit til å tilpasse oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...